Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Snusfri

Kommer må som en kratta imorgon.
Blandat från Lidl folle till Halmstad Crush till Special Brew till Captain Lawrence 9.1%.

Klassisk arbetarfredag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Explorer och Tippex, är det gott?

Skrivet av ztenlund:

Kolla med Fred Asp!

(Det är en referens till Glenn Killing i manegen...)

White Christmas. Ja, det är en klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

White Christmas. Ja, det är en klassiker.

Måste provas. Kan säkert sno lite Tippex från jobbet. Gratis groggvirke är ju aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Provade en Värmdö bryggeri Best Bitter lite tidigare idag...
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/best-bitter-153515/
Helt OK! En av de mer fylliga/smakrika 3.9% öl jag druckit på länge.

...även om inte bitter är riktigt min grej egentligen. (föredrar nog porter/stout/stong ale osv isåfall om det ska vara lite mörkt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@RogerW (Roger W)

Vilken öl är din "all time" favorit?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

@RogerW (Roger W)

Vilken öl är din "all time" favorit?

Omöjlig fråga att svara på
Min "defaultöl" var länge Lagunitas Maxiumus.. Stark, men inte så det tog över och smakade bara alkohol. Viss beska och viss sötma så det fanns smak och kontrast, men inte så det drog iväg för mycket åt nått håll...
MEN den blev lite för stark när de gjorde om den till 9% "colossal" varianten för några år sen. Inte alls lika balanserad och god längre.

Men all-time är jäkligt svårt att säga! Speciellt då minnet tenderar att fallera när man smakar massa god öl

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Provade en Värmdö bryggeri Best Bitter lite tidigare idag...
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/best-bitter-153515/
Helt OK! En av de mer fylliga/smakrika 3.9% öl jag druckit på länge.

...även om inte bitter är riktigt min grej egentligen. (föredrar nog porter/stout/stong ale osv isåfall om det ska vara lite mörkt)

Svårt det där med att få bra ale på burk eller flaska också. Ska det bli riktigt bra krävs det cask från någon som älskar och kan öl.

Permalänk
Medlem

Botocal reserva exclusiva
Skalpar i glaset just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Omöjlig fråga att svara på
Min "defaultöl" var länge Lagunitas Maxiumus.. Stark, men inte så det tog över och smakade bara alkohol. Viss beska och viss sötma så det fanns smak och kontrast, men inte så det drog iväg för mycket åt nått håll...
MEN den blev lite för stark när de gjorde om den till 9% "colossal" varianten för några år sen. Inte alls lika balanserad och god längre.

Men all-time är jäkligt svårt att säga! Speciellt då minnet tenderar att fallera när man smakar massa god öl

Håller med, för många bra att välja på

Sen beror det väl på miljö, sällskap och humör också. Jag ser på det som musik, beroende på dag så ändras top 10, finns många låtar som man kan hata en dag och älska en annan

Jag skulle ju inte dra en Guinness till julbordet om jag fick välja till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med, för många bra att välja på

Jepp, och vissa öl har man kanske provat ett glas vid ett tillfälle, medan andra dricker man nästan varje vecka. Svårt att jämföra rättvist.

Skrivet av medbor:

Sen beror det väl på miljö, sällskap och humör också.

Samt vilken alkoholnivå man redan har i blodet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med, för många bra att välja på

Sen beror det väl på miljö, sällskap och humör också. Jag ser på det som musik, beroende på dag så ändras top 10, finns många låtar som man kan hata en dag och älska en annan

Jag skulle ju inte dra en Guinness till julbordet om jag fick välja till exempel

Ja, det är verkligen inte lätt att välja ut en som absolut favorit. Jag har ett helt gäng (Innis & Gunn, Starobrno, Carnegie Porter, Guinness Extra Stout, Chimay Blå m.fl.) som jag skulle klassa som favoriter, men det är nästan omöjligt att sätta en över alla andra.

Nä, Guinness kanske inte riktigt passar, men jag tror t.ex. en porter (som Carnegie t.ex.) skulle kunna passa bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, det är verkligen inte lätt att välja ut en som absolut favorit. Jag har ett helt gäng (Innis & Gunn, Starobrno, Carnegie Porter, Guinness Extra Stout, Chimay Blå m.fl.) som jag skulle klassa som favoriter, men det är nästan omöjligt att sätta en över alla andra.

Nä, Guinness kanske inte riktigt passar, men jag tror t.ex. en porter (som Carnegie t.ex.) skulle kunna passa bra.

Carnegie är också en av få trefemmor som duger bra också! Ja den kan jag absolut se mig smutta på framför kalle

Permalänk
Medlem

Något som aldrig blir uttjatat för mig är Don Juancho’s Coffee.

Lika delar av allt och några stänk kakaobitter.

🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Carnegie är också en av få trefemmor som duger bra också! Ja den kan jag absolut se mig smutta på framför kalle

Tveklöst, jag skulle precis föreslå den, som 3.5 också. Finfin till julköttbullar och julbord. Just julöl är annars ganska trist i 2.8-3.5%.
Mycket bra till nötköttspizza (typ någon mexicanavariant) med fetaost, chili och ananas också (mindre bra till skinkpizza, även om det såklart också funkar).

Som av en händelse åt jag en sådan pizza igår, idag blir det Iron Maiden-öl i alkoholfri variant (tycker ändå den platsar här); först tyckte jag det var något av en ploj-öl som saknade sting, men rätt kyld har den en frisk och fräsch smak som blir fin till kvällens lasagne (dotterns favoritmat, och hon fyller år idag så). Stort plus att den kommer i 44cl också, många alkoholfria finns ju bara i futtiga 33cl.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

When in Rome.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

When in Rome.
<Uppladdad bildlänk>

Åhh, saknar Denver... Trevlig stad...

Sen tycker jag faktiskt blue moon är riktigt god. Däremot är jag inte så Impad av den som bryggs i UK som är den som säljs i Sverige.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrico:

Åhh, saknar Denver... Trevlig stad...

Sen tycker jag faktiskt blue moon är riktigt god. Däremot är jag inte så Impad av den som bryggs i UK som är den som säljs i Sverige.

Den lokala är klart bättre, ja.

Sista hela dagen i Denver idag. Försöker fånga de ställena jag missat. Denver är najz.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bjuda på en till dagsbild. Our Mutual Friend. En hazy IPA, tre fatlagrade stout/barley wine/stout. Fantastiskt bryggeri. Skulle besökt dem när jag landat men den dagen hade de städ-dag. Så vi körde dem i fredags efter fyra timmars ölfestival. Lika bra att prova igen idag och dubbelkolla.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Amerikansk häll din öl själv:

De har De Garde, Jester King, Russian River, 3 Floyds, Evil Twin med mera på fat..

Edit: har gjort det i Seoul och Belgrad innan men det här är mer spännande.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Dryper av münchemaltiga aromer och smaker, sin ringa alkoholhalt till trots.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Då var det äntligen fredag 😄
Tar mig några Norrlands guld.
Vad kommer ni dricka idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Då var det äntligen fredag 😄
Tar mig några Norrlands guld.
Vad kommer ni dricka idag?

Blir väl något spanskt vin🍷 till maten och sen en Finlaggan eller två.🥃🥃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Då var det äntligen fredag 😄
Tar mig några Norrlands guld.
Vad kommer ni dricka idag?

Blev ett par olika rom i glaset ikväll. Barracuda Gran Reserva 7 år och Doctor Cane.

Permalänk
Medlem

Blev ett par Omnipollo IPA och ett par av annan obestämd sort (polaren köpte) på Gnistan ikväll.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Estnisk öl. Ingen aning vad det står på den mer än pale ale, och den var väl helt ok

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

En gammal favorit som visade sig hålla måttet fortfarande. Fransk budgetpommac när den är som bäst.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

<Uppladdad bildlänk>
Estnisk öl. Ingen aning vad det står på den mer än pale ale, och den var väl helt ok

Besökte bryggeriet i maj, ganska sjysst bärs. Trevligt ställe.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kul att det finns så mycket öl numera. Var för ett tag sedan på en (i mina ögon) lite dyrare restaurang, och maten var det inget fel på, köpte en ryggbiff (typ, jag är ingen expert) med pommes etc, dyraste mat jag någonsin köpt tror jag faktiskt (dvs, ändå under 500kr...är inget fan av dyra restauranger), och nu skulle jag för en gångs skull faktiskt ta en starköl till maten, hemmavid blir det alkoholfritt eller folköl oftast.

Och så ser man öllistan : Stor stark, Carlsberg, Nånting Annat Tråkigt, och, tja, Staropramen eller något. Tror det fanns 1 ospecificerad lättöl också, och Carlsberg alkoholfri. Det fick bli en Staropramen, tror jag, har redan glömt då det var så intetsägande.

Ingen lokal öl, trots att det här skulle vara den lilla gemytliga lokala krogen. Inga stora kända alternativ som Guinness etc heller. Alltså, inte ens någon IPA. Jag är som sagt ingen krogmänniska, men trodde IPA fanns överallt numera?

I vilket fall, jag hade såklart gärna betalat 20-30kr extra för en lite godare öl, på flaska - kräver inte ens fat som den barbar jag är. Hur kan en restaurang göra en sådan miss? Och hade jag fått en god öl hade jag kanske kostat på mig 1 till, bara för att.

Nåja. Ikväll blir det Spendrups 2.8 till varma mackorna; billigt, gott och nyttigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kul att det finns så mycket öl numera. Var för ett tag sedan på en (i mina ögon) lite dyrare restaurang, och maten var det inget fel på, köpte en ryggbiff (typ, jag är ingen expert) med pommes etc, dyraste mat jag någonsin köpt tror jag faktiskt (dvs, ändå under 500kr...är inget fan av dyra restauranger), och nu skulle jag för en gångs skull faktiskt ta en starköl till maten, hemmavid blir det alkoholfritt eller folköl oftast.

Och så ser man öllistan : Stor stark, Carlsberg, Nånting Annat Tråkigt, och, tja, Staropramen eller något. Tror det fanns 1 ospecificerad lättöl också, och Carlsberg alkoholfri. Det fick bli en Staropramen, tror jag, har redan glömt då det var så intetsägande.

Ingen lokal öl, trots att det här skulle vara den lilla gemytliga lokala krogen. Inga stora kända alternativ som Guinness etc heller. Alltså, inte ens någon IPA. Jag är som sagt ingen krogmänniska, men trodde IPA fanns överallt numera?

I vilket fall, jag hade såklart gärna betalat 20-30kr extra för en lite godare öl, på flaska - kräver inte ens fat som den barbar jag är. Hur kan en restaurang göra en sådan miss? Och hade jag fått en god öl hade jag kanske kostat på mig 1 till, bara för att.

Nåja. Ikväll blir det Spendrups 2.8 till varma mackorna; billigt, gott och nyttigt.

Låter som en märklig restaurang. Var och vartannat ställe har åtminstone en "craft"/"mikro"lager, speciellt om det är så dyr mat. Men med det sagt så ligger ölutbud långt efter vinutbud på bättre ställen. Jag åt middag på Operakällaren för ett gäng år sedan där den korta vinlistan är 30-ish sidor medan öldito är en halv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Låter som en märklig restaurang. Var och vartannat ställe har åtminstone en "craft"/"mikro"lager, speciellt om det är så dyr mat. Men med det sagt så ligger ölutbud långt efter vinutbud på bättre ställen. Jag åt middag på Operakällaren för ett gäng år sedan där den korta vinlistan är 30-ish sidor medan öldito är en halv.

Jag, jag blev mycket förvånad. Det var en skärgårdskrog med säkerligen mest gäster på sommaren, men den hade bra landförbindelse så går inte att "skylla" på något egentligen. Fullsatt, man fick boka bord. Vinet kan jag inte bedöma, det var nog inte superutbud där heller men bättre än ölen åtminstone. Mat fanns det däremot stor variation på, och bra kvalitet.

Tror lokala pizzerian här har bättre utbud faktiskt (även om det garanterat är >90% av klientelet som beställer "stor stark")

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7