Ersättningsprodukt (Grafikkort)

Permalänk

Ersättningsprodukt (Grafikkort)

Hej Sweclockers!
Jag har lurkat forumet i flera år men detta blir mitt första inlägg.
För ganska precis ett år sedan köpte jag ett Zotac 4090 AMP Extreme Airo på Komplett (det kostade då 27500kr-ish).
Alltså inte det billigaste kortet eftersom jag ansåg att det var värt att betala lite extra för bättre kylning osv.
För runt en månad sedan gick kortet sönder och jag reklamerade det hos dem.
Det tog fem veckor sen dök det upp ett mail i min inkorg att de hade skickat ut en ersättningsprodukt.
Jag kollade vad de hade ersatt det med eftersom min produkt hade "utgått" och samma kort med nytt art.nr hade "meddela mig" som status..
De hade bytt ut mitt kort mott ett MSI 4090 Gaming X Trio.
Jag kände inte riktigt att detta var en fair trade eftersom jag 1) inte fick möjlighet att påverka beslutet 2) det kortet kostar 4000kr mindre och saknar vissa egenskaper.
De hävdar att prestandan är likvärdig och att MSI-kortet är bättre än det jag skickat in.

Så jag har egentligen två frågor:
1. Borde jag vara nöjd med det bytet? Är mitt Zotac-kort verkligen sämre?
2. Har jag några rättigheter här?

Jag har lusläst forumtrådar från 2011 och framåt, samt konsumentköpslagen.
Jag har även påpekat för Komplett att jag vill ha ett kort med likvärdiga egenskaper men de vägrar byta ut utbyteskortet eller häva mitt köp.
Blir det ARN nu?
Eller ska jag bara lägga mig, hämta ut kortet från postombudet och sluta pina mig med att gejma på tjejens gamla 1070 som jag har "lånat".

Mvh P

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag slutat krångla och gått vidare. Skillnaden lär ju vara minimal om någon alls. Livet är för kort för att bråka om småsaker!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Moderator
Moderator

Vilka egenskaper är det du syftar på?

Väldigt tråkigt när du lagt mycket pengar på kortet och inte känner dig till freds med utbytet, men jag tror spontant inte att det finns några skillnader som är tillräckligt signifikanta att det går att hävda att det inte är likvärdigt i det här fallet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vad saknar MSI kortet tycker du?
Båda har kompetenta 3 fläkt kylare, på 3+ moms slot breda.
Mer märkesspecifikt i look än något faktist skillnad i min mening.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Ni får givetvis göra er lustiga på min bekostnad och skratta åt min okunskap. Det är helt ok.
Därav min fråga om jag ska vara nöjd med bytet.

Skrivet av Daemon:

Vilka egenskaper är det du syftar på?

Väldigt tråkigt när du lagt mycket pengar på kortet och inte känner dig till freds med utbytet, men jag tror spontant inte att det finns några skillnader som är tillräckligt signifikanta att det går att hävda att det inte är likvärdigt i det här fallet.

Jag tänker på småsaker som vaporchamber till kylningen, 0rpm-läge eftersom jag gör annat än spela på min dator, fler faser på pcbt för strömförsörjning.

Inser väl själv att det är små skitgrejer som förmodligen inte påverkar prestandan men det hade ju varit fint att känna att man inte får en "billigare" produkt när man ändå betalat en premie och inte valt det billigaste kortet.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Vad saknar MSI kortet tycker du?
Båda har kompetenta 3 fläkt kylare, på 3+ moms slot breda.
Mer märkesspecifikt i look än något faktist skillnad i min mening.

Du har förmodligen rätt. Jag är väl i nån fas rent mentalt att jag försöker rättfärdiga MSI-produkten.
Och ni hjälper. (Ingen ironi)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av neverwhere:

Jag tänker på småsaker som vaporchamber till kylningen, 0rpm-läge eftersom jag gör annat än spela på min dator, fler faser på pcbt för strömförsörjning.

Frågan är ju vilken praktisk nytta funktionerna har för dig. Går kortet varmare eller är mer högljutt? Det kan ha relevans, inte exakt hur kylarlösningen är byggd. Alla moderna grafikkort stänger av fläktarna vid låg belastning, så där ligger ingen skillnad mellan korten. Antal faser i strömförsörjningen har rimligen inte heller någon praktisk betydelse, eller skall du modda kortet eller köra extremöverklockning?

Fundera på om det finns skillnader som har praktisk relevans, inte bara specifikationsmässiga.

Jämför exempelvis ett kort som har sex DP-utgångar, men ersättningskortet har fyra. Har man då köpt det ursprungliga kortet just för att köra fler än fyra skärmar samtidigt är det en relevant praktisk skillnad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av neverwhere:

Ni får givetvis göra er lustiga på min bekostnad och skratta åt min okunskap. Det är helt ok.
Därav min fråga om jag ska vara nöjd med bytet.

Jag tänker på småsaker som vaporchamber till kylningen, 0rpm-läge eftersom jag gör annat än spela på min dator, fler faser på pcbt för strömförsörjning.

Inser väl själv att det är små skitgrejer som förmodligen inte påverkar prestandan men det hade ju varit fint att känna att man inte får en "billigare" produkt när man ändå betalat en premie och inte valt det billigaste kortet.

MSI har Zero Frozr, vilket är deras namn på 0rpm läge, har det på mitt Msi 3080 ventus kort.
och vapor chamber är hur kylarna funkar, har kylaren de där kopparrören, så är det ett vapor chamber ( https://www.youtube.com/watch?v=M4POFT3Ctek&ab_channel=Techqu... om du vill veta mer vad det är) ang mer faser får jag låta någon mer insatt i det svara på hur mycket det egentligen gör.

När de byter ett kort mot "likvärdig vara" så försöker de hålla sig så nära som möjligt om de kan, men då tyvärr i ditt fall har dit orginalkort utgått, och de har valt ett kort så nära som de kan.
du kan alltid kontakta företaget och prata med dem, förklara att du inte är nöjd med valet av ersättningskort, och skulle gärna vilja få någon mer valmöjlighet, men, vad jag förstår av regler och lagar, har de inte gjort något fel, utan ersatt dig med en ny vara som är så nära som möjligt till din trasiga vara.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

MSI har Zero Frozr, vilket är deras namn på 0rpm läge, har det på mitt Msi 3080 ventus kort.
och vapor chamber är hur kylarna funkar, har kylaren de där kopparrören, så är det ett vapor chamber ( https://www.youtube.com/watch?v=M4POFT3Ctek&ab_channel=Techqu... om du vill veta mer vad det är) ang mer faser får jag låta någon mer insatt i det svara på hur mycket det egentligen gör.

När de byter ett kort mot "likvärdig vara" så försöker de hålla sig så nära som möjligt om de kan, men då tyvärr i ditt fall har dit orginalkort utgått, och de har valt ett kort så nära som de kan.
du kan alltid kontakta företaget och prata med dem, förklara att du inte är nöjd med valet av ersättningskort, och skulle gärna vilja få någon mer valmöjlighet, men, vad jag förstår av regler och lagar, har de inte gjort något fel, utan ersatt dig med en ny vara som är så nära som möjligt till din trasiga vara.

Nja, heatpipes är inte lika med vapor chamber. Det finns kylare som bara har det ena eller det andra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

MSI 4090 Gaming X Trio har ju lite högre default clocks - antagligen det som åsyftas när dom säger de är lite bättre. Kan ju tycka att dom borde rådfråga kunden om produkten inte är samma som man köpt. Blir ju lite flummigt när man ska jämför olika nivåer av 4090 mellan två olika tillverkar. Men det finns ju onekligen olika nivåer, annars hade dom ju inte sålt 4 olika MSI kort till olika priser, och det finns ju en viss rimlighet att man ska få den nivån man betalat för. Sen om allt som avgör vilken nivå korten ligger på är core clocks är kan man ju diskutera. Tycker du ska fråga dom hur dom kom fram till att du skulle ha just den modell.

Permalänk
Skrivet av twit:

Frågan är ju vilken praktisk nytta funktionerna har för dig. Går kortet varmare eller är mer högljutt? Det kan ha relevans, inte exakt hur kylarlösningen är byggd. Alla moderna grafikkort stänger av fläktarna vid låg belastning, så där ligger ingen skillnad mellan korten. Antal faser i strömförsörjningen har rimligen inte heller någon praktisk betydelse, eller skall du modda kortet eller köra extremöverklockning?

Fundera på om det finns skillnader som har praktisk relevans, inte bara specifikationsmässiga.

Jämför exempelvis ett kort som har sex DP-utgångar, men ersättningskortet har fyra. Har man då köpt det ursprungliga kortet just för att köra fler än fyra skärmar samtidigt är det en relevant praktisk skillnad.

Ja rent praktiskt så är det ju rätt identiska. Jag kommer inte överklocka men hakade upp mig på siffror i min jakt att rättfärdiga att få ett "billigare" kort antar jag.

Skrivet av alex_farnstrom:

MSI har Zero Frozr, vilket är deras namn på 0rpm läge, har det på mitt Msi 3080 ventus kort.
och vapor chamber är hur kylarna funkar, har kylaren de där kopparrören, så är det ett vapor chamber ( https://www.youtube.com/watch?v=M4POFT3Ctek&ab_channel=Techqu... om du vill veta mer vad det är) ang mer faser får jag låta någon mer insatt i det svara på hur mycket det egentligen gör.

När de byter ett kort mot "likvärdig vara" så försöker de hålla sig så nära som möjligt om de kan, men då tyvärr i ditt fall har dit orginalkort utgått, och de har valt ett kort så nära som de kan.
du kan alltid kontakta företaget och prata med dem, förklara att du inte är nöjd med valet av ersättningskort, och skulle gärna vilja få någon mer valmöjlighet, men, vad jag förstår av regler och lagar, har de inte gjort något fel, utan ersatt dig med en ny vara som är så nära som möjligt till din trasiga vara.

Tack för ditt svar och info!
Jag har kontaktat komplett och de har sagt sitt, de kommer inte erbjuda något annat kort, eller godkänna återköp.

Ni har åtminstone gjort det lättare för mig att hämta ut kortet och vara nöjd med det.
Tack för det!

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

MSI 4090 Gaming X Trio har ju lite högre default clocks - antagligen det som åsyftas när dom säger de är lite bättre. Kan ju tycka att dom borde rådfråga kunden om produkten inte är samma som man köpt. Blir ju lite flummigt när man ska jämför olika nivåer av 4090 mellan två olika tillverkar. Men det finns ju onekligen olika nivåer, annars hade dom ju inte sålt 4 olika MSI kort till olika priser, och det finns ju en viss rimlighet att man ska få den nivån man betalat för. Sen om allt som avgör vilken nivå korten ligger på är core clocks är kan man ju diskutera. Tycker du ska fråga dom hur dom kom fram till att du skulle ha just den modell.

Ja, exakt. Det är ju rätt mycket pengar det handlar om.
Kvinnan jag pratade med visade nån graf från prisjakt där priset värderades till 22000kr.
Produkten enligt min första orderbekräftelse: https://www.komplett.se/product/1218685?noredirect=true

Samtidigt listar dom ett exakt likadant kort på deras webbsida för 27499kr.
https://www.komplett.se/product/1219544/zotac-gaming-geforce-...

De utgick från deras tekniska specifikation och deras graf från prisjakt när de grundande sitt beslut.

Permalänk
Medlem

Sedan kan man inte jämföra nypriser efter ett år.

Men hur hade du reagerat om denna ersättare var 5000kr dyrare än det du köpte för ett år sedan?

Permalänk
Skrivet av Otori:

Sedan kan man inte jämföra nypriser efter ett år.

Men hur hade du reagerat om denna ersättare var 5000kr dyrare än det du köpte för ett år sedan?

Hade dom skickat ett 5000kr dyrare kort hade jag ju givetvis varit extremt nöjd. Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem

Tror nog prio 1 här är precis som det nämnts innan att funktioner som du använder fortfarande finns, så som med antal videoutgångar som nämnts innan.

Sen angående priset så kan det va värt att ha i åtanke att efter ett år har du en ganska kraftig värdeminskning, hade det varit en begagnad produkt och du blev tvungen att gå via försäkringsbolaget så ligger det runt 60% efter ett år. Så ett kort som i butik kostar 4000kr mindre är i slutändan en ganska bra deal.

Skrivet av alex_farnstrom:

MSI har Zero Frozr, vilket är deras namn på 0rpm läge, har det på mitt Msi 3080 ventus kort.
och vapor chamber är hur kylarna funkar, har kylaren de där kopparrören, så är det ett vapor chamber ( https://www.youtube.com/watch?v=M4POFT3Ctek&ab_channel=Techqu... om du vill veta mer vad det är) ang mer faser får jag låta någon mer insatt i det svara på hur mycket det egentligen gör.

När de byter ett kort mot "likvärdig vara" så försöker de hålla sig så nära som möjligt om de kan, men då tyvärr i ditt fall har dit orginalkort utgått, och de har valt ett kort så nära som de kan.
du kan alltid kontakta företaget och prata med dem, förklara att du inte är nöjd med valet av ersättningskort, och skulle gärna vilja få någon mer valmöjlighet, men, vad jag förstår av regler och lagar, har de inte gjort något fel, utan ersatt dig med en ny vara som är så nära som möjligt till din trasiga vara.

Kopparrör betyder inte att det är en wapor chamber. Wapor chamber är själva delen som sitter mellan rören och gpun för att på ett effektivt sätt ge större kontaktyta till rören som i sin tur för vidare värmen till kulflänsarna.

Som denna, kopparrör men ingen apor chamber
https://www.inet.se/produkt/5323443/raijintek-morpheus-8057-h...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Tror nog prio 1 här är precis som det nämnts innan att funktioner som du använder fortfarande finns, så som med antal videoutgångar som nämnts innan.

Sen angående priset så kan det va värt att ha i åtanke att efter ett år har du en ganska kraftig värdeminskning, hade det varit en begagnad produkt och du blev tvungen att gå via försäkringsbolaget så ligger det runt 60% efter ett år. Så ett kort som i butik kostar 4000kr mindre är i slutändan en ganska bra deal.

Tack för ditt svar.
Ännu ett steg närmre att känna mig nöjd.
Antar att jag är lite disträ för att det varit så jäkla mycket fram och tillbaka med denna reklamation.
Tog som sagt 5 veckor och min kontakt med support har långt ifrån varit smärtfri i jakten på svar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Otori:

Sedan kan man inte jämföra nypriser efter ett år.

Men hur hade du reagerat om denna ersättare var 5000kr dyrare än det du köpte för ett år sedan?

Om det är åt konsumentens fördel så är det inget problem, likvärdig är ett minimum, inte ett övre tak liksom..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neverwhere:

Hade dom skickat ett 5000kr dyrare kort hade jag ju givetvis varit extremt nöjd. Vart vill du komma?

Men du var ju missnöjd med utbyteskortet? Inte samma specs skrev du.
Men nu skriver du att om just samma kort hade varit dyrare hade du varit extremt nöjd?

Permalänk
Medlem

Likvärdigheten avgörs av konsumenten och de egenskaper denne anser viktiga (inom rimliga gränser). Prestandan är (kanske) inte allt som räknas för TS...hade han haft ett helvitt bygge och fått ett lilaorange kort i utbyte så kan han självklart neka detta med hänvisning till att produkten inte är likvärdig...likaså om han får ett kort som är 3mm längre och därmed inte får plats i hans chassi.

Tycker det vore rimligt av säljaren att inledningsvis fråga konsumenten vad denne önskar / kan tänka sig, och sedan jobba utifrån det. Konsumenten bör dock inse att det kanske inte går att få något som på alla punkter är helt likvärdigt, utan denne får vara beredd att acceptera att kompromissa med mindre viktiga saker.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Otori:

Men du var ju missnöjd med utbyteskortet? Inte samma specs skrev du.
Men nu skriver du att om just samma kort hade varit dyrare hade du varit extremt nöjd?

Kan ha fel men gissar att han tolkade frågan precis som jag gjorde, dvs. inte att det skulle ha handlat om samma kort med fiktivt högre prislapp, utan ett dyrare kort från ett högre segment.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ett MSI Gaming X Trio framför ett Zotac alla dagar i veckan Det är ett bättre kort, MSI använder bra komponenter, deras fläktar och kylare är utmärkta.

Ditt Zotac gick ju sönder, varför vill du ha ett likadant?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED