Två tredjedelar av världens telefonaktörer utraderade sedan 2017

Permalänk
Melding Plague

Två tredjedelar av världens telefonaktörer utraderade sedan 2017

Flera år av pandemi och en ekonomi i motvind slår hårt mot lokala telefontillverkare, som på blott 6 år sjunkit med närmare 500 aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra. Mänskligheten behöver inte lägga mer energi på att utveckla telefoner. Nu får de gå vidare till AR-glasögon/linser.

Permalänk
Medlem

Hade först LG G4 som erbjöd världens mest undermåliga uppdateringspolicy ever. Snackade om att man inte kunde uppdatera till (vilken Android version det nu än var) pga inkompatibel hårdvara?! För att sedan tvärvända och lova en uppdatering, som dröjde över 1 år av vad jag läst.
Jag stannade inte kvar i väntans tider utan skippade skiten och gick på vad jag då trodde var ett säkert kort med

insert faceplant 🙄

Dold text

HTC...I should have known better och deras U11+
Detta fick mig att söka mig till Apple och deras uppdateringar, här stannar jag 🍏
Dessa 2 aktörer saknar jag inte, dock ska ha HTC ha cred för sina tidiga modeller då dom var väldigt innovativa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Behövde någon tjoget snarlika android-modeller med tillverkarens urval av bloatware?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande att Kinas framfart inom elbilar och telefoner går så fort och lätt. Förr kände vi oss ganska trygga i väst, att vi minsann ledde teknikutvecklingen och Kina bara tillverkade. Nu har nog pendeln vänt och vi handlar deras saker

Oavsett vad och varför det är så, men tror vi måste ta oss en funderare på hur vi vill ha vår framtid

Permalänk

Förväntat enligt: S-kurvan och Four Stage Technology Life Cycle
https://www.staxo.com/2010-10-20-s-kurvan-och-four-stage-tech...

Nu när mobiltelefonerna blir mer lika så ser tillverkare ekonomiska intressen i att låsa in folk i deras Appbutiker och på så sätt tjäna pengar. Om de lyckas med att låsa in folk så kommer detta härma konkurrensen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Hade först LG G4 som erbjöd världens mest undermåliga uppdateringspolicy ever. Snackade om att man inte kunde uppdatera till (vilken Android version det nu än var) pga inkompatibel hårdvara?! För att sedan tvärvända och lova en uppdatering, som dröjde över 1 år av vad jag läst.

Jag hade också lg g4.
Kan fylla i med att de övergav telefonen 15 månader efter release (give or take). Jag köpte inte den på release så jag fick väl 4-5 månaders säkerhetsippdateringar...
Yes. LG tvärvände efter kritik. I sydkorea visade det sig!
Resten av världen fick inte mer uppdateringar till den luren. Dead end.

Det var en shit show. Många som hade lg g4 sa aldrig mer LGtelefoner - inklusive mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har haft min iphone 8 i 6 år nu och den får fortfarande säkerhetsuppdateringar för ios 16 i alla fall men börjar bli slö i vissa avseenden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Körde HTC i begynnelsen (som första "smart" telefon). Därefter mot Samsung tills dom blev för giriga. Sedan till OnePlus tills de kollapsade med buggar och Carl lämnade. Nu kör jag Google. Skönt att slippa allt bloatware. Android som Android är tänkt. Och regelbunden uppdaterad.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hade också lg g4.
Kan fylla i med att de övergav telefonen 15 månader efter release (give or take). Jag köpte inte den på release så jag fick väl 4-5 månaders säkerhetsippdateringar...
Yes. LG tvärvände efter kritik. I sydkorea visade det sig!
Resten av världen fick inte mer uppdateringar till den luren. Dead end.

Det var en shit show. Många som hade lg g4 sa aldrig mer LGtelefoner - inklusive mig.

Yep, riktigt *ick move om man får säga så.
Kommer inte ihåg om jag köpte den vid release, har förträngt minnena av den 😄
Som du säger, det var spiken i kistan för mig också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då blir Greta glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Då blir Greta glad

Varför då? Gör väl ingen skillnad för klimatet om det är 10 märken som producerar 10 miljoner telefoner var eller om det är 100 märken som producerar en miljon var. Blir lika mycket i slutändan.

Jag måste säga att jag är förvånad att det fanns över 700 märken och att det fortfarande är över 200. Jag kan nämna kanske ett dussin olika märken.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade först LG G4 som erbjöd världens mest undermåliga uppdateringspolicy ever.

LG G2 är fortfarande den överlägset bästa telefonen jag haft någonsin...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag hade också lg g4.
Kan fylla i med att de övergav telefonen 15 månader efter release (give or take). Jag köpte inte den på release så jag fick väl 4-5 månaders säkerhetsippdateringar...
Yes. LG tvärvände efter kritik. I sydkorea visade det sig!
Resten av världen fick inte mer uppdateringar till den luren. Dead end.

Det var en shit show. Många som hade lg g4 sa aldrig mer LGtelefoner - inklusive mig.

Samma för min del.

Gick över till Samsung och ska nog ha Samsung framöver.. sneglar lite på Sonys alternativ, men DEX är värt att hålla sig lojal till Samsung.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tidigare anrika aktörer likt Ericsson, Nokia, Research in Motion (RIM) och många fler har kastat in handduken

Ericsson sålde sin halva till Sony. Och Nokia tillverkar fortfarande mobiler.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

LG G2 är fortfarande den överlägset bästa telefonen jag haft någonsin...

That's OK, mina erfarenheter gäller enbart G4 och jag har inga erfarenheter av deras andra modeller.
Men man vart inte direkt imponerad, och den lämnade en besk eftersmak 🤬

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför då? Gör väl ingen skillnad för klimatet om det är 10 märken som producerar 10 miljoner telefoner var eller om det är 100 märken som producerar en miljon var. Blir lika mycket i slutändan.

Jag måste säga att jag är förvånad att det fanns över 700 märken och att det fortfarande är över 200. Jag kan nämna kanske ett dussin olika märken.

@dagas

Tyvärr är det inte så det funkar i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför då? Gör väl ingen skillnad för klimatet om det är 10 märken som producerar 10 miljoner telefoner var eller om det är 100 märken som producerar en miljon var. Blir lika mycket i slutändan.

Jag måste säga att jag är förvånad att det fanns över 700 märken och att det fortfarande är över 200. Jag kan nämna kanske ett dussin olika märken.

Är väl dock fler aspekter i det, är ju bättre om det bara står 10 Fabriker istället för 100 Fabriker och breder ut sig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

"Its was great working with Research in Motion, a true RIM-job!"

Inte konstigt att dom sa godnatt?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ang3r:

Ericsson sålde sin halva till Sony. Och Nokia tillverkar fortfarande mobiler.

Nokia har mig veterligen licensierat ut sitt namn, men tillverkar inga egna telefoner. Rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Ericsson sålde sin halva till Sony. Och Nokia tillverkar fortfarande mobiler.

Nokia tillverkar inga mobiler.

HMD däremot..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

LG G2 är fortfarande den överlägset bästa telefonen jag haft någonsin...

LG G2 är den bästa telefon jag också ägt. Perfekt storlek och vikt, notifikations lampa, priset. Ja, stort sett allt var perfekt med den bortsett från uppdateringar vilket var helt bedrövligt och pga det blev det min första och sista LG telefon tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Körde HTC i begynnelsen (som första "smart" telefon). Därefter mot Samsung tills dom blev för giriga. Sedan till OnePlus tills de kollapsade med buggar och Carl lämnade. Nu kör jag Google. Skönt att slippa allt bloatware. Android som Android är tänkt. Och regelbunden uppdaterad.

Köra Google som erbjuder fem års uppdateringar men endast tre av de åren är OS-uppdateringar resten säkerhetsuppdateringar. Google borde visa framfötterna men de gör de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köra Google som erbjuder fem års uppdateringar men endast tre av de åren är OS-uppdateringar resten säkerhetsuppdateringar. Google borde visa framfötterna men de gör de inte.

De kan uppdatera mycket av systemet via Google Play Store så inte lika viktigt enligt mig!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köra Google som erbjuder fem års uppdateringar men endast tre av de åren är OS-uppdateringar resten säkerhetsuppdateringar. Google borde visa framfötterna men de gör de inte.

En bonus för oss som inte är rädda att greja med tekniken är att saker som GrapheneOS finns till Pixel serien också. Så man kan fortsätta att använda sin fullt fungerande telefon länge.

Annars finns ju också Fairphone. Deras nya FP 5 skulle väl ha mjukvarustöd till.. Var det 2035? Det är inte illa det! Då spelar det ingen roll om telefonen blir några tusenlappar dyrare, blir ju klart billigare än att gå igenom 3-4 Samsung/Apple/annat på samma tid.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

En bonus för oss som inte är rädda att greja med tekniken är att saker som GrapheneOS finns till Pixel serien också. Så man kan fortsätta att använda sin fullt fungerande telefon länge.

Annars finns ju också Fairphone. Deras nya FP 5 skulle väl ha mjukvarustöd till.. Var det 2035? Det är inte illa det! Då spelar det ingen roll om telefonen blir några tusenlappar dyrare, blir ju klart billigare än att gå igenom 3-4 Samsung/Apple/annat på samma tid.

SOFTWARE UPDATES UNTIL 2031 hade fairphine 5 och 5 YEAR WARRANTY

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite oroväckande att Kinas framfart inom elbilar och telefoner går så fort och lätt. Förr kände vi oss ganska trygga i väst, att vi minsann ledde teknikutvecklingen och Kina bara tillverkade. Nu har nog pendeln vänt och vi handlar deras saker

Oavsett vad och varför det är så, men tror vi måste ta oss en funderare på hur vi vill ha vår framtid

Man minns ju hur otroligt stora Nokia var under sin storhetstid, och hur jäklar fort det kan gå utför när man går
fel väg.

Permalänk
Medlem

Stora problemet är att vi (här åtminstone) har 2 helt dominerande aktörer i form av IOS och Android.

Spontant känns det som att 3 aktörer hade gynnat utvecklingen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Majoriteten av dessa märken har inte ens de mer insatta och intresserade ens hört om.
Men det faktum att Android är tillgängligt att använda har öppnat upp en större marknad, där de med idéer och tillgång till tillverkningsresurser (vilket ju går att få tag på) kunnat skapa sitt eget märke.
För den absoluta majoriteten av dessa märken lär köra Android i någon form, även om det nog finns en hel del annat utöver det.

Sen lär också den största delen av dessa märken vara asiatiska; Kina, Japan, Sydkorea, Indien m fl.

Sen p g a marknadsföring och annat finns bara ett litet fåtal i folks medvetande här i väst/Sverige.
Det har också format företagens val av telefoner, så pass att det i princip bara finns två. Det är ju också lite tråkigt och minskar konkurrensen ytterligare.
Sen verkar det ju också bara finnas några få topp-märken, som har resurserna som krävs för att vara med högst upp.
För de måste ju både vara bra och innovativa, samtidigt som de ska kunna nå ut i tillräcklig grad.

Byter helst ytterst sällan då det är en krävande process att både föra över saker och även vänja sig vid något nytt. Men också för att det är sämre ur hållbarhetsperspektiv och även ekonomiskt. Byten sker oftast när det mer eller mindre blivit nödvändigt, när telefonen böjar fungera sämre.
Har kvar min gamla P30 Pro, som nog är den bästa telefon jag haft.
Då vi har telefon via arbetsgivaren och alternativen där är väldigt få, kan det tyvärr bli så att jag nästa gång måste välja något jag egentligen inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Alla vill ha en del av kakan, här finns det pengar. Men omöjligt att etablera sig på marknaden när det är så pass starka aktörer redan. Svårt också att utveckla teknik utan de typer av resurser som exempelvis Apple och Samsung har, så slutar nog oftast i billigare kopior av vad som redan finns från märken som man vet levererar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR