Ersättningsprodukt (Grafikkort)
Hej Sweclockers!
Jag har lurkat forumet i flera år men detta blir mitt första inlägg.
För ganska precis ett år sedan köpte jag ett Zotac 4090 AMP Extreme Airo på Komplett (det kostade då 27500kr-ish).
Alltså inte det billigaste kortet eftersom jag ansåg att det var värt att betala lite extra för bättre kylning osv.
För runt en månad sedan gick kortet sönder och jag reklamerade det hos dem.
Det tog fem veckor sen dök det upp ett mail i min inkorg att de hade skickat ut en ersättningsprodukt.
Jag kollade vad de hade ersatt det med eftersom min produkt hade "utgått" och samma kort med nytt art.nr hade "meddela mig" som status..
De hade bytt ut mitt kort mott ett MSI 4090 Gaming X Trio.
Jag kände inte riktigt att detta var en fair trade eftersom jag 1) inte fick möjlighet att påverka beslutet 2) det kortet kostar 4000kr mindre och saknar vissa egenskaper.
De hävdar att prestandan är likvärdig och att MSI-kortet är bättre än det jag skickat in.
Så jag har egentligen två frågor:
1. Borde jag vara nöjd med det bytet? Är mitt Zotac-kort verkligen sämre?
2. Har jag några rättigheter här?
Jag har lusläst forumtrådar från 2011 och framåt, samt konsumentköpslagen.
Jag har även påpekat för Komplett att jag vill ha ett kort med likvärdiga egenskaper men de vägrar byta ut utbyteskortet eller häva mitt köp.
Blir det ARN nu?
Eller ska jag bara lägga mig, hämta ut kortet från postombudet och sluta pina mig med att gejma på tjejens gamla 1070 som jag har "lånat".
Mvh P