Spelet som kan få vilken dator som helst att kännas otillräcklig

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när World of warcraft kom ut och hur man satt med andra i Guilderna över Teamspeak och försökte kräma ut 1-5 extra fps så man kom över 20 fps ute i den vida Världen.

Och kanske mer än 10 fps i Molten Core Eller att kunna komma in i någon mer stad än Darnassus utan att datorn krashade (Huga).

Fan vad man saknar den tiden ibland.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Båda är ju finskutvecklade, så kanske vi finnar bara är värdelösa på optimering...

Jupp, kommer ihåg när Doom 3 släpptes och vid den tidpunkten fanns det inga grafikkort som klarade av Ultra, och John Carmack är ju känd för att vara kass på speloptimering.

Skrivet av ackwell:

Lies of P. Låga systemkrav, förträfflig prestanda, och det ser suveränt ut. Så vinner man.

Lies of P släpptes även till 10 år gamla PS4, så det vore konstigt om det var krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Trist och onödig sista kommentar för övrigt. Att känna stor risk för att spelet inte kommer vara optimiserat utifrån de presenterade systemkraven betyder inte att man är minderårig som inte har råd att köpa nytt grafikkort utan föräldrarnas hjälp

Att hantera besvikelsen över att man inte kan spela ett visst spel på sin nuvarande hårdvara med att säga att det inte är "optimiserat" är väl kanske inte världens mognaste beteende... Att lära sig att hantera besvikelser är en del av mognadsprocessen, så man kan ju tycka att vuxna människor bör ha en mer nyanserad syn på att ett spel har "höga" systemkrav.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Detta och att Unreal Motorn rent av är skräp

Som redan sagts körs inte AW2 på Unreal, så blir väl lite OT, men ändå, vad är det som är så fruktansvärt kasst med UE menar du?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Verkar vara dåligt optimerat om det kräver ett 2060 för att få 30fps som bäst

Permalänk

Folk skämtar visst när de anser att 540p är ett helt rimligt krav för ett 3070/6700XT?
Ja det är vad som menas med DLSS Performance i 1080p i Systemkravet. Har ni kikat på Gameplay videorna? Det är inget spel som får en att gå WOAH vilken vrålsnygg grafik! Ingenting sticker ut i något av dem.

Permalänk

hittills så har jag inte hittat ett enda spel som ens har varit i närheten på max inställningar att tvinga ned mitt 4090 kort på sina knän.
challange accepted

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Att hantera besvikelsen över att man inte kan spela ett visst spel på sin nuvarande hårdvara med att säga att det inte är "optimiserat" är väl kanske inte världens mognaste beteende... Att lära sig att hantera besvikelser är en del av mognadsprocessen, så man kan ju tycka att vuxna människor bör ha en mer nyanserad syn på att ett spel har "höga" systemkrav.

Du är tyvärr mindre bra på att förstå att trots att man har en tillräcklig hårdvara för att klara av detta spel kan man fortfarande anse att systemkraven tyder på att spelet inte kommer vara särskilt väloptimerat.

Det är ett typiskt svenskt synsätt du har, tråkigt nog. Men väldigt vanligt. "Jag kommer faktiskt inte ha några problem att köra detta spel på min hårdvara, så jag ser inga problem här!"

Intressant ändå att du hävdar din mognad men inte har tillräckligt hög emotionellt intelligens att kunna sätta dig in i andra människors sits och se på situationen från ett annat perspektiv. Kanske inte så vuxen som du tror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ringstorp:

Kollar man vilka grafikkort som används mest av deras användare så är det en betydande andel som inte kommer kunna lira 2an. Visst, där är en del 3060 och 2060 men också 1080, 1070, UHD grapics osv.

Lata utvecklare som inte orkar optimera sina spel och tror att folk kommer köpa ett kort för minst 3000:- SEK för att kunna lira deras spel. Bedrövligt. Alla är inte entusiaster och/eller bor i ett land där man kan hosta upp de pengarna för ett enda spel.

Såg också det när jag kollade Steam Hardware Survey. Det är en väldig liten minoritet som uppfyller de rekommenderade systemkraven.

Det är inget som är objektivt fel med att ha sådana systemkrav, men det kommer att innebära att spelet inte kommer att kunna avnjutas av lika stor spelarbas.

Kan ha varit så att Remedy valt att fokusera mer på en mindre spelargrupp för att inte behöva kompromissa lika mycket i grafisk kvalitet. Synd för många taggade spelare i så fall, men det är ju helt upp till Remedy hur de vill göra. Avsevärt lägre säljssiffror men ett grafiskt mästerverk? Remedy kanske tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag är inte alls förvånad över att Cities Skylines 2 är ett krävande spel. De försöker simulera en stad där individuella beslut tas och påverkar andra, det kräver mycket beräkingskraft om det ska se realistiskt ut.

Fast nu har ju utvecklarna själva sagt att dom har misslyckats med optimeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Du är tyvärr mindre bra på att förstå att trots att man har en tillräcklig hårdvara för att klara av detta spel kan man fortfarande anse att systemkraven tyder på att spelet inte kommer vara särskilt väloptimerat.

Grejen är att du har ingen aning om vad att optimera något innebär. Det är inte så att man strösslar med några kodrader som säger "optimera här", och det är inget magiskt sätt att få ut oändligt med prestanda ur en spelmotor. Det går inte att titta på systemkrav och avgöra om något är optimerat eller inte.

Nu har Remedy valt en baseline för hårdvara som vissa inte är nöjda med, men det innebär inte att spelet inte är optimerat. Som det har sagts tidigare i tråden, vi är inne i en period av avtagande avkastning på upplevd kvalitet på grafik i förhållande till de hårdvaruresurser som krävs. Vi som har råd får se hur bra spelet ser ut när det släpps och om det känns icke-optimerat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Lies of P. Låga systemkrav, förträfflig prestanda, och det ser suveränt ut. Så vinner man.

Lies of P kommer inte ens i närheten av dagens grafik. Det är verkligen förra generationens grafik.

Permalänk
Medlem

Vad är det som har hänt med dataspelare egentligen? När blev vi så gnälliga?

Att spel får högre hårdvarukrav när en ny konsolgeneration börjar har varit normalt i decennier, och nu när det äntligen släpps spel som inte släpps till PS4 längre, så är det plötsligt "ooptimerat"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Fast nu har ju utvecklarna själva sagt att dom har misslyckats med optimeringen.

Du formulerar ditt inlägg som att du motbevisar något jag har påstått, vad ska det vara?

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Lies of P kommer inte ens i närheten av dagens grafik. Det är verkligen förra generationens grafik.

Men detta är Next-Next Gen Grafik?

Inget är jawdropping i detta spelet. Ni har väldigt låga grundkrav för grafik när Battlefront 1 och 2 ser bättre ut än det här spelet i utomhusmiljöer, Red Dead 2 smiskar nog även det här spelet rent grafiskt överlag med undantag för texturer, något som inte bör påverka prestandan rent generellt om man nu inte får slut på VRAM såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 540pmedett3070:

Men detta är Next-Next Gen Grafik?
https://youtu.be/tClRmWCv95Y?t=305

Inget är jawdropping i detta spelet. Ni har väldigt låga grundkrav för grafik när Battlefront 1 och 2 ser bättre ut än det här spelet i utomhusmiljöer, Red Dead 2 smiskar nog även det här spelet rent grafiskt överlag med undantag för texturer, något som inte bör påverka prestandan rent generellt om man nu inte får slut på VRAM såklart.

Jag tror det är snarare är spelmotorns och spelets fysik med att kunna flytta/förstöra objekt som gör spelet tungdrivet.
Texturer är inte det som är tungdrivet utan alla X/y beräkningar med skuggor etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bra med stora systemkrav som driver på utvecklingen, istället för att anpassa till konsolers begränsningar. själv ser jag detta som bara positivt för oss pc spelare så vi får nytta av våran hårdvara. föredrar att utvecklingen går framåt istället för att anpassas till nuvarande hårdvara. Var så på 80 & 90 talet 00 talet men sista 10-20 åren har det varit mer magert. så positivt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

ett spel som behover mer gpu kraft an cpu kraft? nar har man inte hort om detta? hehehe

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Bra med stora systemkrav som driver på utvecklingen, istället för att anpassa till konsolers begränsningar. själv ser jag detta som bara positivt för oss pc spelare så vi får nytta av våran hårdvara. föredrar att utvecklingen går framåt istället för att anpassas till nuvarande hårdvara. Var så på 80 & 90 talet 00 talet men sista 10-20 åren har det varit mer magert. så positivt

Vete fasen om jag vill tillbaka till 80- och 90-tal då man fick vara glad om en PC som kostade 20 000:- ens startade spelen 2-3 år senare. Speciellt då hårdvaruutvecklingen avstannat med avseende på hur mycket mer prestanda per krona du får varje ny generation sedan åtminstone 3-4 år tillbaka. Misstänker att detta faktiskt är en del av problemet, Remedy räknade kallt med att "genomsnittsdatorn" 2023 skulle ha betydligt bättre prestanda än vad den har i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Det är inte höga krav.

Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.

Jag tycker det är ett märkligt påstående. Alan Wake 2 kommer vara mycket fokuserat på den visuella upplevelsen, snarare än en 60fps-upplevelse (enligt en av devsen, läste det i en intervju nyligen). Det faller inte alla på läppen, men jag är glad att de pushar den visuella delen till vad som verkar vara det extrema. Jag uppskattar dock storytelling/visuals mer än rapp gameplay.

Spelar just nu Control och det ser helt galet bra ut, och flyter riktigt bra!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Detta och att Unreal Motorn rent av är skräp.. det behövs en ny grafikmotor.

Som någon tidigare sa så körs inte AW2 i UE utan deras egna Northlight.

Är du insatt i hur Unreal Engine 5 funkar med Nanite och Lumen? Jag tycker personligen det är extremt imponerande hur de lyckats få alla delar som software raytracing, virtual shadowmaps, geometri- och texturströmmning att funka tillsammans på ett så bra och snyggt sätt. Dessutom är ekosystemet kring motorn så stort och till stor del gratis, så jag ser mycket positivt med det! Klart det finns vissa konkurrensproblem med företag som Epic som äger och köper upp så mycket, men det är en annan diskussion.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du vill se i en ny spelmotor?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Skybalotte:

Som någon tidigare sa så körs inte AW2 i UE utan deras egna Northlight.

Är du insatt i hur Unreal Engine 5 funkar med Nanite och Lumen? Jag tycker personligen det är extremt imponerande hur de lyckats få alla delar som software raytracing, virtual shadowmaps, geometri- och texturströmmning att funka tillsammans på ett så bra och snyggt sätt. Dessutom är ekosystemet kring motorn så stort och till stor del gratis, så jag ser mycket positivt med det! Klart det finns vissa konkurrensproblem med företag som Epic som äger och köper upp så mycket, men det är en annan diskussion.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du vill se i en ny spelmotor?

och jag påpekade aldrig att AWII använder sig av Unreal motorn.

Till en början, en spelmotor som faktiskt ser bra ut.. massa tjafs om ljuseffekter som inte get något alls än 20fps är bara käbbel.. ge oss en grafikmotor som har bra djup och realistiska rörelser och smarta AI's istället för bling bling i solljuset.. det finns redan spel med sjukt bra solskeneffekter som inte kräver 2st 4090 för att uppskala i 580P för att hålla 55fps..¨

te.x Frostbite motorn ser sjukt bra ut, utveckla den.. juste.. den är ju inte gratis som Unreal motorn är att leka med.. (Tills spelet gör kapital)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hittills så har jag inte hittat ett enda spel som ens har varit i närheten på max inställningar att tvinga ned mitt 4090 kort på sina knän.
challange accepted

Cities skylines 2 släpps på tisdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

och jag påpekade aldrig att AWII använder sig av Unreal motorn.

Till en början, en spelmotor som faktiskt ser bra ut.. massa tjafs om ljuseffekter som inte get något alls än 20fps är bara käbbel.. ge oss en grafikmotor som har bra djup och realistiska rörelser och smarta AI's istället för bling bling i solljuset.. det finns redan spel med sjukt bra solskeneffekter som inte kräver 2st 4090 för att uppskala i 580P för att hålla 55fps..¨

te.x Frostbite motorn ser sjukt bra ut, utveckla den.. juste.. den är ju inte gratis som Unreal motorn är att leka med.. (Tills spelet gör kapital)

Nu utvecklar remedy en egen spelmotor så som dom vill ha den till deras spel så jag vet inte riktigt vad din poäng är här och 1x 4090 klarar av bra mycket mer än att skala upp 580p i deras motor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

och jag påpekade aldrig att AWII använder sig av Unreal motorn.

Till en början, en spelmotor som faktiskt ser bra ut.. massa tjafs om ljuseffekter som inte get något alls än 20fps är bara käbbel.. ge oss en grafikmotor som har bra djup och realistiska rörelser och smarta AI's istället för bling bling i solljuset.. det finns redan spel med sjukt bra solskeneffekter som inte kräver 2st 4090 för att uppskala i 580P för att hålla 55fps..¨

te.x Frostbite motorn ser sjukt bra ut, utveckla den.. juste.. den är ju inte gratis som Unreal motorn är att leka med.. (Tills spelet gör kapital)

Jag hoppas du inser att anledningen att inte mer vettig lull lull ihop med djup etc kommer är för att hårdvaran är för dålig.
Men för att få bättre hårdvara så måste det finnas en övre gräns som pushar utvecklingen.

Även om spelet känns dåligt optimerat så pushar den nog saker som gemene man inte förstår hur det kan vara så krävande.

Sen vet jag inte om frostbite är så wow 2023? Är väl relativt begränsad med förstörande av alla objekt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Bra med stora systemkrav som driver på utvecklingen, istället för att anpassa till konsolers begränsningar. själv ser jag detta som bara positivt för oss pc spelare så vi får nytta av våran hårdvara. föredrar att utvecklingen går framåt istället för att anpassas till nuvarande hårdvara. Var så på 80 & 90 talet 00 talet men sista 10-20 åren har det varit mer magert. så positivt

Det här resonemanget är väldigt märkligt.
Det är begripligt om vi byter ut ”spelare” mot ”pc-hårdvaruentusiaster”, eller möjligen ”pc-hårdvaruförsäljare”. Resonemanget grundar sig på att man först köper på sig dyr hårdvara för att sedan se sig om efter vad man kan göra med den.

Människor som är intresserade av att spela spel (som är den förkrossande majoriteten av dem som faktiskt köper spel, inte hårdvaruentusiaster) vill ha spel med låga hårdvarukrav, så att de kan spela dem på sina befintliga system, på laptops, portabla konsoler och telefoner. Vilket är anledningen till att Nvidia har gått in och finansierat inkorporeringen av RT t.ex. för att skapa försäljningsargument för sina produkter. Det är marknadsföring, för att hjälpa till att alls motivera försäljning av produkter som ingen egentligen behöver.

I takt med att litografiutvecklingen avstannat blir den här typen av försäljningsargument, nya features som hypas hårt, en allt större del av det som driver hårdvaruförsäljning, som sedan måste inkluderas i några spel som man ser till får uppmärksamhet. Remedy finansieras av Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här resonemanget är väldigt märkligt.
Det är begripligt om vi byter ut ”spelare” mot ”pc-hårdvaruentusiaster”, eller möjligen ”pc-hårdvaruförsäljare”. Resonemanget grundar sig på att man först köper på sig dyr hårdvara för att sedan se sig om efter vad man kan göra med den.

Människor som är intresserade av att spela spel (som är den förkrossande majoriteten av dem som faktiskt köper spel, inte hårdvaruentusiaster) vill ha spel med låga hårdvarukrav, så att de kan spela dem på sina befintliga system, på laptops, portabla konsoler och telefoner. Vilket är anledningen till att Nvidia har gått in och finansierat inkorporeringen av RT t.ex. för att skapa försäljningsargument för sina produkter. Det är marknadsföring, för att hjälpa till att alls motivera försäljning av produkter som ingen egentligen behöver.

I takt med att litografiutvecklingen avstannat blir den här typen av försäljningsargument, nya features som hypas hårt, en allt större del av det som driver hårdvaruförsäljning, som sedan måste inkluderas i några spel som man ser till får uppmärksamhet. Remedy finansieras av Nvidia!

Kan ju vara så att även "hårdvaruentusiaster" har tänkt sig spela på hårdvaran. Om det inte är rena överklockare som typ der bauer du pratar om?

Som tur är kommer de flesta stora spel i en sunkig switch port efter några år så du och alla spelintresserade kan ju vänta på den releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag är inte alls förvånad över att Cities Skylines 2 är ett krävande spel. De försöker simulera en stad där individuella beslut tas och påverkar andra, det kräver mycket beräkingskraft om det ska se realistiskt ut.

Gta5 kommer nog vara sjukt krävand om man drar upp folkmängden i staden upp från det som är standard på konsollerna. mena gt5 är ganska krävande även idag.

Sen får ni tänka på att sådana spel föredrar singla core prestanda, så har man en meh cpu med många kärnor då blir det kasst oxå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det är väl bara bra de pushar hårdvaran, vet inte varför folk gnäller. Speciellt på ett hårdvaruforum för entusiaster.

Själv kan jag inte ens spela det med min gpu, men gnäller inte för det. Jag har ändå ett 1070 som är hur gammalt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra. Bra på så vis att det redan klagas på detta. För det är löjligt att det inte optimeras mer.
Det är något som gått fel när spel släpps som behöver hårdvara som en överväldigande majoritet spelare inte har råd med.
Världen är inte på en bra plats ekonomiskt nu och har inte varit på ett tag tag. (Eller i övrigt för den delen)

Jag ser hellre stiltje i max grafik ett tag i spelsläppen så fler kan avnjuta spelen och få en behövlig flykt från omvärlden och att dom lär sig grafikmotorerna ordentligt för när det är dags högre min/max.

Bättre story i spelen och roligare fysik får dom gärna finurla på.

Så man ska avstanna grafisk utveckling bara för att ekonomin kärvar? Ska vi sluta utveckla elbilars batterier med anledningen att de med nyare, mer effektiva batterier säkert också är dyrare till en början? Sluta bygg dyra energieffektiva hus, bygg istället sämre men billigare hus (som ist. kostar mer att värma upp). Gör absolut ingenting som är ekonomiskt tufft eller jobbigt utan ligg alltid på lägsta gränsen. Medalj till alla som deltar eller till och med enbart tittar på? Nä.

Att många utvecklare optimerar dåligt håller jag med om men samtidigt måste ett antal utvecklare pusha gränserna.
Jag har inga problem med detta även om jag "bara" har ett 3070 som ska brukas ett antal år till.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W