(HJÄLP) Hög GPU använding av ny skärm

Permalänk
Medlem

(HJÄLP) Hög GPU använding av ny skärm

Tjenare!

Fick hem min nya dator skärm idag och efter att jag har kopplat in den och startat ett spel så går mitt grafikkort igång på max.
Skärmen jag köpt är ''LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz''

Skärmen jag använde mig av innan var ''Asus LED AH-IPS 60hz 1920x1080''

I min dator sitter ett ''PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER'' och en ''AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB'' processor.

Har försökt ändra inställningar i spel och på skärm men inte lyckats , så jag hoppas att kunna få ett svar av någon här inne som är mer insatt än jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du när du spelar? Det är i sådana fall fullkomligt normalt, man brukar sträva efter 100% GPU-användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking

Du vill att den ska jobba 100%

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Om du köpt en 180hz skärm för att ersätta en 60hz, och vsynk aktiverat på båda eller åtminstone den förra, så skottar ju den nya undan 3x så många delbilder per sekund. Inte så konstigt isåfall om grafikkortet få kämpa mer än tidigare.

Permalänk
Medlem

Nya skärmen har högre upplösning. Det gör att det krävs mer av GPU. Så den går på högre fräs.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Menar du när du spelar? Det är i sådana fall fullkomligt normalt, man brukar sträva efter 100% GPU-användning.

Jo men det bli fps drop också och det har inte varit så innan jag bytte så tycker det känns konstigt.

Här är en bild:

Permalänk
Hedersmedlem

Nya skärmen är ju högre upplösning (2560x1440) mot den gamla (1920x1080), så grafikkortet har c:a 78% fler pixlar att få igenom varje bildruta som det skapar, så FPS kommer tyvärr alltid bli lägre. Det går inte riktigt att "fixa", mer än att sänka inställningar, använda FSR för att rendera i lägre upplösning, eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lund1n: välkommen till aha-upplevelsen. Du beskriver det fullt normala och det alldeles förväntade.

Som det skrivs har du med övergången från 1920x1080 till 2560x1440 hela x1,78 fler pixlar att rendera för GPU:n. Vilket också fungerar rätt bra som överslagsräkning för hur mycket FPS man tappar i den förändringen. Om du får 67 FPS med nya skärmen fick du förmodligen runt 110 FPS när du kör 1920x1080 vilket du också kan testa på den nya skärmen. Nackdelen är då att skalningen försämrar grafikkvaliteten eftersom det är ogynsamm skalningsfaktor 1080p->1440p på låg upplösning i termer av ppi, pixel per inch.

Det är också här du kan börja experimentera med adaptiv synk/Freesync och ser om det matchar din önskan om spelupplevelse bättre.

Just detta är orsaken, tillsammans med prisnivån då, till att 1920x1080-skärmar fortfarande är populära. Det är enklare att driva den upplösningen i både höga skärmfrekvenser (Hz) och högre renderingsfrekvens (FPS) vilket kan vara viktigt för den typen av spel. QHD/1440p-skärmar väljer man för att man behöver den större pixelmatrisen i exempelvis Windows och för grafikupplevelsen i spel där man prioriterar just upplevelsen.