Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Cubic feet per minute.
Standard-spec för PC-fläktar och dylikt.

Det är knappast en "Standard-spec" du menar här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Den ser rätt sunkig och billig ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@GuessWho

...

tycker vi alla borde visa respekt för varandra och vara en gnutta lyhörda <3

Bra inlägg i allmänhet och det sista stycket i synnerhet!
(Jag ersatte det mesta av inlägget med "...", 20kr skrev mer)

Problemet för mig är att jag upplever L... som respektlös.

Skrivet av FX9:

Har blivit nån slags akademisk diskussion där ni känner att ni måste övertyga den andra. Sånt slutar aldrig bra på ett forum

Jag vet inte ens om det är akademisk diskussion.
Mera en kamp för yttrandefrihet förklädd som en akademisk diskussion i så fall.

Om L... hade sagt "Jag föredrar andra fläktar"

Så hade jag "Visst, fine, jag bryr mig inte"
(hade troligen inte ens kommenterat).

Men Jag upplever att L... kör någon slags
"Om du tycker T30 är bra och/eller säger något positivt så är du dum i huvudet utan att specifikt säga att du är dum i huvudet" kampanj.

... och hävdar att mitt sätt att formulera mig är fel.

Delvis radering p.g.a. tjafs
Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Vad tror du förresten om chanserna att Noctua släpper en 30mm fläkt eller ännu tjockare?
Hade varit grymt spännande att se en 1:1 jämförelse med T30.
Undrar även om inte bredare och marginellt tjockare blad skulle göra steget upp från 120 till 140mm enklare.

Ju mer vi har att välja på desto bättre!

Tycker Noctua borde fixa det. Men om dom börjar utveckla en sån variant idag...lär vi väl se den först 2027

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag bryr mig inte om vem som gör bäst fläktar. Det var att personen ansåg att göra en impeller 5 mm högre är att pusha gränser, vilket det inte är.

Är det inte? Har du enväldigt bestämt vad "pusha gränser" innebär? Kan inte "pusha gränser" vara synonymt med "tänka utanför boxen", vilket det rimligen är att göra en komponent som bryter mot gängse standard (30mm tjock istället för standarden 25mm)?

Skrivet av LudvigLindell:

Sen blev personen upprörd när jag berättade det 😋

...och här är roten till varför du får mothugg. Du lägger fram din åsikt som fakta. "Jag bryr mig inte om vad ni tycker, men tycker ni inte som mig har ni fel" är inte en särskilt produktiv inställning.

Fridens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

...och här är roten till varför du får mothugg. Du lägger fram din åsikt som fakta. "Jag bryr mig inte om vad ni tycker, men tycker ni inte som mig har ni fel" är inte en särskilt produktiv inställning.

Fridens.

*Ger en virtuell kanelbulle @ till Finkelzvin*

Anledning, Anledningar, Anledningen
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Konstigt när du erkände att du har fått betalt av Noctua.
(i pm)

Men våran debatt har nästan inget med fakta att göra utan att du inte kan acceptera åsiktsfrihet och yttrandefrihet.

Jag har aldrig påstått att någon tillverkar bättre fläktar än någon annan, vad jag jar sagt däremot är att T30 är bättre än andra fläktar.

Jag har aldrig sagt att jag fått betalt av Noctua? Läs vad jag skrev igen. Jag antar att det är svårt för dig att se någon typ av logik när du har så nära till känslor att du ska behöva kontakta någon i ett pm för en kommentar på ett öppet forum. Snälla du.

§1
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja kan inte annat än att hålla med.
Troligen kan de inte de svenska måtten för flödesmätning.

Fläktens maximala luftflöde enligt databladet är 3,35*10⁻² m³s⁻¹ om du vill hålla det till SI-enheter

Permalänk
99:e percentilen

Intressant läsning!

Har bara en fråga, @JonasT:

Inuti röret sitter ett par luftriktare och i slutet på andra sidan används en anenometer för att mäta vindstyrkan i fot per minut. Då vi vet PVC-rörets inre volym kan vi i slutändan räkna ut luftflödet i det mer standardiserade formatet kubikfot per minut (CFM).

Hur ser den uträkningen ut? Jag skulle ha trott att luftflödet är lika med vindstyrkan gånger rörets inre area (vid anemometern), eftersom fot/min × fot² = fot³/min.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tomato tomato ?
You Say Tomato, I say Tomato

Överklockning är inte ett sätt att pusha gränser?
Det är bara en genväg för att få prestanda?

Man kan vända och vrida på allt möjligt ur olika perspektiv om man verkligen vill.

Men de har brutit mot en norm för att ge mer prestanda.

Ditt inlägg är i stil med
"Nej snö är inte kallt, det är bara mindre varmt än kokande vatten"

De har gjort en större fläkt och överraskande nog presterar den bättre. Ge dig nu.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Intressant läsning!

Har bara en fråga, @JonasT:

Inuti röret sitter ett par luftriktare och i slutet på andra sidan används en anenometer för att mäta vindstyrkan i fot per minut. Då vi vet PVC-rörets inre volym kan vi i slutändan räkna ut luftflödet i det mer standardiserade formatet kubikfot per minut (CFM).

Hur ser den uträkningen ut? Jag skulle ha trott att luftflödet är lika med vindstyrkan gånger rörets inre area (vid anemometern), eftersom fot/min × fot² = fot³/min.

Det var jag som gjorde en tankevurpa när jag skrev texten och det är mycket riktigt rörets inre area vi räknar på för att få ut CFM-värdet.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Är du säker på att du vet hur en ESD matta är uppbyggd samt hur man testar den då, innan du häver ur dig att det är en scamprodukt?

https://www.youtube.com/watch?v=g_nJ0tVcq6U

Ja en ESD matta ska innehålla ett ledande material som Tex Gamers Nexus matta gör, Alphacools gör dock inte det.

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Ja en ESD matta ska innehålla ett ledande material som Tex Gamers Nexus matta gör, Alphacools gör dock inte det.

Nyfiken, har du någon källa på att Alphacools matta inte skulle fylla sin funktion?
Enligt produkt beskrivningen består den av "Insulating rubber" vilket torde vara korrekt.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Ja en ESD matta ska innehålla ett ledande material som Tex Gamers Nexus matta gör, Alphacools gör dock inte det.

Hur mätte du då?
Det är extremt hög resistans i dessa mattor (det ska det vara för att ev statisk elektricitet ska blödas ur kontrollerat och inte orsaka för stora strömmar), någonstans i storleksordningen MOhm till GOhm, kan inte säga vad det ska vara i ditt fall. Högst troligt klarar inte din multimeter att ens mäta GOhm utan den tolkar det som öppen krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur mätte du då?
Det är extremt hög resistans i dessa mattor (det ska det vara för att ev statisk elektricitet ska blödas ur kontrollerat och inte orsaka för stora strömmar), någonstans i storleksordningen MOhm till GOhm, kan inte säga vad det ska vara i ditt fall. Högst troligt klarar inte din multimeter att ens mäta GOhm utan den tolkar det som öppen krets.

nja, kombinerar man det beskrivna beteendet med produktbeskrivningen som nämnts så undrar jag om de inte bara säljer en gummi-matta med ESD-punkter (som då inte fungerar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Mest överraskad över hur många som trodde på Igor's resultat... Dubbelt luftflöde, hälften så högljudd... Kom igen, man behöver inte vara ingejör inom aerodynamik för att kunna gissa att något är väldigt fel här.

Det är otroligt små marginaler mellan även de bästa fläktarna (Noctua) och några av de billigaste (inom rimliga gränser). Att Alphacool helt plötsligt skulle kunna utveckla en fläkt som fullkomligt decimerar all konkurrans, är otroligt osannolikt. Speciellt med tanke på att det är en helt vanlig fläkt... Visst, den har lite intressant ihopsättning, som i alla fall såg bra ut för att minimera vibration, men det har inget att göra med luftflödet.

Hade nog varit ett genombrott i aerodynamik eller något, inte bara en bra datorfläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nja, kombinerar man det beskrivna beteendet med produktbeskrivningen som nämnts så undrar jag om de inte bara säljer en gummi-matta med ESD-punkter (som då inte fungerar)

Du får ta reda på det helt enkelt, istället för att gissa. Just nu hör jag en massa gröndlösa antaganden. Alphacool har ju, förutom nu med alla turer kring apexfläkten, gott renommé och jag tvivlar på att allt de gör är "scam" eller defekt på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Du får ta reda på det helt enkelt, istället för att gissa. Just nu hör jag en massa gröndlösa antaganden. Alphacool har ju, förutom nu med alla turer kring apexfläkten, gott renommé och jag tvivlar på att allt de gör är "scam" eller defekt på olika sätt.

Det behöver jag inte, jag har GNs matta själv

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kanske kan börja kalla dem för Alphastool istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det behöver jag inte, jag har GNs matta själv

Ah, jamen dåså 👍
Är du nöjd med den? Är lite sugen på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarM:

Fläktens maximala luftflöde enligt databladet är 3,35*10⁻² m³s⁻¹ om du vill hålla det till SI-enheter

Luftflöde, q m3/s
q = A · v
A = tvärsnittsarean, m2
v = lufthastigheten, m/s

Vill man sedan anpassa det för enklare jämförelse visar man flödet i l/s.

Att skriva utt ett CFM blir ungefär samma reslutat som om Teknikensvärd skulle vissa prestanda siffror på en bil i Gallons och miles per hour istället för liter per mil eller kilometer i timmen. Helt okey i statern men inte i Sverige och tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

GN har ju köpt de sagda "100 tusentals" kronors maskinerna speciellt för test av fläktar.
Får väll vänta på deras tester för att få definitivt svar.

Det får mig att fundera på vilken manometer man använt, vart den är placerad och vilken luftriktning det är.
@JonasT har du lite information att dela med dig av?

Att man behöver en 100 000kr maskin för att mäta vanliga datorfläktar har jag lite svårt att förstå.
Att mäta luft må vara klurigt men ofta handlar det med om att han en rigg som är rätt uppsatt för sin arbetsuppgift snarare än enormt dyra komponenter. Man kan komma väldigt långt med ett vanligt u-rör fyllt med vatten även om det så klart idag finns mycket enklare sätt.

GN får jag känslan av köper dyrare saker än vad som faktiskt behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ah, jamen dåså 👍
Är du nöjd med den? Är lite sugen på den

Jag är nöjd med den!
Även om det mesta av mitt byggande görs direkt på golvet ändå... 😅

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Ozzed:

Åja. Nog är det fler än Noctua dom kan konsten att vara i topp vid en eller flera diagram i ett test, men det säger ju inte allt. Phantecs ät säkert helt ok fläktar, för alla som tycker att "helt ok" är gott nog.

Noctua är den enda fläkttillverkaren som kan sina grejer men när en fläkt från annat märke har bättre resultat på samtliga punkter så är den "helt ok".
Påminner lite om den klassiska Xbox vs. Playstation diskussionen

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Noctua är den enda fläkttillverkaren som kan sina grejer men när en fläkt från annat märke har bättre resultat på samtliga punkter så är den "helt ok".
Påminner lite om den klassiska Xbox vs. Playstation diskussionen

Fast den andra fläkten tävlar inte med samma förutsättning då den är 5 mm tjockare
Som att jämföra en 12 och 14 cm fläkt - båda har användningsområden och båda kan fylla sin funktion men aningens olika kriterier till när de kan användas

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av FX9:

Fast den andra fläkten tävlar inte med samma förutsättning då den är 5 mm tjockare
Som att jämföra en 12 och 14 cm fläkt - båda har användningsområden och båda kan fylla sin funktion men aningens olika kriterier till när de kan användas

Ajdå, ja då är Noctua oslagbara #1

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ajdå, ja då är Noctua oslagbara #1

Inte om man väger in prisfaktorn, då kan andra märken absolut vara vettiga, men till prestanda är dom oftast det

Samt väldigt många har ju plats för 5 mm till i tjocklek i sitt chassi, och då är ju den andra fläkten ett vettigt alternativ

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Sweclockers omnämns i der8auers senaste Video om den här kylaren och kritiken runt den.

https://youtu.be/dSvNFRUY2vg?t=409 (tyska)
EDIT: Nu även i engelsk version. https://youtu.be/cHNXFgSonWI?t=468

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

De har gjort en större fläkt och överraskande nog presterar den bättre. Ge dig nu.

Det jag störde mig på var inte åsikter om fläktar utan brist på respekt.

Att du inte förstår bidrar inte med något kreativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Sweclockers omnämns i der8auers senaste Video om den här kylaren och kritiken runt den.

https://youtu.be/dSvNFRUY2vg?t=409 (tyska)
EDIT: Nu även i engelsk version. https://youtu.be/cHNXFgSonWI?t=468

https://i.imgur.com/jaW7Kei.png

Den där Pascal verkar vara en "härlig lirare"