Vad använder ni för spolarvätska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Åk aldrig runt med en dunk spolarvätska i bilen. Vid olycka och brand så är det mycket bränsle.

Bensinen i tanken är mycket värre. Ska jag kanske köra runt med tom tank?

Nä, alltid spolarvätska i bilen. Det är en mycket viktig säkerhetsgrej. Utan spolarvätska vid fel tillfälle kan det vara svårt att ens köra.

Jag tror att du kanske tänker på koncentrerad spolarvätska. Det kör jag inte runt med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Biltema här med.
Köper och blandar en stor dunk i taget. Häller sen över på portionsförpackning (4l dunk)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bor man söderut duger vilken som helst.
Men bor man långt uppe i Norrland så är det Circle K som är bäst
om man skall tro test.
Enda som klarade -25 utan att frysa.

https://www.husbilhusvagn.se/tester/produkter/test-av-fardigb...

Testet gäller färdigblandad kylvätska, är dock bara dumt och dyrt att köpa det. Vattnet ur kranen är långt billigare än kostnaden för att de skall blanda i det åt dig, och med koncentrat så kan man ju blanda efter behov och temperatur.

Men angående vilket märke, så är det alltid det billigaste man får tag på när man behöver det. Har dock alltid ett par dunkar hemma så att man inte saknar det när man behöver fylla på.

Som tips för att fylla på så är det smidigt att ha en tappkran som passar dunken man har att blanda i, så kan man bara lägga dunken så att kranen hamnar rakt över påfyllningshålet till spolarvätskebehållare, och sedan öppna kranen. Inget spill och behöver knappt hålla i dunken om den ligger stabilt.

Permalänk
Medlem

Kemetyl blå koncentrerad på 4l dunk, var billigt och räcker länge. Luktar spolarvätska, inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Testet gäller färdigblandad kylvätska, är dock bara dumt och dyrt att köpa det. Vattnet ur kranen är långt billigare än kostnaden för att de skall blanda i det åt dig, och med koncentrat så kan man ju blanda efter behov och temperatur.

Men angående vilket märke, så är det alltid det billigaste man får tag på när man behöver det. Har dock alltid ett par dunkar hemma så att man inte saknar det när man behöver fylla på.

Som tips för att fylla på så är det smidigt att ha en tappkran som passar dunken man har att blanda i, så kan man bara lägga dunken så att kranen hamnar rakt över påfyllningshålet till spolarvätskebehållare, och sedan öppna kranen. Inget spill och behöver knappt hålla i dunken om den ligger stabilt.

Det har du ju rätt i.
Blandar alltid 50/50 för att få en mer rengörande effekt.
Ser att Biltemas klarar -80 outspädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bensinen i tanken är mycket värre. Ska jag kanske köra runt med tom tank?

Nä, alltid spolarvätska i bilen. Det är en mycket viktig säkerhetsgrej. Utan spolarvätska vid fel tillfälle kan det vara svårt att ens köra.

Jag tror att du kanske tänker på koncentrerad spolarvätska. Det kör jag inte runt med.

Ja, koncentrat. Det var bara en stark rekommendation. Bensinen har du inte i kupén. Har haft kollegor som åkt på trafikolyckor där bilen haft spolarvätska i kupén och det brinner bra. (färdigblandad spolarvätska är klassad brandfarlig men brinner såklart inte som koncentrat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag köper på Biltema och har alltid en fyralitersdunk i bilen.

Biltema färdigblandad är numera 3.5l (krympflation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Biltema färdigblandad är numera 3.5l (krympflation).

Mycket möjligt, men dunken jag har är fyra liter. Den är inte inköpt nyligen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köper alltid koncentrat och oftast Kemetyl blå.

Till de som blandar själv kan jag tipsa om att alltför stark blandning ofta tar kål på torkarbladen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Till de som blandar själv kan jag tipsa om att alltför stark blandning ofta tar kål på torkarbladen.

De är ju ändå slitdelar som bör bytas oftare än vad man gör, lämpligen efter perioden med "stark" spolarvätska, så när våren kommer är ju passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

De är ju ändå slitdelar som bör bytas oftare än vad man gör, lämpligen efter perioden med "stark" spolarvätska, så när våren kommer är ju passande.

Man byter ju blad när de inte torkar tillfredställande. Om du kör med dåliga blad får det stå för dig.

Sen kan man ju tycka att vintern kräver de bästa bladen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Ja, koncentrat. Det var bara en stark rekommendation. Bensinen har du inte i kupén. Har haft kollegor som åkt på trafikolyckor där bilen haft spolarvätska i kupén och det brinner bra. (färdigblandad spolarvätska är klassad brandfarlig men brinner såklart inte som koncentrat).

Har dom reservdunken och extraflaskan gasol till husvagnen i baksätet också? Jobbigt för dessa personer när reservhjulet flyger iväg från hatthyllan.
Varför har de spolarvätska inne i bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Man byter ju blad när de inte torkar tillfredställande. Om du kör med dåliga blad får det stå för dig.

Sen kan man ju tycka att vintern kräver de bästa bladen.

Nya blad kostar dryga hundringen på Biltema. Byter ungefär vartannat år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

Köpte typ 12 dunkar biltema när jag köpte bilen, bilen är nu 8år och det tog slut.
Biltemas kostar nu ungefär dubbelt så mycket som då, men trots det tillräckligt billigt för att jag inte ska bry mig.

Jag äter mer än en pizza per år så att säga...
Det sagt skulle jag aldrig tanka det på en bensinmack.

Permalänk
Medlem

OKQ8 koncentrat brukar det bli. Eftersom det inte är minus 20 hela vintern kan man mixa efter väder. Också jobbigt att behöva en dunk per fyllning, så färdigblandat går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bensinen i tanken är mycket värre. Ska jag kanske köra runt med tom tank?

Nä, alltid spolarvätska i bilen. Det är en mycket viktig säkerhetsgrej. Utan spolarvätska vid fel tillfälle kan det vara svårt att ens köra.

Jag tror att du kanske tänker på koncentrerad spolarvätska. Det kör jag inte runt med.

Bilar brukade förr ha en egen spolarvätskebehållare i bagageutrymmet för bakrutan.

Många har också reservdunk med någon skvätt i.

Eller så kommer de från Tyskland med 10 l vodka

Självklart är det något man får räkna in, men det finns ju aldrig någon aldrig när det gäller brandfarliga varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

OKQ8 koncentrat brukar det bli. Eftersom det inte är minus 20 hela vintern kan man mixa efter väder. Också jobbigt att behöva en dunk per fyllning, så färdigblandat går bort.

Säkert bra, men 250 spänn för 4L är rena rånet.

Permalänk
Medlem

Jag köper min spolarvätska på Willys, enkelt eftersom jag är där minst en gång i veckan, bra pris också.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Man byter ju blad när de inte torkar tillfredställande. Om du kör med dåliga blad får det stå för dig.

Sen kan man ju tycka att vintern kräver de bästa bladen.

Sant att man gör det, men de slits otroligt mycket hårdare på vinterhalvåret, starkare spolarvätska (som du sa), is, salt, damm från dubbdäck, etc.
Så brukar sikta in mig på att byta på våren, så har jag bra torkare hela vår-sommar-höst och så efter en vinter kan man ta beslutet om de är värda att använda ett år till eller dags för byte.

Dåliga torkarblad är ju bland det värsta som finns.

Permalänk
Medlem

Den som bensinstationen säljer som jag råkar vara på när jag kommer på att det behövs fyllas på.

Permalänk
Medlem

Biltema koncentrat men även om man blandar för att den ska tåla -18°C så fryser den ju vid spolning så jag brukar blanda för -20 -30 °C.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Brukar bli Biltemas stora dunk, sen blandar jag i en annan dunk med kran, tömmer i oljekanna (som bara används till spolarvätska) för att minska slabbet. Blir väl runt en dunk om året eller så, mycket motorväg och gillar att se nåt

Möjligen en Tershine Repel i spolartanken när det finns på kampanj nånstans till bra pris.

På macken skulle jag aldrig fylla på med deras priser, blir ju en halv dunk koncentrat på en full spolartank (6.5 liter) 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Biltema koncentrat men även om man blandar för att den ska tåla -18°C så fryser den ju vid spolning så jag brukar blanda för -20 -30 °C.

Ett tag med förrförra bilen körde jag med rent koncentrat när det var som kallast. I Gbg blir det inte så kallt, men jag behöver köra mycket i jobbet och använde spolarvätska för att få bort is från framrutan snabbare. Snål diesel tog evigheter att få kupévärme från.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den enda koncentrerade jag känner till som faktiskt är koncentrerad, dvs OKQ8:s.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den enda koncentrerade jag känner till som faktiskt är koncentrerad, dvs OKQ8:s.

Jämför man Biltemas och OKQ8s SDB så ser de rätt lika ut (i den utsträckning de ger detaljer alls), så när som på att Biltemas innehåller lite etylenglykol också.

Tror dock inte att jag har provats OKs ännu. Däremot hört gott om Starta (Jula) rent effektivitetsmässigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i