Behöver hjälp med skärmval och vad jag kan köra med min dator som heter AMD Ryzen™ 7 7735HS Mini PC--NucBox K2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Finns väldigt många spel att välja på trots det

Factorio ska fungera bra, så länge inte man kör en enorm megabas

Självklart men så fort man nämner moderna AAA tittar så är det nog bara att glömma tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norrby89:

Mhmm och när det kommer till skärm val så är nog allt över 60/75hz overkill så länge det inte är riktigt gamla spel eller väldigt enkla spel typ meatboy och liknande som ska spelas.

Faktiskt ett klassisk missräkning runt skärmar och frekvenser. Man vinner på höga Hz även vid låga FPS. Även V-sync fungerar bättre på höga frekvenser eftersom man får fler multiplar. En 240 Hz-skärm får till exempel jämna FPS multiplar på:

60, 48, 40, ≈34, 30, ≈27, 24, ≈22, 20, ≈18 etc...

Där 60 Hz-skärmen får multiplar på

60, 30, 20, 15 etc..

Plus att skärmen med högre frekvens fungerar mycket bättre för adaptiv synk vilket verkligen kan hjälpa när man har klena grafikkort. Plus allt detta med att den rappare skärmen ger mindre eftersläp, överlag lägre latens etc.

Det enda man förlorar är pengarna. Men idag handlar det om hundralappar om ens det. Var lite annat för 7–10 år sedan när prislappen på spelskärmar ofta stod i proportion till frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt ett klassisk missräkning runt skärmar och frekvenser. Man vinner på höga Hz även vid låga FPS. Även V-sync fungerar bättre på höga frekvenser eftersom man får fler multiplar. En 240 Hz-skärm får till exempel jämna FPS multiplar på:

60, 48, 40, ≈34, 30, ≈27, 24, ≈22, 20, ≈18 etc...

Där 60 Hz-skärmen får multiplar på

60, 30, 20, 15 etc..

Plus att skärmen med högre frekvens fungerar mycket bättre för adaptiv synk vilket verkligen kan hjälpa när man har klena grafikkort. Plus allt detta med att den rappare skärmen ger mindre eftersläp, överlag lägre latens etc.

Det enda man förlorar är pengarna. Men idag handlar det om hundralappar om ens det. Var lite annat för 7–10 år sedan när prislappen på spelskärmar ofta stod i proportion till frekvensen.

Fast det är ju inte bara hundralappar mellan billigaste 75 hz och billigaste "gaming" skärm tyvärr

Just nu är billigaste gamingskärm på INET 2290 (om jag ignorerar rabatterade)
Billigaste 75 hz är 1590.
Stor skillnad om man verkligen är ute efter billigt

Har man tid att vänta på rabatter så kan man därmot komma undan med bättre såklart

Men i övrigt var det nyttig information som alla kan dra nytta av att veta om

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Bildexpert 📺

Talar vi 1080p-skärmar, som är mer rimligt för TS om han vill hålla frekvenserna uppe är det många skärmar som går för närmare 1500 kr för stunden: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=1004&r_7044=144-56...

Inkluderar man 75 Hz:are i sökningen är det några så kommer ned till 1000 kronor. Men de skärmar är mycket sämre för spelande. frekvensspannet är för snävt för att adaptiv synk ska fungera optimalt via frekvensdubblering och då tappar man en av de bäst sätten att hjälpa till för klena grafikkort.

Visst, tycker man 500 kronor i skillnad är oaceptabelt mycket pengar, så ja visst. Men det är också därför jag undviker att väga in prisaspekten i det hela då det är så personligt vad man tycker om pengar. Den tekniska skillnaden däremot är oberoende av vad man tycker. Skärmen som når 144+ Hz kommer vara bättre för alla typer av spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Talar vi 1080p-skärmar, som är mer rimligt för TS om han vill hålla frekvenserna uppe är det många skärmar som går för närmare 1500 kr för stunden: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=1004&r_7044=144-56...

Inkluderar man 75 Hz:are i sökningen är det några så kommer ned till 1000 kronor. Men de skärmar är mycket sämre för spelande. frekvensspannet är för snävt för att adaptiv synk ska fungera optimalt via frekvensdubblering och då tappar man en av de bäst sätten att hjälpa till för klena grafikkort.

Visst, tycker man 500 kronor i skillnad är oaceptabelt mycket pengar, så ja visst. Men det är också därför jag undviker att väga in prisaspekten i det hela då det är så personligt vad man tycker om pengar. Den tekniska skillnaden däremot är oberoende av vad man tycker. Skärmen som når 144+ Hz kommer vara bättre för alla typer av spelande.

Prisjakt har massa försäljare som iaf jag skulle undvika som har konstigt låga priser. Men självklart kan man säkert få till nått billigare

Men om man jagar en skärm i det absoluta bottensegmentet är 500 kr mycket pengar är jag rädd.

Och jag förstår helt din hållning till att överlåta till individen att ta beslut vad som är dyrt eller inte

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT