Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

LOm du vill ha alternativ så finns det:
Avanza Auto 6 (Typ lysa 100% aktiefond).
Nordnet har något liknande som Avanza.
Fundler har samma format som Lysa
Danske bank har sin "robot" June, som i princip är samma sak som Avanzas "hur risktålig är du" och sedan erbjuds ett sparpaket.

Ett ytterligare alternativ är Opti. Där kan man utöver aktier och räntor även få en exponering mot råvaror.

Jag har ett par olika sparanden på Avanza, Lysa och på Opti och är rätt så nöjd med hur de har utvecklats. I tillägg har jag ett sparande som jag hanterar själv och det har utvecklats sämre så för min del så passar det bra att låta större delen av sparande ligga på "robot"-lösningar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Owlbeast:

Stort tack för input!
Jag är ganska aktiv i fonder och aktier med mitt egna sparande, men har valt Lysa till barnens sparande då jag inte velat "leka" så mycket med deras framtida pengar. Har fungerat väldigt bra än så länge, men tiden får utgöra om det ska flyttas. Jag får kolla lite på dina alternativ.

Just långa sparanden kan man tjäna i att inte pilla på (och göra onödiga förändringar). Ha hjälp med ombalansering (så man inte glömmer bort det). Kan såklart även vara bra att minimera kostnaderna.

Tror ärligt jag hade kört något liknande om jag hade haft barn.

Skrivet av joakim99:

Ett ytterligare alternativ är Opti. Där kan man utöver aktier och räntor även få en exponering mot råvaror.

Jag har ett par olika sparanden på Avanza, Lysa och på Opti och är rätt så nöjd med hur de har utvecklats. I tillägg har jag ett sparande som jag hanterar själv och det har utvecklats sämre så för min del så passar det bra att låta större delen av sparande ligga på "robot"-lösningar.

Jättebra att du slängde in Opti, jag hade minnet på "börjar på O och fyra tecken" men Omni var det inte. 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det har inte hänt något så det spelar ingen roll om det går upp eller ner. Det enda som spelar roll är faktiska resultat och att de har tillräckligt mycket kassa att komma till den punkten.

Edit:
De hade väl någon presentation nyligen där de gjorde reklam för partnerns lösning?

Vad rör den sig på? Ena dagen upp 10% utan några väsentliga nyheter. Nästa dag ner 10% utan några väsentliga nyheter.

Edit: Cereno.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Uttag efter försäljning av fond, är det likviddatum man kan kolla på för att undvika ränta?
Blev osäker nu, det kommer upp en varning på Avanza när jag går in på uttag, men vet inte om det bara är en generell varning.
Ja kan fråga supporten men brukar vara snabba svar här

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Uttag efter försäljning av fond, är det likviddatum man kan kolla på för att undvika ränta?
Blev osäker nu, det kommer upp en varning på Avanza när jag går in på uttag, men vet inte om det bara är en generell varning.
Ja kan fråga supporten men brukar vara snabba svar här

Likviddagar gäller aktier vad jag förstår. Fonder får du vänta x antal dagar från att du trycker sälj innan du har pengarna på kontot.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/kopa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Likviddagar gäller aktier vad jag förstår. Fonder får du vänta x antal dagar från att du trycker sälj innan du har pengarna på kontot.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/kopa...

Tack, det var nog så att jag blev osäker när det saknades likviddatum på transaktionen på en fond, men troligen fanns inte pengarna på kontot då.
Aktier och valutaväxling får man hålla lite koll.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lysa har dividerats till och från i denna tråden och det generella konsensus som har nåtts är att:
Lysa är bra för:

  • de som inte är intresserade av ämnet.

  • de som inte vill behöva röra ett finger.

  • de som är nöjda med Lysas fördelning.

Personligen är jag en person som egentligen vill röra och är intresserad av ämnet. Men forskningen visar att passivitet lönar sig. Så har Lysa av den anledningen

Skrivet av DavidtheDoom:

Är man mer intresserade så går det att få en billigare lösning och/eller anpassad fördelning för det mesta. Inte alltid, men för det mesta.

Jag körde en jämförelse på två snarlika portföljfördelningar, en på lysa och en egen under ca 2 års tid. Min egna var billigare och hade lite bättre avkastning. Sharpe-var något bättre på min fördelning också. Däremot hade nog Lysas portfölj gott bättre senaste året med tanke på valutaexponeringen mot amerikanska fonder (dollarhandlade).

Tyvärr är det svårt att jämföra kostnader mellan olika sparformer, eftersom avgiften som presenteras för oss ofta enbart är kopplade till direkta avgifter och tar inte hänsyn till fondens indirekta och underliggande avgifter.

Exempelvis finns det data som tyder på att Avanza Global är dyrare än Länsförsäkringar Global Index, även om Avanza Global på pappret ska vara 50% billigare.

Enligt Lysa själva kostar deras produkt ca 0,39%, men då tar Lysa faktiskt hänsyn till sina indirekta och underliggande avgifter. Skulle de inte ha gjort det, så ligger avgiften på ca 0,23%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Min portfölj har varit negativ hela året fram till förra veckan, upp 24,86% nu!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Usch. Realiserade precis en förlust på över 90000:- i SBB, sålde rubbet. Borde gjort som förnuftigt folk och hoppat av direkt det började blankas och gå söderut på riktigt. Lärpenning.. dessutom hade jag skiten på ISK så ingen möjlighet kvitta vinst mot förlust heller.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Usch. Realiserade precis en förlust på över 90000:- i SBB, sålde rubbet.

Det är aldrig roligt att realisera förluster. Något som dock är ännu tråkigare är när bolag i ens portfölj går i konkurs. Jag har lite SBB också (back runt 17k just nu) men har inte bestämt hur jag skall göra med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är aldrig roligt att realisera förluster. Något som dock är ännu tråkigare är när bolag i ens portfölj går i konkurs. Jag har lite SBB också (back runt 17k just nu) men har inte bestämt hur jag skall göra med dom.

Svårt det där men man får väl se det som kostnaden för att vara med i spelet. Just denna har jag känt mig för insyltad i och köpt mer när den gått ner och känts billig.. sedan har den bara blivit billigare. Typisk fälla. Har bara blivit mer och mer irriterad när det dykt upp fler och fler decimaler i aktiekursen. Idag fick jag nog. Håller dock tummarna för dig att det vänder uppåt!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Usch. Realiserade precis en förlust på över 90000:- i SBB, sålde rubbet. Borde gjort som förnuftigt folk och hoppat av direkt det började blankas och gå söderut på riktigt. Lärpenning.. dessutom hade jag skiten på ISK så ingen möjlighet kvitta vinst mot förlust heller.

Hög blankning behöver dock inte betyda så mycket. Det är tyvärr väldigt svårt att inse att man befinner sig på ett "sjunkande skepp" innan alla andra har insett det också. Vet inte stor procentuell andel av ditt investerade kapital som du hade i SBB, men bästa sättet att skydda dig är att sprida ut så mycket av ditt innehav som möjligt. (Diversifiering)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag såg "återinvestera utdelning" hos Avza för första gången. Liten fisk här och det gäller ett instrument jag haft en position i under ett antal år nu på en kf. En split på väg för ARR ser det ut som..

mreits föll som korpar utan vingar mars 2020 och samtliga jag har slutade dela ut men de har återupptagit sedan dess och nu har det varit spännande tider med räntor

Med den ständigt och i kliv ökande skatten på isk/kf gör dom inte till det självklara valet mer. Om inte detta år så nästa år eller nästa. Man lär försöka räkna ut vad avkastning kan bli , dvs hur mycket vinst / plus lär du göra / gå ett år för att komma över skatten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Tack, det var nog så att jag blev osäker när det saknades likviddatum på transaktionen på en fond, men troligen fanns inte pengarna på kontot då.

Kolla alltid under transaktioner & notor på Avanza/Nordnet. Jag sålde en fond som var likviddatum 2 dagar efter pengarna kom in.

Andra banker gör på andra sätt, SEB visar inga transaktionsnotor på fonder utan när cash kommer in är affären "färdig".

Permalänk
Medlem

Jag har länge haft ett sparkonto med 1.8% ränta, men känner att det är dags att hitta någon vettigare form av sparande/investering med högre ränta/avkastning.

Vilka alternativ har jag att överväga om vi antar att jag är ganska ointresserad utav aktier/fonder och finansgrejer i allmänhet och inte har i avsikt att vara aktiv med investeringen (förutom om det skulle behövas, förutsatt att jag skulle vara medveten om det)—mer eller mindre "fire and forget"-typen av investering/sparande med låg/obefintlig risk?

Om belopp spelar roll så tänker jag kanske 250-350k?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har länge haft ett sparkonto med 1.8% ränta, men känner att det är dags att hitta någon vettigare form av sparande/investering med högre ränta/avkastning.

Vilka alternativ har jag att överväga om vi antar att jag är ganska ointresserad utav aktier/fonder och finansgrejer i allmänhet och inte har i avsikt att vara aktiv med investeringen (förutom om det skulle behövas, förutsatt att jag skulle vara medveten om det)—mer eller mindre "fire and forget"-typen av investering/sparande med låg/obefintlig risk?

Om belopp spelar roll så tänker jag kanske 250-350k?

Horizont är också viktig att veta. Om du byter till ett sparkonto med mer ränta kan du få 3+% idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Horizont är också viktig att veta. Om du byter till ett sparkonto med mer ränta kan du få 3+% idag.

Horizont? Är 3+% bra?

Förutsätt att jag har typ noll koll på allt som har med detta att göra.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Horizont? Är 3+% bra?

Förutsätt att jag har typ noll koll på allt som har med detta att göra.

Tidshorisont. Det är bättre än 1,8% i alla fall. Om din definition av låg risk är att det är ungefär samma som obefintlig så är ett sparkonto med bra ränta det rimliga alternativet tror jag, det är ingen idé att du har några pengar på börsen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har länge haft ett sparkonto med 1.8% ränta, men känner att det är dags att hitta någon vettigare form av sparande/investering med högre ränta/avkastning.

Vilka alternativ har jag att överväga om vi antar att jag är ganska ointresserad utav aktier/fonder och finansgrejer i allmänhet och inte har i avsikt att vara aktiv med investeringen (förutom om det skulle behövas, förutsatt att jag skulle vara medveten om det)—mer eller mindre "fire and forget"-typen av investering/sparande med låg/obefintlig risk?

Om belopp spelar roll så tänker jag kanske 250-350k?

Landshypotek har 3,75% i dagsläget

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tidshorisont. Det är bättre än 1,8% i alla fall. Om din definition av låg risk är att det är ungefär samma som obefintlig så är ett sparkonto med bra ränta det rimliga alternativet tror jag, det är ingen idé att du har några pengar på börsen då.

Har inget specifikt mål för sparandet i dagsläget. Kanske bostad om 3+ år.

Kanske inte obefintlig risk, men då jag inte skulle vara aktiv med investeringar så är det ju bättre ifall man inte behöver ha uppsikt på vad som händer om det nu skulle vara så att man behöver undvika förluster.

Skrivet av Hakinger:

Landshypotek har 3,75% i dagsläget

Jag läste lite om Lysa och deras automatiska sparkonto. Är det något liknande?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Har inget specifikt mål för sparandet i dagsläget. Kanske bostad om 3+ år.

Kanske inte obefintlig risk, men då jag inte skulle vara aktiv med investeringar så är det ju bättre ifall man inte behöver ha uppsikt på vad som händer om det nu skulle vara så att man behöver undvika förluster.

Jag läste lite om Lysa och deras automatiska sparkonto. Är det något liknande?

Nej, Lysa är för aktier. Det är inget för korta tidshorisonter, jag sparar där sen dryga ett år tillbaka och har tjänat typ 200kr hittils (har 15000 där) :/ Landshypotek kan vemsomhelst ha sparkonto i, även om den mest riktar sig till bönder o dyl. som jag förstått det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har länge haft ett sparkonto med 1.8% ränta, men känner att det är dags att hitta någon vettigare form av sparande/investering med högre ränta/avkastning.

Vilka alternativ har jag att överväga om vi antar att jag är ganska ointresserad utav aktier/fonder och finansgrejer i allmänhet och inte har i avsikt att vara aktiv med investeringen (förutom om det skulle behövas, förutsatt att jag skulle vara medveten om det)—mer eller mindre "fire and forget"-typen av investering/sparande med låg/obefintlig risk?

Om belopp spelar roll så tänker jag kanske 250-350k?

Köp en globalfond med månadsinsättning. Eller så kör du Avanza Zero, gratis, inget ESG-tjafs. Förutsatt att du tror att SEK har bottnat.

Permalänk
Medlem

Börsen och sparkonton är inget för mig.
Pengars värde urholkas över tid och blir mindre värda.

Konservativ och investerar i guld, silver.
Köper för spot eller strax över, max 2,5%.

Min pension är redan tryggad och behöver inte oroa mig.
Vad jag har idag har jag imorgon oavsett hur det ekonomiska klimatet har förändrats över tid.

Corona, Kriget, Inflationen var en riktig värde ökning för min del.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Köp en globalfond med månadsinsättning. Eller så kör du Avanza Zero, gratis, inget ESG-tjafs. Förutsatt att du tror att SEK har bottnat.

Nja, för pengar som man skall ha på relativt kort horisont som man inte vill skall gå ner i värde så vet jag inte om globalfonder är det bästa tipset.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sarg:

Har inget specifikt mål för sparandet i dagsläget. Kanske bostad om 3+ år.

Kanske inte obefintlig risk, men då jag inte skulle vara aktiv med investeringar så är det ju bättre ifall man inte behöver ha uppsikt på vad som händer om det nu skulle vara så att man behöver undvika förluster.

Jag läste lite om Lysa och deras automatiska sparkonto. Är det något liknande?

För pengar du tänkt använda/behöver inom 5 år så är börsen för volatil (alltså att det ändras för mycket från dag till dag). Så är det pengar du ska använda för att köpa hus om 3 år som du nämner är det bättre att bara sätta de på ett konto med bättre ränta än vad du har idag. Runt 3,5% är vanligt att kunna få idag - och skulle i runda slängar dubbla hur mycket ränta du får betalt.

För pengar som du tänkt ha först om lång tid (sparande till pension eller åtminstone 10 år bort) är börsen mycket bättre. Vill man inte alls hålla på och pilla själv är det en ganska bra idé att använda sig av t.ex. Lysa, Opti eller andra automatiska ”spar-robotar”, och sätta in ett automatiskt månadssparande dit. Historiskt har det lönat sig bättre än sparkonton över tid. Men vissa år kan du såklart ”gå minus”, tappa pengar eftersom börsen rör sig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av pompado:

Börsen och sparkonton är inget för mig.
Pengars värde urholkas över tid och blir mindre värda.

Konservativ och investerar i guld, silver.
Köper för spot eller strax över, max 2,5%.

Min pension är redan tryggad och behöver inte oroa mig.
Vad jag har idag har jag imorgon oavsett hur det ekonomiska klimatet har förändrats över tid.

Corona, Kriget, Inflationen var en riktig värde ökning för min del.

MVH

Hade du investerar i börsen hade du mest sannolikt haft större besparingar nu. Så du har långt ifrån ett optimalt utfall om du bara investerat i ädelmetaller. Se t.ex https://www.longtermtrends.net/stocks-vs-gold-comparison/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Med tanke på kronans fortsatta fall så kan det vara värt att lägga sina pengar i rena utländska stabila aktier eller ha de i annan valuta.

”Den svenska kronan nådde under måndagen en ny bottennotering, då låg den svenska kronan på växelkursen 11:97 kronor per euro, det rapporterar TT.
I år har kronan tappat drygt 7 procent mot euron. De senaste tio åren ligger nedgången på nästan 40 procent.”

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mistahh:

Med tanke på kronans fortsatta fall så kan det vara värt att lägga sina pengar i rena utländska stabila aktier eller ha de i annan valuta.

”Den svenska kronan nådde under måndagen en ny bottennotering, då låg den svenska kronan på växelkursen 11:97 kronor per euro, det rapporterar TT.
I år har kronan tappat drygt 7 procent mot euron. De senaste tio åren ligger nedgången på nästan 40 procent.”

Ja kanske. Eller så är det läge att göra precis tvärt om ;).
Investeringsviljan från andra länder har ökat enormt i Sverige senaste året enligt business sweden. Verkar upplevas som reafest här tydligen.

https://www.business-sweden.com/sv/om-oss/media/pressreleaser...

Klart är att man skulle ha haft pengarna utomlands de senaste 2 åren när kronan försvagats. Så gör om - bakåt i tiden ;).
Om det nu är så att vi är nära botten nu och att det kan vända framöver så är det väl just nu man vill köpa svenskt. När det är billigare.
Ska väl sägas att det här kanske inte alls är botten. Who knows!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska väl sägas att det här kanske inte alls är botten. Who knows!

Jag tror att vi inte är nära botten av kronraset men men, vad vet jag.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mistahh:

Jag tror att vi inte är nära botten av kronraset men men, vad vet jag.

Ja nä jag vet inte heller ;). Det jag gjort senaste 2 åren råkar ha varit just det att ha pengarna i dollars istället för SEK. Men det var ju inte riktigt för att jag var så himla klok utan det har varit tillfälligheter!

Skulle jag gissa så är väl inte botten nådd - men jag tror väl en del på återhämtning och att vi redan gjort en stor del av resan ned.

Däremot har jag börjat vikta om och börjat småköpa svenska bolag nu senaste tiden.
Kanske är helt fel hehe. Har gjort en hel del dåliga val senaste året. Plus 25% i år men det beror på val jag gjort tidigare. Det mesta jag tagit vid i år har förvandlats till bajs ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled