X har tappat 57 procent av Twitters värde

Permalänk
Viking
Skrivet av xealo:

Det är rätt talande att det här är det enda du har som svar, när det är helt uppenbart att Herr Musk inte har problem med att plocka bort saker som inte är olagliga, men som kan anses vara kritiska mot honom själv.

Jag har aldrig sagt att han inte gör det? Och jag bryr mig inte om han gör det eller inte.

Det jag tycker är konstigt är varför alla blir så upprörda och öppet hatfulla så fort Musk nämns. Är som att vi diskuterar mänsklighetens största hot, om det vore en person.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

han är öppen med att sånt som bryter mot lagen tas bort.

Vad syftar du på? Fram med bevisen, jalla

Läs och begrunda: https://gizmodo.com/10-times-elon-musk-censored-twitter-users...

Och bespara mig bortförklaringarna ese.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michaelscott:

han är öppen med att sånt som bryter mot lagen tas bort.

Vad syftar du på? Fram med bevisen, jalla

Man får exempelvis inte använda bottar hur som helst. Trots att det inte bryter mot lagen.
Man får inte posta 100.000 inlägg i minuten med samma innehåll hur som helst. Finns ingen lag som förbjuder det heller.

Man får inte kalla någon för cis. Finns rimligen inget i lagen eller prejudicerande domar som gör det olagligt på något sätt.
https://www.metroweekly.com/2023/06/elon-musk-bans-the-term-c...
Journalister blir bannade på twitter utan att ha brutit mot lagen.
https://www.nytimes.com/2022/12/16/business/elon-musk-twitter...
Kontot som uppdaterade var musks flygplan befann sig verkade shhadowbannas utan att det bröt mot lagen:
https://en.wikipedia.org/wiki/ElonJet
X blockerar en hel del länkning till andra plattfomar. Det är fullt lagligt att göra så. Det är bara så att musk önskar utesluta de lagliga yttringarna.
Aaron Greenspan (tesla/musk-kritiker) hat blivit avstängd från x trots att det inte rört sig om lagöverträdelser.
Anställa som yttrar sig negativt ånjuter väl inte direkt det musk själv uttrycker som "free speach absolutism". De får reprimander om de uttalar sig negavit om företaget - även om det inte är något olagligt som yttras.

Nu kan man såklart försöka rättfärdiga var och en av de här punkterna med att det passar Elons intressen. Men om grundfrågan är att han inte bannar innehåll så länge det inte bryter mot lagen - så stämmer inte det särskilt väl. Det görs absolut även på x!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt X är säkert nostalgiskt för Musk, om hans första bolag hette så... men för användarna av tvitter är det inte så mycket nostalgi där inte...

Permalänk
Medlem

Ju mer låst twitter blir, desto mindre relevans får det för mig. Jag klickar nästan aldrig på länkar till twitter längre, eftersom jag inte kan kolla runt som icke-medlem.

De bör rimligtvis tappa användare, interaktioner och därför annonsintäkter oavsett politisk vinkling, helt enkelt eftersom de blir mindre och mindre relevanta för sitt tidigare syfte. Det blir mer en klubb för inbördes beundran än en kommunikationsplattform.

Min vilda gissning är att Twitter om fem år har tappat 75% aktiva användare, har kvar en hardcore-kärna av användare som gillar vad det blivit, att det går med vinst, men att det inte alls fyller samma funktion att sprida information till "alla". Sen tror jag inte ett dyft på att det kommer bli som WeChat et al.

Permalänk
Medlem

Företagande sker långsiktigt. Återkom om 5 år eller 10 år.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det blev en mild rensning av tråden. Påminner snällt om att SweClockers regler gäller även i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja verkligen, men vad jag förstår blev han hotad med rättegång om han inte köpte.

Det var för att han skrev på ett bindande kontrakt med en intention att köpa plattformen.. en deal som han sedan försökte slingra sig ifrån. Så han fick ju lite skylla sig själv..

Skrivet av Apachi:

Snap är +/- 0 på 1 års sikt, Meta upp ~220% (den resan har jag varit med på), Youtube (genom Alphabet), ~+45%.

Om du inte känner till Elon eller Twitter så kanske du inte ska säga något om Elons ekonomiska beslut. Man köper inte Twitter för själva plattformen i sig, utan för antal användare. Elon har nog en rätt tydlig idé framåt.

Det är inte självklart att han har det. Och delvis köpte han twitter för plattformen men delvis för varumärket.. som han sedan ändrade till X medan han urvattnade helt plattformen... för någon anledning. Så frågan kvarstår.. har han verkligen en idé? Eller är det bara ännu en av dessa fixeringar han har som i slutändan kommer visa sig vara lita kontraproduktivt (ironiskt nog precis som det förra projektet han försökte döpa om till X)?

Skrivet av Michaelscott:

Man får inte glömma att X är den enda social medieplatform där yttrandefrihet på riktigt tillåts.

Du kan ju seriöst inte vara så naiv att du tror att detta stämmer?

https://www.vanityfair.com/news/2023/04/elon-musk-twitter-sti...
https://www.pbs.org/newshour/nation/journalists-who-wrote-abo...
https://www.theguardian.com/technology/2022/nov/07/twitter-wi...

Twitter är Elons lekstuga just nu och att den skulle "på riktigt" tillåta yttrandefrihet är ju rent struntprat. De har en TOS som inskränker på detta och samtidigt verkar Musk stänga av folk lite när han känner för det.. ibland utan orsak.

Skrivet av Yasko:

Är jättenöjd för att Musk har tagit över twitter. Yttrandefriheten mycket bättre under honom. Så bra att EU har hotat X med olika sanktioner vilket är en kvalitetsstämpel på att han gjort ett bra jobb.

Sund inställning men föredrar att Meta, Instagram, Youtube etc. går under. Dvs de mest repressiva först.

Låter mer som herrn borde ta och läsa på exakt vad EU hävdar. För det är inte ens relaterat till yttrandefrihet utan det är hantering av data som är den stora boven i dramat. Sedan har jag länkat ovan ett par exempel på bevisar att Twitter inte alls blivit bättre än under tidigare ägare. Allt som skiljer är vem som får sitt konto avstängt och för vilken anledning.

Skrivet av eatme@live:

Varför är det glädjande? Avundsjuk?

Måste man verkligen vara avundsjuk för att vara skadeglad? Ibland så är man skadeglad bara för att personen ifråga är en clown.

Skrivet av Yasko:

Precis, ingen har yttrandefrihet som mål men det finns olika grader av helvete. Föredrar X med sin nuvarande ägare till alla de andra alternativen just nu.

Nej, EUs senaste hot handlar inte om ryska bottar. Elon ville att de i öppet brev skulle peka ut anledningarna till deras hot men de vägrade, så vi vet inte.

Inte för att "ryska bots" skulle vara mer övertygande för EU censur överhuvudtaget.

Nej. Du borde ta och läsa på om det verkar det som.

Skrivet av Michaelscott:

han är öppen med att sånt som bryter mot lagen tas bort.

Vad syftar du på? Fram med bevisen, jalla

Han tar även bort saker som inte bryter mot lagen men som han anser är negativt för honom själv. Som hans flygdata (open source) samt att hans far äger/ägt en smaragd gruva. Bevis finns ovan om du inte tror mig.

Skrivet av Fire_Ice:

Betyder ingenting konkret. Tjänsten har utvecklats massor och är objektivt en bättre produkt idag. Dessa värderingar är endast subjektiva åsikter baserade på rika människors interna ideologier och önskemål. Tråkigt att detta hat och förakt frodas i det övre samhällsskitet, i längden vinner troligtvis X på det även om det för närvarande skadar dem.

Är den? Lite lustigt är det att du för fram något subjektivt och hävdar att det skulle vara objektivt samtidigt som du klankar ned på att andra för fram subjektiva åsikter som objektiv fakta.

Skrivet av Donnerstal:

Och det är inte ett rimligt undantag enligt dig?

Inte om datan är offentlig och personen ifråga har myten runt att han bryr sig om "yttrandefrihet" på sina plattformar.

Skrivet av Söderbäck:

Man får exempelvis inte använda bottar hur som helst. Trots att det inte bryter mot lagen.
Man får inte posta 100.000 inlägg i minuten med samma innehåll hur som helst. Finns ingen lag som förbjuder det heller.

Man får inte kalla någon för cis. Finns rimligen inget i lagen eller prejudicerande domar som gör det olagligt på något sätt.
https://www.metroweekly.com/2023/06/elon-musk-bans-the-term-c...
Journalister blir bannade på twitter utan att ha brutit mot lagen.
https://www.nytimes.com/2022/12/16/business/elon-musk-twitter...
Kontot som uppdaterade var musks flygplan befann sig verkade shhadowbannas utan att det bröt mot lagen:
https://en.wikipedia.org/wiki/ElonJet
X blockerar en hel del länkning till andra plattfomar. Det är fullt lagligt att göra så. Det är bara så att musk önskar utesluta de lagliga yttringarna.
Aaron Greenspan (tesla/musk-kritiker) hat blivit avstängd från x trots att det inte rört sig om lagöverträdelser.
Anställa som yttrar sig negativt ånjuter väl inte direkt det musk själv uttrycker som "free speach absolutism". De får reprimander om de uttalar sig negavit om företaget - även om det inte är något olagligt som yttras.

Nu kan man såklart försöka rättfärdiga var och en av de här punkterna med att det passar Elons intressen. Men om grundfrågan är att han inte bannar innehåll så länge det inte bryter mot lagen - så stämmer inte det särskilt väl. Det görs absolut även på x!

Detta är tyvärr bara toppen av isberget.. vilket gör det rent utav underligt att folk fortfarande tror på myten av Musk som någon yttrandefrihetskämpe när han i praktiken inte är bättre/sämre än de tidigare ägarna. Skillnaden är att Musk väljer att bryta mot sin egen TOS om sänder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Det var för att han skrev på ett bindande kontrakt med en intention att köpa plattformen.. en deal som han sedan försökte slingra sig ifrån. Så han fick ju lite skylla sig själv..

Det är inte självklart att han har det. Och delvis köpte han twitter för plattformen men delvis för varumärket.. som han sedan ändrade till X medan han urvattnade helt plattformen... för någon anledning. Så frågan kvarstår.. har han verkligen en idé? Eller är det bara ännu en av dessa fixeringar han har som i slutändan kommer visa sig vara lita kontraproduktivt (ironiskt nog precis som det förra projektet han försökte döpa om till X)?

Du kan ju seriöst inte vara så naiv att du tror att detta stämmer?

https://www.vanityfair.com/news/2023/04/elon-musk-twitter-sti...
https://www.pbs.org/newshour/nation/journalists-who-wrote-abo...
https://www.theguardian.com/technology/2022/nov/07/twitter-wi...

Twitter är Elons lekstuga just nu och att den skulle "på riktigt" tillåta yttrandefrihet är ju rent struntprat. De har en TOS som inskränker på detta och samtidigt verkar Musk stänga av folk lite när han känner för det.. ibland utan orsak.

Låter mer som herrn borde ta och läsa på exakt vad EU hävdar. För det är inte ens relaterat till yttrandefrihet utan det är hantering av data som är den stora boven i dramat. Sedan har jag länkat ovan ett par exempel på bevisar att Twitter inte alls blivit bättre än under tidigare ägare. Allt som skiljer är vem som får sitt konto avstängt och för vilken anledning.

Måste man verkligen vara avundsjuk för att vara skadeglad? Ibland så är man skadeglad bara för att personen ifråga är en clown.

Nej. Du borde ta och läsa på om det verkar det som.

Han tar även bort saker som inte bryter mot lagen men som han anser är negativt för honom själv. Som hans flygdata (open source) samt att hans far äger/ägt en smaragd gruva. Bevis finns ovan om du inte tror mig.

Är den? Lite lustigt är det att du för fram något subjektivt och hävdar att det skulle vara objektivt samtidigt som du klankar ned på att andra för fram subjektiva åsikter som objektiv fakta.

Inte om datan är offentlig och personen ifråga har myten runt att han bryr sig om "yttrandefrihet" på sina plattformar.

Detta är tyvärr bara toppen av isberget.. vilket gör det rent utav underligt att folk fortfarande tror på myten av Musk som någon yttrandefrihetskämpe när han i praktiken inte är bättre/sämre än de tidigare ägarna. Skillnaden är att Musk väljer att bryta mot sin egen TOS om sänder.

Shit visste inte att Elons bästa vän hänger här, du verkar veta allt om honom.

Själv baserar jag allt på vad han själv säger i poddar och intervjuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Shit visste inte att Elons bästa vän hänger här, du verkar veta allt om honom.

Själv baserar jag allt på vad han själv säger i poddar och intervjuer.

Det var ju ett moget svar..

Att basera sin åsikt på enbart vad Musk säger är ju inte direkt givande eftersom han inte direkt dras från att ljuga rakt av för att försöka marknadsföra ett narrative.. så som att försöka förneka att hans far ägde en smaragdgruva. Så vad han säger i poddar och intervjuer borde tas med en nypa salt.

https://futurism.com/elon-musk-dad-emerald-mine

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tusentals har fått dojan - viss rapportering anger 80 % - men samtidigt blir tjänsten bara bättre, mera utvecklad och får bredare innehåll. Om inte den tidigare så kallade värderingen på 44 (inkl. 13 i skuld) var ett klassiskt luftslott, så vet jag inte vad som är.

Såg Musk på Rogan häromdagen. Vilken oerhört go gubbe han är.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Det var ju ett moget svar..

Att basera sin åsikt på enbart vad Musk säger är ju inte direkt givande eftersom han inte direkt dras från att ljuga rakt av för att försöka marknadsföra ett narrative.. så som att försöka förneka att hans far ägde en smaragdgruva. Så vad han säger i poddar och intervjuer borde tas med en nypa salt.

https://futurism.com/elon-musk-dad-emerald-mine

Så när han innan tesla, sa att han skulle revolutionera elbilen, ljög han då?

När han sa att han skulle starta Spacex, ljög han då?

När han pratade om hjärnchippen, ljög han då?

Jag kan fortsätta.. det enda narrativ jag ser är att man ska tycka illa om Elon musk baserat på ingenting. Väx upp, vår tids absolut största entreprenör och du vägrar se storheten utan väljer att hata istället. Väx upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Så när han innan tesla, sa att han skulle revolutionera elbilen, ljög han då?

När han sa att han skulle starta Spacex, ljög han då?

När han pratade om hjärnchippen, ljög han då?

Jag kan fortsätta.. det enda narrativ jag ser är att man ska tycka illa om Elon musk baserat på ingenting. Väx upp, vår tids absolut största entreprenör och du vägrar se storheten utan väljer att hata istället. Väx upp

Gäsp. Ditt tokförsvar av Elon Musk börjar bli lite väl tradigt.

Mot vad populär myt vill få det till så var inte Musk den drivande orsaken bakom Tesla. Visst han investerade kraftigt men Tesla som koncept och det som skulle bli Teslas elbilar var redan på väg in som prototyp innan en enda dollar lämnat Musk konto.

SpaceX värde till mänskligheten är för tidigt att yttra sig om ännu.

Och hjärnchippen Neuralink har inte ens lämnat testningsstadiumet ännu så även där är det för tidigt.

Det är ju ändå ganska intressant hur du inte nämner saker som Cybertruck? The Boring company eller varför inte Hyperloop? Koncept och satsningar som Elon Musk påstått sig stödja och vara nära att revolutionera mänskligheten men som mynnat ut i absolut ingenting.

Att Musk skulle vara "vår tids absolut största entreprenör" är inte bara överdrivet. Det är rent utav historielöst.. mestadels pga. att han inte byggt upp sin rikedom från ingenting utan hans far var ganska välbärgad och dels så har mångt och mycket av det han försökt sig på slutat i fiasko.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Han tar även bort saker som inte bryter mot lagen men som han anser är negativt för honom själv. Som hans flygdata (open source) samt att hans far äger/ägt en smaragd gruva. Bevis finns ovan om du inte tror mig.

Det fanns en bot som räknade fram hans flygplan position och resor och skrev ut dessa i "real time"
Visst kanske man kan tycka att alla rika personer skall lämna ut uppgifter om exakt hur de reser, och att på något sätt hindra detta är ett brott mot yttrandfrihet.

Själv tror jag det leder till en mob av beundrare/hatare och journalister och begränsar deras möjlighet att kunna resa, och jag tror inte det tillför något viktigt till samhället.

Jag tror denna "bot" skapades av illvilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Det fanns en bot som räknade fram hans flygplan position och resor och skrev ut dessa i "real time"
Visst kanske man kan tycka att alla rika personer skall lämna ut uppgifter om exakt hur de reser, och att på något sätt hindra detta är ett brott mot yttrandfrihet.

Själv tror jag det leder till en mob av beundrare/hatare och journalister och begränsar deras möjlighet att kunna resa, och jag tror inte det tillför något viktigt till samhället.

Jag tror denna "bot" skapades av illvilja.

1. Spelar egentligen ingen roll. Informationen var ren och skär opensource och att banna personer som hänvisar till en bot som bara delar med sig av public information är bara barnsligt.
2. Han valde även att stänga av folk som valde att gräva lite i varför dessa konton blev avstängda med hänvisning till att dessa försökte genomföra "Ban evasion" (hur nu den logiken gick ihop).
3. Folk har sedan dess blivit avstängda för de flesta skumma orsaker.. som att man driver med Musk eller på något sätt säger emot honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Det fanns en bot som räknade fram hans flygplan position och resor och skrev ut dessa i "real time"

Inget "räknades fram" av den boten. Den användaren tog bara öppet tillgänglig information om Musks flygplan och visade det i Twitter-form. Vem som helst med en mobil eller dator kan få tag i den informationen när som helst, helt gratis och utan nåt konto. Det finns flera flygspårningssidor som inte filtrerar bort vissa flygplan.
De flesta flygplan måste använda en radioutrustning som med täta intervall sänder ut, okrypterat, planets identitet, position, höjd, kurs, fart, och lite annat småkrafs. Vem som helst med en radiomottagare och enkel dator inom radioräckvidd kan ta emot signalen, ta in den i datorn och få ut all den informationen. Många över hela världen gör det, och skickar vidare det till diverse sajter som samlar in och aggregerar all den datan, och publicerar den i kartform på olika sätt. En del sajter är kommersiella och har affärsavtal som tvingar dem att filtrera bort en del data, men det finns flera helt oberoende sajter som inte är begränsade utan visar allt. Man ser affärsflygplan som vill vara hemliga, militära flygplan (framför allt radar/signalspanings-, transport- och passagerarflygplan, och endast undantagsvis beväpnade stridsflygplan), polishelikoptrar, ambulansflyg, m m. Musks affärsjet är ett sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

1. Spelar egentligen ingen roll. Informationen var ren och skär opensource och att banna personer som hänvisar till en bot som bara delar med sig av public information är bara barnsligt.
2. Han valde även att stänga av folk som valde att gräva lite i varför dessa konton blev avstängda med hänvisning till att dessa försökte genomföra "Ban evasion" (hur nu den logiken gick ihop).
3. Folk har sedan dess blivit avstängda för de flesta skumma orsaker.. som att man driver med Musk eller på något sätt säger emot honom.

Detta var INTE open source.
Detta vet INTE bara publik tillgänglig information NEJ, det handlade om att samköra en massa(alla?) flygplans nummer för att få reda på vilket hemligt flyplans nummer som tillhörde Elon Musk.

Jag tycker inte det är moraliskt att försöka skriva ut positioner och resor för något miljadär i real-tid.
Det uppmuntrar till olika försöka att mobba och eller förfölja dessa personer.

Det är kanske möjligt att detta inte gjordes av illvilja.. men jag tror det är mycket mera troligt att en sådan bot (författare) hade ett motiv att skada Musk.

lägg till ordet författare (en bot har inte något motiv, det är en bot författare som har motiv)
Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja verkligen, men vad jag förstår blev han hotad med rättegång om han inte köpte.

För att han redan hade ingått avtalet......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Detta var INTE open source.
Detta vet INTE bara publik tillgänglig information NEJ, det handlade om att samköra en massa(alla?) flygplans nummer för att få reda på vilket hemligt flyplans nummer som tillhörde Elon Musk.

Jag tycker inte det är moraliskt att försöka skriva ut positioner och resor för något miljadär i real-tid.
Det uppmuntrar till olika försöka att mobba och eller förfölja dessa personer.

Det är kanske möjligt att detta inte gjordes av illvilja.. men jag tror det är mycket mera troligt att en sådan bot (författare) hade ett motiv att skada Musk.

Ändrar inte det faktum att boten använde sig av grundläggande information som fanns tillgänglig för alla. Det boten gjorde var inte olagligt och att skriva om det på twitter var inte heller olagligt.

Skrivet av Mithras:

hahaha, yttrandefrihet på X, är det första april?

Påståendet om att twitter skulle få "yttrandefrihet" under Musks regim är något som härstammar från mannen själv och är inget annat än rent PR-trams. Vilket han har visat gång på gång på gång sedan han köpte plattformen. De enda som tror på det ännu är de som aktivt blundar och ignorerar det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att han redan hade ingått avtalet......

Jo, fast bara för att man skrivit ett köpeavtal betyder inte att man alltid måste fullfölja det, köpare och säljare kan komma överens om att "vi kanske ska skita i det här" om det uppstår något problem.

Vad jag förstår var det en massa fejk-konton på plattformen, men de valde ändå att hota med domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, fast bara för att man skrivit ett köpeavtal betyder inte att man alltid måste fullfölja det, köpare och säljare kan komma överens om att "vi kanske ska skita i det här" om det uppstår något problem.

Vad jag förstår var det en massa fejk-konton på plattformen, men de valde ändå att hota med domstol.

Tänk dig att du skall köpa ett obesiktigat hus. Du vet om att det är obesiktigat och du säger att du inte bryr dig om besiktningen utan vill köpa det rakt av ändå. Du ingår avtal med säljaren om att köpa huset obesiktigat. Lite senare vill du avbryta köpet eftersom du upptäckt att takstolarna måste bytas och det talade inte förra ägaren om för dig, trots att du explicit tagit på dig ansvaret för att kolla över takstolarna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ändrar inte det faktum att boten använde sig av grundläggande information som fanns tillgänglig för alla. Det boten gjorde var inte olagligt och att skriva om det på twitter var inte heller olagligt.

Påståendet om att twitter skulle få "yttrandefrihet" under Musks regim är något som härstammar från mannen själv och är inget annat än rent PR-trams. Vilket han har visat gång på gång på gång sedan han köpte plattformen. De enda som tror på det ännu är de som aktivt blundar och ignorerar det.

Jag tycker HUR en bot funkar är det minst viktiga, det mest viktiga är VAD och VARFÖR en bot agerar i verkligheten.

Jag skulle säga att det man borde bedömma är:

1) Är bot'en skapare gjort detta av moraliska vettigt handling
(NEJ säger jag -- du får gärna svara på denna punkt NEJ / JA /VET INTE)

2) Är detta sätt att publicera hemliga uppgifter något vettigt om alla gör så ?
(Nej säger jag)

3) Är det någon anledning till att göra undantag från 1 och 2 och bedömma just denna bot/händelse efter någon annan regel ?
(Nej säger jag)

Detta är mitt sätt att försöka tolka hur folk agerar, i detta fall bot författaren.

Jag förstår inte riktigt ditt resonmang, och hur du kommer fram till att bot författaren agerar "korrekt moralikt" ?
kan du hjälpa mig att förstå hur du tänker här ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tänk dig att du skall köpa ett obesiktigat hus. Du vet om att det är obesiktigat och du säger att du inte bryr dig om besiktningen utan vill köpa det rakt av ändå. Du ingår avtal med säljaren om att köpa huset obesiktigat. Lite senare vill du avbryta köpet eftersom du upptäckt att takstolarna måste bytas och det talade inte förra ägaren om för dig, trots att du explicit tagit på dig ansvaret för att kolla över takstolarna.

Ja, om förra ägaren vet om att takstolarna måste bytas vore det ju schysst att tala om det kan jag tycka. Men vad stod det (eller inte stod) i avtalet mellan Musk och Twitter då, det är ju det som är intressant här. Det skulle väl vara mindre än 5 procent fejkkonton men var 20 procent eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Jag tycker HUR en bot funkar är det minst viktiga, det mest viktiga är VAD och VARFÖR en bot agerar i verkligheten.

Jag tycker samtidigt att man kan hålla vad man lovar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Måste man verkligen vara avundsjuk för att vara skadeglad? Ibland så är man skadeglad bara för att personen ifråga är en clown.

När någon tycker att en annan person är en clown så beror det oftast på att den första personen är avundsjuk, på tex att den andre har det bättre vet mer, har lyckats i livet m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, om förra ägaren vet om att takstolarna måste bytas vore det ju schysst att tala om det kan jag tycka. Men vad stod det (eller inte stod) i avtalet mellan Musk och Twitter då, det är ju det som är intressant här. Det skulle väl vara mindre än 5 procent fejkkonton men var 20 procent eller något sådant.

Det är klart att man kan tycka att det vore schysst. Men börsnoterade bolag har inte i uppdrag att vara schyssta, deras uppdrag är att tjäna pengar.

Om någon kommer fram och säger "Jag vill köpa ditt hus, jag tar på mig allt ansvar för att se över skicket" och är beredd att betala ofantligt mycket mer än ditt hus är värderat till. Vore det då något fel av dig att sälja huset?

Det är klart att vad som stod i avtalet är intressant, vilket är lite roligt när du är den som skrev att man inte alltid måste fullfölja det som står i avtalet. Och med tanke på att han tvingades till köp så är det väl rätt tydligt att avtalet höll?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, fast bara för att man skrivit ett köpeavtal betyder inte att man alltid måste fullfölja det, köpare och säljare kan komma överens om att "vi kanske ska skita i det här" om det uppstår något problem.

Vad jag förstår var det en massa fejk-konton på plattformen, men de valde ändå att hota med domstol.

I hans fall var det exakt vad det betydde. Han skrev på ett avtal, ville backa ur men hade ingen laglig bas för det. Vad är problemet egentligen? Du kan seriöst inte sitta och gnälla över att han var tvungen att fullfölja ingånget avtal precis som alla andra.

§1.5 borttaget /mod
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Dra en använd genom forumreglerna innan ni fortsätter posta och se till att inlägget är relevant till vad artikeln tar upp. Detta är inte Wiki race!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I hans fall var det exakt vad det betydde. Han skrev på ett avtal, ville backa ur men hade ingen laglig bas för det. Vad är problemet egentligen? Du kan seriöst inte sitta och gnälla över att han var tvungen att fullfölja ingånget avtal precis som alla andra.

Fast om det stod i avtalet att det ska vara max 5 procent fejkkonton men var 20 procent i verkligheten så är det ju inte rätt. Det är som att beställa en BMW och så levererar säljaren en Toyota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Fast om det stod i avtalet att det ska vara max 5 procent fejkkonton men var 20 procent i verkligheten så är det ju inte rätt. Det är som att beställa en BMW och så levererar säljaren en Toyota.

Jag tvivlar starkt på att något liknande stod i avtalet.. för om så vore fallet så hade Musk dragit det inför domstol och fått kontraktet ogiltigförklarat.

Känns mer som Musk inte gjort sin Due diligence snarare än att Twitter aktivt lurat honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |