Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

TCL C745 vs Philips PUS8808

Hej,

Jag kollar efter en ny TV 65" inom pris 10 000 - 12 000.

Jag har kollat på TCL C745 och Philips PUS8808. På pappret känns TCL:en bättre men är tveksam till kvaliteten kontra Philips.

Någon som har erfarenhet och/eller råd att ge?

Har ni något annat förslag inom samma pris är det välkommet.

Permalänk
Medlem

Philips är sedan länge "outsourcat" så kvalitén där är också tveksam (mjukvaran kan ha lustiga saker för sig med bland annat bilden) men definitivt bättre än TCL.

Bäst är väl att du väntar till mellandagarna, men Sonys X85-serie eller ev förra årets X90 kan vara intressant i det prisläget. Blir svårt att få en OLED i det prisläget. Även om jag inte är ett fan av Samsung så kanske deras Q80-serie eller högre vara av intresse också. Panasonic kan det vara värt att hålla ögonen på också när det är kampanjer.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Philips är sedan länge "outsourcat" så kvalitén där är också tveksam (mjukvaran kan ha lustiga saker för sig med bland annat bilden) men definitivt bättre än TCL.

Bäst är väl att du väntar till mellandagarna, men Sonys X85-serie eller ev förra årets X90 kan vara intressant i det prisläget. Blir svårt att få en OLED i det prisläget. Även om jag inte är ett fan av Samsung så kanske deras Q80-serie eller högre vara av intresse också. Panasonic kan det vara värt att hålla ögonen på också när det är kampanjer.

Tack för svar. Jo, också tänkt på mellandagsrean men många enheter som är nedsatta nu med. Frågan är om de går än lägre. Jag hittade Sony X85L för 13k https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Vi behöver dock kunna vrida TVn och det är ju något som är inkluderat i Philips:en. Annars tillkommer ju några guldpengar för en separat fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Substantiv:

Hej,

Jag kollar efter en ny TV 65" inom pris 10 000 - 12 000.

Jag har kollat på TCL C745 och Philips PUS8808. På pappret känns TCL:en bättre men är tveksam till kvaliteten kontra Philips.

Någon som har erfarenhet och/eller råd att ge?

Har ni något annat förslag inom samma pris är det välkommet.

Filmtittande typ Netflix/Disney + ? Finns en 65 4K Panasonic TX - 65MX710E med Google TV, eARC, Dolby Vision m.m för ca 10 990 kr på Hembiobutiken.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Filmtittande typ Netflix/Disney + ? Finns en 65 4K Panasonic TX - 65MX710E med Google TV, eARC, Dolby Vision m.m för ca 10 990 kr på Hembiobutiken.

Ber om ursäkt. Det kommer spelas på den också. Så vill gärna ha 120hz. Tack för tipset ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har kört just dessa sida vid sida och precis som TV-guiden rankar är TCL C745 den bättre av dem tack vare FALD:en. Blir en väldig skillnad på kontrastomfånget. TCL kör alltid VA-paneler medan just årets The One-serie (8 på slutet) varierar mellan ADS och VA där 65-tummaren ska vara VA.

Sedan finns det förstås andra aspekter än enbart bildprestanda, likt Ambilight på Philipsen.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att om kravet är att TVn ska starta och inte göra så mycket mer så funkar väl TCL men mjukvaran är väldigt buggig så inget jag kan rekommendera. Har du tur så kommer någon uppdatering men mer sällan än ofta ingen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Förutsatt att om kravet är att TVn ska starta och inte göra så mycket mer så funkar väl TCL men mjukvaran är väldigt buggig så inget jag kan rekommendera. Har du tur så kommer någon uppdatering men mer sällan än ofta ingen alls.

vad menar du med att mjukvaran är buggig? det är ju en Android tv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bara för att det är Android TV eller Google TV behöver det inte fungera bra eller felfritt. Se bara på alla tredjeparts roms finns till mobiler, där alla är "Android". I TCLs fall så är prestandan många gånger katastrofal även med inbyggda appars. Finns flertalet modeller där Youtube knappt fungerar, droppar frames och eller diverse avkodningsfel. Många appar fungerar inte alls eller inte som avsett. Detsamma gäller inställningar, ibland "tappas de, alla ingånger måste dela på samma, bildhandlingen är konstig/dålig och/eller gör bilden/upplevelsen sämre etc.

Det många verkar glömma är att man betalar även för mjukvaran och dess kvalité...

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Bara för att det är Android TV eller Google TV behöver det inte fungera bra eller felfritt. Se bara på alla tredjeparts roms finns till mobiler, där alla är "Android". I TCLs fall så är prestandan många gånger katastrofal även med inbyggda appars. Finns flertalet modeller där Youtube knappt fungerar, droppar frames och eller diverse avkodningsfel. Många appar fungerar inte alls eller inte som avsett. Detsamma gäller inställningar, ibland "tappas de, alla ingånger måste dela på samma, bildhandlingen är konstig/dålig och/eller gör bilden/upplevelsen sämre etc.

Det många verkar glömma är att man betalar även för mjukvaran och dess kvalité...

Måste flika in med att det inte går att jämföra custom ROMs för telefoner där vem som helst sitter och knaprar ihop en ROM, med TCL och andras operativsystem. Dessa är godkända av Google, till skillnad från custom ROMs.

Däremot har du helt rätt i att hårdvaran i TV-apparaterna är klen som bara den och att uppdateringar inte är så vanliga. Men så är det med varenda tillverkare idag. Dom absolut största, Samsung och LG, ger ofta upp på sina gamla modeller så fort dom släpper nya. Visst kommer buggfixar och ny reklam, men inga nya funktioner.

Lösningen är förstås, som alltid, att använda en bättre extern enhet för allt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag syftade på kvalitén och användarupplevelsen vilket hela tiden har varit samtalsämnet om det var oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Jag syftade på kvalitén och användarupplevelsen vilket hela tiden har varit samtalsämnet om det var oklart.

Användarupplevelsen är densamma på majoriteten av alla TV-apparater som har Google TV. Ingen tillverkare har snabb hårdvara. Allt är skit. Vill man ha bra användarupplevelse så använder man inte det inbyggda operativsystemet, oavsett tillverkare och oavsett om det är Google TV, Tizen eller webOS eller annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det kan skilja sig markant och tycker faktiskt att t.ex Sonys mellanklass och uppåt är t.ex bra men du verkar redan ha en relativt bestämd åsikt så känner inte att det spelar så stor roll med diskussionen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Android som operativsystem är ingen automatisk garanti för konsekvens, tillförlitlighet eller snarlik användarupplevelse. Fortfarande ganska skilda upplevelser både i funktion och gränssnitt med Sony, en Philips 2022 och äldre, Philips 2023 och nyare, TCL (inkl OEM) och exempelvis alla Vestel-byggen.

Finns en del gemensamma drag likt en generisk default/standardmall för menysystemet där exempelvis endast Vestel följer den generiska modellen. Är fortfarande ingen garanti mot buggar.