Tror inte det är vad personen menade. Däremot går inte folk runt och kritiserar folk som röker. Endast folk som blir störda av röklukten kan gnälla men det är inte samma sak som att kritisera folk för att de röker.
I övrigt håller jag med om att övervikt inte hyllas. Även om det finns "kroppsaktivister" på nätet så är sanningen att majoriteten snarare mår dåligt och kanske begränsar sitt liv eller blir hånande än att de hyllas. Så vi kanske kan diskutera problem med övervikt utan att klanka ner på folk för att de är överviktiga.
Nu vet jag att tråden handlar om carnivore diet och jag förespråkar visserligen inte dieten även om jag anser det fritt fram att prova. Tror inte man behöver oroa sig för att jordens befolkning skulle bli uteslutande köttätande för sån lyx har inte alla i att välja. Däremot tror jag onekligen på en kost baserat på kött även om det inte behöva innebära uteslutande kött.
Positivt eller negativt för klimatet är en annan diskussion och det kan inte användas som argument till att kött är dåligt för hälsan.
Få som äter kött? Jag vet att veganer låter mycket men det är inte få människor som äter kött. Även i fattiga länder äts det kött/animalier. Kött inkluderar vilt, ko, gris, får, getter, höns, ankor, fisk osv. Sen tillkommer ägg och mejerier på det som kanske bättre beskrivs som animalier än kött.
Lever på spannmål som annars kunnat bli mat? Spannmålet de äter är inte av samma "kvalité" som det vi äter. Provade äta majs som grisar får äta, smakar absolut ingenting. Tror inte folk hade köpt den majsen då majsen vi äter smakar sött. Med det sagt kan man odla annat än det som odlas idag. Dock verkar man glömma att det inte är så enkelt. Att odla såsom vi gör är ohållbart för klimatet också. Monokultur. Vi behöver mycket större biologisk mångfald inom odlingen och inte åkervis med en sort av gröda. Dessutom behövs gödsel för att odla och till detta behövs... ja, kor som skiter. Kor tillför också till naturen när de tillåts att gräsbeta, även höns som tillåts picka utomhus bidrar osv.
Sluta dra likhetstecken mellan klimatpåverkan och hälsoeffekter. Dessa kan mycket väl vara i strid mot varandra (även om jag anser att klimatfrågan inte är så enkel som den uppmålas). Det är alltså inget ogrundat att kött är en viktig del av vår kost. Det finns saker som endast återfinns i animalier som vi inte kan få i oss från växtriket.
Precis. Vi i norden har naturligt sätt begränsad utbud av mat. Saker växer inte åter runt här och vissa saker folk tar för givet att vi ska äta idag kan inte växa här ens. Så att utesluta nått så viktigt som kött för att istället importera och samtidigt vurma för klimatet är bara löjligt. Ät närodlat. Ät gräsbetes kött, ägg från utehöns, miljömärkt fisk osv. Ät i samklang med naturen efter säsong. Om man nu bryr sig om miljön eller sitt lands självförsörjningsförmåga.
Sen när är gymråttor några praktexempel på hur vi bör leva och äta? Kvarg med sötningsmedel, proteinpulver, proteinbars och annat processat skit. Inte vad jag ser som idealisk människoföda eller vad jag skulle ge mina barn.
Så ja, det är skillnad på protein och protein, fett och fett, kolhydrater och kolhydrater osv.
Ändå ska vi ersätta en köttbit med kikärtor?
Det handlar inte om proteinhalt eller aminosyror. Kött och animalier innehåller fortfarande saker du inte kan hitta i växtriket som vi behöver.
Djuren bör äta mindre spannmål och mer naturlig föda genom att faktiskt tillåtas leva utomhus. Vi bör således inte låta enskilda spannmål uppta stora arealer utan tvärtom blanda olika grödor som också kan överleva kommande klimatförändringar utan att vi ska behöva använda massa gifter.