Vad köper man för högtalare till en icke-kräsen okännslig användare?

Permalänk
Medlem

Vad köper man för högtalare till en icke-kräsen okännslig användare?

Hej clockers!

Jag har aldrig använt högtalare i hela mitt liv; har fint headset men aldrig varit en TV-människa. Nu har dock min mamma börjat bli lite åt det dövare hållet, och på grund av detta har hon sprängt högtalarna i sin TV när hon försökte kompensera för sin sämre hörsel. Jag skulle vilja skaffa ett par högtalare som kan leverera det ljudet hon behöver utan att dom går sönder. Hon tittar på en del film men mest nyheterna, så kvaliten är inte superviktig och min budget är inte heller jättehög. Skulle kunna tänka mig att köpa begagnat med, men jag är såpass okunnig att det känns lite vågat för mig.

Plats: TV-rum i villa, c.a. 15 kvadratmeter. 70" TV av cirka fem år gammal model. Gott om plats för boxiga högtalare men litet rum. (Dock utan dörr - hon bor ensam, så det är ingen störningsfaktor att tänka på ändå)

Budget: 2-2500:-, ish. Fortfarande inte storinkomstagare, ge mig ett par år till. 🤭

Tack, och go jul!

Permalänk

Soundbar kommer du nog bäst undan med i det läget. Ska det generellt vara högtalare som gäller så behövs ju där också en förstärkare. Netonnet med mera ställen brukar ha outletprodukter till helt okej priser!

Tillägg: finns många soundbars på Facebook marketplace och blocket till riktiga fyndpriser!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Soundbar kommer du nog bäst undan med i det läget. Ska det generellt vara högtalare som gäller så behövs ju där också en förstärkare. Netonnet med mera ställen brukar ha outletprodukter till helt okej priser!

Tillägg: finns många soundbars på Facebook marketplace och blocket till riktiga fyndpriser!

Alla forumen jag slöläste verkade snacka skit om soundbars - så jag tänkte att när platsen ändå finns så verkar högtalare som mer värde för pengarna. Men det är klart, är det inte så så är det ju inte så. 😅

Jag slängde ögonen på https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/system-one-a50bt-system-... som var länkade i en annan tråd - hur är värdet för pengarna?

Permalänk
Skrivet av A_Sham:

Alla forumen jag slöläste verkade snacka skit om soundbars - så jag tänkte att när platsen ändå finns så verkar högtalare som mer värde för pengarna. Men det är klart, är det inte så så är det ju inte så. 😅

Jag slängde ögonen på https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/system-one-a50bt-system-... som var länkade i en annan tråd - hur är värdet för pengarna?

Det kan jag inte svara på, inte speciellt kraftig förstärkare, frågan är hur lättdrivna högtalarna är medmera.
Jag använder själv surroundförstärkare och stereoförstärkare som slutsteg hemma till min Klipsch uppsättning. I sovrummet har jag en soundbar med trådlös subwoofer, kan få upp volymen på den mer än väl utan att det låter skit.

Du får nog ha i åtanke att dom flesta hemmabioforum och hififorum inte är speciellt för det där med soundbar.. 🙂 Åk till elgiganten eller power och provlyssna, dom kan faktiskt låta helt okej (billigare modeller)

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att kolla upp om TV:n och högtalarlösningen du tittar på klarar HDMI CEC / ARC eller vad det heter så ni slipper en extra fjärr för att starta/justera ljudet

Permalänk
Medlem

Har man några avlagda "datorhögtalare" av rimligt snitt kan de vara en enkel lösning.

Jag har en halvsopig Plexgear-uppsättning som ljudanläggning i vardagsrummet, 2 högtalare + nån baslåda, inkopplas med 3.5mm-plug i TVn och ljudet kontrolleras med TV-fjärren precis som vanligt. Bra mycket bättre ljud än TVns inbyggda. Får väl tillägga att jag inte vet om modernare TV-apparater har 3.5mm-plug ut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hej tråden!
Nu har jag köpt ett par https://www.hifiklubben.se/dali-zensor-5-golvhogtalare/dalize... i andrahand! Skaffade också en centerhögtalare. Jag har fortfarande inget kablage - vad är det jag behöver för att driva de här? Är en amp nödvändig, eller behöver jag bara rätt kablar? Vilka kablar behöver jag?

Så här ser baksidan av TV'n ut.
https://files.catbox.moe/02lshn.jpg

Tack så hemskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Sham:

Hej tråden!
Nu har jag köpt ett par https://www.hifiklubben.se/dali-zensor-5-golvhogtalare/dalize... i andrahand! Skaffade också en centerhögtalare. Jag har fortfarande inget kablage - vad är det jag behöver för att driva de här? Är en amp nödvändig, eller behöver jag bara rätt kablar? Vilka kablar behöver jag?

Så här ser baksidan av TV'n ut.
https://files.catbox.moe/02lshn.jpg

Tack så hemskt!

Då du har köpt Center också så är det surround förstärkare som gäller, kolla begagnad då dessa är för dyra jämfört med vad dom kostade förr.
Får inte fram bilden på din tv, det skulle hjälpa. Det du behöver på din tv är ARC då din tv är 5 år gammal så tror jag Earc är utesluten då detta var till top modellerna. Du kommer undan billigare med beg då du inte kommer behöva det senaste för den tv dvs 120hz och earc osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Då du har köpt Center också så är det surround förstärkare som gäller, kolla begagnad då dessa är för dyra jämfört med vad dom kostade förr.
Får inte fram bilden på din tv, det skulle hjälpa. Det du behöver på din tv är ARC då din tv är 5 år gammal så tror jag Earc är utesluten då detta var till top modellerna. Du kommer undan billigare med beg då du inte kommer behöva det senaste för den tv dvs 120hz och earc osv.

Prövar med direktuppladdning istället.

Permalänk
Medlem

Så ingen Hdmi? visst det funkar med optic out men det måste vara en gammal tv

Permalänk
Medlem

Det går koppla tv-ljudet till hörapparaten, kolla med regionens hörcentral. Då provar de ut vad som funkar. Kan också gå att styra så andra ljud får prioritet, t.ex om telefonen ringer, dörrklockan, spislarm osv. Och hela grannskapet behöver inte lida av dånande högtalare för att någon hör illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Sham:

<Uppladdad bildlänk>

Prövar med direktuppladdning istället.

VGA och dubbla SCART, tror den TV:n är något mer än 5 år gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

VGA och dubbla SCART, tror den TV:n är något mer än 5 år gammal?

Ja.. den TVn skriker 10-15 år för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja.. den TVn skriker 10-15 år för mig.

10 tror jag inte räcker och den helt saknar HDMI. Till och med budget-tv:n jag köpte för typ 15 år sedan hade iaf en dylik (dock inte ARC).

Permalänk
Medlem

Nu är jag sen in i tråden. Men för en äldre med hörselnedsättning är inte mer och bättre högtalare nödvändigtvis det rimliga spåret. Det finns alternativt.

Ett alternativ som jag har haft goda resultat med är att helt enkelt flytta ljudet närmare:

Trådlösa högtalare

Sony SRS-LSR100 som är gjorda för syftet men tyvärr inte säljs i Sverige. Det är en högtalare samt en kontroll för tv. Köpte på amazon till min morfar och den fungerar bra.
Annars fungerar nog vilken wifi- eller blåtandhögtalare som helst bra. Ställ den på soffbordet.

Nackhögtalare

Det finns många alternativ i detta segment. Detta är ett alternativ som jag själv tycker mycket om. Flytta ljudet närmare snarare än högre volym.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)