Sony snuvar kunder på köpta tv-serier och filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det är i sånt fall avtalet som Sony gjort från start som är orimligt eller Discovery som brutit avtalet. Man kan i streamingtjänster oftast välja "köpa" eller "hyra". Man kan inte sälja något man kallar köp för att sedan efter ändra det till hyr och dra tillbaka produkten lol.

Licensavtalet mellan Discovery och Sony bör rimligen vara att ett "köp" gäller som att man äger filmen för streaming genom Sony. Kan Sony inte tillhandahålla streaming av filmen längre kan de inte heller ta betalt och bör därför återbetala produkten eller överföra möjligheten till streaming av produkten till en annan motsvarande tjänst som tar över kunden.

De användarvillkor som de skriver är totalt orimliga. Det skulle innebära att man kan sätta leasing och hyra i system och kalla det för köp för att sedan dra tillbaka allt när man känner för det...
Jag skulle nog påstå att så länge de envisas om att sälja/leasa filmer de inte har korrekta licensavtal med så bör de avstå.

Din åsikt gäller ju då även spel på steam, rimligen?

Sen tycker jag det är konstigt det blir nyhet för folk känner sig "snuvade" på film från Sony när andra liknande tjänster inte ens skriver en lista vilka filmer som försvinner och när, så man kan se den en sista gång(eller gånger?).

andra tjänster bara försvinner det tyst så får du märka det själv några år senare när du fått för dig att se filmen eller spela spelet och det helt enkelt inte syns i listan... hatten av på den!

Jag tycker upprördheten är missriktad, då detta pågått i vadå, 20 år? nu borde man lärt sig va det är man egentligen "köper". för du köper ju något. bara inte vad vissa vill påstå att dom "helt rimligt" trodde.

Precis som en butik får häva ett köp om dom råkat lista en produkt som vanligtvis kostar 1999:- för 19.99.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Din åsikt gäller ju då även spel på steam, rimligen?

Sen tycker jag det är konstigt det blir nyhet för folk känner sig "snuvade" på film från Sony när andra liknande tjänster inte ens skriver en lista vilka filmer som försvinner och när, så man kan se den en sista gång(eller gånger?).

andra tjänster bara försvinner det tyst så får du märka det själv några år senare när du fått för dig att se filmen eller spela spelet och det helt enkelt inte syns i listan... hatten av på den!

Jag tycker upprördheten är missriktad, då detta pågått i vadå, 20 år? nu borde man lärt sig va det är man egentligen "köper". för du köper ju något. bara inte vad vissa vill påstå att dom "helt rimligt" trodde.

Precis som en butik får häva ett köp om dom råkat lista en produkt som vanligtvis kostar 1999:- för 19.99.

Nyheten gäller ju att det försvinner 1300 säsonger av olika serier från Sonys tjänst, så det är inte så konstigt att vi klagar på Sony. Men självklart är det minst lika dåligt av andra aktörer, men att säga "men alla gör så" är irrelevant och gör inte det här bättre på något vis.

Att det har pågått i 20 år tyder ju på att det verkligen är dags för förändring och företagen behöver regleras för att det ska bli bättre för konsumenten.

Lagar hänger väldigt sällan med teknologin så dagens lagar är förstås utdaterade. Men det betyder inte att det bara är att gilla läget. En förändring krävs och förändring får man inte genom att böja sig framåt och låta företagen göra precis vad dom vill.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nyheten gäller ju att det försvinner 1300 säsonger av olika serier från Sonys tjänst, så det är inte så konstigt att vi klagar på Sony. Men självklart är det minst lika dåligt av andra aktörer, men att säga "men alla gör så" är irrelevant och gör inte det här bättre på något vis.

Att det har pågått i 20 år tyder ju på att det verkligen är dags för förändring och företagen behöver regleras för att det ska bli bättre för konsumenten.

Lagar hänger väldigt sällan med teknologin så dagens lagar är förstås utdaterade. Men det betyder inte att det bara är att gilla läget. En förändring krävs och förändring får man inte genom att böja sig framåt och låta företagen göra precis vad dom vill.

"alla gör så" är mitt argument för att en vanlig person borde veta vad digitala "köp" innebär, film såsom musik eller spel, du köper en licens inte en permanent kopia av spelet, filmen, låten.

Precis som en fysisk kopia också är en licens. och när den oavsett anledning förstörs, så upphör också din licens, eller rätt, till att se filmen tills du köper en ny. en skiva kan bli repig eller drabbas av bitrot, till exempel.

upphör tjänsten eller tjänstens rätt att "husa" materialet upphör också din licens, att agera dum och påstå att något annat gäller eller att man tror man köpt filmen "4 life" är bara löjligt tycker jag.

sen kan man ju absolut tycka att det borde vara annorlunda. så som man "tycker" det ska vara.

Men det är inte rimligt. Sony eller någon annan kan omöjligen hålla fast i rättigheter och förse dig med tjänsten att strömma filmen i 300 år framöver. det är ohållbart.

Kommer det kravet i laga kraft försvinner möjligheten till dessa tjänster istället.

Digital leverans = bye bye.
det blir att jaga skivor istället. som kan ta slut i lager, till exempel.

(du kommer såklart fortfarande kunna hyra men det är oftast 1 visning eller 24h gräns på det. så gillar du filmen och vill kolla 3-4-5 ggr om året blir det dyrt.)

Nu förlorar alla för att en del spelar dumma i huvet, liksom. eller genuint är outbildade i "internet".
så ser jag det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Din åsikt gäller ju då även spel på steam, rimligen?

Sen tycker jag det är konstigt det blir nyhet för folk känner sig "snuvade" på film från Sony när andra liknande tjänster inte ens skriver en lista vilka filmer som försvinner och när, så man kan se den en sista gång(eller gånger?).

andra tjänster bara försvinner det tyst så får du märka det själv några år senare när du fått för dig att se filmen eller spela spelet och det helt enkelt inte syns i listan... hatten av på den!

Jag tycker upprördheten är missriktad, då detta pågått i vadå, 20 år? nu borde man lärt sig va det är man egentligen "köper". för du köper ju något. bara inte vad vissa vill påstå att dom "helt rimligt" trodde.

Precis som en butik får häva ett köp om dom råkat lista en produkt som vanligtvis kostar 1999:- för 19.99.

Lol, exakt. Om en butik häver köpet pga felaktig eller orimlig info så får man tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Lol, exakt. Om en butik häver köpet pga felaktig eller orimlig info så får man tillbaka pengarna.

ja, i det fallet direkt innan du får en produkt eller tjänst.

i detta fallet har du haft några eller flera år på dig att nyttja tjänsten/produkten under de förutsättningar du var väl medveten om när du betalade. i min mening är dom inte skyldig dig nånting utöver möjligen goodwill.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

"alla gör så" är mitt argument för att en vanlig person borde veta vad digitala "köp" innebär, film såsom musik eller spel, du köper en licens inte en permanent kopia av spelet, filmen, låten.

Precis som en fysisk kopia också är en licens. och när den oavsett anledning förstörs, så upphör också din licens, eller rätt, till att se filmen tills du köper en ny. en skiva kan bli repig eller drabbas av bitrot, till exempel.

upphör tjänsten eller tjänstens rätt att "husa" materialet upphör också din licens, att agera dum och påstå att något annat gäller eller att man tror man köpt filmen "4 life" är bara löjligt tycker jag.

sen kan man ju absolut tycka att det borde vara annorlunda. så som man "tycker" det ska vara.

Men det är inte rimligt. Sony eller någon annan kan omöjligen hålla fast i rättigheter och förse dig med tjänsten att strömma filmen i 300 år framöver. det är ohållbart.

Kommer det kravet i laga kraft försvinner möjligheten till dessa tjänster istället.

Digital leverans = bye bye.
det blir att jaga skivor istället. som kan ta slut i lager, till exempel.

(du kommer såklart fortfarande kunna hyra men det är oftast 1 visning eller 24h gräns på det. så gillar du filmen och vill kolla 3-4-5 ggr om året blir det dyrt.)

Nu förlorar alla för att en del spelar dumma i huvet, liksom. eller genuint är outbildade i "internet".
så ser jag det.

Ingen har sagt att Sony ska strömma filmen i 300 år. Jag har sagt att om Sony inte längre kan streama filmen som man har betalat för så ska den göras tillgänglig för nerladdning så att man t.ex. kan bränna den på skiva själv, eller lägga i sitt digitala bibliotek.

Det får dom inte göra så som avtalen ser ut idag, men då ska det regleras så att avtalen inte ser ut så.

Vi är alla fullt medvetna om att man betalar för rätten att titta på filmen och om tjänsten läggs ner så är det kört. Även det ska då förstås regleras så att man faktiskt har rätt att ladda ner den och spara ifall sagda tjänst lägger ner.

Ingenting är orimligt. Om något är orimligt så är det hur företagen har laglig rätt att göra som dom gör.

För övrigt så är det fullt lagligt att göra en kopia på en fysisk film som du har köpt. Likadant med musik.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, i det fallet direkt innan du får en produkt eller tjänst.

i detta fallet har du haft några eller flera år på dig att nyttja tjänsten/produkten under de förutsättningar du var väl medveten om när du betalade. i min mening är dom inte skyldig dig nånting utöver möjligen goodwill.

Det som oavsett inte håller är att det inte finns någon specificerad tid eller period för "produkten/tjänsten". Köper du så köper du annars är det ett abonnemang eller en hyra och det måste vara tidsspecifikt.

Du kan inte ange en tjänst som du inte kan specificera ut vad du får när du betalar:
Du kanske får filmen eller kanske inte, kanske 1 dag eller kanske 100 år, vem vet, men du ska betala x antal kronor för att "köpa filmen". Det finns ingen produkt som fungerar så, då är vi inne på att sälja lotter och det är reglerat på ett helt annat sätt.

Det här upplägget kommer aldrig hålla och det är superbra att det blir sån stor grej av detta denna gång med Sony. Hoppas på att det blir reglerat korrekt så man kan få ett "prejudikat" och bättre standard för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ingen har sagt att Sony ska strömma filmen i 300 år. Jag har sagt att om Sony inte längre kan streama filmen som man har betalat för så ska den göras tillgänglig för nerladdning så att man t.ex. kan bränna den på skiva själv, eller lägga i sitt digitala bibliotek.

Det får dom inte göra så som avtalen ser ut idag, men då ska det regleras så att avtalen inte ser ut så.

Vi är alla fullt medvetna om att man betalar för rätten att titta på filmen och om tjänsten läggs ner så är det kört. Även det ska då förstås regleras så att man faktiskt har rätt att ladda ner den och spara ifall sagda tjänst lägger ner.

Ingenting är orimligt. Om något är orimligt så är det hur företagen har laglig rätt att göra som dom gör.

För övrigt så är det fullt lagligt att göra en kopia på en fysisk film som du har köpt. Likadant med musik.

Visst vore det bra om det fanns "purchase to download" och rättighetsinnehavare gick med på det.

Men nu är det inte det dom säljer eller som du har betalt för/köpt..
du har betalt för eller "köpt" för digital leverans "on the fly" av titeln, med begränsningarna det innebär.

Inget konstigt med det. inte perfekt, men absolut inget som kallar för återbetalning eligt mig.

Enda fallet kanske om du kan påvisa att du köpt tillgång till titeln men -aldrig- nyttjat den. men då borde du kräva det inom rimlig tid, typ "köpt av misstag", och inte när titeln ska försvinna från tjänsten efter något år och dom faktiskt ger dig en heads up så du kan göra tid att se den i god tid innan. jag tycker dom uppfyller sin goodwill där, med tanke på att många andra tjänster inte gör så. titlar kommer och går friskt där utan ett knyst.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, i det fallet direkt innan du får en produkt eller tjänst.

i detta fallet har du haft några eller flera år på dig att nyttja tjänsten/produkten under de förutsättningar du var väl medveten om när du betalade. i min mening är dom inte skyldig dig nånting utöver möjligen goodwill.

Det låter som du är en telefonsupport som sitter och läser svar rakt ur en policy-guide ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Visst vore det bra om det fanns "purchase to download" och rättighetsinnehavare gick med på det.

Men nu är det inte det dom säljer eller som du har betalt för/köpt..
du har betalt för eller "köpt" för digital leverans "on the fly" av titeln, med begränsningarna det innebär.

Inget konstigt med det. inte perfekt, men absolut inget som kallar för återbetalning eligt mig.

Enda fallet kanske om du kan påvisa att du köpt tillgång till titeln men -aldrig- nyttjat den. men då borde du kräva det inom rimlig tid, typ "köpt av misstag", och inte när titeln ska försvinna från tjänsten efter något år och dom faktiskt ger dig en heads up så du kan göra tid att se den i god tid innan. jag tycker dom uppfyller sin goodwill där, med tanke på att många andra tjänster inte gör så. titlar kommer och går friskt där utan ett knyst.

Grejen är ju att det ska inte spela någon roll ifall Discovery inte tycker att man ska få ladda ner filmen om man har betalat för den. Discovery tycker inte att du ska kunna kopiera dina köpta fysiska DVD-skivor med serierna, men det spelar ingen roll för lagen säger att vi får det.

Lagen har inte hunnit ikapp tekniken, men självklart borde samma sak gälla när man köper digital version av samma serie.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det låter som du är en telefonsupport som sitter och läser svar rakt ur en policy-guide ^^

Tycker bara det är konstigt när folk "känner sig snuvade" på något som aldrig fanns och som de känner sig nån sorts rätt till.
Är absolut inte på Sonys sida som nån sorts fanboy, slutade med deras produkter och tjänster nångång under PS3's livscykel. kritiserar också Nintendo's system starkt.

Mycket märkligt att man nu helt plötsligt tror eller vill att online-tjänster ska vara något de inte är och aldrig varit, och förmodligen, då det är så enormt orimligt, aldrig kommer bli.

och sen på något sätt tycka man har laglig rätt till nån sorts kompensation för sagd påhittad vara... fräckt

(det är mycket möjligt nån domstol nånstans finner rätt till det. men isåfall som sagt då skulle alla liknande tjänster gå i förlust om det går i laga kraft, att betala tillbaka för använd tjänst lmao)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Grejen är ju att det ska inte spela någon roll ifall Discovery inte tycker att man ska få ladda ner filmen om man har betalat för den. Discovery tycker inte att du ska kunna kopiera dina köpta fysiska DVD-skivor med serierna, men det spelar ingen roll för lagen säger att vi får det.

Lagen har inte hunnit ikapp tekniken, men självklart borde samma sak gälla när man köper digital version av samma serie.

Men du har ju inte köpt "ett exemplar" av filmen.
du har köpt tillgång till att visa den på tjänsten i fråga MED caveats (rättigheter drags tillbaks, tjänst lägger ner, et al)

Vill du sen göra en privat kopia typ "spela in"... upp till dig att lösa det. inte leverantören.

Du får med egen utrustning göra en kopia på en vhs, cd, dvd, med din egen utrsutning (dubbel vhs, pc med brännare.)

Men du kan inte repa skivan och sen be butiken eller rättighetsinne havaren om en ny! "jag glömde göra min lagstadgade privatkopia innan den gick sönder" (eller innan titeln försvann från tjänsten, i detta fall.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Men du har ju inte köpt "ett exemplar" av filmen.
du har köpt tillgång till att visa den på tjänsten i fråga MED caveats (rättigheter drags tillbaks, tjänst lägger ner, et al)

Vill du sen göra en privat kopia typ "spela in"... upp till dig att lösa det. inte leverantören.

Du får med egen utrustning göra en kopia på en vhs, cd, dvd, med din egen utrsutning (dubbel vhs, pc med brännare.)

Men du kan inte repa skivan och sen be butiken eller rättighetsinne havaren om en ny! "jag glömde göra min lagstadgade privatkopia innan den gick sönder" (eller innan titeln försvann från tjänsten, i detta fall.)

Jag tror att jag har varit väldigt tydlig med min ståndpunkt så jag säger tack för mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror att jag har varit väldigt tydlig med min ståndpunkt så jag säger tack för mig.

Tack själv! Önskar dig en bra dag

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Grejen är ju att det ska inte spela någon roll ifall Discovery inte tycker att man ska få ladda ner filmen om man har betalat för den. Discovery tycker inte att du ska kunna kopiera dina köpta fysiska DVD-skivor med serierna, men det spelar ingen roll för lagen säger att vi får det.

Lagen har inte hunnit ikapp tekniken, men självklart borde samma sak gälla när man köper digital version av samma serie.

Helt säker?

Har för mig att det bara är svensk media vi har rätt till att kopiera om inte eu förslaget som någon länkade tidigare säger annat har inte hunnit mer än skumma lite snabbt i det så kan inte säga säker vet bara att jag har för mig den svenska lagen bara tillåter kopiering av svenskproducerat och som inte är krypterat.

Har för mig den svenska även har div regler angående on demand strömmat material.

Så idag typ inget iom att allt är krypterat, onlinesänt eller on demand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Helt säker?

Har för mig att det bara är svensk media vi har rätt till att kopiera om inte eu förslaget som någon länkade tidigare säger annat har inte hunnit mer än skumma lite snabbt i det så kan inte säga säker vet bara att jag har för mig den svenska lagen bara tillmåter kopiering av svenskproducerat och som inte är krypterat.

Har för mig den svenska även har div regler angående on demand strömmat material.

Ersättning från Copyswede sker även till utländska rättighetsinnehavare så rimligtvis täcks även dessa in av regelverket för privatkopiering.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ersättning från Copyswede sker även till utländska rättighetsinnehavare så rimligtvis täcks även dessa in av regelverket för privatkopiering.

Dåså. Bara å leta fram gamla vhsen å börja spela in alla sina serier och filmer man köpt problem solved.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

"alla gör så" är mitt argument för att en vanlig person borde veta vad digitala "köp" innebär, film såsom musik eller spel, du köper en licens inte en permanent kopia av spelet, filmen, låten.

Precis som en fysisk kopia också är en licens. och när den oavsett anledning förstörs, så upphör också din licens, eller rätt, till att se filmen tills du köper en ny. en skiva kan bli repig eller drabbas av bitrot, till exempel.

upphör tjänsten eller tjänstens rätt att "husa" materialet upphör också din licens, att agera dum och påstå att något annat gäller eller att man tror man köpt filmen "4 life" är bara löjligt tycker jag.

Ja upphovsrätten är vad den är. Jag instämmer här. Det här slog inte ner från ingenstans direkt ;).

Skrivet av GizmoTheGreen:

sen kan man ju absolut tycka att det borde vara annorlunda. så som man "tycker" det ska vara.

Men det är inte rimligt.

Det här är jag däremot inte helt med på.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Sony eller någon annan kan omöjligen hålla fast i rättigheter och förse dig med tjänsten att strömma filmen i 300 år framöver. det är ohållbart.

Jag skulle nog vilja påstå motsatsen här. Jag ser inte varför det inte skulle gå att erbjuda kunden fortsatt tillgång till ett verk om en plattform stänger ner. För ett gäng år sedan var det väl tekniskt inte särskilt lätt. Men numer vill jag påstå att det går att erbjuda en tillgångskanal direkt från upphovsrättsinnhehavaren om en återförsäljare/butik går på knäna. Tjänsten behöver inte vara lika smidig - men ge fortsatt tillgång iaf.
Det är klart att det inte blir rimligt att ha kontrakt 70 år efter köparens död som jag skrev tidigare i tråden hehe.
Det varmest en glirning åt att det är lika orimligt att upphovsrätten ska gälla så länge som den gör i nuläget.
Båda två är orimliga. Men kan man acceptera den ena så kan man acceptera den andra.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Kommer det kravet i laga kraft försvinner möjligheten till dessa tjänster istället.

Digital leverans = bye bye.
det blir att jaga skivor istället. som kan ta slut i lager, till exempel.

(du kommer såklart fortfarande kunna hyra men det är oftast 1 visning eller 24h gräns på det. så gillar du filmen och vill kolla 3-4-5 ggr om året blir det dyrt.)

Nu förlorar alla för att en del spelar dumma i huvet, liksom. eller genuint är outbildade i "internet".
så ser jag det.

Jag vill påstå att kunderna förlorar i nuläget för att upphovsrättsinnehavarna kommer undan med ganska ochyssta säljvillkor på en del upplägg.

Däremot tror jag att digitala leveeranser kommer kunna fortsätta existera även om man rättar till läget lite. Streamingtjänsterna ser jag inte att de skulle påverkas alls exempelvis. Där har man inte köpt obegränsad tillgång.
För mjukvara som kan behöva uppdateringar - mmmm. Där finns undantag i befintlig upphovsrättslagstiftning. Har svårt att se hur man kan passa in det här. Sure.
Men för rörlig bild och ljud ser jag att det skulle gå att fortsätta sälja verk - med garanti på tillgänglighet ett helt gäng år fram i tiden. Då blir det tydligare vad som gäller också.
För

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Man köper aldrig själva verket. Upphovsrätten är juridiskt uppbygd så att det är ägarna av upphovsrätten som är den enda ägaren av verket.
Det man som konsument köper är en licens för nyttlajderätt av verket. På skiva, på streamintjänster och på VHS. Med lite olika bestämmelser för vad som ingår för olika packeteringar av verket.

Tekniskt sett innebär det en betydande skillnad för exempelvis då licenser som ges ut över digitala plattformar - som kan stängas ner.

Jag kan väl tycka att produktutformningen inte riktigt är OK mot kund för den här typen av licenser. OK om det är mjukvara som måste underhållas på vissa sätt. Men det bör finnas krav på fortsatt tillgänglighet för exempelvis rörlig bild och ljud om man köpt dem som det marknadsförs som.
Eller åtminstonne en tidsgräns hur länge det ska gälla som mist. Sätt samma som för hur länge upphovsrätten gäller.

"Upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid och under 70 år därefter."

Så 70 år efter att köparen av nyttjandelicensen dött. Det är väl ganska rimligt att det gäller åt båda hållen.
Eller iaf så länge upphovsrätten är giltig.

Inte ens det.

Om jag "köper" en film på Playstation t.ex. så har jag inte med automatik köpt rättigheten att strömma samma film på andra plattformar. Du har i praktiken inte köpt en licens till verket, du har köpt rätten att strömma verket via den specifika plattformen.

Eller tja, det är väl lite hårklyverier, man kan väl säga att "playstation-versionen" av filmen är ett eget verk. Kanske?

En annan variant hade varit en lagstiftning som säger att om någon som "sålt" en film på strömning som inte längre vill tillhandahålla titeln istället behöver överlåta avtalet till någon annan som kan fullfölja det på någon annan plattform. Alternativt tillåta att den som köpt licensen laddar ner en egen kopia under en begränsad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Men du har ju inte köpt "ett exemplar" av filmen.
du har köpt tillgång till att visa den på tjänsten i fråga MED caveats (rättigheter drags tillbaks, tjänst lägger ner, et al)

Vill du sen göra en privat kopia typ "spela in"... upp till dig att lösa det. inte leverantören.

Du får med egen utrustning göra en kopia på en vhs, cd, dvd, med din egen utrsutning (dubbel vhs, pc med brännare.)

Men du kan inte repa skivan och sen be butiken eller rättighetsinne havaren om en ny! "jag glömde göra min lagstadgade privatkopia innan den gick sönder" (eller innan titeln försvann från tjänsten, i detta fall.)

Det fina är att Eu-domstolar inte håller med dig om detta, det är ett "hyresavtal" och måste tydligt visas att det är det, en knapp som det står "KÖP" på är inte förenlig med detta.
Jag hävisar till frankrike v steam, så snälla sluta upprepa dig om att det enbart skulle handla om att konsumenter har missuppfattat vad det är man "köper"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det fina är att Eu-domstolar inte håller med dig om detta, det är ett "hyresavtal" och måste tydligt visas att det är det, en knapp som det står "KÖP" på är inte förenlig med detta.
Jag hävisar till frankrike v steam, så snälla sluta upprepa dig om att det enbart skulle handla om att konsumenter har missuppfattat vad det är man "köper"

Distinktion mellan hyra och köp är att hyra är en engångs, köpa obegränsad tillgång på obestämd tid är då ett just ett köp.

Så alla spel på steam är hyrda? det är ju jävligt intressant för jag tror 99.9 procent av människor är helt med på vad "köp" innebär just där också.

Skulle dom banna mitt konto ska dom betala tillbaka för alla spel jag köpt? vore ju najs iof.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Detta är en av anledningarna att jag köper 90% av mina spelnycklar från keyshops. Aldrig att jag betalar fullpris när risken finns att spelen man betalt för kan försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, precis, så när ska allmänheten lära sig vad digitala köp innebär -just nu- och att inte använda det? istället för att leka offer när det uppenbara händer.

i detta fallet är det ju inte ens i Sonys händer. rättighetsinnehavaren vill nog ha exclusivitet på serierna/filmerna i fråga på sin egen plattform, vilken det nu är, och därför vägrar förnya avtal/licens.

Det är extremt enkelt för Sony att undvika denna situation. Och det ligger 100% på Sony att detta sker.

Sälj bara film som du har rätten att leverera tills din egen tjänst upphör.
Vill rättighetsinnehavaren kunna dra tillbaks licensen inte bara för nya köp utan även för redan gjorda köp så låt bli att sälja filmen på din tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Steam låter dig alltid ladda ner spelet även om det är borttaget från butiken. Det har förstås varit fallet hos Sony också men nu visar Sony att dom skiter fullständigt i konsumenter.

Ett liknande exempel är kanske då patchar till spel mm. Rockstar plockade ju bland annat bort en bunte musik från tex gta vc på steam då deras licens för musiken gått ut. Går ju att modda tillbaka, men går inte att få "originalupplevelsen" om man inte har en fysisk kopia av spelet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är extremt enkelt för Sony att undvika denna situation. Och det ligger 100% på Sony att detta sker.

Sälj bara film som du har rätten att leverera tills din egen tjänst upphör.
Vill rättighetsinnehavaren kunna dra tillbaks licensen inte bara för nya köp utan även för redan gjorda köp så låt bli att sälja filmen på din tjänst.

och enligt dom kriterierna är tjänsten omöjlig. du kan inte garantera rättigheter att distribuera materialet för all framtid (2 år,10 år, 15 år , var drar vi gränsen?).
hejdå att köpa film och musik online, hejdå köpa spel online, för samma gäller där.

och det gäller alla aktörer.

So jag sagt innan finner jag personligen att vad "köp" innebär för en Digital tjänst med Digital leverans är allmänt känt.

vad heter det, praxis? det är väletablerat. köpare är rimligen medveten om vad licensen dom köper innebär och användarvillkor osv och all annan mumbojumbo.

I 20 år gott och väl har vi haft detta nu, men nu med Sony blir det rabalder...
typ som varje år alla på vägarna glömt vad is och snö är.

och då är det Sony som utmärks som boven och inte copyright-systemet eller IP innehavaren som utnyttjar sin rätt...

Jag kan köpa argument att köpet ska gå över till ordinarie rättighetsinnehavaren ( i detta fall discovery?) och att man då ska erbjudas att tillgången till titlen övergår till Discoverys ansvar, då deras egen tjänst om dom har. men detta vilar på Discovery tycker jag och inte Sony.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Distinktion mellan hyra och köp är att hyra är en engångs, köpa obegränsad tillgång på obestämd tid är då ett just ett köp.

Så alla spel på steam är hyrda? det är ju jävligt intressant för jag tror 99.9 procent av människor är helt med på vad "köp" innebär just där också.

Skulle dom banna mitt konto ska dom betala tillbaka för alla spel jag köpt? vore ju najs iof.

Jag börjar bli trött på att upprepa mig, det är redan fastslaget att den typen av försäljning som de hävdar att de gör inte är rättsligt korrekt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...
Vad du tror att människor förstår eller inte av vad Steam och andra digitala återförsäljare försöker hävda spelar inte någon roll egentligen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag börjar bli trött på att upprepa mig, det är redan fastslaget att den typen av försäljning som de hävdar att de gör inte är rättsligt korrekt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...
Vad du tror att människor förstår eller inte av vad Steam och andra digitala återförsäljare försöker hävda spelar inte någon roll egentligen.

Helt enig med dom om hur dom väljer att beskriva och hur utfallet har varit om detta, Dock har väl ändå Valve hållit sig på mattan när det kommer till utfallet? Jag kan inte minnas att dom har tagit bort köpta spel ur folks konton även om det har försvunnit från köp sidan?

Valve är inte GoG/jesus men dom har ett tillräckligt bra trackreckord i min bok till skillnad från merparten av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag börjar bli trött på att upprepa mig, det är redan fastslaget att den typen av försäljning som de hävdar att de gör inte är rättsligt korrekt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...
Vad du tror att människor förstår eller inte av vad Steam och andra digitala återförsäljare försöker hävda spelar inte någon roll egentligen.

Vad jag kan se av artikeln handlar det ju om second hand försäljning av licenser. te.x sälja min rätt till ett spel jag köpt vidare till ett annat konto. det kan jag hålla med om.
men orimligt att jag ska kunna sälja den till någon som inte har steam och kräva valve på en CD skiva i posten eller "kod" till spelet på nintendo e-shop.

men det återstår att Köp av produkt och köp av tjänst/licens är två olika saker.
men båda är _köp_.
har du köpt tjänst/licens att strömma en titel on demand och avtalet är "tills licens på titeln inte finns i vår hand mer" så är det det du har "köpt", du kan inte säga att du köpt något annat (permanent åtgång till titeln igenom säljaren oavsett säljarens befintliga licensläge) och då kräva säljaren bryter mot lagen bara för det står "köp" på knappen. det är urbota löjligt och jag står fast vid det.

Inte sony som är boven, inte sony som "lurar" kunder. klaga på copyright och dess lagar istället. roten av detta "problem".
det är mer konstruktivt.

Jag tackar för mig nu, ha det bra!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Helt enig med dom om hur dom väljer att beskriva och hur utfallet har varit om detta, Dock har väl ändå Valve hållit sig på mattan när det kommer till utfallet? Jag kan inte minnas att dom har tagit bort köpta spel ur folks konton även om det har försvunnit från köp sidan?

Valve är inte GoG/jesus men dom har ett tillräckligt bra trackreckord i min bok till skillnad från merparten av marknaden.

Nej, men vad jag vet är det endast de som vi har något faktiskt domslut kring detta, den viktiga biten i artikeln var egentligen detta

Citat:

De menar istället på att Steam säljer licenser av spel, som spelarna sedan äger till fullo. Detta överensstämmer även med en dom från 2012, där EU-domstolen slog fast att en transaktion av digitala varor fortfarande innefattar en flytt av äganderätten. Detta oavsett om det initiala köpet görs genom nedladdning eller ej.

Detta är applicerbart på i princip allt digitalt material som säljs på nätet (draget till sin spets), och gör att det inte går att gömma sig bakom "vi säljer en licens att konsumera materialet, inte materialet i sig".

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tror vi behöver skilja på när man köper en film på t.ex. blockbuster och betalar specifikt för den filmen, och när man på Netflix prenumerar på en tjänst.

Netflix är nog alla överens om att man får det man får (gilla läget helt enkelt). Men när man köper en specifik film och betalar för just den filmen så vill man ju kunna titta på den i all överskådlig framtid, som om man köpte en fysisk kopia.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT