X börjar ta betalt för grundläggande funktioner

Permalänk
Medlem

hade gärna betalt om mitt konto inte fastnade i nån ban-wave-bug (troligen, jag har alltid varit skötsam i 10 år på plattformen) och supporten är bots som vägrar göra något.
såg nån post om att det hade hänt en hel del personer runt samma tidpunk, däribland nån hacker/security figure som postade om det. länkar om jag hittar det igen.

edit: hittat https://twitter.com/Redherring34/status/1675920074614403072

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Elon Musk har inga gränser

För att han vill göra X bättre och mindre attraktivt för botar och annat skit eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det attraktiva men en plattform är ju dels hur många man kan nå ut till. Om han då agerar på ett sätt som gör att folk lämnar plattformen så blir den varken attraktiv för postare eller läsare. Och ingen slösar väl tid på att skriva bottar till en död plattform. Så på ett sätt uppnår han ju det han vill.

Jag ställer mig dock fortfarande frågan varför man vill betala miljarder för en plattform för att sedan förstöra den. Visst, han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning, men någon polare har han väl som kunde varit snäll och sagt nej?

Så vill du dela med dig av hans sjukvårds journaler där det framgår att "han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning" som du påstår. Eller är det bara mer skitsnack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Så vill du dela med dig av hans sjukvårds journaler där det framgår att "han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning" som du påstår. Eller är det bara mer skitsnack?

Han har ju själv sagt att han har autism.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Så vill du dela med dig av hans sjukvårds journaler där det framgår att "han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning" som du påstår. Eller är det bara mer skitsnack?

"mer" skitsnack? hej på dig du. Fin öppning där.

Självklart jag inte tillgång till hans journaler, men han har själv sagt att han har Asperger'd vilket även blir tydligt när man ser hur han agerar. Det kan såklart yttra sig väldigt olika från individ till individ. Men just en sak som blir tydlig är att han har svårt att förstå andras behov.

Likaså har jag svårt att förstå varför helt random personer rider till hans försvar som om han vore speciell på något sätt. Han har ju inte gjort något som gjort Twitter bättre. Vill man ha det som på Truth Social så är det väl bara skaffa ett konto och hänga där istället liksom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hugg av ett huvud och ... ni vet resten

Även om det här i teorin kommer minska desinformation och botnät på Twitter/X så kommer det bara innebära att den ökar på en annan onämnd platform. Eller nya dyker upp för likasinnade (läs truthsocial).

Om det finns incitament så finns det lösningar. Ta t.ex. ett land som Nordkorea. De kommer nog kunna se till att de fortfarande kan köra sina botar om du verkligen vill. Men om plattformen dör så kommer det inte finnas en anledning att fortsätta sprida desinformation där, då hittar man bara nya plattformar.

Om det infördes regleringar att alla sociala medier måste kopplas till någon form av credit/bankkonto/whatever ... då kanske vi börjar vara en lösning på spåren. Då dyker istället frågan upp om anonymitet och personlig integritet.

Permalänk
Medlem

Jättebra initiativ, nu blir det förhoppningsvis färre bottar.

Sen är det ju bra att man måste verifiera sin identitet på Internet i allmänhet.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur många fattiga i afrika har ett kredikort att betala med? Hur är det jämställdhet?

Om man är så pass fattig, kanske man borde prioritera annat än dator/platta/mobil tbh.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte nämnt alls på vilket sätt jag tycker han förstört plattformen, men ändå antar du att jag menar att han förstör plattformen genom att öka yttrandefriheten?

För det första är yttrandefriheten ett förhållande mellan individ och stat, inte användarvillkor på en privatägt plattform.

Om något så borde väl folks frihet kränkas om staten går in och bestämmer vilka regler smm en privat plattform måste ha.

Hur som helst så syftar jag inte på att han nu tillåter hot och hat på plattformen igen, utan snarare allt han gjort och planerar att föra som höjer trösklarna för att ens kunna använda plattformen. Ekonomiskt alltså,

Men jag antar att du tycker att Sweclockers tillhör de hjärntvättade som älskar censur och hatar yttrandefrihet, eftersom det finns regler gällande vad man får säga och inte i kommentarerna här?

Nej, det var inte ett 100%-igt antagande. Jag förstod inte alls vad du menade med "förstöra" och tyckte det var ett absurt påstående. Om det skulle ha med yttrandefrihet att göra så sparar vi en brevväxling genom att jag talar om för dig vad jag tycker om det om det nu skulle vara så.

Det här med "förhållande mellan individ och stat", är du en sådan person som anser att privata företag får göra precis vad de vill så länge de inte bryter mot lagar som skrevs för några hundra år sedan fastän det är uppenbart att de är i behov av uppdatering? Paragrafrytteri framför praktisk gångbarhet? Jag bara frågar eftersom du länkar till paragrafer. Nu ska jag genom dem förklara för dig varför jag reagerade på ditt inlägg tidigare. Jag anser att

Skrivet av Ozzed:

Visst, han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning, men någon polare har han väl som kunde varit snäll och sagt nej?

borde bryta mot

Citat:

§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

eftersom att det kan uppfattas nedsättande mot antingen de som lider av autism, men även mot de som likt Elon lyckats använda det som en tillgång och föra mänskligheten framåt!

Jag ber om ursäkt både i förskott och efterskott såväl som här och nu om det är någon som anser att jag och Ozzed håller på med pajkastning. Jag anser i nuläget (ännu) inte det och jag tror heller inte att Ozzed anser det eftersom Ozzed länkade till paragraferna. Paragrafkastning eventuellt! Allt gott 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Nej, det var inte ett 100%-igt antagande. Jag förstod inte alls vad du menade med "förstöra" och tyckte det var ett absurt påstående. Om det skulle ha med yttrandefrihet att göra så sparar vi en brevväxling genom att jag talar om för dig vad jag tycker om det om det nu skulle vara så.

Det här med "förhållande mellan individ och stat", är du en sådan person som anser att privata företag får göra precis vad de vill så länge de inte bryter mot lagar som skrevs för några hundra år sedan fastän det är uppenbart att de är i behov av uppdatering? Paragrafrytteri framför praktisk gångbarhet? Jag bara frågar eftersom du länkar till paragrafer. Nu ska jag genom dem förklara för dig varför jag reagerade på ditt inlägg tidigare. Jag anser att
borde bryta mot
eftersom att det kan uppfattas nedsättande mot antingen de som lider av autism, men även mot de som likt Elon lyckats använda det som en tillgång och föra mänskligheten framåt!

Jag ber om ursäkt både i förskott och efterskott såväl som här och nu om det är någon som anser att jag och Ozzed håller på med pajkastning. Jag anser i nuläget (ännu) inte det och jag tror heller inte att Ozzed anser det eftersom Ozzed länkade till paragraferna. Paragrafkastning eventuellt! Allt gott 😊

Att företag ska få ha vilka trivselregler de vill sålänge det inte bryter mot några lagar anser jag vara väldigt vettigt, ja. Jag tycker inte man ska få prata högt på ett bibliotek eller i en biosalong, även om det säkert går argumentera för att det bryter mot någon slags rätt att uttrycka sig.

Det som yttrandefrihet handlar om är att man ska få uttrycka sig inom lagens ramar utan risk för bestraffning från staten.

Det som "yttrandefrihet" handlar om verkar vara att man vill frånta personer och företag rätten att utdela sociala straff om man bryter mot avtal eller sociala normer inom en viss sfär. För att det skall fungera så måste det ju i så fall bli straffbart att utdela sociala straff, vilket då innebär att staten faktiskt skulle lägga sig i vad folk tycker och uttrycker mer än vad de gör idag. Och det är ju inte bra, eller?

Dessutom är det omöjligt att hitta en "lagom" reglering som alla är överens om. Folk kommer tycks det är för mjukt eller för hårt. Ska hot, hat, mobbing, utfrysning, förtal, deplattformering, desinformation, lögner, propaganda, yadayadayada tillåtas eller inte? Folk kommer aldrig komma överens om vad som bör vara tillåtet och inte.

Dessutom är det ju idag en grundläggande rättighet att vägra ta del av andras åsikter. Men det kan ses som fel med det nya systemet.

Ska jdg få säga vad jag vill?
Måste folk lyssna?
Kränker de min yttrandefrihet om de säger emot mig?
Är det Ok att uppmana andra att inte lyssna?

Och nej. Jag tycker inte vi ägnar oss åt pajkastning. Möjligen kan utomstående uppleva diskussionen som lite spetsig, men vi båda tål ju med lite råare jargong utan att bli ledsna i ögat.

Sen inser jag att ja, även att yppa sanningar kan ju ses som kränkande, stötande, förtal etc etc, men då han själv gått ut med att han har Aspergers så tänker jag att det är lugnt. Säger dock inte att min åsikt i frågan är allmängiltig.

En annan sak som är rött läskig med "nya tidens yttrandefrihet" är att det verkar vara fritt fram att hävda att åsikter är fakta och tvärt om. Sålänge det är så så tycker jag det vore oklokt att tvinga plattformar att ge vem som helst rätten att säga vad som helt utan konsekvenser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

För att han vill göra X bättre och mindre attraktivt för botar och annat skit eller vad menar du?

Han har enbart gjort tjänsten sämre , HUR kan man gå från Twitter till X?? Vad ska det hindra mot bottar

Permalänk
Medlem

Haaaaaaaaaaaaaaahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahaha GLHF, detta är inte bara som att kolla på en bilkrasch, det är en hel jävla delsträcka av E4 där det kommer bil efter bil efter bil, i hundratal, och alla gasar rakt in i skiten istället för att bromsa

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tror Ryssland har råd å köpa en miljon bottar om priset är 11 kr. Poängen med det hela är ju att du behöver 1 miljon olika konton/kort att betala ifrån. Det är det som stoppar bottarna.

Blir ju lätt för tvitter att se om tusentals konton betalas från samma kort.

Fast Ryssland har ju liksom ett eget statsstyrt bankväsende, så det lär ju inte vara så svårt att utfärda nya kortnummer också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Otroligt bra förändring av Twitter/X, detta kommer förhindra manipulation av opinionsbildning samt motverka desinformation.

Det kommer möjligtvis att hindra mindre bemedlade organisationer, foliehattstjommar och hobbytroll, men t.ex. ryska trollfabriker kommer inte att uppleva några som helst problem. Det är fickpengar för Ryssland, både avgiften och kostnaden att ordna med olika betalkort.

Skrivet av Aeig:

Det är lustigt att se hur hatad Elon Musk är när han på egen hand har gjort mer för mänskligheten än de flesta länder gör tillsammans.

Där håller jag inte med dig. Han har är varken speciellt hatad, eller har gjort speciellt mycket för mänskligheten. Däremot finns det nog många som tycker att han är rätt jobbig, överreklamerad och självgod. Dessutom tror jag att många anser att han har en tendens till att skarva, för att inte säga ljuga. Dessutom har han en tendens att bete sig illa så fort han får någon som helst form av kritik.

Men visst har han haft framgångar med några av sina investeringar och projekt och vissa av dom är, eller kommer säkert bli, betydelsefulla.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det attraktiva men en plattform är ju dels hur många man kan nå ut till. Om han då agerar på ett sätt som gör att folk lämnar plattformen så blir den varken attraktiv för postare eller läsare. Och ingen slösar väl tid på att skriva bottar till en död plattform. Så på ett sätt uppnår han ju det han vill.

Jag ställer mig dock fortfarande frågan varför man vill betala miljarder för en plattform för att sedan förstöra den. Visst, han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning, men någon polare har han väl som kunde varit snäll och sagt nej?

Han har öppet sagt att han ångrade beslutet att lägga bud och försökte häva köpet (Därav en hel del drama i slutskedet där) men tillslut kunde han sig inte dra ur och nu gör han väl allt i sin makt att försöka förbättra plattformen och sälja den vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Han har öppet sagt att han ångrade beslutet att lägga bud och försökte häva köpet (Därav en hel del drama i slutskedet där) men tillslut kunde han sig inte dra ur och nu gör han väl allt i sin makt att försöka förbättra plattformen och sälja den vidare

Svårt att tolka något han gör som att "förbättra" platformen när han går och kastar bort en av de mest kända namnen Twitter för att döpa om platformen till hans favorit bokstav X.

Det är nog det mest idiotiska business beslutet jag sett, alla vet hur värdefult och viktigt branding är så att riskera det kan inte ses som sunt val på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att ladda upp en bild på Yi Xinpings ansikte över Nalle Puh om du är en kinesisk medborgare som bor i Kina så märker du ganska snabbt att det inte är så "svart och vitt" som du tror eller att komma ut som homosexuell i Saudiarabien.
Det är inte samma sak som att göra som Trump och vilja störta en regim.

Så allt är inte alltid relativt. Vissa regimer kommer vilja mörda dig för oliktänkande och då kommer folk söka sig till andra plattformar än dem som aktivt samlar data på vem du är och var du bor.
Du ser lite för mycket på det från ett svenskt perspektiv där våra regler och lagar inte är lika med hur världen ser ut för folk i andra världsdelar.

Allt är relativt och binds till kulturella och/eller religiösa åsikter av majoritetsbefolkning som bor i detta land. Kinesiska turister köper ej kylskåpsmagneter med Mao, Carl Marks, Lenin t.ex. När de blev tillfrågade varför, tycker de inte kvalite, eller vill ha mer detaljerade ansikten, svarade de att: De brukar inte sätta deras partiledarna/mentalledarna/revolutionledarna på kylskåp, för att de tycker att detta är respektlöst.
Det kan vara så att oacceptansen av Yi Xinpings / Nalle Puh photoshoping ligger just i raden med dem kylskåpsmagneterna jag skrev om.

Alltså en kulturell bakgrund.

Hur mycket tycker du yttrandefrihet är att lägga en ben på annan medan du sitter? I Filippinerna uppfattas det som en väldigt respektlöst gest/kränkning, särskilt av dem som du kommer olyckligtvis att peka mot med din fot i detta fall. Man kan bli slagen ganska rejält.

Alltså en kulturell bakgrund.

Homosexuella i Saudiarabien finns. Och de får göra vad dem vill bakom stängda sovrumsdörrar. Men så fort man börjar springa löst med sin homosexualitet ute i ett väldigt konservativt och religiöst samhälle, får man konsekvenser. Och det är så även här i Sverige. Om du tycker att det är annorlunda, testa att gå in i ett moské under namas tid och börja vifla respektlöst med Koran boken. Jag kan garantera att du kommer att få oförglömliga upplevelser för resten av ditt liv.

Alltså religiös bakgrund.

Ja för vissa regimer gäller det vad du skrev, de mördar "oliktänkande", pga... ja... Detta är en billig/fördelaktig lösning. (Just Business! Nothing personal.)
USA tyckte att Saddam Hussein var en "hell ok diktator" i USAs ögon då han låg i samma som USAs politiska riktlinjer. Politiker i Usa brukade säga då :" He is a son of the bitch! But he is our son of the bitch." Och allt var frid och fröjd. Men så fort han började köra oberoende politik för sitt land och vägrade sälja billig olja... Så invaderade USA hans land (Irak), förstörde detta land, mördade minst 200.000 irakier och en "oliktänkande" politikern - Saddam. Var det värt? Självklart irakisk olja (som Usa pumpar fortfarande får Irak) täckte alla USAs investeringar i detta krig/mord.

"Just Business! Nothing personal."

Så... ja... Allt ÄR relativt.

Ps: ber om ursäkt för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur många fattiga i afrika har ett kredikort att betala med? Hur är det jämställdhet?

Hur många av de "fattiga i Afrika" som du pratar om som har råd att köpa en gadget för att gå på internet och betala för åtkomst åt internet?

Irrelevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hur många av de "fattiga i Afrika" som du pratar om som har råd att köpa en gadget för att gå på internet och betala för åtkomst åt internet?

Irrelevant

De skulle nog använda lokala resurser som bibliotek/skola eller liknande för att komma åt internet, det är inte som att det inte existerar där, bara svårare att komma åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Även om det här i teorin kommer minska desinformation och botnät på Twitter/X så kommer det bara innebära att den ökar på en annan onämnd platform. Eller nya dyker upp för likasinnade (läs truthsocial).

Om det finns incitament så finns det lösningar. Ta t.ex. ett land som Nordkorea. De kommer nog kunna se till att de fortfarande kan köra sina botar om du verkligen vill. Men om plattformen dör så kommer det inte finnas en anledning att fortsätta sprida desinformation där, då hittar man bara nya plattformar.

Om det infördes regleringar att alla sociala medier måste kopplas till någon form av credit/bankkonto/whatever ... då kanske vi börjar vara en lösning på spåren. Då dyker istället frågan upp om anonymitet och personlig integritet.

Vissa online dataspel går inte att spela om du inte har en account som är kopplad till din pass. Det praktiseras i några asiatiska länder. Fuskar man, så blir man bannad för evigt. I vissa fall medföljer online fiskandet restriktioner i form av fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De skulle nog använda lokala resurser som bibliotek/skola eller liknande för att komma åt internet, det är inte som att det inte existerar där, bara svårare att komma åt.

De skulle nog också använda samma lokala resurser som postkontor/bankkontor eller liknande för att betala dem ynkla peng för sin account.

"Det är inte som att det inte existerar där, bara svårare att komma åt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Han har öppet sagt att han ångrade beslutet att lägga bud och försökte häva köpet (Därav en hel del drama i slutskedet där) men tillslut kunde han sig inte dra ur och nu gör han väl allt i sin makt att försöka förbättra plattformen och sälja den vidare

Det här med vad som är en förbättring och försämring är ju en fråga om individuella åsikter. Men hans försök har väl hittills fått omdömet "elefant i en porslinsbutik".

Bara en sådan sak som namnbytet... Twitter var ett välkänt varumärke. X vet knappt någon vad det är, så att sumpa ett väl inarbetat varumärke är väl varken bra om man vill förbättra plattformen eller sälja den-

Sen ur ett användarperspektiv blir det ju också kass, för en eventuell ny ägare kommer förmodligen också vilja göra förändringar efter ett köp.

Det är synd att han inte kunde dra sig ur för det hade varit det bästa för alla. Om nu Twitter konkat pga ekonomiska problem på grund av det så OK då. Jag är heligt trött på företag som väljer att försöka rädda sin ekonomi genom att försämra för kunderna. Betala för sådant som varit gratis innan, se reklam där det tidigare inte funnits någon etc etc. det är både svinaktigt och skadar förtroendet för företagen ifråga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast Ryssland har ju liksom ett eget statsstyrt bankväsende, så det lär ju inte vara så svårt att utfärda nya kortnummer också.

Ja, du har delvis rätt. Det finns några privata aktörer där också. Både inhemska och från utlandet som vägrade avveckla sin verksamhet pga sanktions hot.

Problemet är bara att alla dessa kort kommer att ha ett "rysk ursprung". Och på så sätt leda till alla accounts som betalas med dessa kort kommer att kontrolleras extra noggrant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

...

Där håller jag inte med dig. Han har är varken speciellt hatad, eller har gjort speciellt mycket för mänskligheten. Däremot finns det nog många som tycker att han är rätt jobbig, överreklamerad och självgod. Dessutom tror jag att många anser att han har en tendens till att skarva, för att inte säga ljuga. Dessutom har han en tendens att bete sig illa så fort han får någon som helst form av kritik.
...

Detta hat kommer pga avundsjukan därför att
- han är super rik
- han är framgångsrik
- han trivs med sig själv som en människa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Du skämtar va? Musk må ha uttalat sig om att han gillar yttrandefrihet, men har du koll på hur han agerat med Twitter? Själv tyckte jag det lät som det skulle bli en bra grej när han köpte det, men han har ju verkligen försämrat hela twitter något groteskt. Nu riskerar du ju bli bannad om du nämner konkurrerande sociala medier, dina inlägg nedprioriteras om de handar om saker Musk inte tycker om, plötsligt består hela ditt flöde av enbart Musk för han tycker inte ha får tillräckligt mycket uppmärksamhet -och detta då du inte ens följer honom.

Nej, jag skämtar verkligen inte. Ja, i alla fall delvis på så vis att jag läser hans xeets ibland. När du använder ordet "groteskt" så låter det för mig oerhört absurt. Om det är som du säger så håller jag med dig om att det inte är bra. Svårt för mig att se då jag är hjärntvättad att gilla Musk. Du verkar hjärntvättad att ogilla honom. Bara för att man är hjärntvättad så behöver man inte ha fel. Du kan ha rätt med andra ord.

Permalänk
Avstängd

Bra sätt att få bort många Bot’ar då det ändå krävs att en människa står bakom kontot med ett betalkort.

Sedan super viktigt att allas åsikter får framföras på X, alla andra plattformar drivs av den globala extrem vänstern som censurerar allt dom inte gillar ellwr kallar det desinformation mm. Ett lätt sätt att trolla bort motståndare åsikter är att kalla det desinformation eller censurera det, och idag så är det bara extrem vänstern som för detta.

X är viktigt annars kommer extrem sossarna driva oss till en ny kommunism där alla politiska motståndare kallas extremmister och blir cencurerade på alla deras sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Sedan super viktigt att allas åsikter får framföras på X, alla andra plattformar drivs av den globala extrem vänstern som censurerar allt dom inte gillar ellwr kallar det desinformation mm. .

Menar du att Truth Social och 4Chan är extremvänster?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att företag ska få ha vilka trivselregler de vill sålänge det inte bryter mot några lagar anser jag vara väldigt vettigt, ja. Jag tycker inte man ska få prata högt på ett bibliotek eller i en biosalong, även om det säkert går argumentera för att det bryter mot någon slags rätt att uttrycka sig.

Det som yttrandefrihet handlar om är att man ska få uttrycka sig inom lagens ramar utan risk för bestraffning från staten.

Det som "yttrandefrihet" handlar om verkar vara att man vill frånta personer och företag rätten att utdela sociala straff om man bryter mot avtal eller sociala normer inom en viss sfär. För att det skall fungera så måste det ju i så fall bli straffbart att utdela sociala straff, vilket då innebär att staten faktiskt skulle lägga sig i vad folk tycker och uttrycker mer än vad de gör idag. Och det är ju inte bra, eller?

Dessutom är det omöjligt att hitta en "lagom" reglering som alla är överens om. Folk kommer tycks det är för mjukt eller för hårt. Ska hot, hat, mobbing, utfrysning, förtal, deplattformering, desinformation, lögner, propaganda, yadayadayada tillåtas eller inte? Folk kommer aldrig komma överens om vad som bör vara tillåtet och inte.

Dessutom är det ju idag en grundläggande rättighet att vägra ta del av andras åsikter. Men det kan ses som fel med det nya systemet.

Ska jdg få säga vad jag vill?
Måste folk lyssna?
Kränker de min yttrandefrihet om de säger emot mig?
Är det Ok att uppmana andra att inte lyssna?

Och nej. Jag tycker inte vi ägnar oss åt pajkastning. Möjligen kan utomstående uppleva diskussionen som lite spetsig, men vi båda tål ju med lite råare jargong utan att bli ledsna i ögat.

Sen inser jag att ja, även att yppa sanningar kan ju ses som kränkande, stötande, förtal etc etc, men då han själv gått ut med att han har Aspergers så tänker jag att det är lugnt. Säger dock inte att min åsikt i frågan är allmängiltig.

En annan sak som är rött läskig med "nya tidens yttrandefrihet" är att det verkar vara fritt fram att hävda att åsikter är fakta och tvärt om. Sålänge det är så så tycker jag det vore oklokt att tvinga plattformar att ge vem som helst rätten att säga vad som helt utan konsekvenser.

Let´s disagree to disagree

Jag vill börja med att säga att jag håller med i mycket av det du nu skriver och jag tackar dig för ditt gedigna svar.

Det är så vitt jag vet olagligt att avskeda någon baserat på politisk åskådning. Då går ju staten in och säger ifrån med en negativ rättighet. Det är väl bra, eller?

I nuläget tycker jag i princip att allt (minus det vanliga dvs uppmaning till våld, barnpornografi etc) skall tillåtas eftersom jag anser att censur i förlängningen leder till totalitära samhällen. Jag tror på att de bra idéerna kommer vinna över de dåliga, community notes verkar vara ett exempel som motverkar t.ex. faktafel och det är disinformation och det är per definition (anser jag) en dålig idé att sprida. Jag gillar i nuläget inte Musks idé om att koppla bankkort till mitt konto eftersom anonymitet är viktigt för yttrandefriheten och jag tänker bl.a. på visselblåsare t.ex. och det växande konceptet medborgarjournalism. Jag har ej hört talas om, men antar att det finns eller jobbas på det, lösningar där man anonymt kan knyta sig till en verifierad profil så att man skulle kunna vara unik (typ "not a bot") och anonym samtidigt. Så länge det ej existerar en sådan lösning så kan man dela upp X i en verifierad och ordnad del och en anonym och kaosartad del.

Propaganda behöver inte vara fel. T.ex. om det propageras för sanningen. Sedan anser såklart en del att "You can´t handle the truth!". Reklam för Coca Cola är (enligt mig) dålig propaganda som ett exempel. Propaganda för att motverka ohälsosamt stillasittande är (enligt mig) bra propaganda.

Du ställer många relevanta och intressanta frågor. Då vissa av dem kanske är retoriska så får du gärna påpeka om det är någon eller några av frågorna du inte tycker jag svarat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Let´s disagree to disagree

Jag vill börja med att säga att jag håller med i mycket av det du nu skriver och jag tackar dig för ditt gedigna svar.

Det är så vitt jag vet olagligt att avskeda någon baserat på politisk åskådning. Då går ju staten in och säger ifrån med en negativ rättighet. Det är väl bra, eller?

I nuläget tycker jag i princip att allt (minus det vanliga dvs uppmaning till våld, barnpornografi etc) skall tillåtas eftersom jag anser att censur i förlängningen leder till totalitära samhällen. Jag tror på att de bra idéerna kommer vinna över de dåliga, community notes verkar vara ett exempel som motverkar t.ex. faktafel och det är disinformation och det är per definition (anser jag) en dålig idé att sprida. Jag gillar i nuläget inte Musks idé om att koppla bankkort till mitt konto eftersom anonymitet är viktigt för yttrandefriheten och jag tänker bl.a. på visselblåsare t.ex. och det växande konceptet medborgarjournalism. Jag har ej hört talas om, men antar att det finns eller jobbas på det, lösningar där man anonymt kan knyta sig till en verifierad profil så att man skulle kunna vara unik (typ "not a bot") och anonym samtidigt. Så länge det ej existerar en sådan lösning så kan man dela upp X i en verifierad och ordnad del och en anonym och kaosartad del.

Propaganda behöver inte vara fel. T.ex. om det propageras för sanningen. Sedan anser såklart en del att "You can´t handle the truth!". Reklam för Coca Cola är (enligt mig) dålig propaganda som ett exempel. Propaganda för att motverka ohälsosamt stillasittande är (enligt mig) bra propaganda.

Du ställer många relevanta och intressanta frågor. Då vissa av dem kanske är retoriska så får du gärna påpeka om det är någon eller några av frågorna du inte tycker jag svarat på.

Tack för bra svar. Poängen med frågorna var just att belysa att det är knepigt med detta. Jag avser ju i grund uxh botten att det är människor som gett staten tillåtelse att råda över dem, och det förtroendet ska inte få missbrukas. Därför ska man helst inte övervakas, och i vissa lägen så leder en känd identitet till ett ohälsosamt mått av självcensur. Jag upplever det dock som att vi båda är högst medvetna om problematiken. Skillnaden är att du ser fler fördelar med ett friare system medans jag ser mer nackdelar. Sålänge det finns både folk som behöver anonymitet för att framföra sin åsikt, typ visselblåsare som du nämner, och mobbare, hatare och troll på samma plattform så blir det ju svårt. I alla fall om alla ska kunna känna att systemet fungerar ok.

Om jag fattar dig rött så är det alltså OK att jag säger idiotiska saker, det är OK att andra säger åt mig att hålla käften, OK för mig att skita i vad folk tycker, och OK att folk som svar agerar på ett sätt som gör att jag blir "canceled"?

I så fall så är jag rätt nöjd. Man får ju annars lätt uppfattningen att det här med "yttrandefrihet" mest handlar om att släppa fram det extrema.

Jag vill också tacka dig för att du verkar tagit dig tid att läsa vad jdg faktiskt skriver. Det är så det blir givande diskussioner

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mibsweden:

Sen är det ju bra att man måste verifiera sin identitet på Internet i allmänhet.

Nej.

Skrivet av Jojkenstein:

Jag anser att
borde bryta mot
eftersom att det kan uppfattas nedsättande mot antingen de som lider av autism, men även mot de som likt Elon lyckats använda det som en tillgång och föra mänskligheten framåt!

Har autism och upplever det inte nedsättande. Problem uppstår när man tror att man kan klumpa ihop autister, som om vi vore en enhetlig grupp. Musk är lika olik mig som neurotypiska är olika varandra. Däremot kan vissa saker förklaras med autism. Trots att jag har autism själv kan jag ibland undra hur fan han tänker, men så skiljer sig män en del mot kvinnor med autism. Jag känner faktiskt ganska lite samhörighet med autistiska män.

Sen "lider" av autism, det är ingen sjukdom. Det är en funktionsnedsättning men det är det bara för att vi lever i ett samhälle som inte tar hänsyn till eller är anpassat/skapat efter våra behov. Man utgår ifrån en mall som vi inte passar in i.

Skrivet av friArsenik:

Detta hat kommer pga avundsjukan därför att
- han är super rik
- han är framgångsrik
- han trivs med sig själv som en människa

Bara idoldyrkande människor argumenterar så. Man kan både kritisera och ogilla en person även om den är rik, framgångsrik och har högt självförtroende.
Har folk varit avundsjuka på kungar och andra makthavare förr i tiden bara för att de var rika/framgångsrika eller kände de sig kanske illa behandlade?

Vissa verkar tro att alla bryr sig om status och ekonomisk rikedom. Det finns faktiskt helt vanliga människor som aldrig skulle drömma om att vara i rampljuset och som tycker att det bästa livet levs privat med några få men äkta relationer.

Kunde inte bry mig mindre om hur rik eller framgångsrik någon är. Kul för den personen men mer än så bryr jag mig inte. Däremot tror jag att extrem rikedom är dåligt för mänskligheten eftersom de bidrar till de största utsläppen.

Skrivet av AlanBean:

Sedan super viktigt att allas åsikter får framföras på X, alla andra plattformar drivs av den globala extrem vänstern som censurerar allt dom inte gillar ellwr kallar det desinformation mm. Ett lätt sätt att trolla bort motståndare åsikter är att kalla det desinformation eller censurera det, och idag så är det bara extrem vänstern som för detta.

X är viktigt annars kommer extrem sossarna driva oss till en ny kommunism där alla politiska motståndare kallas extremmister och blir cencurerade på alla deras sociala medier.

Vilka plattformar drivs av globala extremvänstern? Vilka är extremvänstern mer exakt? Hör alltid folk gnälla på vänster, sossar osv. men då det är en stor grupp och man skriver "extrem" undrar jag vilka dessa är mer specifikt.