Tant önskar köpa en helt vanlig men bra dator som håller måttet utan att ruinera

Permalänk
Medlem

Tant önskar köpa en helt vanlig men bra dator som håller måttet utan att ruinera

Hej

Jag är en ung tant på 50 år som förr kunde datorer men inte numer och jag behöver köpråd. Jag vet vad jag ska använda datorn till men jag vet inte vilka summor jag måste gå upp i eller vad/var jag ska leta en dator till mig. Jag kan säkert men vill inte montera ihop en dator själv - jag köper gärna en skräddarsydd bara jag vet att det blir rätt. Den får även vara refurbished.
Jag kommer att använda datorn till att
* redigera bilder i Photoshop, (senaste versionen kräver DirektX12)
* redigera video i adobes program - ja Indesign också mfl i programsuiten
* Rita på ritplatta med skärm så jag vill inte att den laggar
* + allt annat "vanligt" men INTE spela spel.

Övriga tankar:
* Datorn kan "bo" i en ful burk då den inte kommer att synas och gärna utan coola LED-lampor etc.
* Den måste dock vara tyst och behöver inte sluka enorma mängder el.
* Den behöver inte innehålla värsta möjliga just nu utan hellre typ förra årets bra grejor som väntas överleva och hålla måttet ett par år framåt.
* Tänker att 16GB är ok nu men kanske bättre att satsa på 32GB RAM nu direkt. Sen hur stor skillnad är det på DDR3 och DDR4?
* Minst 3,2Ghz
* SSD eller en kombo av det o HDD? men gott om minne så tänker 1TB.
* Grafikkort är obegripligt för mig och jag behöver bara ett bra till mina behov inte något superflashigt som jag inte ens kommer att märka skillnad på. Men jag tror att jag skulle behöva i allafall ett 8GB:s.
* i5,i7 eller i9 säger mig inte så mycket och frågan är om det kommer att spela så stor roll för mina behov.
* Skärm och tillbehör har jag.

Jag har kollat runt men förstått att jag inte enbart kan kolla efter en bra gamingdator typ eftersom det möter inte mina behov. Jag tror att typ Elgiganten och andra har äldre överprisade modeller som inte kommer att bli bra för mig. Jag behöver som sagt klok input om vad jag ska ha.
Jag tänker att jag kan få en färdigmonterad utifrån mina behov för cirka 11K men kanske är det så att jag lika gärna kan köpa en begagnad för 4-5K och adda ett minne... snurrigt det här.

Tacksam för all input!

Mvh Johanna

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du har all kringutrustning så hade jag rekommenderat dig att titta på Mac Mini. En begagnad M1 eller M2 om du vill spara en slant. Bli inte skrämd av hur siffrorna ser ut jämfört med ett windowssystem. Till och med en 8GB base mini är blixtsnabb och har GOTT om prestanda för Adobe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Förutsatt att du har all kringutrustning så hade jag rekommenderat dig att titta på Mac Mini. En begagnad M1 eller M2 om du vill spara en slant. Bli inte skrämd av hur siffrorna ser ut jämfört med ett windowssystem. Till och med en 8GB base mini är blixtsnabb och har GOTT om prestanda för Adobe.

Tack - jag har ju alltid haft PC så jag vet ej vad jag ska leta efter alls gällande Mac men ska googla på M1 och M2. Alla mina program ligger ju online så jag behöver faktiskt inte ha PC mer även om jag är mest van. Öppen för allt.
Tack för input!