Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag skulle nog hävda att du kommer med rätt mycket ogrundade påståenden eller insinuationer, när du nu uppenbarligen inte vet huruvida det är ett problem att ersätta (om det nu ens behövs ersättas eller om vi redan har fullgoda, kanske billigare alternativ redan) kor i de "tusentals produkter" du talar om, varför antyder du så bestämt att det skulle vara svårt eller dyrt?

Men det går lite i linje med att du helt ignorerade mina tidigare frågor.

Det jag försöker förmedla är att det KANSKE inte är så lätt som många verkar tro.
Jag säger att om man minskar köttproduktionen så minskar man också produktionen av andra råvaror som används i tusentals produkter vilket KAN ge stora negativa konsekvenser.

Därför behöver man utreda konsekvenserna innan man drar några förhastade slutsatser. Helst från land till land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Jag drar siffror ur rumpan och presenterar dem som fakta."

Jag kan presentera källor om du vill men min erfarenhet är att oavsett källa så duger det aldrig.
Det måste vara en källa som är godkänd för individen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det är inte konstigt att så många veganer lider av näringsbrist. Det är inte heller konstigt att runt 85% av veganer ger upp och inte heller konstigt att 40-50% av vegetarianer/veganer ljuger och äter djurprodukter i smyg.

Globalt? I sverige? Jag tycker du slänger dig med siffror tämligen våldsamt.

Matförsöjningen är i mitt tycke ett global problem och man bör därför hitta globala lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är ditt grundantagande att det är skillnad på protein och protein? Varför äter alla gymnissar veteprotein? Vad jag vet så funkar allt protein likadant så länge det innehåller alla aminosyror som behövs. Det är väl kemi, inte så mycket hokus pokus med det

Om man sen får i sig samma av alla andra spårämnen är såklart inte alls givet

Det fetade. Du tänker kanske på Whey, vassle? 99% av "gymnissarna" äter till största del animaliskt protein och supplementerar med vassleprotein eller kassein om man vill ha ett något långsammare upptag. Både vassle och kassein härstammar från mjölkprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det jag försöker förmedla är att det KANSKE inte är så lätt som många verkar tro.
Jag säger att om man minskar köttproduktionen så minskar man också produktionen av andra råvaror som används i tusentals produkter vilket KAN ge stora negativa konsekvenser.

Därför behöver man utreda konsekvenserna innan man drar några förhastade slutsatser. Helst från land till land.

Du försöker förmedla att det KANSKE inte är så lätt att minska köttproduktionen för det KANSKE betyder att vi behöver hitta alternativ som vi KANSKE inte redan har som KANSKE är dyrare eller sämre och som KANSKE inte kan tillverkas i tillräcklig skala vilket KANSKE gör att vi får importera mer vilket KANSKE skapar större påverkan än köttproduktionen/importen i dagsläget.

Du känner inte att det är en rätt orimlig invändning att komma med för en oro som bygger på så många kansken staplade på varandra när du inte ens har en indikation på att det första antagandet stämmer? Du känner att det här är en så stor risk att det behövs göras "utredningar av konsekvenser" innan man skulle testa att minska köttproduktionen?

Skrivet av zyy:

Jag kan presentera källor om du vill men min erfarenhet är att oavsett källa så duger det aldrig.
Det måste vara en källa som är godkänd för individen i fråga.

Du kan ju testa? Jag uppskattar en god debatt och är ingen främling inför att ändra uppfattning om jag får något med substans att testa mina tankar mot.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Det fetade. Du tänker kanske på Whey, vassle? 99% av "gymnissarna" äter till största del animaliskt protein och supplementerar med vassleprotein eller kassein om man vill ha ett något långsammare upptag. Både vassle och kassein härstammar från mjölkprodukter.

Okej, mitt misstag. Inte alls insatt i den branchen och har bara i alla år tolkat det fel… tack för lärdomen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Du menar att om någon skulle testa på att röka-dieten för att gå ner i vikt ingen skulle säga något?

Sen att hylla övervikt handlar snarare om att det finns ett stigma och hån mot övervikt och att folk blir mobbade för att de är överviktiga. Fler och fler har ätstörningar och det går ner i åldrarna.

Tror inte det är vad personen menade. Däremot går inte folk runt och kritiserar folk som röker. Endast folk som blir störda av röklukten kan gnälla men det är inte samma sak som att kritisera folk för att de röker.

I övrigt håller jag med om att övervikt inte hyllas. Även om det finns "kroppsaktivister" på nätet så är sanningen att majoriteten snarare mår dåligt och kanske begränsar sitt liv eller blir hånande än att de hyllas. Så vi kanske kan diskutera problem med övervikt utan att klanka ner på folk för att de är överviktiga.

Skrivet av joakim99:

Är det positivt eller negativt för klimatet om 8 miljarder går över till en diet som är helt köttbaserad? Redan idag används väldigt stor areal för att producera foder till köttdjur.

