Permalänk
Medlem

Ett oväntat l/O-fel uppstod

Uppgraderade till win 11 för några veckor sen. Skulle sätta mig vid datorn idag och fick detta felmeddelande.

Nån som har en fix på det här?

Permalänk
Skrivet av tronix79:

Uppgraderade till win 11 för några veckor sen. Skulle sätta mig vid datorn idag och fick detta felmeddelande.

Nån som har en fix på det här?

<Uppladdad bildlänk>

Låter ungefär som att det är precis den sortens fel som felmeddelandet beskriver: Dags för ny SSD eller hårddisk, installera systemet på den nya disken och flytta över det som eventuellt kan räddas från den gamla.

När du ändå köper ny disk, köp samtidigt en extra, minst lika stor, att använda för backup i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Låter ungefär som att det är precis den sortens fel som felmeddelandet beskriver: Dags för ny SSD eller hårddisk, installera systemet på den nya disken och flytta över det som eventuellt kan räddas från den gamla.

När du ändå köper ny disk, köp samtidigt en extra, minst lika stor, att använda för backup i fortsättningen.

Så ssd är körd? Fan med har en massa filer på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Så ssd är körd? Fan med har en massa filer på den.

Ser tyvärr ut som det, alternativet om du sitter på en hårddisk-adapter och ser om du kan öppna grejer på den. Typ en sånhär
https://www.webhallen.com/se/product/239607-Deltaco-USB-3-0-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Ser tyvärr ut som det, alternativet om du sitter på en hårddisk-adapter och ser om du kan öppna grejer på den. Typ en sånhär
https://www.webhallen.com/se/product/239607-Deltaco-USB-3-0-t...

Behöver nog inhandlas en sådan adapter.

Permalänk
Medlem

Någon rekommendation på ssd? Kingston, Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Behöver nog inhandlas en sådan adapter.

Ja alternativt att du köper en ny disk direkt och har kvar den gamla och bara installerar Windows på den nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Ja alternativt att du köper en ny disk direkt och har kvar den gamla och bara installerar Windows på den nya

mm, tror du jag kommer åt filerna på den gamla disken då?
Sista gången jag sitter i skiten utan en backup disk. Man lever och lär.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tronix79:

mm, tror du jag kommer åt filerna på den gamla disken då?
Sista gången jag sitter i skiten utan en backup disk. Man lever och lär.

Vad är det för disk du använder? Kan ju vara så att det är en dålig/trasig kabel med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

mm, tror du jag kommer åt filerna på den gamla disken då?
Sista gången jag sitter i skiten utan en backup disk. Man lever och lär.

Såklart svårt att säga, man kan ju alltid hoppas att det är själva "Windows-installationen" det är fel på. Du behöver köpa en ny disk hur som, annars kan det vara värt att köpa adaptern för att klargöra om filerna finns kvar eller inte utan att köpa en ny disk.

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att när du sedan installerar Windows på den nya disken så kopplar du bort alla andra diskar så du får EFI-, Recovery- och Windows-partitionen på samma disk när du installerar Windows.

Skulle du tex ha en annan disk inkopplad med en befintlig EFI- och/eller Recovery-partition så finns det stor risk att dessa används istället och då kommer du få problem när du av någon anledning vill ta bort dessa diskar...

Permalänk
Medlem

Vart kan jag dela ett filmklipp enkelt så ni kan se uppstart av moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad är det för disk du använder? Kan ju vara så att det är en dålig/trasig kabel med

Får kolla det mer exakt när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tänk dock på att när du sedan installerar Windows på den nya disken så kopplar du bort alla andra diskar så du får EFI-, Recovery- och Windows-partitionen på samma disk när du installerar Windows.

Skulle du tex ha en annan disk inkopplad med en befintlig EFI- och/eller Recovery-partition så finns det stor risk att dessa används istället och då kommer du få problem när du av någon anledning vill ta bort dessa diskar...

Tack visste inte detta.

Permalänk
Medlem

Film på uppstart av datorn. https://streamable.com/xz4m6n

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tronix79:

Film på uppstart av datorn. https://streamable.com/xz4m6n

Börja med att lista vilka komponenter du har.
Ser att det är någon sorts moderkort från gigabyte och ”F0” betyder då: Recovery mode will be triggered due to infected firmware volume detection.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord