Söker tips och tricks att hitta jobb!

Permalänk
Medlem

Söker tips och tricks att hitta jobb!

Tjena Sweclockers!
Efter nu snart 3 månaders jobbsökande står jag fast och kassan börjar tryta!
Tog examen som Java Utvecklare på en YH nivå, alltså två år.
Har nog sökt ett hundratals jobb och fått en del intervjuer men faller alltid på min erfarenhet. Hade 6 månaders LIA vilket är den erfarenheten utöver skolan jag har, där jobbade jag i React.

Så söker nu tips eller vad man ska säga om ni kan dela med er av något? Mitt cv tycker jag ser ut som det ska då jag fick hjälp av en bekant som jobbar med rekrytering. Är ganska aktiv på linkedin och söker dagligen jobb som kommer upp från indeed och af.
Börjar få lite smått panik om jag ska fortsätta söka inom denna bransch eller gå tillbaka till industrin där jag har erfarenhet.
Alla tips uppskattas och tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Snusbror

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Glömde nämna, bosatt i Malmö, men kan arbeta i Stockholm och Jönköping också!

Permalänk
Medlem

Har du gjort några andra projekt sen du gick ut?
Tror det hjälpte mig en del, att ha något du kan visa upp som inte bara är från studierna.
Behöver inte vara jättekomplicerat, jag gjorde bara en simpel statisk ”om mig” hemsida med HTML/CSS men jag tror att det är sånt som rekryterare letar efter, någon som har ett intresse och visar att dom vill jobba som dev inte bara för att dom har hört att det är bra löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Har du gjort några andra projekt sen du gick ut?
Tror det hjälpte mig en del, att ha något du kan visa upp som inte bara är från studierna.
Behöver inte vara jättekomplicerat, jag gjorde bara en simpel statisk ”om mig” hemsida med HTML/CSS men jag tror att det är sånt som rekryterare letar efter, någon som har ett intresse och visar att dom vill jobba som dev inte bara för att dom har hört att det är bra löner.

Jo jag har en del mindre projekt och ett större jag brukar ha med i min ansökan när det finns möjlighet att skicka med sin portfolio!är som sagt mest erfarenheten de brukar stå ej är tillräcklig. Blir svårt att skaffa erfarenhet när ingen ger en chans hehe

Permalänk
Medlem

Hur många jobb har du sökt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hur många jobb har du sökt?

Har inga exakta nummer och kommer ta för lång tid att gå igenom mailen, men första månaden var det runt 80, så skulle tippa på något mellan 150-200 på 3 månader.
Då har det iofs också varit inkluderat önskemål om erfarenhet på 1-8 år +.

Permalänk
Medlem

Är du villig att flytta? Får du inte napp inom ditt geografiska område så bör du bredda det. Ser jag inom mitt geografiska område (norrbotten och västerbotten) så anställs personer innan dom ens gått utbildningen klart. Jobb finns det inom branschen, frågan är mer vad du är villig att göra och hur mycket du brinner för området.

Har du någon webbsida som länkas i din CV för arbetsgivare ska kunna se vad du pysslat med?

Permalänk
Medlem

Ekonomin är på väg ner. Fråga vilken konsultfirma som helst, blir färre o färre uppdrag. Det sista ett företag vill göra då är att betala upplärning av en nyexaminerad. Tråkigt men sant. Nyexade har det jättetufft i lågkonjunkturer

Du verkar göra allt rätt så troligen handlar det bara om tålamod nu. Lycka till

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har du sökt tjänster där de frågar efter juniorer?

Permalänk
Medlem

Enda tipset jag kan ge dig, för det låter som du gör allting rätt, är att söka till konsultbolag.
Många vågar inte satsa på att anställa dig, men ta in dig som konsult är riskfritt, funkar du inte blir kunden av med dig med kortare varsel. Ett konsultbolag tjänar bäst pengar på en junior, så där är sannolikheten möjligen större som nybakad.

Utifall att du inte redan sökt konsultjobb då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Enda tipset jag kan ge dig, för det låter som du gör allting rätt, är att söka till konsultbolag.
Många vågar inte satsa på att anställa dig, men ta in dig som konsult är riskfritt, funkar du inte blir kunden av med dig med kortare varsel. Ett konsultbolag tjänar bäst pengar på en junior, så där är sannolikheten möjligen större som nybakad.

Utifall att du inte redan sökt konsultjobb då

Hur lätt är det att sälja in en konsult utan erfarenhet då? Känns väl som att det bästa för en junior är att långsamt växa in i det på typ ett produktbolag, men som sagt många är väl lite rädda att anställa.