Nu vet jag att tråden handlar om carnivore diet och jag förespråkar visserligen inte dieten även om jag anser det fritt fram att prova. Tror inte man behöver oroa sig för att jordens befolkning skulle bli uteslutande köttätande för sån lyx har inte alla i att välja. Däremot tror jag onekligen på en kost baserat på kött även om det inte behöva innebära uteslutande kött.

Positivt eller negativt för klimatet är en annan diskussion och det kan inte användas som argument till att kött är dåligt för hälsan.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jorden har ju knappt plats för mer boskap.... Och då är det väldigt få som äter kött...

Få som äter kött? Jag vet att veganer låter mycket men det är inte få människor som äter kött. Även i fattiga länder äts det kött/animalier. Kött inkluderar vilt, ko, gris, får, getter, höns, ankor, fisk osv. Sen tillkommer ägg och mejerier på det som kanske bättre beskrivs som animalier än kött.

Skrivet av medbor:

Oavsett klimatdiskussionen som sådan, men tror du inte ser helheten

En ko lever ganska länge innan den blir kött
Under denna tid lever den till stor del på spannmål som annars kunnat bli mat direkt
Många gånger kossans kroppsvikt/kött går åt för att bygga upp det köttet
Under hela sin livslängd släpper de ut mängder med metangas

Skippar du kossan och gör mat av spannmålet direkt slipper du många steg i processen

Senast jag såg en uppskattning så var väl 15% av världens utsläpp just köttindustrin redan nu:
Första träffen på google:
https://www.fao.org/news/story/en/item/197623/icode/

Lever på spannmål som annars kunnat bli mat? Spannmålet de äter är inte av samma "kvalité" som det vi äter. Provade äta majs som grisar får äta, smakar absolut ingenting. Tror inte folk hade köpt den majsen då majsen vi äter smakar sött. Med det sagt kan man odla annat än det som odlas idag. Dock verkar man glömma att det inte är så enkelt. Att odla såsom vi gör är ohållbart för klimatet också. Monokultur. Vi behöver mycket större biologisk mångfald inom odlingen och inte åkervis med en sort av gröda. Dessutom behövs gödsel för att odla och till detta behövs... ja, kor som skiter. Kor tillför också till naturen när de tillåts att gräsbeta, även höns som tillåts picka utomhus bidrar osv.

Skrivet av Aktsu:

Finns gott om pengar för köttproducenterna att tjäna på att lyckas bevisa att kött är det bästa att äta, men man har inte lyckats göra det vilket förmodligen är lite talande för vad resultatet lär bli.

Och nej jag har inte fel angående klimatet, att kött har en större klimatpåverkan än mycket annat vi äter råder det konsensus om inom vetenskapen så det kan vi anta. Om man vill tro på vetenskap eller inte för man väl välja själv.

Folk får såklart äta vad de känner för, men man skall inte komma med ogrundade påståenden om diverse hälsoeffekter som inte är bevisade så får man förvänta sig motstånd. Finns på tok för mycket säljande av ormolja inom dieter.

Jag lyssnar hellre på vetenskapen än kroppen då våra sinnen gillar att lura oss, hade jag lyssnat på kroppen hade jag ätit många fler kalorier än jag behövde varje dag och hälften av intaget hade varit riktiga onyttigheter som chips, godis, smör, bakverk osv för det är vad kroppen signalerar att den vill ha mer av. Så man kan inte säga att bara för att kroppen skickar signaler om att den mår bra så äter man saker som faktiskt är bra för den.

Sluta dra likhetstecken mellan klimatpåverkan och hälsoeffekter. Dessa kan mycket väl vara i strid mot varandra (även om jag anser att klimatfrågan inte är så enkel som den uppmålas). Det är alltså inget ogrundat att kött är en viktig del av vår kost. Det finns saker som endast återfinns i animalier som vi inte kan få i oss från växtriket.

Skrivet av zyy:

I norden måste vi importera mycket som inte växer här vilket betyder att om vi skär ner på köttproduktionen så har det större konsekvenser på klimatet än om man skär ner på köttproduktionen i ett varmt land.

Precis. Vi i norden har naturligt sätt begränsad utbud av mat. Saker växer inte åter runt här och vissa saker folk tar för givet att vi ska äta idag kan inte växa här ens. Så att utesluta nått så viktigt som kött för att istället importera och samtidigt vurma för klimatet är bara löjligt. Ät närodlat. Ät gräsbetes kött, ägg från utehöns, miljömärkt fisk osv. Ät i samklang med naturen efter säsong. Om man nu bryr sig om miljön eller sitt lands självförsörjningsförmåga.

Skrivet av medbor:

Varför är ditt grundantagande att det är skillnad på protein och protein? Varför äter alla gymnissar veteprotein? Vad jag vet så funkar allt protein likadant så länge det innehåller alla aminosyror som behövs. Det är väl kemi, inte så mycket hokus pokus med det

Om man sen får i sig samma av alla andra spårämnen är såklart inte alls givet

Sen när är gymråttor några praktexempel på hur vi bör leva och äta? Kvarg med sötningsmedel, proteinpulver, proteinbars och annat processat skit. Inte vad jag ser som idealisk människoföda eller vad jag skulle ge mina barn.

Så ja, det är skillnad på protein och protein, fett och fett, kolhydrater och kolhydrater osv.

Skrivet av medbor:

Alltså, jag menar inte att kikärtor är samma som en köttbit

Men proteinet i sig är ju ekvivalent om det är samma mängd, inte allt det andra runt om kring

Tror vi pratar om olika saker. De innehåller olika halter av olika aminosyror och totalt skilda halter av andra ämnen. Men skulle man extrahera rena aminosyror från båda tror jag inte det är någon skillnad

Ändå ska vi ersätta en köttbit med kikärtor?

Det handlar inte om proteinhalt eller aminosyror. Kött och animalier innehåller fortfarande saker du inte kan hitta i växtriket som vi behöver.

Skrivet av loefet:

Har sett siffror på att det går åt 10 kg spannmål per 1 kg nötkött.
Så det hade absolut varit bättre med att äta mindre kött, då man kunde dra ner arealerna för spannmålsproduktion drastiskt eller med samma ytor som idag se till att alla människor får mer mat än de kan äta.

Djuren bör äta mindre spannmål och mer naturlig föda genom att faktiskt tillåtas leva utomhus. Vi bör således inte låta enskilda spannmål uppta stora arealer utan tvärtom blanda olika grödor som också kan överleva kommande klimatförändringar utan att vi ska behöva använda massa gifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tror inte det är vad personen menade. Däremot går inte folk runt och kritiserar folk som röker. Endast folk som blir störda av röklukten kan gnälla men det är inte samma sak som att kritisera folk för att de röker.

I övrigt håller jag med om att övervikt inte hyllas. Även om det finns "kroppsaktivister" på nätet så är sanningen att majoriteten snarare mår dåligt och kanske begränsar sitt liv eller blir hånande än att de hyllas. Så vi kanske kan diskutera problem med övervikt utan att klanka ner på folk för att de är överviktiga.

Nu vet jag att tråden handlar om carnivore diet och jag förespråkar visserligen inte dieten även om jag anser det fritt fram att prova. Tror inte man behöver oroa sig för att jordens befolkning skulle bli uteslutande köttätande för sån lyx har inte alla i att välja. Däremot tror jag onekligen på en kost baserat på kött även om det inte behöva innebära uteslutande kött.

Positivt eller negativt för klimatet är en annan diskussion och det kan inte användas som argument till att kött är dåligt för hälsan.

Få som äter kött? Jag vet att veganer låter mycket men det är inte få människor som äter kött. Även i fattiga länder äts det kött/animalier. Kött inkluderar vilt, ko, gris, får, getter, höns, ankor, fisk osv. Sen tillkommer ägg och mejerier på det som kanske bättre beskrivs som animalier än kött.

Lever på spannmål som annars kunnat bli mat? Spannmålet de äter är inte av samma "kvalité" som det vi äter. Provade äta majs som grisar får äta, smakar absolut ingenting. Tror inte folk hade köpt den majsen då majsen vi äter smakar sött. Med det sagt kan man odla annat än det som odlas idag. Dock verkar man glömma att det inte är så enkelt. Att odla såsom vi gör är ohållbart för klimatet också. Monokultur. Vi behöver mycket större biologisk mångfald inom odlingen och inte åkervis med en sort av gröda. Dessutom behövs gödsel för att odla och till detta behövs... ja, kor som skiter. Kor tillför också till naturen när de tillåts att gräsbeta, även höns som tillåts picka utomhus bidrar osv.

Sluta dra likhetstecken mellan klimatpåverkan och hälsoeffekter. Dessa kan mycket väl vara i strid mot varandra (även om jag anser att klimatfrågan inte är så enkel som den uppmålas). Det är alltså inget ogrundat att kött är en viktig del av vår kost. Det finns saker som endast återfinns i animalier som vi inte kan få i oss från växtriket.

Precis. Vi i norden har naturligt sätt begränsad utbud av mat. Saker växer inte åter runt här och vissa saker folk tar för givet att vi ska äta idag kan inte växa här ens. Så att utesluta nått så viktigt som kött för att istället importera och samtidigt vurma för klimatet är bara löjligt. Ät närodlat. Ät gräsbetes kött, ägg från utehöns, miljömärkt fisk osv. Ät i samklang med naturen efter säsong. Om man nu bryr sig om miljön eller sitt lands självförsörjningsförmåga.

Sen när är gymråttor några praktexempel på hur vi bör leva och äta? Kvarg med sötningsmedel, proteinpulver, proteinbars och annat processat skit. Inte vad jag ser som idealisk människoföda eller vad jag skulle ge mina barn.

Så ja, det är skillnad på protein och protein, fett och fett, kolhydrater och kolhydrater osv.

Ändå ska vi ersätta en köttbit med kikärtor?

Det handlar inte om proteinhalt eller aminosyror. Kött och animalier innehåller fortfarande saker du inte kan hitta i växtriket som vi behöver.

Djuren bör äta mindre spannmål och mer naturlig föda genom att faktiskt tillåtas leva utomhus. Vi bör således inte låta enskilda spannmål uppta stora arealer utan tvärtom blanda olika grödor som också kan överleva kommande klimatförändringar utan att vi ska behöva använda massa gifter.

Dem flesta människor äter inte kött dagligen, de fattigaste äter väl mest kolhydrater och baljväxter....

Sen kan du kolla up arean Kanada/Brasiliens djur föds upp på. Får Sverige att se litet ut och de göder mest nordamerika... Väldigt låg export % på det. Framförallt Kanada.

Sen äter jag SJUKT mycket kolhydrater och har enligt årliga hälsokontroller oförskämt bra värden...

Jag har inga problem att äta 500g nötfärs+500g torr pasta /måltid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ät närodlat. Ät gräsbetes kött, ägg från utehöns, miljömärkt fisk osv.

Det är få förunnat att kunna göra detta. För att föda en allt större befolkning så behöver man ändra hur mat framställs.

Jag är dock enig med dig om att denna diskussion inte hör hemma i denna tråden.

Permalänk
Inaktiv

Angående klimatet kan vi gärna kritisera öppet alla som flyger, åker bil hit och dit, som konsumerar massor ("måste stimulera eknomin"), renoverar, slänger och köper nytt, handlar på nätet och returnerar osv.

Jag har faktiskt gjort klimatkalkylatorn på mig själv och trots att jag var ärlig med min köttkonsumtion så släpper jag ut mindre än genomsnittet. Vill förtydliga att jag inte äter carnivore diet dock som tråden handlar om men jag äter absolut kött eller animalier på daglig basis.

Jag bryr mig inte ett dugg om folk kritiserar mig för att äta kött/animalier eller för att kritisera människor för att äta detta. Dessa människor bidrar ofta minst lika mycket eller mer till klimatförändringarna. Jag avskyr onödig konsumtion, försöker alltid tänka mig för innan jag köper nått, att inte köpa det billigaste utan hållbaraste, köper begagnat eller får saker som andra kasserar samt stort intresse för hållbar odling och matproduktion.

Därmed inte sagt att jag inte också hamnar i sockerfällan eller kan fastna i processad mat... Jag har full förståelse för att man gör det. Det är liksom hela syftet med industrin. Tjäna pengar på processat skit som gör oss beroende och som inte direkt är bra för klimatet heller med alla enskilda förpackningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Du tycker alltså det är bättre att vi helt utrotar grisar, kor och höns då? Du vet, dessa arter finns till endast för att människan har nytta av att föda upp dom.

Ja det finns ingen anledning att döda djur om det inte är nödvändigt. Man kan ju som tidigare i historien ha djur som tex betar utan att vi behöver våldta och utnyttja dem samt gasa dem i väldigt tidig ålder för att tex hålla marker öppna på en del platser även om det finns alternativ till det också som inte innefattar djur.

Djuruppfödning av 96% av alla jorden djur är ju en vidrig ide både för klimatet och för djuren samt människan då det orsakar mycket sjukdomar och för tidig död.

Tex grisar är utmärkta husdjur med samma intelligens som hundar fast ofta mer renliga om man nu vill ha fler användningar för dem än endast att beta eller att leva och njuta av livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag har aldrig dragit något sådant likhetstecken, jag säger inte heller att man skall sluta äta kött alls. Jag säger att så länge det inte finns bra forskning som säger att en diet bestående av bara kött är bättre än andra dieter samtidigt som vi vet att det tar mer resurser att få fram kött så kan man ifrågasätta ifall alla bör sluta äta allt annat än kött.

Rent generellt har det varit svårt att visa att en viss kost är bäst att äta ensamt så jag äter personligen varierat och får i mig en salig blandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du försöker förmedla att det KANSKE inte är så lätt att minska köttproduktionen för det KANSKE betyder att vi behöver hitta alternativ som vi KANSKE inte redan har som KANSKE är dyrare eller sämre och som KANSKE inte kan tillverkas i tillräcklig skala vilket KANSKE gör att vi får importera mer vilket KANSKE skapar större påverkan än köttproduktionen/importen i dagsläget.

Du känner inte att det är en rätt orimlig invändning att komma med för en oro som bygger på så många kansken staplade på varandra när du inte ens har en indikation på att det första antagandet stämmer? Du känner att det här är en så stor risk att det behövs göras "utredningar av konsekvenser" innan man skulle testa att minska köttproduktionen?

Du kan ju testa? Jag uppskattar en god debatt och är ingen främling inför att ändra uppfattning om jag får något med substans att testa mina tankar mot.

Nu tor jag vi förstår varandra.
Det är därför man bör utreda konsekvenserna så att man vet och kan eliminera alla kansken.

T.ex så skulle en utredning kunna visa att folk dör tidigare om vi får folk att äta mindre kött.

"A study of more than 218,000 adults from over 50 countries around the world suggests that consuming unprocessed meat regularly can reduce the risk of early death and can increase human longevity. A recent dietary advice published by Lancet Public Health advocates an increase of dietary meat in order to benefit our heart health and longevity. This study also highlights that saturated fat in meat may be cardio protective, as well as, that meat contains many vitamins and the essential amino acids for human health and well-being."

veganer som ger upp

Veganer och vegetarianer som äter djurprodukter

Vanligt med näringsbrist

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Du missar min poäng. Syftet var inte att likställa oss med späckhuggare eller lejon eller vad som. Däremot tron om att människan är förskräcklig för att vi äter andra djur är bara att leva i en fantasi. Det är verkligenheten och har varit så sedan urminnes tider. Givetvis kan saker förändras men jag tror inte på veganism. Vår kost består både av animalier och växter. Vår breda kost är anledningen till att vi har lyckats bre ut såsom vi har gjort i världen eftersom vi kunde anpassa oss efter rådande förhållanden. Hade vi inte ätit kött hade vi inte överlevt på många platser.

Skitsnack att alla djur lever usla liv bara för att de senare hamnar på tallriken. Däremot finns det på tok för många som mycket riktigt lever usla liv till följd av storskalig produktion med fokus på annat är djurens välfärd.

Jag hade gärna haft egna boskapsdjur och slaktat själv.

Att jämföra hund med gris är bara ett löjligt argument. Hunden har genom vår historia fått en annan funktion precis som katten. Man behöver inte ställa två djur mot varandra. Under svåra tider har vi dock ätit vår bästa vän också.

Om du nu ska vurma för boskap antar jag att du gör detsamma för fisk och insekter eller de dödar du utan problem? Finns folk som gillar att fiska utan att ens äta fisken och slänger ner den igen. Det om något känns väldigt onödigt.

Ja vi har överlevt tack vare kött tidigare men idag är det inga som helst problem att klara sig utan, tvärtom har många studier visat att för tidig död och många sjukdomar minskar med en växtbaserad kost. Om du nu blir friskare, skonar djuren från hemskt lidande och död och har goda alternativ...varför ens överväga att bidra till detta lidande? De enda orsakerna är ju egoism eller vana men inga av dessa orsaker är permanenta. Vi hade ju slavar i flera hundra år samt även idag våldtar och dödar kvinnor i delar av världen och anser det okej och normalt. Tider förändras och vi behöver ju göra det också,. Klimatet och det extrema lidandet och skalan av dödande är ju inte varken moraliskt eller klimatmässigt rimligt eller möjligt längre.

Varför inte likställa en gris med en hund, i kina har hunden lika låg och hemsk status som grisen här. Bara för att hunden har fått en status som husdjur här innebär inte att tex grisen kan få det också, eller att hunden kan få en bättre status i tex kina. Det är ju du och jag som kan bestämma det.

Oavsett hur djuren lever så lever de väldigt korta liv av sitt naturliga livsspann samt möter en hemsk död, grisar gasas i nedsänkta schakt precis som judar, kycklingar elektrifieras till döds upp och ner och kycklingar mals också levande i kopiösa mängder i Sverige. Att några få procent får gå ute och leva någorlunda okej uppväger inte på något sätt den andra delen som är majoriteten. Hur menar du att djuren har ett bra liv, vad innefattar du i ett normalt och bra liv...? Om du skulle leva endast 1-5 år av ditt liv på kanske 20-25 år och mött en våldsam död mot din vilja, skulle du då kalla det ett gott liv för att du under en stund fick vara ute på gården...?

Jag skulle inte äta fisk heller, finns inget behov förutom att jag skulle gilla smaken men det finns alternativ för det också samt i grund och botten är allt en vana som rätt enkelt kan vänjas om eller av. Att vara empatisk och agera efter vad som är moraliskt rätt anser jag vara att försöka minska antalet djur och människor som dör och utnyttjas pga av mina val, det går idag nog inte att koma på noll då tex insekter dör i samband med växtodling men då har man minskat det så gott det går.

Permalänk
Inaktiv

Dem flesta människor äter inte kött dagligen, de fattigaste äter väl mest kolhydrater och baljväxter....

Sen kan du kolla up arean Kanada/Brasiliens djur föds upp på. Får Sverige att se litet ut och de göder mest nordamerika... Väldigt låg export % på det. Framförallt Kanada.

Sen äter jag SJUKT mycket kolhydrater och har enligt årliga hälsokontroller oförskämt bra värden...

Jag har inga problem att äta 500g nötfärs+500g torr pasta /måltid

Övertygad om att även de fattiga får i sig kött/animalier men absolut i mycket mer begränsad mängd. De skulle dock aldrig aktivt avstå vilket är skillnaden. Det är alltså inga val de gör, är man undernärd äter man ALLT man kommer över. Samma med med vatten, de dricker smutsigt vatten för att de inte har något val. Får man inte i sig vätska dör man snabbt. Är det detta vi ska diskutera när vi ska få fram hälsosam kost? Folk som inte kan få i sig tillräckligt med mat eller rent vatten? Blir deras liv bättre av att vi äter ohälsosamt eller avstår allt som de inte har tillgång till?

Vem har sagt att du inte får äta kolhydrater? Måste alla göra samma sak? Ska vi kopierar varandras liv eller ska vi tillåtas vara individer som fattar egna beslut?

Skrivet av joakim99:

Det är få förunnat att kunna göra detta. För att föda en allt större befolkning så behöver man ändra hur mat framställs.

Jag är dock enig med dig om att denna diskussion inte hör hemma i denna tråden.

Jag tillhör de fattiga i landet och kan fortfarande köpa ägg från utehöns, miljömärkt fisk och svensk kött. Försöker köpa bättre kött nu i form av gräsbetes och dra ner på fläskkött då jag inte riktigt vet hur jag ska få tag i bättre fläskkött.

Hur gör jag? Jag lägger typ hela min inkomst på mat (efter att hyra, el och försäkringar är betalda). Sen håller jag koll på kampanjer och åker runt mellan butiker, köper på mig, fryser ner, köper även kort-datum speciellt kött oavsett kvalité för det känns bättre att äta även "dåligt" kött än att det ska kastas. På tal om matsvinn, jag slänger aldrig mat heller och har aldrig gjort. I min familj har detta alltid varit oacceptabelt att slänga mat.

Skrivet av Aktsu:

Jag har aldrig dragit något sådant likhetstecken, jag säger inte heller att man skall sluta äta kött alls. Jag säger att så länge det inte finns bra forskning som säger att en diet bestående av bara kött är bättre än andra dieter samtidigt som vi vet att det tar mer resurser att få fram kött så kan man ifrågasätta ifall alla bör sluta äta allt annat än kött.

Rent generellt har det varit svårt att visa att en viss kost är bäst att äta ensamt så jag äter personligen varierat och får i mig en salig blandning.

Man kan inte forska på allt. Ska man forska på allt innan man gör något så kommer man aldrig kunna göra något annorlunda. Forskning behöver läggas där det behövs mest dvs. man behöver göra prioriteringar. Låt folk prova att bara äta kött för att se hur de mår, kanske blir det senare nått mellanting. Man behöver liksom inte gå runt och oroa sig för att jordens befolkning kommer bli rena köttätare precis som man glömma fantasin om att jordens befolkning kommer bli veganer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Nu tor jag vi förstår varandra.
Det är därför man bör utreda konsekvenserna så att man vet och kan eliminera alla kansken.

T.ex så skulle en utredning kunna visa att folk dör tidigare om vi får folk att äta mindre kött.

"A study of more than 218,000 adults from over 50 countries around the world suggests that consuming unprocessed meat regularly can reduce the risk of early death and can increase human longevity.73 A recent dietary advice published by Lancet Public Health advocates an increase of dietary meat in order to benefit our heart health and longevity.74 This study also highlights that saturated fat in meat may be cardio protective, as well as, that meat contains many vitamins and the essential amino acids for human health and well-being."

veganer som ger upp

Veganer och vegetarianer som äter djurprodukter

Vanligt med näringsbrist

Nu kan ju resultaten också resulteras av att människor inte ersätter djurdelar med rätt saker. Då blir ju inte resultatet bra men det finns ju ingenting i kött som inte kan ersättas med något från växtriket. Däremot är det inte lika enkelt för gemene man då de inte har den kunskapen...men det är ju inte svårt att skaffa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Övertygad om att även de fattiga får i sig kött/animalier men absolut i mycket mer begränsad mängd. De skulle dock aldrig aktivt avstå vilket är skillnaden. Det är alltså inga val de gör, är man undernärd äter man ALLT man kommer över. Samma med med vatten, de dricker smutsigt vatten för att de inte har något val. Dricker man inte gör man dock snabbt. Är det detta vi ska diskutera när vi ska få fram hälsosam kost? Folk som inte kan få i sig tillräckligt med mat eller rent vatten? Blir det liv bättre för att vi äter ohälsosamt eller avstår allt som de inte har tillgång till?

Vem har sagt att du inte får äta kolhydrater? Måste alla göra samma sak? Ska vi kopierar varandras liv eller ska vi tillåtas vara individer som fattar egna beslut?

Nej svaret var mer riktat på hur få som faktiskt får kött från köttfarmarna. Gissar att 90% äts av 5-10% av populationen... Som allt annat i världen 😊

Jag räknar inte in fiske och egen uppfödning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Ja vi har överlevt tack vare kött tidigare men idag är det inga som helst problem att klara sig utan, tvärtom har många studier visat att för tidig död och många sjukdomar minskar med en växtbaserad kost. Om du nu blir friskare, skonar djuren från hemskt lidande och död och har goda alternativ...varför ens överväga att bidra till detta lidande? De enda orsakerna är ju egoism eller vana men inga av dessa orsaker är permanenta. Vi hade ju slavar i flera hundra år samt även idag våldtar och dödar kvinnor i delar av världen och anser det okej och normalt. Tider förändras och vi behöver ju göra det också,. Klimatet och det extrema lidandet och skalan av dödande är ju inte varken moraliskt eller klimatmässigt rimligt eller möjligt längre.

Varför inte likställa en gris med en hund, i kina har hunden lika låg och hemsk status som grisen här. Bara för att hunden har fått en status som husdjur här innebär inte att tex grisen kan få det också, eller att hunden kan få en bättre status i tex kina. Det är ju du och jag som kan bestämma det.

Oavsett hur djuren lever så lever de väldigt korta liv av sitt naturliga livsspann samt möter en hemsk död, grisar gasas i nedsänkta schakt precis som judar, kycklingar elektrifieras till döds upp och ner och kycklingar mals också levande i kopiösa mängder i Sverige. Att några få procent får gå ute och leva någorlunda okej uppväger inte på något sätt den andra delen som är majoriteten. Hur menar du att djuren har ett bra liv, vad innefattar du i ett normalt och bra liv...? Om du skulle leva endast 1-5 år av ditt liv på kanske 20-25 år och mött en våldsam död mot din vilja, skulle du då kalla det ett gott liv för att du under en stund fick vara ute på gården...?

Jag skulle inte äta fisk heller, finns inget behov förutom att jag skulle gilla smaken men det finns alternativ för det också samt i grund och botten är allt en vana som rätt enkelt kan vänjas om eller av. Att vara empatisk och agera efter vad som är moraliskt rätt anser jag vara att försöka minska antalet djur och människor som dör och utnyttjas pga av mina val, det går idag nog inte att koma på noll då tex insekter dör i samband med växtodling men då har man minskat det så gott det går.

Kom ihåg allesammans, äter man kött är man alltså indirekt:
Egoist.
För slaveri.
Våldtäktsman.
Nazist.
Oempatisk och omoralisk.

Tackar för mig i denna tråd! 🤣 Till er andra som vill testa på med dieten, lycka till! För mig gjorde det underverk fysiskt och mentalt i flera års tid och skulle utan att tveka rekommendera den varmt till alla som är nyfikna.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Nu kan ju resultaten också resulteras av att människor inte ersätter djurdelar med rätt saker. Då blir ju inte resultatet bra men det finns ju ingenting i kött som inte kan ersättas med något från växtriket. Däremot är det inte lika enkelt för gemene man då de inte har den kunskapen...men det är ju inte svårt att skaffa sig.

Håller nästan helt med.
Jag skulle dock vilja påstå att det är allt för svårt att skaffa sig den kunskapen som krävs.
Jag tycker även att det verkar logiskt att en vegansk diet ger större risk för att du blir sjuk än en helt köttbaserad diet av den simpla anledningen att ju flera olika produkter du äter desto större är risken för att du äter något du inte tål.
Köttallergiker existerar men de är sällsynta.
Precis som att det finns folk som inte kan äta något annat än kött utan att bli sjuk. Också väldigt sällsynt som tur är

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quling:

Därför du har fel. Det finns saker som du inte kan få från växtriket.

Dina känsloargument biter inte på mig så det kan du lägga ner för jag tänker inte bemöta det ens.

Även odling har ihjäl och påverkar insekter och vilda djur men jag antar att dessa inte räknas.

Skrivet av Quling:

Det är inte sant. Även i Kina äter man hellre gris än hund, men Kina har en tuff historia bakom sig med svält. Då har de mycket riktigt ätit allt de kommer över. Därför de även äter mycket annat som vi i väst anser konstigt.

För övrigt handlar det inte om status som så. Gris och hund har olika användningsområden liksom gris och häst osv. Med det sagt behandlas både grisar och höns väldigt illa i Sverige, så på det sättet står även kossan över grisen.

Skrivet av Quling:

Jag tar dig inte seriös längre när du ska envisas med att jämföra djur med människor, "gasas i nedsänkta schakt precis som judar". Jag antar att du hellre räddar ett djur än en människa? För så låter det ju på vissa veganer.

Kommer inte bemöta dig mer då du inte argumenterar friskt. Hade gärna haft diskussion om djurhållning och hållbarhet men inte med ditt snack. Det är precis lika hjärndött som att prata med någon som tror att allt annat än kött/animalier är ohälsosamt.

Sunt förnuft är sällsynt numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Kom ihåg allesammans, äter man kött är man alltså indirekt:
Egoist.
För slaveri.
Våldtäktsman.
Nazist.
Oempatisk och omoralisk.

Tackar för mig i denna tråd! 🤣 Till er andra som vill testa på med dieten, lycka till! För mig gjorde det underverk fysiskt och mentalt i flera års tid och skulle utan att tveka rekommendera den varmt till alla som är nyfikna.

Tja, fast.. Det är ju ganska svårt att komma runt det fakta att man bidrar till att döda djur om man äter kött, och hur är det moraliskt? Testa att bemöta personen i sak istället. Vi tar oss mycket friheter som människor. En jävla hybris är vad det är, och kossorna tvångsinsemineras ju, vilket man absolut kan tycka är våldtäkt. Sen kan jag hålla med om att det florerar en del tramsiga argumentationstekniker i tråden..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Tja, fast.. Det är ju ganska svårt att komma runt det fakta att man bidrar till att döda djur om man äter kött, och hur är det moraliskt? Testa att bemöta personen i sak istället. Vi tar oss mycket friheter som människor. En jävla hybris är vad det är, och kossorna tvångsinsemineras ju, vilket man absolut kan tycka är våldtäkt. Sen kan jag hålla med om att det florerar en del tramsiga argumentationstekniker i tråden..

Nästan allt människan gör lämnar klimatavtryck (inkl. veganer). Absolut att vi bör tänka på vilka klimatavtryck vi gör men att måla ut kött/animalier som det enskilt värsta vi kan producera eller konsumera köper jag inte för fem öre. Vi kan inte heller tvinga människor att välja mellan minska klimatavtrycket och t.ex. hälsa. Precis som snacket om hur stor klimatpåverkan att skaffa barn har. Det är som att be människor att sluta leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag tillhör de fattiga i landet och kan fortfarande köpa ägg från utehöns, miljömärkt fisk och svensk kött.

Som sagt, det är få förunnade att kunna göra detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Som sagt, det är få förunnade att kunna göra detta.

I Sverige anser jag att det handlar om prioriteringar. Om du menar globalt så kan det se annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

I Sverige anser jag att det handlar om prioriteringar. Om du menar globalt så kan det se annorlunda ut.

Jag avsåg globalt.

I sverige är det till stor del en fråga om prioritering men intresset för att t ex köpa ekologiskt har dalat markant de sista åren om utbudet i affärerna är en indikator. Gemene man bryr sig relativt lite om vad det är man äter.

Permalänk
Medlem

2009-2011 när man var arbetslös från volvo så köttade jag å polarna gym. 4-5h/d varannan dag. Jobbade natt å hade gått ner från ca 74kg till ca 60-62 och såg ut som en Auschwitz fånge. Men efter att ha ätit typ enbart kött/fisk/fågel protein, grönt(ej potatis/bröd) så vägde jag ca 84kg och var rätt så biff å jag e bara 172cm. Första två månaderna var man as seg å matt, men sen var man normal igen.

När vi slutade gymma blev mina polare runda då de fortsatte att äta typ, men jag äter typ bara om jag rör mig. så blev inte så rund å sakta gick ner till en vanlig kroppsform, dvs ej awesome muskelknutte

Jag vill säga att för mig så funkar det superbra att slurpa is sig typ kött, men som sagt, jag käkade ju apmycket grönt. dock var det ofta så man bara stekte en kycklingfilé/ryggbiff efter gymmet å bara käkade det utan nåt grön får man var lat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Av er som förespråkar carnivore, finns det något som faktiskt har vettiga resultat som ligger på ett högt kcal? Alltså 4.5k och uppåt och idrottar/gymmar.

För de flesta verkar ha kört det i en kortare period och enbart kört vardags motion... Eller första tiden på gymmet, då man kan glo på torkade färg och få bra utveckling

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Av er som förespråkar carnivore, finns det något som faktiskt har vettiga resultat som ligger på ett högt kcal? Alltså 4.5k och uppåt och idrottar/gymmar.

För de flesta verkar ha kört det i en kortare period och enbart kört vardags motion... Eller första tiden på gymmet, då man kan glo på torkade färg och få bra utveckling

Så du efterfrågar vad en förhållandevis liten grupp kan äta?

Enligt mig mycket mer intressant vad den stora massan har för behov än mindre grupper såsom elitidrottare eller gymråttor som inte tillhör den stora massan vad det gäller fysisk aktivitet.

Med detta sagt förespråkar jag nödvändigtvis inget förutom att undvika processat vilket ändå är en stor del av vår kost numera inkl. elitidrottares och gymråttors.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag avsåg globalt.

I sverige är det till stor del en fråga om prioritering men intresset för att t ex köpa ekologiskt har dalat markant de sista åren om utbudet i affärerna är en indikator. Gemene man bryr sig relativt lite om vad det är man äter.

Det håller jag med om, att gemene person bryr sig relativt lite om vad de äter. Speciellt i form av hur den mat de äter produceras. Det enda folk verkar upptagna med är att kolla hur mycket kalorier (eller fett och socker) något innehåller enligt näringsdeklarationen. Det finns ingen näringsdeklaration på riktiga råvaror. Kanske läskigt för de som måste räkna kalorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så du efterfrågar vad en förhållandevis liten grupp kan äta?

Enligt mig mycket mer intressant vad den stora massan har för behov än mindre grupper såsom elitidrottare eller gymråttor som inte tillhör den stora massan vad det gäller fysisk aktivitet.

Med detta sagt förespråkar jag nödvändigtvis inget förutom att undvika processat vilket ändå är en stor del av vår kost numera inkl. elitidrottares och gymråttors.

Självklart är det intressant, om man inte kan prestera med den kosten när man faktiskt gör något med kroppen så känns den ju relativt dålig?

4.5k kcal/dag är relativt lite även för gemene Svensson om de kör lite gym 2-3ggr/V och sedan löpning med ett jobb man står upp i

Visa signatur