Dum ide att tvätta kylfläns från gpu i en ultraljudstvätt?

Permalänk

Dum ide att tvätta kylfläns från gpu i en ultraljudstvätt?

Tjenare!

Jag budade nyligen hem ett grafikkort från Tradera och upptäckte snabbt att kortet varmare och mer högljutt än det borde varit.
Vid närmare inspektion upptäckte jag att kortet var täckt av någon nästan flottig hinna av damm (som är ganska drygt att få bort), jag funderar på om tidigare ägare av kortet kan ha varit rökare.

En kollega föreslog att det kanske skulle gå att köra kylflänsen i en ultraljudstvätt så jag slipper sitta med tandborste och sprit för att försöka komma åt överallt. Kylflänsen består av 2 heatpipes, en massiv kylfläns i aluminium och en finstack i någon typ av plåt.

Finns det någon här som vet om det är en dum ide?

Permalänk
Medlem

Är ingen fara, precis det dom är till för. Jag rengör massor av betydligt känsligare saker i den från mina bilar tex.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är ingen fara, precis det dom är till för. Jag rengör massor av betydligt känsligare saker i den från mina bilar tex.

Du råkar inte veta vad för vätska som är bäst att använda?
Jag tror jag måste tömma och fylla den jag har.

Permalänk
Medlem

Varmt vatten och YES diskmedel är enkelt och värt att testa innan du går på annat starkare rengöringsmedel.

Kjell har tidigare haft rengöringsmedel för ultraljudstvätt. Annars tror jag man kommer rätt långt på vanliga hushållsprodukter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

Du råkar inte veta vad för vätska som är bäst att använda?
Jag tror jag måste tömma och fylla den jag har.

Du kan ju pröva olika och beroende på hur stor tvätt du har kan du göra på olika sätt. Diesel eller bensin löser upp det mesta men är en stor brandrisk och det bör man inte göra om man inte vet vad man gör.

Lite tvål och vatten kan du pröva med först och se hur det blir? Sen kan du gå på lite grövre saker.

är den stor kan du göra såhär: https://www.youtube.com/watch?v=BTN7-C72eHA

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Perfekt!

Jag ska testa med tvål och vatten på måndag och se hur det går.

Tack så mycket för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

Perfekt!

Jag ska testa med tvål och vatten på måndag och se hur det går.

Tack så mycket för snabba svar!

Notera att många typer av tvål innehåller återfuktande ämnen (oljor) som du inte vill ha. Därför borde det vara bättre med diskmedel istället.

Permalänk
Medlem

Om kortet är "rökskadat" så brukar det vara väldigt uppenbart p.g.a. röklukten, det brukar vara smått hopplöst att bli av med lukten. Men i övriga fall så krävs det som sagt troligtvis bara något fettlösande som t.ex. diskmedel.

Permalänk

Har du övervägt diskmaskin?

Permalänk
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Har du övervägt diskmaskin?

Äger tyvärr ingen diskmaskin, annars hade det nog varit det enklaste.