Proshop retur av datorskärm krångligt?

Permalänk
Inaktiv

Proshop retur av datorskärm krångligt?

Hej

har köpt en datorskärm från proshgop ca 13kg.

Har haft lite problem med den så tänker returnera den. Köpte med qliro så har inte betalat ännu.

På proshops hemsida skapade jag ett returärende och läser följande:

"Produkten skal skickas i retur med utdelning och du rekommenderas att välja ett spårbart alternativ. Varor som returneras med postförskott, utan utdelning eller utan porto nekas mottagning."

Vad innebär att den ska skickas i retur med utdelning?

Sen så står det även såhär:

"Har du valt en fraktsedel från oss, skriv ut den och klistra på paketet. Inte direkt på produktkassen om den levererats med emballage utanpå.

Du kan fortfarande beställa en returfraktsedel. Klicka här

returetikett 99kr"

Vad är det för skillnad mellan returfraktsedel som kostar 99kr och fraktsedel som jag kan skriva ut själv via länk som de gav mig?

Och sista frågan, hur mycket kommer det att kosta mig att skicka (frakt) tillbaka skärmen, kommer jag få tillbaka summan?

Permalänk
Hedersmedlem

Att den ska skickas med utdelning innebär väl att den ska skickas direkt till dem, inte så att de måste hämta ut den hos något ombud. Det löser sig självt om du använder deras fraktsedel som du bör få.

Samma sak med det andra, om du använder deras fraktsedel så är det gratis att returnera.
Har du fått någon?
Jag returnerade ett moderkort nyligen, fick en fraktsedel, skrev ut och klistrade på ett paket, skickade in. Inga problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Att den ska skickas med utdelning innebär väl att den ska skickas direkt till dem, inte så att de måste hämta ut den hos något ombud. Det löser sig självt om du använder deras fraktsedel som du bör få.

Samma sak med det andra, om du använder deras fraktsedel så är det gratis att returnera.
Har du fått någon?
Jag returnerade ett moderkort nyligen, fick en fraktsedel, skrev ut och klistrade på ett paket, skickade in. Inga problem.

Är du säker på att det kommer bli gratis? Jag har fått fraktsedel som jag kan skriva ut och sätta på paketet, men har också fått erbjudande om returfraktsedel för 99kr. Vet inte vad skillnaden mellan dessa är.

Hursomhelst, när jag kollar på postnords hemsida och lägger in de uppgifter som behövs så ser jag att det kommer kosta mig ungefär 700-900kr för att skicka till danmark.

https://www.postnord.se/privat/priser-och-villkor/portotabell... kolla på tabellen under utrikes.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, jag gjorde visserligen reklamation, inte retur, sorry. Det är inte gratis med retur om du bara ångrat dig, till skillnad från om produkten är defekt (som den var i mitt fall).

Om ingen annan har erfarenhet så bör du nog fråga kundtjänst om skillanden mellan fraktsedlarna. Det verkar ju högst ologiskt att du fått en fraktsedel gratis om de tar 99 kr för returer, och lika ologiskt att någon skulle köpa en fraktsedel av dem när de fått en gratis.

Mer än den kostnad Proshop tar för en fraktsedel ska det dock inte kosta, så jag kan inte tänka mig att du får stå för några 700+ kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Är du säker på att det kommer bli gratis? Jag har fått fraktsedel som jag kan skriva ut och sätta på paketet, men har också fått erbjudande om returfraktsedel för 99kr. Vet inte vad skillnaden mellan dessa är.

Hursomhelst, när jag kollar på postnords hemsida och lägger in de uppgifter som behövs så ser jag att det kommer kosta mig ungefär 700-900kr för att skicka till danmark.

https://www.postnord.se/privat/priser-och-villkor/portotabell... kolla på tabellen under utrikes.

Använd den returfraktsedel du har fått. Företaget kan eventuellt dra av kostnaden (99kr) från återköpet, så du alltså kan få betala fakturan på 99kr.

Skickar du eget paket med PostNord så kostar det som du skriver närmare tusenlappen så det är dumt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Hmm, jag gjorde visserligen reklamation, inte retur, sorry. Det är inte gratis med retur om du bara ångrat dig, till skillnad från om produkten är defekt (som den var i mitt fall).

Om ingen annan har erfarenhet så bör du nog fråga kundtjänst om skillanden mellan fraktsedlarna. Det verkar ju högst ologiskt att du fått en fraktsedel gratis om de tar 99 kr för returer, och lika ologiskt att någon skulle köpa en fraktsedel av dem när de fått en gratis.

Mer än den kostnad Proshop tar för en fraktsedel ska det dock inte kosta, så jag kan inte tänka mig att du får stå för några 700+ kr.

Skrivet av nu1mlock:

Använd den returfraktsedel du har fått. Företaget kan eventuellt dra av kostnaden (99kr) från återköpet, så du alltså kan få betala fakturan på 99kr.

Skickar du eget paket med PostNord så kostar det som du skriver närmare tusenlappen så det är dumt.

Okej, så istället för att använda fraktsedeln som jag fått gratis så använder jag returfraktsedeln som kostar 99kr, för då behöver jag inte betala frakten själv. Om jag förstått det rätt.

fattar inte hur det funkar, så här står det på deras hemsida:

https://www.proshop.se/Returer.htm

Fråga: Ska jag själv betala frakten om jag ångrar mitt köp?

Ja, man betalar själv frakten till Proshop om man använder sig av ångerrätten, både vid privata köp, eller om vi gör ett undantag vid företagsköp. Genom returformuläret kan du beställa en returfraktsedel från oss.

Men om man betalar frakten själv, varför då betala 99kr för att köpa returfraktsedel, när man har fått en fraktsedel på pdf format som inte kosta något. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Okej, så istället för att använda fraktsedeln som jag fått gratis så använder jag returfraktsedeln som kostar 99kr, för då behöver jag inte betala frakten själv. Om jag förstått det rätt.

fattar inte hur det funkar, så här står det på deras hemsida:

https://www.proshop.se/Returer.htm

Fråga: Ska jag själv betala frakten om jag ångrar mitt köp?

Ja, man betalar själv frakten till Proshop om man använder sig av ångerrätten, både vid privata köp, eller om vi gör ett undantag vid företagsköp. Genom returformuläret kan du beställa en returfraktsedel från oss.

Men om man betalar frakten själv, varför då betala 99kr för att köpa returfraktsedel, när man har fått en fraktsedel på pdf format som inte kosta något. Eller har jag missat något?

Använd returfraktsedeln du redan har fått bara...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Använd returfraktsedeln du redan har fått bara...

Okej, bara så att förstår det rätt.

Jag ska köpa returfraktsedeln för 99kr och på så sätt slipper jag frakten på 700-800kr genom att köra med fraktsedeln som de skickade gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Okej, bara så att förstår det rätt.

Jag ska köpa returfraktsedeln för 99kr och på så sätt slipper jag frakten på 700-800kr genom att köra med fraktsedeln som de skickade gratis.

Du ska använda returfraktsedeln du har fått skickad till dig...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Proshop har inte fri retur enligt deras villkor. Nu vet jag inte hur processen går till mig jag kan ge mig på en kvalificerad gissning.

1. Du skapade ett returärende, du fick valet att skapa en returfraktsedel.
2. Du har har fått bekräftelse på mejlet om att ett returärende är skapat och även en bifogad pdf på returfraktsedel.
3. Väljer du att nyttja returfraktsedeln du fått som pdf så kommer du få betala för detta. Eftersom du inte betalat något än så lär du få en faktura på summan du ska få betala via Qliro.

Även om du fått en fraktsedel skickad till dig så betyder det inte det är gratis. Det kan vara så att du gjort ett aktivt val för erhålla fraktsedeln. När det kommer till frakt kan en konsument tycka fraktpriset initialt är för högt, så man tror det är billigare att köpa frakten själv. Sen går man till postombudet och inser att helvete, det kostar flera hundra kronor mer. Ja då kan man i efterhand välja att köpa en fraktsedel via återförsäljaren.

Så den fraktsedel du fått som pdf och den fraktsedel du kan köpa i efterhand är basicly same same. Det är ju bara olika tidpunkter då fraktsedeln blivit skapad.

Det är som sagt en kvalificerad gissning utifrån den information du tillhandahållit i tråden.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk

Proshop är ett danskt företag. Det kostar pengar att skicka produkter via posten. Proshop har billigare priser hos posten än du som privatperson. Därför är det billigare att låta Proshop skapa fraktsedel och betala dem.

De står säkert för en del av frakten för att folk ska känna sig trygga i att beställa från dem. Har du någonsin beställt från ett företag som inte har gratis returer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Skrivet av christianmaximilian:

Proshop är ett danskt företag. Det kostar pengar att skicka produkter via posten. Proshop har billigare priser hos posten än du som privatperson. Därför är det billigare att låta Proshop skapa fraktsedel och betala dem.

De står säkert för en del av frakten för att folk ska känna sig trygga i att beställa från dem. Har du någonsin beställt från ett företag som inte har gratis returer?

Egentligen är det den som returerar varan som ska stå för returfrakten men blivit mer standard än undantag att säljaren står för den.

Så den han skriver ut gratis är troligen en gratis förbetald fraktsedel från proshop.

Och vill de ha 700:- betalt när du lämnar in det så är det ju bara att avbryta och gå hem och köpa ettinetten för 99:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av christianmaximilian:

De flesta svenska stora ÅF även en del mindre har gratis returer men inte Proshop.

Och TS vilken modell och vad det för fel på den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

De flesta svenska stora ÅF även en del mindre har gratis returer men inte Proshop.

Och TS vilken modell och vad det för fel på den?

Här har du anledningen https://www.sweclockers.com/forum/trad/1704442-illamaende-och...