Ssd till äldre dator

Permalänk

Ssd till äldre dator

Hej!
Har följande låda hemma som saknar ssd, och undrar om en m2 ssd gen 3/4 är lämplig att sätta i?
Tänkte typ 500 gb. Riskerar jag bottleneck? Är det rent av bättre för en sånhär gammal dator att bara köpa en 2.5 cm ssd?

GPU: ASUS GeForce GTX 780 och ett 1070 TI
CPU: Intel Core i7-4770k (3,5 GHz, som kan överklockas)
Radiator: Corsair H100i
RAM: Two 4GB, XMS3 DDR3 1333Mhz (8GB totalt)
Motherboard: ASUS MAXIMUS VII Hero
Psu: 650 v

Moderkortet står det: M2 socket 3 with m key,
2260,2280. (Säger mig ingenting).

Tacksam för svar! Riktigt vilsen i detta.

Tänkte denna: https://www.amazon.se/Crucial-Plus-CT500P5PSSD8-500GB-6600MB/...

Vet att det är gen 4, men dem är väll som jag förstått bakåtkompatibla, så lika bra ifall jag uppgraderar moderkort o processor framöver.

Permalänk
Medlem

2260 och 2280 är storleken på SSDn, 22mm bred och 60/80mm lång. Den du kollat på är i 2280-format, likt nästan alla andra M.2 SSDer i dagsläget.

Så vilken M.2 PCIe SSD som helst borde fungera. En nackdel är bara att ditt moderkort är från första generationen som hade M.2, och M.2-porten är likt nästan alla andra Z97-moderkort begränsad till 10 Gb/s (~1250 MB/s). Men som du säger kan det vara bra att köpa en gen 4 ändå för senare.

Permalänk

@perost ok, tack för svar! Jag läste någon stans att eftersom att den är begränsad till 10gb, o ssdn går upp mot 30 gb är det nästan garanterat att man då flaskhalsar ssd och att det blir sämre än en ”vanlig” (dvs inte m2 ssd). Har du koll på hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

Om du med "vanlig" menar en ssd som ansluts via SATA (det finns även m.2 ssd:er som ansluts via SATA)?

SATA är begränsat till ca 550MB/s, så 10Gbit är fortfarande snabbare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

@perost ok, tack för svar! Jag läste någon stans att eftersom att den är begränsad till 10gb, o ssdn går upp mot 30 gb är det nästan garanterat att man då flaskhalsar ssd och att det blir sämre än en ”vanlig” (dvs inte m2 ssd). Har du koll på hur det fungerar?

Om du har en bil som kan köra i 300km/h, men du kör på 100-väg så får du bara köra i 100km/h. Tänk så, fast det är omöjligt att överträda hastighetsgränsen.

Permalänk
Medlem

Den absolut största vinsten med en SSD är ju accesstiden.

Datorn kommet att kännas märkbart snabbare vilken ssd du än väljer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

@perost ok, tack för svar! Jag läste någon stans att eftersom att den är begränsad till 10gb, o ssdn går upp mot 30 gb är det nästan garanterat att man då flaskhalsar ssd och att det blir sämre än en ”vanlig” (dvs inte m2 ssd). Har du koll på hur det fungerar?

Flaskningen kommer från den långsammaste enheten, den del som är slöast.
Det är inte så att en snabb produkt får något annat att gå längsammare.

Den en kan tänka på dock är att om priset för en snaddare SSD i detta fall är riktigt dyrare så kanske en inte kan utnyttla hastigheten av den. m2 är att föredra men om enheten är mycket dyrare..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Flaskningen kommer från den långsammaste enheten, den del som är slöast.
Det är inte så att en snabb produkt får något annat att gå längsammare.

Den en kan tänka på dock är att om priset för en snaddare SSD i detta fall är riktigt dyrare så kanske en inte kan utnyttla hastigheten av den. m2 är att föredra men om enheten är mycket dyrare..

Tack för svar! Det var lite så mina tankar gick, men denna tråden förvirrade mig lite.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1472017-vad-menas-med-...
Men då kör jag på en m2 gen 4 eftersom de inte skiljer så mycket i pris, och att jag då eventuellt kan nyttja den när datorn väl uppgraderas, trots att jag inte nyttjar fulla kapaciteten just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Tack för svar! Det var lite så mina tankar gick, men denna tråden förvirrade mig lite.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1472017-vad-menas-med-...

Den tråden är 6 år gammal, på den tiden var valet mellan 2.5" SATA och M.2 PCIe SSD inte riktigt lika självklart. Nu för tiden finns det sällan någon anledning att välja SATA eftersom M.2 PCIe ofta kostar lika mycket eller t.o.m. är billigare.

Permalänk

Fattar! Kan någon hjälpa mig lista ut om asus maximus VII hero bara är kompatibelt med gen2 i sin m2 slot? Fick för mig att den var kompatibel med gen 3 men nu blev jag osäker... Vill bara inte trycka hem något med risk att den inte bootar disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Fattar! Kan någon hjälpa mig lista ut om asus maximus VII hero bara är kompatibelt med gen2 i sin m2 slot? Fick för mig att den var kompatibel med gen 3 men nu blev jag osäker... Vill bara inte trycka hem något med risk att den inte bootar disken.

Pcie generationerna är framåt och backåtkompatibla, så du kan köra en gen 5 i en gen 1 slot om du så vill.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34