Apple: Ingen ny stor Imac på väg

Permalänk
Melding Plague

Apple: Ingen ny stor Imac på väg

Apple är inte ett företag som har för vana att uttala sig om framtida produkter, men nu säger en talesperson att någon ny 27-tumsmodell av Imac inte kommer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns ju fler tum-storlekar än 27, kanske en större kommer..?!

Permalänk
Medlem

Tycker nog ändå att det borde finnas en marknad för en större mer kraftfull iMac. Apple var ju ändå med och populäriserade allinone med iMac.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kommer en 34" ultrawide kanske? Då hade jag varit intresserad

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Håller med de övriga. 27” är ganska litet.
Jag hade inte velat ha en extern skärm till.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Blir inget större står det. De vill att folk ska köpa studio display som kostar mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som artikeln sa, det handlar mer om produktkategorin än displayens storlek. (En ny större iMac hade antagligen snarare landat runt 32”.)
Den nuvarande iMacen är designad för att använda samma chip som iPad och MacBook Air.

Dessutom kunde de gamla 27” iMacarna användas som bildskärmar, vilket tillät mig att sömlöst växla mellan Mac och PC ännu enklare än via en extern skärm. Det var för bra för att tillåtas i längden. (En Apple Studio Display har en (1) enda input port. Den går inte att ansluta ens till en annan Mac, än mindre en PC, PS5, Switch…)

Apple sa dessutom bara att de inte hade en 27” iMac på väg, och höll därmed ryggen fri att sälja en maskin med en annan skärmstorlek.

Permalänk
Datavetare

Tidigare när Mac mini var den enda kompakta datorn med Apples designspråk kanske det fanns en nisch för en lite kraftigare iMac.

Men idag när dels MacMini finns med Pro-modellen av "Apple silicon" och man ovanpå det har Mac studio, vem skulle då målgruppen för iMac? Varför skulle man inte välja Studio Display + Mac mini / studio?

Sen går det att använda iMac som extern skärm, men är en onödigt komplex metod om man bara använder iMac som just en skärm.

MacOS kan använda alla aktuella enheter som kör iPadOS eller MacOS som extern skärm via TCP/IP. Ovanpå det kan man också istället välja att styra andra iPadOS eller MacOS enheter från en MacOS maskin via TCP/IP (lite som en KVM-switch, fast utan kablarna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag håller ej med sista slutsatsen kring kundgruppen att de förväntar sig uppgraderingsbar.
27" skärm är defaultstorken idag, mindre skärm än så har typ ingen på sin arbetsplats som extraskärm vid sidan av.

iMac har dock en liten speciell målgrupp. De som inte är i denna grupp kan köpa en mac mini. Eller som nog de flesta köpa en macbook med extern skärm. Fördelen med det sista är ju att det blir billigast om man både ska ha en laptop och "en stationär".

Permalänk
Medlem

Intressant om det stämmer att de inte ens har en sådan modell under utveckling. Misstänker att det tar något år att utveckla så 27" kommer isf verkligen inte i närtid.

Det är ju inte så att Apple inte vill göra en 27", de kollar försäljningssiffror och sin långsiktiga plan för M3 sedan ser de var de vill erbjuda produkter. Det hela handlar bara om siffror.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fördelen med det sista är ju att det blir billigast om man både ska ha en laptop och "en stationär".

Inte bara billigast utan mest praktiskt nästan helt utan nackdelar om man inte har extrema behov: Du får ju upp till Max-serien av chip i MacBook Pro, och särskilt i 16”-varianten är ju kylkapaciteten gott och väl bra nog att de flesta aldrig ens kommer att höra fläktarna. Det finns konkreta orsaker att köpa en stationär Mac, men för de flesta är en laptop + bra skärm troligen rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen går det att använda iMac som extern skärm, men är en onödigt komplex metod om man bara använder iMac som just en skärm.

En av USParna för min del. Men går det med apple silicon och kan det fungera för windows maskiner? Jag har precis pensionerat min Mac Pro men är fortfarande i behov av en mac för diverse mjukvara - Imac med möjlighet som 3:e skärm vore guld (för en windows maskin) men allt jag hittat säger att det inte funkar.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av 925a:

En av USParna för min del. Men går det med apple silicon och kan det fungera för windows maskiner? Jag har precis pensionerat min Mac Pro men är fortfarande i behov av en mac för diverse mjukvara - Imac med möjlighet som 3:e skärm vore guld (för en windows maskin) men allt jag hittat säger att det inte funkar.

Vet inte vilken metod Yoshman syftar på, men det som kallades ”Target display mode” togs bort på de iMac:ar som laserades efter 2014: https://support.apple.com/en-us/HT204592

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 925a:

En av USParna för min del. Men går det med apple silicon och kan det fungera för windows maskiner? Jag har precis pensionerat min Mac Pro men är fortfarande i behov av en mac för diverse mjukvara - Imac med möjlighet som 3:e skärm vore guld (för en windows maskin) men allt jag hittat säger att det inte funkar.

De metoderna jag refererade till kallas "Link keyboard and mouse to..." ("KVM" varianten) och "Mirror or extend to...". Tvivlar starkt att det fungerar på något annat än MacOS/iPadOS, men har inte specifikt kollat upp om det finns stöd/program som gör det möjligt att använda det med Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De metoderna jag refererade till kallas "Link keyboard and mouse to..." ("KVM" varianten) och "Mirror or extend to...". Tvivlar starkt att det fungerar på något annat än MacOS/iPadOS, men har inte specifikt kollat upp om det finns stöd/program som gör det möjligt att använda det med Windows.

Jag tror du menar dessa två:

https://support.apple.com/sv-se/HT212757

https://support.apple.com/sv-se/HT210380

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

En av USParna för min del. Men går det med apple silicon och kan det fungera för windows maskiner? Jag har precis pensionerat min Mac Pro men är fortfarande i behov av en mac för diverse mjukvara - Imac med möjlighet som 3:e skärm vore guld (för en windows maskin) men allt jag hittat säger att det inte funkar.

Funkade på late 2009 27" iMac generationen. Nehalem CPU, min med Radeon 4850 GPU. 27" IPS-skärm 2560x1440.
Generationen efter snöpte Apple stödet till enbart andra Mac:ar, och nu är det helt omöjligt.
Skitirriterande.

Funkar/-de klockrent, dra igång den andra burken och den tar över skärm och högtalare via DisplayPort, stäng av den och du är tillbaka i MacOS omedelbart när videosignalen inte längre skickas in på iMacens DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Funkade på late 2009 27" iMac generationen. Nehalem CPU, min med Radeon 4850 GPU. 27" IPS-skärm 2560x1440.
Generationen efter snöpte Apple stödet till enbart andra Mac:ar, och nu är det helt omöjligt.
Skitirriterande.

Funkar/-de klockrent, dra igång den andra burken och den tar över skärm och högtalare via DisplayPort, stäng av den och du är tillbaka i MacOS omedelbart när videosignalen inte längre skickas in på iMacens DP.

Går också bra att trycka CMD+F2 för att växla mellan bildkällorna. Kör själv en 2009 27” iMac som extraskärm hemma och har gjort så i ca 10 år. Funkar fortfarande felfritt, trevlig skärm och bra ljud vid Teams-möten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen går det att använda iMac som extern skärm, men är en onödigt komplex metod om man bara använder iMac som just en skärm.

Bara i mjukvara numera tyvärr. De senaste Intel-iMac'arna har heller inte stöd för "Target Display Mode":

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Blir inget större står det. De vill att folk ska köpa studio display som kostar mer.

Menar du Pro Display XDR? För tror knappast att en iMac 27 hade varit billigare än Studio Display. En iMac 27 hade förmodligen landat på 28k-30k i basutförande med de senaste årens prisökningar.

Permalänk
Medlem

Största vitsen med 27" Imac var väl att det var den mest prisvärda Macen relativt motsvarande PC, och det var 5K-skärmen som gjorde det. En lös Studio Display från Apple landar väl bara skärmen på ca 20 000.

Imac 24" har som tur är lite mer än standard 4K, men ska man köpa en Imac 24" med 16GB RAM och 1TB SSD (sannerligen inte overkill idag) landar den på en bit över 25000, självklart är den snabbare än gamla 27" men det känns ju inte som samma övergrymma dator relativt konkurrensen.

Spontant känns det som att många Macianer, i brist på annat ord, faktiskt tycker om att ha dator och skärm i ett. Annars hade de köpt en Mac Mini + en "PC-skärm" för längesen...?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Största vitsen med 27" Imac var väl att det var den mest prisvärda Macen relativt motsvarande PC, och det var 5K-skärmen som gjorde det. En lös Studio Display från Apple landar väl bara skärmen på ca 20 000.

Imac 24" har som tur är lite mer än standard 4K, men ska man köpa en Imac 24" med 16GB RAM och 1TB SSD (sannerligen inte overkill idag) landar den på en bit över 25000, självklart är den snabbare än gamla 27" men det känns ju inte som samma övergrymma dator relativt konkurrensen.

Spontant känns det som att många Macianer, i brist på annat ord, faktiskt tycker om att ha dator och skärm i ett. Annars hade de köpt en Mac Mini + en "PC-skärm" för längesen...?

På 2010-talet var ju en 27” iMac enda sättet att få en riktigt snabb Mac i konsument- (och senare till och med i proffs-) kategorin. Klart de var populära. Samtidigt är det ju vansinnigt slöseri att göra sig av med en skärm i 15-20 kkr-klassen för att datorn i den blivit för långsam.

Ur det perspektivet är det ju jättebra att det finns en ”tillräckligt bra” all-in-one för dem som bara vill ha något snyggt stationärt och vars behov sannolikt är täckta 7-10 år framåt med den aktuella hårdvaran, medan vi med lite högre behov kan byta ut datorn utan att lägga 20 papp på en bra skärm varje gång. Jag skulle med andra ord säga att Apple rättat till sin produktserie till fördel för oss som kunder.