Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det jag tycker är skrämmande har mer med one pedal driving. Åkte med komisens v60 hybriden med one pedal där man inte behövde någonsin röra bromsen. Det jag är rädd för är att förare inte har vanan att stanna med bromsen så kommer det situationer man behöver bromsa ordentlight så ser jag att det blir fler olyckor där folk bara släpper på pedalen helt vid paniksituation och inte faktiskt går på bromsen då 99% av deras körning bromsar de med att släppa pedalen.

Utifrån min körning så ser jag nog hällre att bilarna kör full coasting när man släpper och början på bromsen är ren generering i stället. Från den datan jag sett så är det effektivare att rulla x100 meter på frihjul och sen bromsa med generering (från en då något lägre fart) än att spendera energi på att hålla faren uppe och sen generera ändå. Hjälper också det planerande körandet mer än hålla fart tills man behöver bromsa.

Jag vet inte hur en V60 fungerar men på min elbil (som jag kört i 4 år nu) så behöver jag använda mekaniska bromsar relativt ofta. Har aldrig haft några problem när det behöver bromsas kraftigt och plötsligt. Men det är ju lite som det brukar vara; det är lätt att ha en åsikt om något man inte testat. Du kanske borde prova?

Och lite ironiskt att du nämner coasting i ett inlägg om säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är ju en vanesak och jag har enbart haft problemet 1 gång och då kör jag ändå ganska mycket i norrland med riktigt hala vägar. En gång har det hänt ofrivilligt och det var första vintern. Känns som att de uppdaterat funktionen mer och mer när de analyserat hur det fungerar ute i de delar av världen som faktiskt har snö/is.

Sen har jag forcerat fram sladd på det sättet genom att köra fort och släppa upp gasen snabbt.

Det var lite lätta överdrifter för komisk effekt. Men bekvämlighetsmässigt är det otroligt nice att köra med one pedal drive.
Men när man sätter sig i en annan bil så tar det några meters körning så fattar man ju hur det går till.
Exakt som om man är van att köra automat och går över till en manuell så tar det några växlingar innan du växlar smidigt igen.

När jag kör dagligen så vill jag ju gärna ha det så bekvämt som möjligt. Särskilt i Stockholms innerstad.
Aldrig igen att jag köper en manuell bil (om det inte skulle vara en hobbybil som körs på bana eller likvärdigt). Aldrig heller en vanlig bensin/diesel.

Förstår dig.
Håller med aldrig en manuell eller fossilbil som huvudbil!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag vet inte hur en V60 fungerar men på min elbil (som jag kört i 4 år nu) så behöver jag använda mekaniska bromsar relativt ofta. Har aldrig haft några problem när det behöver bromsas kraftigt och plötsligt. Men det är ju lite som det brukar vara; det är lätt att ha en åsikt om något man inte testat. Du kanske borde prova?

Och lite ironiskt att du nämner coasting i ett inlägg om säkerhet

V60 är aggressiv i det läget. Bromsar hårdare än vad jag gör med bromsarna bara på generering ända till stillastående. Varför skulle visartist vara säkrare.

Som förra som skrev om cykel så tar jag cykeln på landet med bara fotbroms så får jag alltid panik första gångerna jag ska bromsa för det finns inga bromshandtag på den cyckeln. Använder man inte bromsen så kommer man inte ha som respons att använda bromsen.

Anledningen jag nämnde coasting är att det är bättre effektivitet men också behåller att broms är broms och gas är gas i muskelminnet. De flesta förare kommer alldrig ha problem med one pedal men det finns för många idioter där ute som har en touch skärm allt leka på och fler som kommer tappa (eller alldrig fått) muskelminne att bromsa om saker skiter sig för det behöver man inte med one pedal i 90% av fallen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

V60 är aggressiv i det läget. Bromsar hårdare än vad jag gör med bromsarna bara på generering ända till stillastående. Varför skulle visartist vara säkrare.

Som förra som skrev om cykel så tar jag cykeln på landet med bara fotbroms så får jag alltid panik första gångerna jag ska bromsa för det finns inga bromshandtag på den cyckeln. Använder man inte bromsen så kommer man inte ha som respons att använda bromsen.

Anledningen jag nämnde coasting är att det är bättre effektivitet men också behåller att broms är broms och gas är gas i muskelminnet. De flesta förare kommer alldrig ha problem med one pedal men det finns för många idioter där ute som har en touch skärm allt leka på och fler som kommer tappa (eller alldrig fått) muskelminne att bromsa om saker skiter sig för det behöver man inte med one pedal i 90% av fallen

Vilken V60 handlar det om, den nyare hybriden (2023-)? Min 2021 gör en rätt svag regenererande bromsning på B-läget, som att motorbromsa. Det kanske finns olika inställningar på hur hårt man bromsar? Jag gillar det överlag, väldigt skönt eftersom vi har många backar häromkring att kunna motorbromsa som man gjorde manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

V60 är aggressiv i det läget. Bromsar hårdare än vad jag gör med bromsarna bara på generering ända till stillastående. Varför skulle visartist vara säkrare.

Som förra som skrev om cykel så tar jag cykeln på landet med bara fotbroms så får jag alltid panik första gångerna jag ska bromsa för det finns inga bromshandtag på den cyckeln. Använder man inte bromsen så kommer man inte ha som respons att använda bromsen.

Jag förstår men du verkar ha hängt upp dig på V60:n. Sådär är det inte på elbilar jag testat. Där är dessutom styrkan ofta progressiv baserat på vad bilen "ser" framför sig. Du kanske inte gillar one-pedal driving på just V60:n? Eller så är det fler som har samma erfarenhet som du på andra bilar? Hur som helst behöver man nog göra mer än att åka med i en polares bil för att kunna uttala sig om one pedal driving i allmänhet.

Skrivet av infigo:

Anledningen jag nämnde coasting är att det är bättre effektivitet men också behåller att broms är broms och gas är gas i muskelminnet. De flesta förare kommer alldrig ha problem med one pedal men det finns för många idioter där ute som har en touch skärm allt leka på och fler som kommer tappa (eller alldrig fått) muskelminne att bromsa om saker skiter sig för det behöver man inte med one pedal i 90% av fallen

Det är kanske mer effektivt men nu pratade vi ju säkerhet. Och coasting anses vara osäkert. Du blir sannolikt kuggad på uppkörningen om du frikopplar för mycket.

En annan sak jag sällan ser nämnas är ju creep. Om man blir sjuk/medvetslös så fortsätter bilen tuffa framåt? Stänger alltid av det i alla mina bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag förstår men du verkar ha hängt upp dig på V60:n. Sådär är det inte på elbilar jag testat. Där är dessutom styrkan ofta progressiv baserat på vad bilen "ser" framför sig. Du kanske inte gillar one-pedal driving på just V60:n? Eller så är det fler som har samma erfarenhet som du på andra bilar? Hur som helst behöver man nog göra mer än att åka med i en polares bil för att kunna uttala sig om one pedal driving i allmänhet.

V60 är den jag har mest insikt i. Kört något opel elbil och där var motorbromsen med onepedal ganska vek, typ som en vanlig automat motorbroms.
Sen blir jag väldigt frustrerad på autonoma system som ändrar saker, varför min lånade vw hårdbromsade på motorväg för den såg en 70 skylt på en korsande landsväg, blev nästan tryckt i arslet.
Tyckte one pedal på v60 recharge var jättretrevlig som one pedal, bra känsla, stannar helt, kan bromsa rätt kraftigt (mer än jag brukar göra annars) ...men tycker koncepted är i sig är fel.
Det sätter en i vana att använda bilen på ett sätt som i nödsituation man måste byta sätt. Kan köra till och från jobbet varje dag, till landet tillbaka utan att någonsin röra bromsen. Du tror inte att det kommer påverka din reaktion den dag du måste stampa bromsen i en nödsituation?

Skrivet av Curik:

Det är kanske mer effektivt men nu pratade vi ju säkerhet. Och coasting anses vara osäkert. Du blir sannolikt kuggad på uppkörningen om du frikopplar för mycket.

En annan sak jag sällan ser nämnas är ju creep. Om man blir sjuk/medvetslös så fortsätter bilen tuffa framåt? Stänger alltid av det i alla mina bilar.

Hur anses coasting vara osäkert på automater? Bilar har ju coastat rätt bra väldigt länge, motorbroms på vissa icke elbilar är värdelösa och ingen klagar på det. Många automater frikopplar ju också växellådan helt, eller var en period de gjorde det, så den rullade bättre när man släppte gasen.
På en manuell bil förstår jag att det kan finnas en negativ säkerhetsfaktor i att frikoppla, men är ju en skillnad att motorbromsa på en högre växel för att få mindre effekt, jämfört med att frikoppla. Samt att många automater frikopplar i vissa situationer.
Creep är rätt trevligt i trafik men med en elbil och bra coasting så ser jag inte en poäng att ha det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Har haft körkort i 28 år nu. Min första bil var en automatare vilket var mer ovanligt på den tiden. Efter det har jag haft flera med manuell låda. Det är inget problem eller ens något man tänker på när man kör, precis som att ha lärt sig cykla, det sitter i ryggmärgen.
Har just nu ovanligt nog 3 bilar och alla med manuell låda (2 av dessa är av sportig biltyp).

Har kört många elbilsmodeller, både provkört och lånat. Gillar många av dem och planerar att ha en elbil och en ICE bil som bruksbilar inom en snar framtid.

Gillar one pedal driving, men vill ha möjligheten att ändra mellan regeneration och fridfull på ett enkelt sätt så som finns på vissa elbilar med paddlar på ratten. Porsche Taycan är en av elbilarna jag gillar bäst, men de i alla fall hade ett lite annorlunda upplägg vad gäller regeln när jag provkörde. Den motorbromsade inte när man släppte gasen utan det krävdes att man börjar trycka på bromspedalen för att den ska börja regenerera. Kanske har de en option för välja hur den ska göra idag.

Ang hur man lär sig att köra bil så upplever jag att det krävdes en högre nivå av förare förr i tiden och det är något som bekräftas av en jag känner via sportvagns klubben och bankörningen, han jobbar som körskolelärare och säger att om man skulle sätta dagens körskole elev i en gammal bakhjulsdriven bil utan hjälpmedel på vinterväglag (tänk Volvo 740 eller liknande) så hade eleven troligen kört i diket i första kurvan..
Det tycker jag är en lite tråkig utveckling. Det är bra att bilarna är säkrare i sig själva idag, men det känns tråkigt att vi människor därmed tillåts vara "dummare"...
Sen kommer det alltid finnas entusiaster som gillar avancerad bilkörning (buskörning) som kan balansera en bil på drift genom en kurva på vinterväglag.

Önskar ha en steg 2 tunad BMW M140ix (2017-2018) och en Tesla Model S Plaid i garaget som bruksbilar. Sneglar också på kommande Audi etron Wagon (etron A6 Avant 2024) Ser himla snygg ut.

Gäller nog bara om du tittar "lagom" långt tillbaka i tiden ang. körkortskrav. Det var nästan hitta i "Cornflakes-paket" att ta körkort förr.
Och det finns väl ingen normalt begåvad person som kör runt dirftandes i kurvor på vinterväg på allmän väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gäller nog bara om du tittar "lagom" långt tillbaka i tiden ang. körkortskrav. Det var nästan hitta i "Cornflakes-paket" att ta körkort förr.
Och det finns väl ingen normalt begåvad person som kör runt dirftandes i kurvor på vinterväg på allmän väg.

Det beror på vad man menar med förr. När jag tog körkort var det tyvärr en lite krångligare period vad gäller teoriprovet, men det gjordes tydligare och enklare senare (efter många klagomål)

Haha ingen som driftar med bilen?? Det gjorde varenda kotte när jag var yngre ☺️ På vintrarna körde vännerna runt och sladdade om kvällarna, för nöjes skull. Jag gör det fortfarande varje vinter så och då, för det är kul att balansera bilen på det viset. Men självklart inte när andra trafikanter är i närheten. Ungarna älskar det 🤗

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Det beror på vad man menar med förr. När jag tog körkort var det tyvärr en lite krångligare period vad gäller teoriprovet, men det gjordes tydligare och enklare senare (efter många klagomål)

Haha ingen som driftar med bilen?? Det gjorde varenda kotte när jag var yngre ☺️ På vintrarna körde vännerna runt och sladdade om kvällarna, för nöjes skull. Jag gör det fortfarande varje vinter så och då, för det är kul att balansera bilen på det viset. Men självklart inte när andra trafikanter är i närheten. Ungarna älskar det 🤗

Det finns ungdomar som roar sig på det sättet än idag.

Men varken idag eller förr så var det något "gemene" man håller på med. Knappast så att man morsa, mormor eller morfar skulle klara att sladda omkring.

Man blir bra på det man övar på, och de flesta kör från a till b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det finns ungdomar som roar sig på det sättet än idag.

Men varken idag eller förr så var det något "gemene" man håller på med. Knappast så att man morsa, mormor eller morfar skulle klara att sladda omkring.

Man blir bra på det man övar på, och de flesta kör från a till b.

Sant!
För min del så har alltid bil och teknik-intresset varit stort och man skaffar sig likasinnade vänner med åren.
Nästan alla mina vänner kör bankörning, har tävlingslicens osv, vi har aldrig slutat älska avancerad bilkörning som är något annat än att säkert ta sig från A till B.

Men nu handlar tråden om elbilar och det är något jag känner mig väldigt positiv till utan att att man måste sluta älska ICE ☺️ En hel del folk verkar tycka att man måste vara för eller emot när det gäller EV och ICE.. Varför kan man inte få gilla båda om man vill 👍🤗

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Personligen tyckte jag Tesla MY hade alldeles för hård inbromsning, det galna är ju att det inte går att ställa, jag vill gärna fråga Elon varför de tog bort den möjligheten, vad sparar man på det?

Ja det är en väldigt bra fråga, inställningen finns ju liksom kvar bara att den inte ligger i GUIt, glad att dom la tillbaka det på äldre bilar iaf.

Skrivet av sweborn:

Vore bra med en knapp för att stänga av regen av denna anledning.

Antar att du menar en knapp i det riktiga interfacet, men det går att lösa med S3XY buttons. Går att ställa regen till 0, 25, 50 och 100%. Jag har en knapp till vänster om ratten som ställer ner den till 25%, det är i mitt tyckte mest likt en "vanlig bil".

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag vet inte hur en V60 fungerar men på min elbil (som jag kört i 4 år nu) så behöver jag använda mekaniska bromsar relativt ofta. Har aldrig haft några problem när det behöver bromsas kraftigt och plötsligt. Men det är ju lite som det brukar vara; det är lätt att ha en åsikt om något man inte testat. Du kanske borde prova?

Och lite ironiskt att du nämner coasting i ett inlägg om säkerhet

Vad menar du med att använda mekaniska bromsar? Att du trycker på bromspedalen? Det låter iaf så på hur du skriver...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Men om du måste släppa gasen snabbt för att bromsa, vad är skillnaden då med att bara släppa gasen snabbt, blir inte "sladd effekten" den samma?
Hjulen låser sig(?) väl (om det är halt då) i samma ögonblick du släpper gasen, sen skall du få över foten till bromsen och bromsa med ABS, men då är det väl försent?

Det finns en hysteresis inblandad när man släpper gasen. Gör man det mjukt och fint märks det inte riktigt, men släpper man gasen abrupt slår inte regenereringen in på max direkt utan smyger in. Då ligger man redan på bromsarna när man vill bromsa snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att regenereringen är kopplad till abs'en så att den aldrig låser hjulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tyckte one pedal på v60 recharge var jättretrevlig som one pedal, bra känsla, stannar helt, kan bromsa rätt kraftigt (mer än jag brukar göra annars) ...men tycker koncepted är i sig är fel.
Det sätter en i vana att använda bilen på ett sätt som i nödsituation man måste byta sätt. Kan köra till och från jobbet varje dag, till landet tillbaka utan att någonsin röra bromsen. Du tror inte att det kommer påverka din reaktion den dag du måste stampa bromsen i en nödsituation?

Har kört en Tesla i snart 4 år nu och använt "One pedal" hela tiden, superskönt att köra så. Sommarhalvåret har jag ställt den som hög och vinterhalvåret, med is och halka, som låg. Man vill ju inte få hjulsläpp pga. att man släpper på gaspedalen om det är halt.

Tycker inte jag har fått sämre reaktion pga. detta, utan det gäller precis som förare i alla bilar att man har uppsikt och reagerar när något händer. Vissa gånger har det dock kunnat gå riktigt illa, men det hade det kunnat gjort oavsett bil.

Ett exempel som jag tror jag dragit här tidigare är när jag låg bakom en lätt lastbil i en bilkö. Jag såg inte bilen framför den, men hade tidigare sett att han låg väldigt nära hela tiden. Det som hände var att Teslan helt plötsligt började pipa och bromsa in kraftigt av sig själv, sedan efter 1-2 sekunder börjar lastbilen framför bromsa kraftigt.
I det här fallet så hade jag personligen bara sett när lastbilen bromsat och med tanke på hur snabbt det gick, så hade jag nog suttit som en smäck i baken på den. Bilen såg med sin radar vad som höll på och hända och tog över, för att förhindra en krock.

Det jag vill få fram är att även om man alltid ska vara uppmärksam på trafiken runt omkring sig, när man kör, så finns det situationer som kan ställa till det. Då finns det mycket hjälpsystem i nyare bilar, som kan vara räddaren i nöden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag utgår från att regenereringen är kopplad till abs'en så att den aldrig låser hjulen

Definitivt, detta testades tom. väldigt väl I norge:

https://www.youtube.com/watch?v=Q512ojtMJrI&t=314s

Fungerade över förväntan, jag trodde att regen och halka skulle göra sig riktigt illa (Det gör ju motorbroms med förbränningsmotor!) men tillverkarna har koll på detta verkade det som faktiskt.

Permalänk
Medlem

Många glömmer att man har noll bromsberedskap med one pedal körning vilket kan bli förödande i en situation där varje tiondel av en sekund kan göra skillnad.
Kan har viss förståelse för att en del tycker det är jäkligt bekvämt med one pedal (själv gillar jag det inte alls), men i en allvarlig situation kan det bli förödande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Många glömmer att man har noll bromsberedskap med one pedal körning vilket kan bli förödande i en situation där varje tiondel av en sekund kan göra skillnad.
Kan har viss förståelse för att en del tycker det är jäkligt bekvämt med one pedal (själv gillar jag det inte alls), men i en allvarlig situation kan det bli förödande.

Intressant. Säg mig, på vilket sätt har jag noll bromsberedskap när jag kör med mitt enpedalsläge?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Många glömmer att man har noll bromsberedskap med one pedal körning vilket kan bli förödande i en situation där varje tiondel av en sekund kan göra skillnad.
Kan har viss förståelse för att en del tycker det är jäkligt bekvämt med one pedal (själv gillar jag det inte alls), men i en allvarlig situation kan det bli förödande.

Skrivet av Chippen2188:

Intressant. Säg mig, på vilket sätt har jag noll bromsberedskap när jag kör med mitt enpedalsläge?

Fattar inte heller på vilket sätt man inte har bromsberedskap? Kan bara tala för mig själv men nog använder jag bromsen fortfarande, dock inte för varenda justering av fart längre. Vill jag att bilen ska stanna tidigare än vad regenereringen ger, så använder jag bromsen. Jag ser och kan fortfarande bedömma när och var bilen kommer stanna jämfört med ev. hinder på vägen, precis som jag kunde i en ICE som bara rullade. I dessa lägen så använder jag broms, eller också inte.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Många glömmer att man har noll bromsberedskap med one pedal körning vilket kan bli förödande i en situation där varje tiondel av en sekund kan göra skillnad.
Kan har viss förståelse för att en del tycker det är jäkligt bekvämt med one pedal (själv gillar jag det inte alls), men i en allvarlig situation kan det bli förödande.

Ursäkta? Vadå inte har bromsberedskap? jag är precis lika beredd att bromsa som med vilken bil som helst. Åter - bara för man inte behöver direkt trycka på bromsen med one-pedal körning utan kan använda den för att sakta ner automatiskt när man släpper på gasen så betyder det inte att man plötsligt aldrig kommer använda bromsen. Jag bromsar dagligen vid varje körning. Och använder även bilens regenerering för att bromsa ibland när jag har möjlighet att planera.

Jag förstår verkligen inte detta påstående? Du måste ju vara precis lika uppmärksam med one-pedal körning som med vanlig körning.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Så enpedalsfantomerna i tråden vänsterbromsar alltså? För det blir helt omöjligt att ha bromsberedskap annars om bilen bromsar när man släpper gasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så enpedalsfantomerna i tråden vänsterbromsar alltså? För det blir helt omöjligt att ha bromsberedskap annars om bilen bromsar när man släpper gasen.

Vänsterbromsar du när du kör en bil utan "one pedal"?

Behöver jag bromsa hårdare än vad "one pedal" gör, så gör jag precis som på vilken annan automatbil.
Foten finns ju ändå där, som under körning med vilken bil som helst...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Så enpedalsfantomerna i tråden vänsterbromsar alltså? För det blir helt omöjligt att ha bromsberedskap annars om bilen bromsar när man släpper gasen.

Du bör ta en provtur i en Tesla. Dels blir du extremt alert på hastigheten med dess enpedalskörning och håller avstånd fint, och dels är det precis likadant som vanligt när man behöver använda bromsarna. Du har en gaspedal och en bromspedal, på samma ställe som andra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vänsterbromsar du när du kör en bil utan "one pedal"?

Behöver jag bromsa hårdare än vad "one pedal" gör, så gör jag precis som på vilken annan automatbil.
Foten finns ju ändå där, som under körning med vilken bil som helst...

Bromsberedskap innebär rent krasst att man flyttar foten från gaspedalen till bromspedalen och är bromsberedd, exempelvis om man närmar sig en korsning med något skymd sikt eller dylikt. Samma sak kan man alltså inte göra med OPD aktivt (om man då inte bromsar med vänsterfoten såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Bromsberedskap innebär rent krasst att man flyttar foten från gaspedalen till bromspedalen och är bromsberedd, exempelvis om man närmar sig en korsning med något skymd sikt eller dylikt. Samma sak kan man alltså inte göra med OPD aktivt (om man då inte bromsar med vänsterfoten såklart).

Känner inte att jag skulle behövt det någon gång under de fyra år och 23000 mil körda. Fungerar utmärkt att köra defensivt ändå i en Tesla. Nu vet jag inte hur det är i andra märkens bilar, men fattat att det kan skilja på hur de fungerar och är att köra.

Närmar jag mig en kurva, så kan jag släppa lite lätt på gasen och vara beredd på att flytta över foten. Släpper jag gaspedalen helt, börjar bilen bromsa innan jag hunnit flytta över foten och börjar bromsa på riktigt. Aldrig varit något problem... även om det behövts bromsas hårdare.
Kör jag med låg bromsverkan på OPD, så kan man släppa gaspedalen utan större problem..

Tror problemen här är att ni som är skeptiska aldrig provat eller provat en bil/märke med dålig variant på OPD.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har kört en Tesla i snart 4 år nu och använt "One pedal" hela tiden, superskönt att köra så. Sommarhalvåret har jag ställt den som hög och vinterhalvåret, med is och halka, som låg. Man vill ju inte få hjulsläpp pga. att man släpper på gaspedalen om det är halt.

Tycker inte jag har fått sämre reaktion pga. detta, utan det gäller precis som förare i alla bilar att man har uppsikt och reagerar när något händer. Vissa gånger har det dock kunnat gå riktigt illa, men det hade det kunnat gjort oavsett bil.

Ett exempel som jag tror jag dragit här tidigare är när jag låg bakom en lätt lastbil i en bilkö. Jag såg inte bilen framför den, men hade tidigare sett att han låg väldigt nära hela tiden. Det som hände var att Teslan helt plötsligt började pipa och bromsa in kraftigt av sig själv, sedan efter 1-2 sekunder börjar lastbilen framför bromsa kraftigt.
I det här fallet så hade jag personligen bara sett när lastbilen bromsat och med tanke på hur snabbt det gick, så hade jag nog suttit som en smäck i baken på den. Bilen såg med sin radar vad som höll på och hända och tog över, för att förhindra en krock.

Det jag vill få fram är att även om man alltid ska vara uppmärksam på trafiken runt omkring sig, när man kör, så finns det situationer som kan ställa till det. Då finns det mycket hjälpsystem i nyare bilar, som kan vara räddaren i nöden.

Betyder inte det att du låg för nära lastbilen?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Betyder inte det att du låg för nära lastbilen?

Jo, men ändå längre ifrån än de flesta andra brukar ligga framförvarande.
Brukar ligga mellan 2-3 sekunder bakom framförvarande. 2 sekunder är för lite på en +90km/t väg.
De flesta andra brukar ligga under 2 sekunder bakom... i alla fall där jag kör.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Intressant. Säg mig, på vilket sätt har jag noll bromsberedskap när jag kör med mitt enpedalsläge?

Skrivet av Snudge_B:

Fattar inte heller på vilket sätt man inte har bromsberedskap? Kan bara tala för mig själv men nog använder jag bromsen fortfarande, dock inte för varenda justering av fart längre. Vill jag att bilen ska stanna tidigare än vad regenereringen ger, så använder jag bromsen. Jag ser och kan fortfarande bedömma när och var bilen kommer stanna jämfört med ev. hinder på vägen, precis som jag kunde i en ICE som bara rullade. I dessa lägen så använder jag broms, eller också inte.

Skrivet av Björn Endre:

Ursäkta? Vadå inte har bromsberedskap? jag är precis lika beredd att bromsa som med vilken bil som helst. Åter - bara för man inte behöver direkt trycka på bromsen med one-pedal körning utan kan använda den för att sakta ner automatiskt när man släpper på gasen så betyder det inte att man plötsligt aldrig kommer använda bromsen. Jag bromsar dagligen vid varje körning. Och använder även bilens regenerering för att bromsa ibland när jag har möjlighet att planera.

Jag förstår verkligen inte detta påstående? Du måste ju vara precis lika uppmärksam med one-pedal körning som med vanlig körning.

Skrivet av sweborn:

Du bör ta en provtur i en Tesla. Dels blir du extremt alert på hastigheten med dess enpedalskörning och håller avstånd fint, och dels är det precis likadant som vanligt när man behöver använda bromsarna. Du har en gaspedal och en bromspedal, på samma ställe som andra bilar.

Skrivet av DaBone:

Känner inte att jag skulle behövt det någon gång under de fyra år och 23000 mil körda. Fungerar utmärkt att köra defensivt ändå i en Tesla. Nu vet jag inte hur det är i andra märkens bilar, men fattat att det kan skilja på hur de fungerar och är att köra.

Närmar jag mig en kurva, så kan jag släppa lite lätt på gasen och vara beredd på att flytta över foten. Släpper jag gaspedalen helt, börjar bilen bromsa innan jag hunnit flytta över foten och börjar bromsa på riktigt. Aldrig varit något problem... även om det behövts bromsas hårdare.
Kör jag med låg bromsverkan på OPD, så kan man släppa gaspedalen utan större problem..

Tror problemen här är att ni som är skeptiska aldrig provat eller provat en bil/märke med dålig variant på OPD.

Gå in och läs vad bromsberedskap innebär så kommer ni se att körning med one pedal blir nästan omöjligt om man inte använder vänster fot, vilket jag kan lova att i princip ingen gör.
Det ni pratar om och som säkert bibehålls är handlingsberedskap, vilket alltså inte är samma sak.

Att jag nämner det beror på att det är viktig punkt när man tar körkort och kan förkorta stoppsträckan väsentligt, framförallt när det är halt.

Märker att det var en känslig punkt för er som gillar one pedal, men det var precis det jag skrev, många glömmer den biten samtidigt som kanske är bekvämt om man gillar det.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Gå in och läs vad bromsberedskap innebär så kommer ni se att körning med one pedal blir nästan omöjligt om man inte använder vänster fot, vilket jag kan lova att i princip ingen gör.
Det ni pratar om och som säkert bibehålls är handlingsberedskap, vilket alltså inte är samma sak.

Att jag nämner det beror på att det är viktig punkt när man tar körkort och kan förkorta stoppsträckan väsentligt, framförallt när det är halt.

Märker att det var en känslig punkt för er som gillar one pedal, men det var precis det jag skrev, många glömmer den biten samtidigt som kanske är bekvämt om man gillar det.

Borde bli mindre skillnad vid halt väder eftersom det blir mindre skillnad mellan maximal deaccelaration via OPD och vanliga bromsar innan däcken tappar fäste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Gå in och läs vad bromsberedskap innebär så kommer ni se att körning med one pedal blir nästan omöjligt om man inte använder vänster fot, vilket jag kan lova att i princip ingen gör.
Det ni pratar om och som säkert bibehålls är handlingsberedskap, vilket alltså inte är samma sak.

Att jag nämner det beror på att det är viktig punkt när man tar körkort och kan förkorta stoppsträckan väsentligt, framförallt när det är halt.

Märker att det var en känslig punkt för er som gillar one pedal, men det var precis det jag skrev, många glömmer den biten samtidigt som kanske är bekvämt om man gillar det.

Inte speciellt känsligt, men ser inte varför det skulle göra så stor skillnad. Bilen bromsar ju så fort man släpper gaspedalen, så lika snabbt som om man skulle ha en fot mot bromspedalen? Blir ytterst liten skillnad och märks enbart om du helt plötsligt måste tvärnita. Men då har troligtvis hjälpsystemen i bilen redan bromsat åt dig...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD