Asus lanserar Proart PA602 – bastant chassi med dammsensor och kattlås

Permalänk
Medlem

Finns lite old-school vibbar i chassit utan RGB osv men nej jag har svårt att uppbringa speciellt mycket entusiasm.
Jag borde kanske gilla svarta ganska raka stuket, men nej det känns som en kombination av det fulaste från gamla Corsair och Fractalchassin.

59x56x25 cm är enormt, och jag ser inte riktigt vinsten. Inte stöd för EATX ens? Mest massa luft...
(chassit stödjer EATX visade det sig, även om det inte framgick i nyheten )
Ingen RGB är väl trevligt, men skulle gärna se en variant utan fönster också isåfall.

Inte värt pengarna är nog min korta fördomsfulla slutsats.
Gnäll gnäll gnäll...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

59x56x25 cm är enormt, och jag ser inte riktigt vinsten. Inte stöd för EATX ens? Mest massa luft...

EATX stöds enligt Asus spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Med tanke på vikten verkar det vara extremt stabilt, har haft rätt många chassin men inget som vägt i närheten av 16Kg ändå är 3000 inget ovanligt.
Skulle lätt kunna tänka mig detta till nästa bygge

Vikten hade jag missat... 16Kg är det glasväggen som vägen hälften? Den tyngsta chassin jag hade var en
https://www.webhallen.com/se/product/34454-Thermaltake-Shark-...
Frontlocket/frontdörren var så vass i kanterna att när jag oaktsamt stängde den en gång, klämmskärde jag huden på handen. Jag var lite överraskad hur mycket blod som kom.

Shark är shark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har fått avaktivera min strömknapp för att min katt hoppar på den titt som tätt, så den där funktionen hade varit bra.

Jag lägger en bok över knappen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

EATX stöds enligt Asus spec.

Bra fångat!
Synd att Sweclockersnyheten verkar missat det helt dock: där nämns bara ATX!
Det gör ju chassit klart mer användbart för mer exotiska byggen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Quenya:

Vem på redaktionen bistår med katt för ett genuint stresstest av den marknadsförda funktionen? Alternativt vill jag se Jonas iförd kattutklädnad hoppa upp och ned på chassit.

Jag har fyra semi/långhåriga katter. Det finns hår till säkert 1000 tester. Har aldrig varit så redo. Nu är det blodigt allvar. Eller ja, hårigt åtminstone.

Permalänk
Moderator
Moderator

Rent visuellt gillar jag verkligen detta och deras AP201.
ITX (med plats för rejäl luftkylare) nästa please

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tycker själv det ser väldigt plastigt ut för att vara i metall
Gillar inte de tjocka sidorna

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Alternativt vill jag se Jonas iförd kattutklädnad hoppa upp och ned på chassit.

Gör det inte, Jonas. Den videon kommer garanterat läggas upp på skumma sidor på Darknet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av perost:

EATX stöds enligt Asus spec.

Skrivet av Roger W:

Bra fångat!
Synd att Sweclockersnyheten verkar missat det helt dock: där nämns bara ATX!
Det gör ju chassit klart mer användbart för mer exotiska byggen.

Tyvärr fanns inte den informationen tillgänglig när jag skrev nyheten. Vid det tillfället fanns chassit endast upplagt på Asus kinesiska webbplats, vilken därtill uppdaterades tre gånger med ny information under skrivandet.

Har lagt till informationen om E-ATX i nyheten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tyvärr fanns inte den informationen tillgänglig när jag skrev nyheten. Vid det tillfället fanns chassit endast upplagt på Asus kinesiska webbplats, vilken därtill uppdaterades tre gånger med ny information under skrivandet.

Har lagt till informationen om E-ATX i nyheten nu.

Aha, där snackar vi färska nyheter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tycker själv det ser väldigt plastigt ut för att vara i metall
Gillar inte de tjocka sidorna

Tycker personligen inte att glaset tillför något heller

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ju mer jag läste desto mer tänkte jag ”detta är bra, detta är riktigt bra…. Och det kommer dessvärre priset INTE vara 😂”

Och.. Ehh, ja… *host* JAG tycker i varje fall 3k+ för ett chassi är på tok för mycket pengar.
Hell, även 1,5k-2k är för mycket.
Kan nog sträcka mig till 1k och kanske nån hundring eller två över, men det är min absoluta smärtgräns.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Chassit påminner om gamla Chieftec chassin från 90 talet. Hjulen är nice men dammsensor är ju bara larvig gimick i mina ögon. Ok chassi men tar inte kronan från kungen av chassin Evo XL.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Vikten hade jag missat... 16Kg är det glasväggen som vägen hälften? Den tyngsta chassin jag hade var en
https://www.webhallen.com/se/product/34454-Thermaltake-Shark-...
Frontlocket/frontdörren var så vass i kanterna att när jag oaktsamt stängde den en gång, klämmskärde jag huden på handen. Jag var lite överraskad hur mycket blod som kom.

Shark är shark...

Jag har ett Phanteks P600S, det väger 15 kg. Är riktigt sugen på detta, för nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

På tal om det är inte jobbigt med katter som hårar och biter sönder saker?

Nej, de kallas kaniner. Kanske bör vara ett tillskott till redaktionen för kvalitetstest.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Snusfri
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag gillart! En kombination av denna och valnöten från fractal hade fångat mitt hjärta.

Går att lösa enkelt och snyggt med HydroDip

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Mycket intressant.
Snyggt, rejäla fläktar, inget tramsigt bling.
Hade hellre sett fläktar i vertikal riktning som i mitt eget Fortress chassi men men..
Sådan termodynamisk rätt teknik är väl förpassat till historien

Om de är vertikala eller horizontella kommer knappast spela någon roll för temperaturerna i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av THB:

Går att lös enkelt och snyggt med HydroDip

Mja🤔 HydroDip är häftigt, men svårt att slå riktigt trä.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut. På jakt efter ett nytt chassi. Inte helt bekväm med typ 3mm utrymme från front till gpu. Detta hamnar absolut på shortlist

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Intressant som tusan!

Köpte dock precis ett Fractal Design Torrent. Det är riktigt fint, men jag får säga att det här ser snäppet vassare ut.

Jag stödjer dock gärna Fractal Design, så jag ångrar absolut inte köpet (Fractal Design har extremt bra kundtjänst, förutom mycket fina produkter), men om jag köper ett Chassi i framtiden, om en sisådär 7-10 år, så skulle det vara najs med ett sådant här lite mer påkostat och funktionellt chassi.

Dammsensor klarar jag mig dock utan, liksom kattlås. Man får väl ha en vattenflaska att spraya de små kissarna med om de börjar kaxa sig mot chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de är vertikala eller horizontella kommer knappast spela någon roll för temperaturerna i det här fallet.

allt hänger ihop, enda logiska luftriktningrn ät ju vertikalt.
1. naturlig konvektion minskar behov av fläktar = lägre ljud
2. Naturlig fördelning av värmen i rummet, värme skall upp, kall luft tad längst ner

bara fördelar mao

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

allt hänger ihop, enda logiska luftriktningrn ät ju vertikalt.
1. naturlig konvektion minskar behov av fläktar = lägre ljud
2. Naturlig fördelning av värmen i rummet, värme skall upp, kall luft tad längst ner

bara fördelar mao

Nu var det att byta riktning på fläktarna som du pratade om. Naturlig konvektion har ingen betydelse när du har fläktar och någon relevant skillnad i temperatur mellan toppen och botten utanför chassit kommer inte heller finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

allt hänger ihop, enda logiska luftriktningrn ät ju vertikalt.
1. naturlig konvektion minskar behov av fläktar = lägre ljud
2. Naturlig fördelning av värmen i rummet, värme skall upp, kall luft tad längst ner

bara fördelar mao

Utan kontrollerade tester blir det här bara bro-science. Jag har aldrig sett något test som visar några fördelar med ett vertikalt flöde. Bara för att varm luft stiger betyder det inte att det ger någon fördel vid kylning av datorn.

Permalänk

Hur stor skillnad det egentligen gör låter jag vara osagt, men (framförallt vintertid i bostäder med markant kallras) så borde det ju göra skillnad att ta in luft från botten och ut i toppen om datorn står på golvet. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Utan kontrollerade tester blir det här bara bro-science. Jag har aldrig sett något test som visar några fördelar med ett vertikalt flöde. Bara för att varm luft stiger betyder det inte att det ger någon fördel vid kylning av datorn.

Fast mitt påstående innehåll två parametrar, en för kylning av lådan och en för behagligare rumsklimat, det senare får du nog leta länge om du skall hitta ett test på det.
För mig som jobbat med termodynamik hela mitt liv är det rätt enkelt och jag behöver inget test

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu var det att byta riktning på fläktarna som du pratade om. Naturlig konvektion har ingen betydelse när du har fläktar och någon relevant skillnad i temperatur mellan toppen och botten utanför chassit kommer inte heller finnas.

Ehh va?
Jag pratar inte om ändrad riktning i form av sug eller tryck i chassiet, utan flödesriktningen, mao placering av fläktar. Topp/botten, mot fram/bak.
Naturlig konvektion kan uppstå även med fläktar, du får en naturligt temp diff mellan topp och botten i ett chassi, fläktarna kan därmed förstärka denna riktning. Som dessutom förstärks av den naturliga konvektionen i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur stor skillnad det egentligen gör låter jag vara osagt, men (framförallt vintertid i bostäder med markant kallras) så borde det ju göra skillnad att ta in luft från botten och ut i toppen om datorn står på golvet. 🤔

Jag har svårt att tänka mig att det är stor skillnad i lufttemperatur från golvet upp till toppen av chassit. Nedersta fläkten i fronten hamnar också väldigt nära golvet. Sen, även om det finns en mätbar skillnad är det inte alls säkert att det har någon praktisk betydelse.
Apropå praktisk betydelse måste vi även betänka flödet inuti chassit. Hur bra blir det med en stor GPU som blockerar flödet? Vad är optimal layoyut och flöde om vi beaktar att CPU, GPU, RAM, VRM och m.2 behöver kylas?

Alltså, det blir rena spekulationerna om man inte testar.

Skrivet av hasseb64:

Fast mitt påstående innehåll två parametrar, en för kylning av lådan och en för behagligare rumsklimat, det senare får du nog leta länge om du skall hitta ett test på det.
För mig som jobbat med termodynamik hela mitt liv är det rätt enkelt och jag behöver inget test

Om du jobbat hela ditt liv med termodynamik tycker jag du borde ha en mer vetenskaplig inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ehh va?
Jag pratar inte om ändrad riktning i form av sug eller tryck i chassiet, utan flödesriktningen, mao placering av fläktar.
Topp/botten, mot fram/bak.
Naturlig konvektion kan uppstå även med fläktar, du får en naturligt temp diff mellan topp och botten i ett chassi, fläktarna kan därmed förstärka denna riktning. Som dessutom förstärks av den naturliga konvektionen i rummet.

Jag förstår vad du menar, det framgår redan av mitt första inlägg så vi kan slippa semantiken. Du kan ändra riktning med 90 grader istället för 180.
Naturlig konvektion kommer inte någon relevant påverkan när du har fläktar, det är ju därför du har forcerad konvektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har svårt att tänka mig att det är stor skillnad i lufttemperatur från golvet upp till toppen av chassit. Nedersta fläkten i fronten hamnar också väldigt nära golvet. Sen, även om det finns en mätbar skillnad är det inte alls säkert att det har någon praktisk betydelse.
Apropå praktisk betydelse måste vi även betänka flödet inuti chassit. Hur bra blir det med en stor GPU som blockerar flödet? Vad är optimal layoyut och flöde om vi beaktar att CPU, GPU, RAM, VRM och m.2 behöver kylas?

Alltså, det blir rena spekulationerna om man inte testar.

Om du jobbat hela ditt liv med termodynamik tycker jag du borde ha en mer vetenskaplig inställning.

Då har du nog missat hela poängen med att ha "livslång erfarenhet", vi vet innan du gör en vetenskaplig undersökning hur resultatet kommer bli, inte som ett "exakt värde" men som funktionalitet/funktion.