Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det finns olika typer av hybrider.

Laddhybrid kan du koppla in och ladda hemma eller någon annanstans (dock inte snabbladda).
Elhybrid laddas under körning av förbränningsmotorn eller regenerering från bromsarna.

Varför sätter man inte ett uttag på elhybriderna då, borde väl inte vara så svårt? O_o
Broms-laddning är ju fint dock, borde ju finnas även på Laddhybriderna... Kanske är en kostnadsfråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda hybrider hemma... istället det går via motorn? Borde det inte vara mer prisvärt att ladda upp den hemma om elpriset är lågt?

Så är det iaf med toyotas...

Det kan man, om de är konstruerade så. Toyotas (som var väldigt tidigt ute, märk väl) har dock oftast varit konstruerade för att helt enkelt pressa ned förbrukningen så mycket som möjligt utan att laddas och köras enbart på el vissa sträckor. Detta gör att det inte krävs ett lika stort och tungt batteri. Dock har det funnits undantag, då det ett tag såldes en laddbar Prius t ex, men detta har varierat beroende på marknad, och det finns en laddbar RAV4 idag på svenska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan man, om de är konstruerade så. Toyotas (som var väldigt tidigt ute, märk väl) har dock oftast varit konstruerade för att helt enkelt pressa ned förbrukningen så mycket som möjligt utan att laddas och köras enbart på el vissa sträckor. Detta gör att det inte krävs ett lika stort och tungt batteri. Dock har det funnits undantag, då det ett tag såldes en laddbar Prius t ex, men detta har varierat beroende på marknad, och det finns en laddbar RAV4 idag på svenska marknaden.

Okej! Jättebra svar!
Löste Toyota sina stora problem med sina växellådor tillslut? Hybriderna dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är det bara jag eller ser BYD:s bilar ut som att man har tagit designen från andra bilar och kört den genom en köttkvarn och fått ut en slags blandkorv i andra änden?

Nja alltså jag tycker ändå de verkar gjort en fin produkt men många knepiga val, finns onödigt mycket knappar, skärmen på Tang är mindre än på Han men en större bil. Många knepiga val. Ljudet är sådär. Och har du separerat nyligen och behöver en baksätesförare så kan BYD hjälpa dig, pling plong mest hela tiden.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Har en ID.4 GTX 6veckor gammal.

Fick första felmeddelandet som verkar hålla i sig nu ”Fel:Nödsamtalsfunktion. Uppsök verkstad.”

Någon som haft detta eller känner till felet?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Toobbbbee:

Har en ID.4 GTX 6veckor gammal.

Fick första felmeddelandet som verkar hålla i sig nu ”Fel:Nödsamtalsfunktion. Uppsök verkstad.”

Någon som haft detta eller känner till felet?

Jag har haft en ID.4 GTX i snart två år. Jag har fått ett antal skumma felmeddelande under åren, jag skiter i allt sånt och kör på. Funkat bra hittils. Det är ju mer en dator än en bil nuförtiden så det är oftast bara en omstart som krävs.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har en ID.4 GTX 6veckor gammal.

Fick första felmeddelandet som verkar hålla i sig nu ”Fel:Nödsamtalsfunktion. Uppsök verkstad.”

Någon som haft detta eller känner till felet?

Trist. Inte sett det på min ID4 men väl en kollega som fick det på en Touareg för några månader sedan. Krävdes byte av nån kontrollmodul för "Emergency Call System", hans teori var att de helt enkelt har ett SIM/eSIM i det som var felaktigt men de helt enkelt bara byter hela modulen och fixar den sen.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har haft en ID.4 GTX i snart två år. Jag har fått ett antal skumma felmeddelande under åren, jag skiter i allt sånt och kör på. Funkat bra hittils. Det är ju mer en dator än en bil nuförtiden så det är oftast bara en omstart som krävs.

Jag har haft ett verkligt problem med barnlåsen bak (trasig låskista, tydligen supervanligt), annars har det bara varit mjukvarudemoner för mig också. Dock sjukt irriterande.

Har du haft den roliga "High Voltage drive train issue" när det är kallt? Den har faktiskt inte hänt mig nu sedan jag uppdaterade till 3.2 för ett par månader sedan.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har haft en ID.4 GTX i snart två år. Jag har fått ett antal skumma felmeddelande under åren, jag skiter i allt sånt och kör på. Funkat bra hittils. Det är ju mer en dator än en bil nuförtiden så det är oftast bara en omstart som krävs.

Skrivet av Henrico:

Trist. Inte sett det på min ID4 men väl en kollega som fick det på en Touareg för några månader sedan. Krävdes byte av nån kontrollmodul för "Emergency Call System", hans teori var att de helt enkelt har ett SIM/eSIM i det som var felaktigt men de helt enkelt bara byter hela modulen och fixar den sen.

Verkar även som att fjärrstyrningen via Volkswagen appen tappade bilen i samband med detta så får nog bli verkstad…

Life is wonderful…🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag har haft ett verkligt problem med barnlåsen bak (trasig låskista, tydligen supervanligt), annars har det bara varit mjukvarudemoner för mig också. Dock sjukt irriterande.

Har du haft den roliga "High Voltage drive train issue" när det är kallt? Den har faktiskt inte hänt mig nu sedan jag uppdaterade till 3.2 för ett par månader sedan.

Älskar hur en FW uppgradering kan lösa ett sådant fel

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Älskar hur en FW uppgradering kan lösa ett sådant fel

Du kan hitta min lista på 20 fel/buggar på bilen som jag hade någonstans här i tråden.

Fick 3.2 uppgraderingen och har inte ett enda problem kvar med bilen.

Nu är det bara förvärmning av batteriet som står på önskelistan. Skulle dom säga att det aldrig kommer så blir det att byta bil för det är ett måste på vintern vid långresor.

Annars nöjd med bilen sedan 3.2 den går fint och man åker skönt i den, det enda jag kan sakna är justerbara stolar för benen, så man kan förlänga dom och få stöd för låren hela vägen.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Verkar även som att fjärrstyrningen via Volkswagen appen tappade bilen i samband med detta så får nog bli verkstad…

Life is wonderful…🙂

Jo, det tyder väl än mer på teorin att det är bilens simkort som är kasst.... Då tappar du ju även internetaccess till annat...

Skrivet av atego:

Älskar hur en FW uppgradering kan lösa ett sådant fel

Visst är det fantastiskt.

Skrivet av Holmgren3n:

Du kan hitta min lista på 20 fel/buggar på bilen som jag hade någonstans här i tråden.

Fick 3.2 uppgraderingen och har inte ett enda problem kvar med bilen.

Nu är det bara förvärmning av batteriet som står på önskelistan. Skulle dom säga att det aldrig kommer så blir det att byta bil för det är ett måste på vintern vid långresor.

Annars nöjd med bilen sedan 3.2 den går fint och man åker skönt i den, det enda jag kan sakna är justerbara stolar för benen, så man kan förlänga dom och få stöd för låren hela vägen.

Vi är alla mellan 175-195 i familjen så topsportstolar var ett krav.. Det var däremot sjukt dyrt tillval måste jag säga.

Ja, att de inte fixat det där med förvärmning är faktiskt rent pinsamt, nu är det extremt sällan jag snabbladdar, men det "borde" ju verkligen vara rätt enkelt att fixa.

Jag är också nöjd med hårdvaran, sedan tycker jag inte det är acceptabelt med så många mjukvarufel som lett till 5+ dagar på verkstad första två åren dessutom med en axelryckning när man frågat om ersättning/lånebil.. Dessutom tycker jag VW och inte minst min ÅF/verkstad har varit sanslöst usel så efter 10+ Audi/VW sista 20 åren blir det något annat nästa år...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Du kan hitta min lista på 20 fel/buggar på bilen som jag hade någonstans här i tråden.

Fick 3.2 uppgraderingen och har inte ett enda problem kvar med bilen.

Nu är det bara förvärmning av batteriet som står på önskelistan. Skulle dom säga att det aldrig kommer så blir det att byta bil för det är ett måste på vintern vid långresor.

Annars nöjd med bilen sedan 3.2 den går fint och man åker skönt i den, det enda jag kan sakna är justerbara stolar för benen, så man kan förlänga dom och få stöd för låren hela vägen.

Det har man tyvärr sagt. Ingen bil på MEB-plattformen som är före modellår 2024 kommer få förvärmning av batteri. Det är enbart från 2024 och framåt som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det har man tyvärr sagt. Ingen bil på MEB-plattformen som är före modellår 2024 kommer få förvärmning av batteri. Det är enbart från 2024 och framåt som gäller.

Inte helt 100% på det uttalandet. Man har sagt att förvärmning kommer med ME4-mjukvaran (2024 och framåt), men man har också sagt att ME3.x kommer få uppdateringar fortsatt och har inte uttryckligen sagt att den grenen INTE kommer att få förvärmning. Det beror nog på deras förmåga att hålla reda på olika grenar av mjukvaran, och att paketera och deploya dom på ett bra sätt.

Tyvärr är ju detta något de visat sig vara exceptionellt dåliga på, men åtminstone när det gäller Skoda så har dom rett ut de flaskhalsar som hindrat OTA-uppdateringar och har nog ett bättre utgångsläge nu. Tror inte på några mirakel men chansen finns ändå att funktionen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Inte helt 100% på det uttalandet. Man har sagt att förvärmning kommer med ME4-mjukvaran (2024 och framåt), men man har också sagt att ME3.x kommer få uppdateringar fortsatt och har inte uttryckligen sagt att den grenen INTE kommer att få förvärmning. Det beror nog på deras förmåga att hålla reda på olika grenar av mjukvaran, och att paketera och deploya dom på ett bra sätt.

Tyvärr är ju detta något de visat sig vara exceptionellt dåliga på, men åtminstone när det gäller Skoda så har dom rett ut de flaskhalsar som hindrat OTA-uppdateringar och har nog ett bättre utgångsläge nu. Tror inte på några mirakel men chansen finns ändå att funktionen kommer.

När jag har pratat med presskontakter där, senast i början på november för ID.7-eventet så får jag svaret att det kommer först med 4.0. Volkswagen menar också på att dom själva aldrig har sagt att det ska komma men att deras återförsäljare inte alltid har varit så tydliga med det. I oktober fick jag bland annat det här från en representant från Volkswagen:

"Frågan om förvärmning av batteriet tar ni själva upp och konstaterar att det kommer i 4.0, vilket är nära förestående. Vi har heller aldrig utlovat att denna funktion ska vara tillgänglig att få till våra bilar i efterhand."

Så räkna inte med att få förvärmning. Jag tycker det är skitdåligt av VW att man inte varit tydliga med detta, att man fortsätter att vara otydliga med detta och att man och framförallt, att man inte löst det. Men så ser det ut att bli.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

När jag har pratat med presskontakter där, senast i början på november för ID.7-eventet så får jag svaret att det kommer först med 4.0. Volkswagen menar också på att dom själva aldrig har sagt att det ska komma men att deras återförsäljare inte alltid har varit så tydliga med det. I oktober fick jag bland annat det här från en representant från Volkswagen:

"Frågan om förvärmning av batteriet tar ni själva upp och konstaterar att det kommer i 4.0, vilket är nära förestående. Vi har heller aldrig utlovat att denna funktion ska vara tillgänglig att få till våra bilar i efterhand."

Så räkna inte med att få förvärmning. Jag tycker det är skitdåligt av VW att man inte varit tydliga med detta, att man fortsätter att vara otydliga med detta och att man och framförallt, att man inte löst det. Men så ser det ut att bli.

Jo, det stämmer ju att det "officiella" är att det inte kommer. Samtidigt har Skoda sagt att man utreder saken men lovar inget. Tror sannolikheten är låg, men tror hoppet finns, men att VW är väldigt noga med att inte säga något som skulle kunna tas som ett löfte.

Men ja, dom har ju rätt i att dom inte lovat nåt. Det största problemet är dock att dom ser det som en onödigt generös goodwill-grej att införa saken, medan i verkligheten blir det en enorm badwill att INTE göra det. Att införa funktioner som idag anses vara en hygienfaktor är i princip en hygienfaktor idag, dvs det förväntas att man ska få sånt via OTA. Där har dom absolute inte hängt med. Men med det sagt är inget omöjligt.

Blir ju om inte annat spännande när sambon ska till Luleå nästa helg och förmodligen behöver snabbladda, så får vi se hur mycket hon svär över bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo, det stämmer ju att det "officiella" är att det inte kommer. Samtidigt har Skoda sagt att man utreder saken men lovar inget. Tror sannolikheten är låg, men tror hoppet finns, men att VW är väldigt noga med att inte säga något som skulle kunna tas som ett löfte.

Men ja, dom har ju rätt i att dom inte lovat nåt. Det största problemet är dock att dom ser det som en onödigt generös goodwill-grej att införa saken, medan i verkligheten blir det en enorm badwill att INTE göra det. Att införa funktioner som idag anses vara en hygienfaktor är i princip en hygienfaktor idag, dvs det förväntas att man ska få sånt via OTA. Där har dom absolute inte hängt med. Men med det sagt är inget omöjligt.

Blir ju om inte annat spännande när sambon ska till Luleå nästa helg och förmodligen behöver snabbladda, så får vi se hur mycket hon svär över bilen

Har du den version som kommer upp i 175 kW laddning? För när jag körde ID.Buzz förra vintern så kom jag ju rätt enkelt upp i den hastigheten efter att ha kört Åre-Sveg, och det är ju inte motorvägsfart direkt Tänker att den versionen har lite lättare att komma upp i hastighet vid laddaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det har man tyvärr sagt. Ingen bil på MEB-plattformen som är före modellår 2024 kommer få förvärmning av batteri. Det är enbart från 2024 och framåt som gäller.

Har du någon källa på det, jag har bara läst/hört rykten om det. Om det stämmer så blir det att byta bil asap.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har du någon källa på det, jag har bara läst/hört rykten om det. Om det stämmer så blir det att byta bil asap.

Ingen fin artikel från Volkswagen där dom uttryckligen säger att det inte kommer nej. Någon sådan kommer du heller inte få eftersom dom aldrig sagt att det kommer, därför finns det inget att ta tillbaka enligt VW. Däremot har jag mail och egna samtal med kommunikationsansvariga på Volkswagen Group. Jag får inte länka till egna prylar pga reklam yada yada men Peter här gjorde en video om det.

https://www.youtube.com/watch?v=tryuQrCFMuw&ab_channel=PeterE...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Har du den version som kommer upp i 175 kW laddning? För när jag körde ID.Buzz förra vintern så kom jag ju rätt enkelt upp i den hastigheten efter att ha kört Åre-Sveg, och det är ju inte motorvägsfart direkt Tänker att den versionen har lite lättare att komma upp i hastighet vid laddaren.

Jag har en GTX som laddar 180kW+ vid optimala förhållanden. Dock nu på vintern när det är 5 grader eller kallare så brukar det vara 50-70kW när man skall snabbladda (även efter konstant motorväg, brukar komma typ 25 mil på vintern i 110-120km/h). Det är ju inte optimalt när man normalt behöver ladda typ 30 minuter, så ska man bli sittandes ännu längre på vintern bara för att VW är inkompetenta.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Har du den version som kommer upp i 175 kW laddning? För när jag körde ID.Buzz förra vintern så kom jag ju rätt enkelt upp i den hastigheten efter att ha kört Åre-Sveg, och det är ju inte motorvägsfart direkt Tänker att den versionen har lite lättare att komma upp i hastighet vid laddaren.

Jo alla nyare AWD har ju det batteriet. Kan nog stämma i och med att det batteriet använts där specifikt för att kunna ta ut mer effekt, och då kanske lättare får ut värmen. Blir intressant att prova!

Permalänk
Avstängd

Ingen som beställt en ID7?

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur detta med agentmodellen kommer att lira. Fick en offert i veckan på Enyaq 85x Sportline med Max och annat tillval för 750k. Inte mycket rabatt där. För de pengarna kan jag lika gärna köpa en BMW iX3 eller annat mer premium än Skoda.

Sedan är jag också nyfiken på hur styrd agentmodellen är kring de lulliga tilvalen. Förstår att basbil + större tillval är nu fasta priser och ibland på kampanj. Men serviceavtal, vinterdäck, förlängd garanti osv. Hur blir det med dessa.. Ska ta in lite olika offerter när Skoda har insett att de måste ha kampanj på 85x Sportline med Max för att kunna sälja något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Blir intressant att se hur detta med agentmodellen kommer att lira. Fick en offert i veckan på Enyaq 85x Sportline med Max och annat tillval för 750k. Inte mycket rabatt där. För de pengarna kan jag lika gärna köpa en BMW iX3 eller annat mer premium än Skoda.

Sedan är jag också nyfiken på hur styrd agentmodellen är kring de lulliga tilvalen. Förstår att basbil + större tillval är nu fasta priser och ibland på kampanj. Men serviceavtal, vinterdäck, förlängd garanti osv. Hur blir det med dessa.. Ska ta in lite olika offerter när Skoda har insett att de måste ha kampanj på 85x Sportline med Max för att kunna sälja något.

750? Får den till 713k med alla tillval, 21", panoramatak, inkl lastnät och bagagerumsmatta, 723k med 5 års garanti. Måste ju vara med vinterdäck då som du har fått din offert.

Men nej, de ger ingen rabatt men sänkte då priserna en hel del när dom gick över till agentmodellen. Vanliga 85x solid edition är rätt prisvärd nu, tror jag skulle komma undan billigare nu genom konfiguratorn än när jag köpte bilen, trots att jag fick 6-7% rabatt. Och då hade jag fått en bättre bil nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Blir intressant att se hur detta med agentmodellen kommer att lira. Fick en offert i veckan på Enyaq 85x Sportline med Max och annat tillval för 750k. Inte mycket rabatt där. För de pengarna kan jag lika gärna köpa en BMW iX3 eller annat mer premium än Skoda.

Sedan är jag också nyfiken på hur styrd agentmodellen är kring de lulliga tilvalen. Förstår att basbil + större tillval är nu fasta priser och ibland på kampanj. Men serviceavtal, vinterdäck, förlängd garanti osv. Hur blir det med dessa.. Ska ta in lite olika offerter när Skoda har insett att de måste ha kampanj på 85x Sportline med Max för att kunna sälja något.

För samma pris som den där Enyaq kan du också få full utrustad ID.7a som är ska vara en bättre och mer premium bil en Enyaq på alla sätt. Hur tänkte Skoda med dom där priserna egentligen blir nog inga bilar sålde för deras del.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Mer däckslitage med elbil? Nope.

Larmrubrikerna är fel – elbilens däckslitage överdrivet
https://www.vibilagare.se/nyheter/dackslitage-elbilar-siffror...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Toobbbbee:

Verkar även som att fjärrstyrningen via Volkswagen appen tappade bilen i samband med detta så får nog bli verkstad…

Life is wonderful…🙂

Det har hänt mig också. Brukar reda ut sig självt.

Lämnade du in bilen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad säger ni man ska gå på om man har en ID.4:a idag men vill gå lite större, då barnen blir större utan att leasingkostnaden skenar?

Min kontrakt går ut om cirka ett år så jag har börjat fundera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det har hänt mig också. Brukar reda ut sig självt.

Lämnade du in bilen?

Ja, det verkar inte lösa sig självt så jag har bokat in den för felsökning på garanti på torsdag

Är väl egentligen ingen jätte sak som inte fungerar, men det ska ju fungera och det är rätt störande att inte kunna styra bilen via appen och ställa in värmaren nu på vintern. Så det får dom allt fixa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Mer däckslitage med elbil? Nope.

Larmrubrikerna är fel – elbilens däckslitage överdrivet
https://www.vibilagare.se/nyheter/dackslitage-elbilar-siffror...

Det är ju en del detaljer som kan vara värt att tänka på:

"Faktum är att det är två stora, tunga och starka elbilar som uppvisar det allra lägsta däckslitaget. Noterbart är att båda dessa rullade på vanliga däck som inte är anpassade för elbilar eller lågt rullmotstånd. Händelsevis hade båda Michelin-däck som gjort sig kända för att prioritera lågt slitage."

"Rådet från däckbranschen är annars att köra med låg bromsgenerering för att undvika förhöjt däckslitage. Detta då en extra kraftig motorbroms på elbilar ger större och abruptare krafter på drivhjulen."

"De Tesla-märkta sportdäcken, Michelin Pilot Sport 4, verkar bara räcka drygt 2 000 mil med Model 3:s hetsiga gasrespons."