Playstation 5 Pro kan få ny hybridkrets med Zen 2 och RDNA 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Undrar om det blir RDNA 3 eller 3.5 i slutändan.

Förmodligen är det lite svårt att spika någon RDNA version på den, då Sony kör skräddarsydda features som inte faller under standard RDNA. Så de kan alltså plocka bort och lägga till features vilket inte gör den till fullfjädrad RDNA 3, men ändå ändå är mer kraftfull eftersom att deras egna features ersätter det som togs bort.

Det var väl det som var "problemet" när PS5 skulle släppas att konsolen inte har alla features av RDNA 2, men ersatte dessa med features som passade dem bättre istället. Vilket bland annat har lett till att det ska vara smidigare att utveckla till PS5 än Xbox series och kan vara en del i varför Xbox Series X på pappret bör ha rätt mycket mer prestanda, men att i slutändan har prestanda skillnaden varit minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dessutom så blir du, rent faktiskt, inte blåst alls. Din bas-PS5 blir inte ett dugg sämre av en PS5 Pro.

Basmodellen blir sämre om spel i allt högre grad börjar anpassas till den snabbare modellen. Det blir ju lite av en balansgång mellan flera olika fenomen. Skulle Cyberpunk ens ha släppts till Xbox One och PS4 om inte One X, PS4 Pro och Series S/X hade funnits? Å andra sidan fungerade spelet väldigt dåligt på baskonsollerna och kanske skulle det varit bättre om utvecklingsresurserna lagts på ett spel med mer potential att kunna köras i 1080p/60?

Permalänk
Medlem

Zen3 var ju ett otroligt stort steg upp när det kom till just spelprestanda. Lite tråkigt att de inte uppgraderar, men samma var det ju förra gången

Så summan bör vara samma bildfrekvens men mer ögongodis

Permalänk
Medlem

Hoppas på nyare CPU men hur som helst blir det en Pro från dag 1.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Är man inte född igår så vet man iofs att teknik utvecklas hela tiden...

Men absolut, vanliga modellen är tillräckligt kraftig för att spela PS5-spel och det är inget som fattas i den, den är vad den är oavsett om det finns en Pro-variant eller inte.

Vad är scam? Vad är det de som köpt PS5 vid launch blir berövade på? Ditt resonemang berövar dock de som vill ha valet/möjligheten att uppgradera till bättre prestanda.

En konsoll är ingen dator dock, den ska vara framtidssäker många år utan att en pro modell ska behövas. Och alla utvecklare kan maxa sina spel utifrån hårdvaran så jag förstår inte riktigt vad sony håller på med även denna konsollgeneration om nu standard ps5 redan är utdaterat och en kratigare behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

En konsoll är ingen dator dock, den ska vara framtidssäker många år utan att en pro modell ska behövas. Och alla utvecklare kan maxa sina spel utifrån hårdvaran så jag förstår inte riktigt vad sony håller på med även denna konsollgeneration

Jag anser att dagens konsoler är en budgetdator. Kan lika gärna koppla in min dator till TVn och spela med kontroll. Vad är skillnaden egentligen?

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara en oerhörd besvikelse om Z1 har Zen 4 och PS5 Pro Zen 2. Om inte annat så bara för att ge ökat utrymme för GPUns effektuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om det bara hade funnits en enda modell av en konsol då hade ju utvecklarna tvingats anpassa sig till den, dra ner på grafiken för att hålla 60 fps osv. (Det hade såklart underlättat om Sony/MS ställt krav på 60 fps).

Men när det kommer en Pro, då kommer det bli 60 fps på den och 24-30 fps på basversionen. Så absolut får ägare av basversionen en sämre upplevelse när en Pro har lanserats. Att tro något annat är naivt.

Det är (tyvärr) inte som PC där du kan få 60 FPS på en potatis om du bara skalar ner allting. Av någon anledning vägrar utvecklare göra så på konsoler.

Det där är ett feltänk. Det är inte Pro som gör att utvecklare gör "dåliga" (eller prioriterade på andra sätt än man vill) mjukvaror. Idag finns ingen Pro och lik förbaskat så har vi spel som är cappade till 30 fps och/eller dras med ojämn fps.

Så dålig mjukvara kommer alltid att finnas. Vad Pro ger är att ge dig som användare möjligheten att gå runt detta genom att kasta hästkrafter på problemet (förutsatt att Pro-versionen har det fokuset!). Hur denna möjlighet kan fås till nått negativt är obegripligt.

Men ni vill ha det som på PS3-tiden då spelen snurrade som sirap och att du som användare hade 0 alternativ att göra nått åt det? Det är iaf det ni säger.

Det är snarare naivt att tro att Pro kommer få en sån stor betydelse att utvecklare/utgivare kommer se Pro-versionen som den enda version som betyder nått. Inte en chans, bas-PS5 har en 50 miljoners headstart och även efter att Pro släppts sån kommer Bas sälja mkt mer än Pro. Det är oxå naivt att tro att "dålig mjukvara" kommer vara nått unikt för bas, och inte Pro.

Vidare, Pro utesluter inte att det görs bra mjukvaror. Tvärtom, de tekniskt mest avancerade (med typ rock sold fps även i bas-verren) spelen till PS4 (t.ex Horizon:FW och TLOU2) kom långt efter PS4 Pro släppts. Så idén om att bas-konsolen glöms bort då det släpps en Pro har i praktiken visat sig vara rent faktiskt helt osann.

Edit: Att bas-versionen av ett PS5-spel skulle vara cappat till 30 fps och pro kommer köra 60 är inte sannolikt. Bl.a. eftersom CPUn är snarlik. Det troliga är att båda som regel kommer ha samma target framerate alternativ men att Pro har högre rendersettings och, i vissa fall (om det är fokuset som sagt), når target oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har svårt att se det negativa i att ha ett(1) (högst valfritt) val ijmf med inget val alls. Väldigt märkligt förhållningssätt.

Dessutom så blir du, rent faktiskt, inte blåst alls. Din bas-PS5 blir inte ett dugg sämre av en PS5 Pro.

Och om nu PC är så överlägset för att maximera så är det väl inget problem att strunta i att "maxa PS5" i så fall?

Återstår FOMO...verkar ju absolut vara nått som existerar på riktigt men tjaa, rätt larvigt imo och på gränsen till osmakligt t.o.m. Det är iaf en fin linje mellan FOMO och att missunna andra det man själv har valt att inte ha.

För specifikt PS5 så finns det dock ett giltigt motargument: länge var PS5 svår/dyr att i huvudtaget få tag på. I det perspektivet förstår jag att Pro sticker lite. Å andra sidan, den är ett år bort (en evighet i tekniksammanhang) och man måste inte köpa Pro dag 1, eller ens alls, så den faktiska betydelsen blir även här måttlig.

Hur går dina tankar kring alla föräldrar vars barn går från supernöjda med sitt PS5 till att gnälla om "nya versionen" så fort den kommer?

Angående om PS5 blir sämre av att det kommer en Pro beror väl på hur man ser på det. Innan Pro så har du det bästa och får ut maximal upplevelse av din konsoll. När Pro väl har kommit så är det inte fallet längre då ribban för konsoller har flyttats upp. (Liknelsen med höjdhopp funkar faktiskt bra på min syn här, om du har världsrekordet så känns det naturligtvis inget bra när någon slår det, trots att du fortfarande har hoppat lika högt som innan)

Mig gör det egentligen det samma, har varit lite sugen på att köpa PS5+PSVR2 för att spela Horizon men nu blir det allt att vänta tills jag inte känner mig blåst på konfekten

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hur går dina tankar kring alla föräldrar vars barn går från supernöjda med sitt PS5 till att gnälla om "nya versionen" så fort den kommer?

Att de får lära sig att uppfostra barnen att sånt är livet och att livet innehåller olika prioriteringar. På riktigt, jag har barn själv och jag har 0 sympati för föräldrar som inte kan uppfostra sina gnälliga ungar - det är de själva som skapat dem.

Det går förövrigt säkert utmärkt förklara för barnen att deras PS5 inte har blivit ett dugg sämre. Då är det nog en större utmaningen att övertyga "barnen" här...

Citat:

Angående om PS5 blir sämre av att det kommer en Pro beror väl på hur man ser på det. Innan Pro så har du det bästa och får ut maximal upplevelse av din konsoll. När Pro väl har kommit så är det inte fallet längre då ribban för konsoller har flyttats upp. (Liknelsen med höjdhopp funkar faktiskt bra på min syn här, om du har världsrekordet så känns det naturligtvis inget bra när någon slår det, trots att du fortfarande har hoppat lika högt som innan)

Ja det nosar på det där osnygga miss-gynnande jag pratade om...den fula sidan av FOMO skulle man kunna säga.

Och smaka på orden "ribban för konsoller har flyttats upp"...är nästan en bedrift att få det till något negativt.

Det fina här är att man kan välja att sätta världsrekord igen, om det är viktigt. Istället för att leva på gamla meriter i evighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

En konsoll är ingen dator dock, den ska vara framtidssäker många år utan att en pro modell ska behövas. Och alla utvecklare kan maxa sina spel utifrån hårdvaran så jag förstår inte riktigt vad sony håller på med även denna konsollgeneration om nu standard ps5 redan är utdaterat och en kratigare behövs.

Det är faktiskt så att Bas-konsolen är framtidssäker och att en Pro inte behövs. Bas-PS5 ska ingenstans och kommer även i fortsättningen vara huvudprodukten, med god marginal.

Och en Pro hindrar inte på något sätt utvecklare från att "maxa" bas-PS5 hårdvaran. Tvärtom, maxad bas-PS4 såg vi som sagt i Horizon:FW och TLOU2 långt efter att PS4 Pro släppts. Båda är extremt imponerade exempel på vad man kunde få ur konsollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Varför ens gå in i en tråd och kommentera om det är helt ointressant ?

Jag ville dela med mig vad jag tyckte.
Är det inte det forum är till för ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om det bara hade funnits en enda modell av en konsol då hade ju utvecklarna tvingats anpassa sig till den, dra ner på grafiken för att hålla 60 fps osv. (Det hade såklart underlättat om Sony/MS ställt krav på 60 fps).

Men när det kommer en Pro, då kommer det bli 60 fps på den och 24-30 fps på basversionen. Så absolut får ägare av basversionen en sämre upplevelse när en Pro har lanserats. Att tro något annat är naivt.

Det är (tyvärr) inte som PC där du kan få 60 FPS på en potatis om du bara skalar ner allting. Av någon anledning vägrar utvecklare göra så på konsoler.

/hulle.

Uhm, utvecklare kommer alltid att förhålla sig till baskonsolen, så har det varit alla generationer som haft en Pro och kommer vara så även denna gång. Men ja det finns ju redan nu flertalet spel där du tvingas välja mellan 60fps eller högre bildkvalitet, utan att en Pro har lanserats.

Så ja och nej till basversionen kommer få en sämre upplevelse. De hade inte fått en bättre även om en Pro inte hade funnits, men de får en sämre upplevelse än de som har en Pro får.

Förstår ärligt talat inte riktigt problemet, om jag köper en dator för 20k idag så får jag mer fps/bättre grafik än någon köpte sin dator för 20k för 3 år sedan, är det en scam?

Permalänk

Någon som vågar på en vild gissning på vad priset kan landa på för en ps5 PRO?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Någon som vågar på en vild gissning på vad priset kan landa på för en ps5 PRO?

Digital Foundry gissade på 100 mer än dagens pris för Ps5. $/€ då förstås och inte SEK haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Någon som vågar på en vild gissning på vad priset kan landa på för en ps5 PRO?

Skulle gissa för $400 för PS5 och $600 för Pro.
Så att det är värt att uppgradera från vanliga till Pro, alltså som skillnaden emellan Series S och X nästan.

Hos PC så får du inte mycket mer hårdvara för $100, skulle vara tråkigt med minimala förbättringar.

Så typ 5K för vanliga PS5 och 7-7500Kr för Pro. De vill nog konkurrera med Xbox nya modell nästa höst också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle gissa för $400 för PS5 och $600 för Pro.

400/600 för PS5 DE resp PS5 Pro DE?

Det är min gissning iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Skulle gissa för $400 för PS5 och $600 för Pro.
Så att det är värt att uppgradera från vanliga till Pro, alltså som skillnaden emellan Series S och X nästan.

Hos PC så får du inte mycket mer hårdvara för $100, skulle vara tråkigt med minimala förbättringar.

Så typ 5K för vanliga PS5 och 7-7500Kr för Pro. De vill nog konkurrera med Xbox nya modell nästa höst också.

Beror på.. Sitter du på en gammal 3770K och en HD7850, smäcker i ett 1070 8GB för 100usd, då satan får du en uppgradering och det kommer märkas friskt också.

Att gå från en Ps5 till en Ps5 Pro variant är mycket sämre, som att gå från 6650XT till 7700XT, bokstavligen.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

400/600 för PS5 DE resp PS5 Pro DE?

Det är min gissning iaf.

Tänkte skriva att det är vad dem kostar idag, men DE kostar snart 450.

