Google täpper allvarlig säkerhetsbrist i Chrome – två dagar efter upptäckten

Permalänk
Melding Plague

Google täpper allvarlig säkerhetsbrist i Chrome – två dagar efter upptäckten

Det tog bara Chrome-utvecklarna två dagar att hitta och täppa en allvarlig sårbarhet i webbläsaren som upptäcktes av Googles egna Threat Analysis Group.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade direkt nu, tack Sweclockers👍

Chrome is up to date
Version 117.0.5938.132 (Official Build) (64-bit)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Låter som ett rätt stort säkerhetshål med tanke på användningsområde. Tror Google precis som många andra stora företag har problem att täppa alla buggar innan det lanseras eftersom det är så många delar i processen. Samt många projekt som dessutom har många kockar. Kanske hittar det personerna som inte gjort vad det skulle?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Uppdaterade direkt nu, tack Sweclockers👍

Chrome is up to date
Version 117.0.5938.132 (Official Build) (64-bit)

Du har nog laddat ner fel fil är jag rädd... Här är den rätta: https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Skämt /mod
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Det hät är alltså ingen chrome bug utan en libvpx bug även om den upptäcktes av Google.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad på missförstånd*

Protip: om man vill förtydliga något som missförståtts så gör man det tydligt. Hänvisa inte fram och tillbaka, då är det bättre att låta bli att skriva

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Chrome eller chromium?
Alltså om det också påverkar Edge t.ex.?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Även om libvpx är ett tredjeparts bibliotek i Chromium så är Google till stor del ansvariga för det projektet också. Se t ex Wikipedia

Libvpx är en integrerad del av Chromium så jag har väldigt svårt att se hur buggen inte skulle påverka alla Chromium-baserade webläsare inklusive Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Chrome eller chromium?
Alltså om det också påverkar Edge t.ex.?

Skrivet av Översten:

Även om libvpx är ett tredjeparts bibliotek i Chromium så är Google till stor del ansvariga för det projektet också. Se t ex Wikipedia

Libvpx är en integrerad del av Chromium så jag har väldigt svårt att se hur buggen inte skulle påverka alla Chromium-baserade webläsare inklusive Edge.

Ja, högst sannolikt hela bunten Chrome(ium)-derivat (vilket nästan alltid är fallet när det rapporteras om "Chrome"), och som avhandlat tidigare i tråden även Firefox denna gång (som också använder libvpx)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, högst sannolikt hela bunten Chrome(ium)-derivat (vilket nästan alltid är fallet när det rapporteras om "Chrome"), och som avhandlat tidigare i tråden även Firefox denna gång (som också använder libvpx)...

https://www.mozilla.org/en-US/security/advisories/mfsa2023-44... lägger jag med en gång till eftersom det togs bort pga tjafs

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Låter som ett rätt stort säkerhetshål med tanke på användningsområde. Tror Google precis som många andra stora företag har problem att täppa alla buggar innan det lanseras eftersom det är så många delar i processen. Samt många projekt som dessutom har många kockar. Kanske hittar det personerna som inte gjort vad det skulle?

Det är väl bara att köra git blame, men som du är inne på är det inget konstigt med buggar i mjukvara utan helt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du har nog laddat ner fel fil är jag rädd... Här är den rätta: https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Uppdaterade alla tre jag använder, for your information!

edge
chrome
firefox

...nu vet du!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"