Windows 11 får nytt strömsparläge

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får nytt strömsparläge

Ett nytt Insider-bygge av Windows 11 innehåller en ny inställning för att offra prestanda till förmån för lägre energianvändning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur skiljer sig detta från "Power mode: Best power efficiency" som man alltid haft?

Permalänk

Har detta läge någonsin fungerat i Windows?

Permalänk
Medlem

Intressant att texten i gränssnittet är "Reduce power consumption and increase battery life by limiting some background activities", men att de i bloggen istället förklarar läget som "It is an easy way to extend battery life and reduce energy use by trading off some system performance".

Vad är det för bakgrundsgrejer som förbättrar(?) prestandan som detta läge pillrar på?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Har detta läge någonsin fungerat i Windows?

Just detta läge är väl en nyhet, så det finns väl inte mycket till historik att gå på...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara fixa sleep istället? Min jobb dator vaknar upp då och då och inte alltför ofta man kommer på morgonen och batteriet är helt tomt. Bra för miljön där microsoft och mitt batteri.

(Detta trots att den ska gå in i sleep efter 10 minuters inaktivitet eller om jag sätter den i sleep manuellt. Har redan disablat massa grejer som kan väcka den (att det ens ska behövas liksom) men det hjälper ej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Hur skiljer sig detta från "Power mode: Best power efficiency" som man alltid haft?

Undrar samma sak. Men det verkar åtminstone vara en vidareutveckling av det befintliga energisparläget och som de skriver, så ska detta också fungera för stationära datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan de inte bara fixa sleep istället? Min jobb dator vaknar upp då och då och inte alltför ofta man kommer på morgonen och batteriet är helt tomt. Bra för miljön där microsoft och mitt batteri.

(Detta trots att den ska gå in i sleep efter 10 minuters inaktivitet eller om jag sätter den i sleep manuellt. Har redan disablat massa grejer som kan väcka den (att det ens ska behövas liksom) men det hjälper ej)

Instämmer i detta. Hur svårt ska det vara? Både under Mac OS och Linux så fungerar strömsparläget som det ska, Microsoft verkar inte ens kunna få till det på deras egna Surface-datorer.

Permalänk
Skrivet av NonGamer:

Undrar samma sak. Men det verkar åtminstone vara en vidareutveckling av det befintliga energisparläget och som de skriver, så ska detta också fungera för stationära datorer...

Fast "Power mode: Best power efficiency" funkar för stationära datorer också...

Permalänk
Medlem

Dom får gärna fixa så att datorn går ner i "riktig" vila när man stänger "locket", så inte batteriet är urladdat efter ett tag.

Detta var något Linus TechTips tog upp och dom sa att en Microsoft-anställd kunde verifiera problemet.
Om man har strömsladden i datorn när man slår igen "locket" så går datorn inte ner helt i vila utan har funktioner igång.
Om man sen drar ur sladden så är den fortfarande i det läget.

Men om man drar ur strömkabeln innan man slår igen datorn så går den ner helt i vila och batteriet är inte urladdat efter några timmar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på vad skillnaden blir på en stationär dator. Tex skillnad mellan Balanced eller High energy mode?

Jag märker typ ingen skillnad, tycker allt funkar bäst när man kör balanced mode

Är inte så insatt men har det något med hur fort man kan "throttla upp turbo" i kärnorna eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Min gen 12 intel bärbara går redan ner i kring 500Mhz under användning och tar 3-4 sekunder på sig att öppna program,
blir det här ännu aggressivare?

Permalänk
Medlem

Saknar inställningen där man helt inaktiverar APM från Windows 95… Det kanske finns något liknande idag?

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer brukar väl redan ha olika energiinställningar från tillverkaren som man kan byta snabbt och enkelt mellan. Behöver man verkligen då hålla på och pilla med windowsinställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan de inte bara fixa sleep istället? Min jobb dator vaknar upp då och då och inte alltför ofta man kommer på morgonen och batteriet är helt tomt. Bra för miljön där microsoft och mitt batteri.

(Detta trots att den ska gå in i sleep efter 10 minuters inaktivitet eller om jag sätter den i sleep manuellt. Har redan disablat massa grejer som kan väcka den (att det ens ska behövas liksom) men det hjälper ej)

Här av vi det stora problemet dem borde fixa, och inte bara att batteriet kan vara slut utan att datorn är så varm så man kan inte ens ta upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Här av vi det stora problemet dem borde fixa, och inte bara att batteriet kan vara slut utan att datorn är så varm så man kan inte ens ta upp den.

Ja det har hänt mig flera gånger att den vaknar i stängd väska och det luktar bränd plast när man tillslut märker det när väskan låter som ett flygplan. 😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan de inte bara fixa sleep istället? Min jobb dator vaknar upp då och då och inte alltför ofta man kommer på morgonen och batteriet är helt tomt.

Det fungerar som det ska. Annars skulle inte spionprogrammen[1] och Windows update kunna köra tillräckligt ofta och när du inte finns vid datorn för att kunna upptäcka det. Och hur skulle det se ut om Windows update inte skulle kunna installera nya spionprogram?

[1] "Telemetri"

Permalänk
Medlem

Har aldrig problem med min laptop (jobb) när jag lägger den i vila genom att stänga locket.
Gör det varje dag.

Men bra om de lyckas kombinera lite lägre hastigheter mot energisparande på ett smidigt sätt. Lite som att ”tillfälligt” köra R7 i eco mode tänker jag.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som har koll på vad skillnaden blir på en stationär dator. Tex skillnad mellan Balanced eller High energy mode?

Jag märker typ ingen skillnad, tycker allt funkar bäst när man kör balanced mode

Är inte så insatt men har det något med hur fort man kan "throttla upp turbo" i kärnorna eller?

Balanced gör att CPU:n inte går på max hastighet hela tiden, utan går i den hastighet som det du gör på datorn kräver, medans High Energy Mode (antar att du menar High Preformance / Best Performance för jag kan inte se High energy mode någonstans) kör CPU:n på max hela tiden, vilket drar mer ström och även högre temperatur

Skrivet av SiRai:

Bärbara datorer brukar väl redan ha olika energiinställningar från tillverkaren som man kan byta snabbt och enkelt mellan. Behöver man verkligen då hålla på och pilla med windowsinställningar?

Det beror på tillverkare. På Lenovo och HP har jag inte haft mycket inställningar gällande energiinställningar, medans Dell har lite inställningar för CPU:n i for av Thermal management.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det har hänt mig flera gånger att den vaknar i stängd väska och det luktar bränd plast när man tillslut märker det när väskan låter som ett flygplan. 😤

Tveksam om det är MS fel, mina HP laptop höll på sådär ibland, under flera generationer EliteBooks. Nuvarande jobb kör Dell och jag har aldrig haft problem med det med nuvarande Dell 7330.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Har själv inte några problem med att mina Windows baserade laptops inte respekterar att de ska vila när de är i suspekt eller locket stängt. Sen har alla dessa modern standby eller vad det heter men har också stängt av fast startspärr då jag föredrar att de är avstängda de få gånger de faktiskt ska vara avstängda.

Min XPS 13 har jag gnällt om och fått tips om i forumet tidigare, oavsett inställningar så verkar den köra 100% (eller mer) när den är igång vilket ger väldigt kort batteritid. Felsöker och provade Linux på den under semestern förra året och där gick den aldrig i någon form av vila. Med Windows återinstallerat så fungerade den mer som innan vilket fortfarande var en stor förbättring.

Detta läge kommer provas på datorn när den blir tillgänglig. Nu körs denna dator mest dockad så batteritid kvittar lite. Älskar den i övrigt trots hur den fungerar och varm den blir. Och sina ladda 8GB RAM.

Har börjat "vänstra" lite med min Macbook Air M1 som fungerar bättre här, framförallt rejält bättre batteritid förstås. Men ser hela tiden att när den är igång men med locket stängs så får jag notiser om att det går att streama från den via Steam. Eventuellt måste Steam stängas av helt då det märks att den äter mer på batteriet när den bara bör vila. Men inte så att MBA eller för den delen legat i suspekt och batteriet varit helt tomt. Hittills.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som har koll på vad skillnaden blir på en stationär dator. Tex skillnad mellan Balanced eller High energy mode?

Jag märker typ ingen skillnad, tycker allt funkar bäst när man kör balanced mode

Är inte så insatt men har det något med hur fort man kan "throttla upp turbo" i kärnorna eller?

High Performance ökar frekvensen på ditt CPU och GPU till max... hela tiden (även när du inte gör någonting på datorn). Balanced ökar bara klockfrekvensen när det behövs.

High Performance är bara ett slöseri av el helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

High Performance ökar frekvensen på ditt CPU och GPU till max... hela tiden (även när du inte gör någonting på datorn). Balanced ökar bara klockfrekvensen när det behövs.

High Performance är bara ett slöseri av el helt enkelt.

Beroende på vad man har för kriterier så gör väl balanced onödigheter så som stänger av tex hårddiskar.
Men går ju göra custom schema.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Tveksam om det är MS fel, mina HP laptop höll på sådär ibland, under flera generationer EliteBooks. Nuvarande jobb kör Dell och jag har aldrig haft problem med det med nuvarande Dell 7330.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Beroende på vad man har för kriterier så gör väl balanced onödigheter så som stänger av tex hårddiskar.
Men går ju göra custom schema.

Hårddiskar har under åren i laptopsammanhang tagit mycket skit för att dra ström - för att folk förvänta sig att dessa drar ström eftersom det är roterande saker i den..., men när man mäter så är snurrdiskar förhållandevis liten förbrukare och oftast stänger spindelmotorn av på aggressivt maner i laptop - moderkortet själv är det som tar mest med att refresha RAM-minnen, CPU och GPU, det som kommer efter är backlight och det är nog inte så stor skillnad idag även om den numera är LED istället för lysrör då haken är att LED ger inte mer ljus per Watt ut än vad rören gjorde förr och nu när man skall klara uppemot 1000 Nits och högre i ljusstyrka genom en panel så brakar det på rätt bra - OLED kan dock dra mindre då det är kraftigt beroende på hur upplyst ytan är.

I windows skulle man kunna spara rätt mycket energi genom att banta alla lager som en skrivning som måste igenom idag allt från rättighetsmaskinen för att se om du får skriva till disken alls över huvud taget, defender och/eller annan AVS som skall smaka på datat, shadow-copy-hantering, olika indexeringar med tveksam nytta för användaren etc. etc.

när jag gjorde 10 miljoners filtestet så tog det typ 55 minuter att skapa dessa i windows (utan defender igång - annars mer än dubbla tiden) medans en linux klarar det 6 minuter vilket ger en aning om vilket träsk av kod som måste plöjas igenom var gång en diskaktivitet skall göras i windows inklusive varför man måste uppdatera $MFT i filsystemet 10 ggr med fysiska skrivningar mot SSD (Räknat i SMART på disken i antal faktiska utförda skrivningar...) för var ny fil som skapas medans i linuxvärlden så cachas alla sådana aktiviteter i RAM och flushas/synkas mot lagringen emellanåt.

en uppstädning OS och optimering och minimering av hur mycket kod som behöver tuggas igenom per aktivitet är en minst lika viktig arbete för att minska energiförbrukningen som att optimera på hårdvarunivån - men det har man inte sett några tecken av från MS-världen någonsin hittills - utan bloat, bloat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

I windows skulle man kunna spara rätt mycket energi genom att banta alla lager som en skrivning som måste igenom idag allt från rättighetsmaskinen för att se om du får skriva till disken alls över huvud taget, defender och/eller annan AVS som skall smaka på datat, shadow-copy-hantering, olika indexeringar med tveksam nytta för användaren etc. etc.

när jag gjorde 10 miljoners filtestet så tog det typ 55 minuter att skapa dessa i windows (utan defender igång - annars mer än dubbla tiden) medans en linux klarar det 6 minuter vilket ger en aning om vilket träsk av kod som måste plöjas igenom var gång en diskaktivitet skall göras i windows inklusive varför man måste uppdatera $MFT i filsystemet 10 ggr med fysiska skrivningar mot SSD (Räknat i SMART på disken i antal faktiska utförda skrivningar...) för var ny fil som skapas medans i linuxvärlden så cachas alla sådana aktiviteter i RAM och flushas/synkas mot lagringen emellanåt.

"Imponerande" att det är sån extrem skillnad mellan OS. Finns det ju rätt mycket för MS att slimma ner.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan de inte bara fixa sleep istället? Min jobb dator vaknar upp då och då och inte alltför ofta man kommer på morgonen och batteriet är helt tomt. Bra för miljön där microsoft och mitt batteri.

(Detta trots att den ska gå in i sleep efter 10 minuters inaktivitet eller om jag sätter den i sleep manuellt. Har redan disablat massa grejer som kan väcka den (att det ens ska behövas liksom) men det hjälper ej)

vilket av dom? finns väldigt många sleep states på en windows maskin idag.

s0 när du jobbar med datorn
s1-s3 gradvis mer aktivt sömnläge beroende på aktivitet
s4 hibernate lägg arbetet du jobbar med i hibernate.sys och stäng ner det mesta.
s5 soft off vad många sätter sina datorer på idag när dom tror att dom stänger av.

sleep states har aldrig fungerar speciellt bra och att felsöka skiten även med direkt kontakt med microsoft är väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

vilket av dom? finns väldigt många sleep states på en windows maskin idag.

s0 när du jobbar med datorn
s1-s3 gradvis mer aktivt sömnläge beroende på aktivitet
s4 hibernate lägg arbetet du jobbar med i hibernate.sys och stäng ner det mesta.
s5 soft off vad många sätter sina datorer på idag när dom tror att dom stänger av.

sleep states har aldrig fungerar speciellt bra och att felsöka skiten även med direkt kontakt med microsoft är väldigt frustrerande.

De behöver fixa sitt "Modern standby" som även när det inte buggar ur tömmer batteriet onödigt snabbt för att datorn ska gå igång snabbt som en mobiltelefon och göra saker i bakgrunden ibland. Man har inget faktiskt val här. Jag prövade att stänga av det i UEFI/BIOS och sätta datorn på "legacy", men det fungerade exceptionellt dåligt med Windows. Mycket segare att vakna än den borde och sedan hackade musen hopplöst när den vaknat o dyl. Fullständigt oanvändbart. Den enda lösningen är därför att jag har "Modern standby" när jag stänger locket och "hibernate" på fn+sleep/måne.

Den nuvarande datorn har dock inte kört hårfönsmodellen än åtminstone, ska väl sägas. Den gamla gjorde det ibland efter att man stängt locket, men jag är lite osäker på om det var hårdvarufel, general-Windows-fel eller både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

vilket av dom? finns väldigt många sleep states på en windows maskin idag.

s0 när du jobbar med datorn
s1-s3 gradvis mer aktivt sömnläge beroende på aktivitet
s4 hibernate lägg arbetet du jobbar med i hibernate.sys och stäng ner det mesta.
s5 soft off vad många sätter sina datorer på idag när dom tror att dom stänger av.

sleep states har aldrig fungerar speciellt bra och att felsöka skiten även med direkt kontakt med microsoft är väldigt frustrerande.

Inte vet jag, varför ska jag behöva veta det? Hur det funkar under huven är totalt ointressant för mig som slutkund. Trycker jag på sleep så förväntar jag mig att den slocknar med minimal energiförbrukning.

Permalänk
Medlem

det är väl inte bara windows fel utan även olika moderkorts UEFI implementationer osv?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+