Finns en risk att de bara säljer Pro DE eller att det är där grundpriset är fokuserat. Skulle kunna vara så att den använder samma skal med läsare som kommande PS5 "slim" har så att de inte behöver ha en till läsare att tillverka.

Så mittenbiten av konsolen är bredare medans hela eller delar av faceplaten är samma som "slim".

Hur tänker du så med PS5 disk versionen?
Xbox 2TB som förmodligen bara kommer som DE verkar landa på $500, jag tänker då att det är bra läge för Sony att svara med pris sänkning.

Sony borde vara motiverade att steppa upp snart nu när ABK dealen lär locka spelare till Xbox. ABK har ändå en ganska trevlig backlog och bland annat CoD kanske ingår snart i GP.
Kan vara så att dem inte får inkludera CoD i GP inom de 10 kommande åren i och för sig.

Spännande att se om/hur Sony svarar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och en Pro hindrar inte på något sätt utvecklare från att "maxa" bas-PS5 hårdvaran. Tvärtom, maxad bas-PS4 såg vi som sagt i Horizon:FW och TLOU2 långt efter att PS4 Pro släppts. Båda är extremt imponerade exempel på vad man kunde få ur konsollen.

Fast PS4 pro var trots allt en ganska blygsam uppgradering jämflrt med de fullständigt spekulerade antaganden om 5 pro.

Tror många, med viss rätta, faktiskt är oroliga för att det ska bli samma situation som det är nu på Xbox. Där det ju redan från början fanns en "pro". Det funkade också bra, i början. Men ett par år senare och den "vanliga" modellen får spel i halvfart eller med mer reduktion än bara upplösningen som var sagt.

Kommer skillnaden till en PS5 pro bli lika stor relativt dem? Antagligen inte. Men nog finns det lite fog för att ana mindre problem med gamm-PS5 om några år.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag anser att dagens konsoler är en budgetdator. Kan lika gärna koppla in min dator till TVn och spela med kontroll. Vad är skillnaden egentligen?

Att kontrollen faktiskt funkar. ::)

Men ja, de har blivit allt tråkigare och osköna sen PS4.. som en dator.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast PS4 pro var trots allt en ganska blygsam uppgradering jämflrt med de fullständigt spekulerade antaganden om 5 pro.

Tror många, med viss rätta, faktiskt är oroliga för att det ska bli samma situation som det är nu på Xbox. Där det ju redan från början fanns en "pro". Det funkade också bra, i början. Men ett par år senare och den "vanliga" modellen får spel i halvfart eller med mer reduktion än bara upplösningen som var sagt.

Kommer skillnaden till en PS5 pro bli lika stor relativt dem? Antagligen inte. Men nog finns det lite fog för att ana mindre problem med gamm-PS5 om några år.

Jag säger inte emot dig med oron att spel på Ps5 kommer lida av att Ps5 pro kommer, för den risken finns absolut tycker jag. Håller inte med @ipac i den frågan.

Men däremot är jag tveksam till att skillnaden mellan Ps5 och Ps5 Pro skulle vara större än hoppet Ps4 -> Ps4 Pro. Vart har du hört det?
CPU var 30% snabbare och GPU var typ 120% bättre. Tror inte vi kommer se en större skillnad än så på Ps5 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast PS4 pro var trots allt en ganska blygsam uppgradering jämflrt med de fullständigt spekulerade antaganden om 5 pro.

Tror många, med viss rätta, faktiskt är oroliga för att det ska bli samma situation som det är nu på Xbox. Där det ju redan från början fanns en "pro". Det funkade också bra, i början. Men ett par år senare och den "vanliga" modellen får spel i halvfart eller med mer reduktion än bara upplösningen som var sagt.

Kommer skillnaden till en PS5 pro bli lika stor relativt dem? Antagligen inte. Men nog finns det lite fog för att ana mindre problem med gamm-PS5 om några år.

Näe...specen i artikeln antyder tvärtom att skillnaden mellan Bas och Pro blir snarlik den vi hade förra gången.

Xbox Series S var en dålig idé [ur ett tekniskt perspektiv] från första början och inte en jämförbar situation.

Bas-PS5 kommer få problem ja. Faktum är att den redan nu har problem i enstaka fall. Så dåligt anpassad mjukvara är ett reellt problem. Men poängen är att detta problem finns oavsett om det finns en Pro eller ej.

Permalänk

Kommer den till jul nästa år så är det 4.5 år efter PS5, jag köper den mer än gärna. Det ända jag egentligen eftersöker är att PSVR2 får mer att jobba med.