Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du provat kontakta PTS?
https://www.pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-f...

Vilka nätägare har du pratat med? Stadsnät? Byanät? ISP direkt? Skanova?

Det där stödet från PTS gäller platser där allt saknas, även mobilnät för mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det där stödet från PTS gäller platser där allt saknas, även mobilnät för mobilt bredband.

Jag missade att han hade någon sorts anslutning redan. My bad!

Finns fiber i byggnaden bör det kosta 0-20k för installationen till lägenheten. Finns fiber inte i byggnaden utan i gatan är nog 100k inte orimligt. De som äger byggnaden bör då övertalas att installera fiber och grannar får hjälpas åt att dela.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Segat lite med svaren insåg jag nu. Sorry! Ska försöka svara på alla frågor successivt.

Först och främst - vi kommer givetvis slåss för att inte stå för detta själva. Säljaren har tabbat sig (skyller ifrån sig, säger att styrelsen sa att det fanns fiber osv. Jag skiter i om det så vore självaste Påven som sagt det. Finns det inte när det står att det ska finnas, så är det säljarens problem).

Men problemet är att det är bara vår kostnad som täcks då. Och även om inte vi måste betala, är det en lättare process med säljaren ju mindre summan är. Annars kommer denne säkert att vilja ”ta det vidare” och processen förlängs. Sen måste ju forfarande resterande grannar betala sin del.

Jag hittade förresten gamla styrelsemötesdokument, där en tidigare ägare hade fått en offert på 11 900. Framkommer inte om det är per hushåll eller fastighet, men oavsett är det antingen 170% eller över 700% ökning på drygt tre år. Fine att vi inte befinner oss i en ekonomisk utopi just nu, men har svårt att se att det har ökat så mycket på den här tiden.