Funderar på att starta keycaps/tangentbords-webshop..

Permalänk

Funderar på att starta keycaps/tangentbords-webshop..

Tjena

Själv tycker jag att det är svårt att få tag i bra grejer i Sverige. Jag upplever t.ex. att många keycaps och tangentbord av bättre kvalitet endast kommer i ANSI-layout, och hittar man väl något intressant så är det ofta dyr frakt, långa leveranstider och tull på köpet. Blir man inte nöjd kan man ju glömma att lämna tillbaka varan.

Jag tycker helt enkelt att det saknas en bra svensk webbutik och funderar på att själv göra något åt saken.

Hade ni uppskattat en sådan butik? Vad hade ni velat att det fanns där? Vad upplever ni jobbigt att få tag på (t.ex. varumärken eller typer av prylar)?

Hade ni varit intresserade av Group buys för tangentbord/keycaps? (t.ex. om man kan få 100st att köpa en vara så görs en beställning efter det)

Jag skapar också en omröstning för att se hur många av er som har ANSI vs ISO-layout på era tangentbord. Har ni en fet L-formad ENTER-knapp så har ni ISO. Jag vill veta om det ens finns en marknad för ANSI-caps i Sverige (det finns betydligt fler leverantörer för det så det hade ju varit enklare).

Permalänk
Medlem

Group buys suger pung, imo.

Permalänk
Medlem

Tror det finns intresse - men tror egentligen marknaden är för liten. Fanns det stor nog efterfrågan tror jag maxgaming osv hade tagit in sånna produkter i större utsträckning. Gissar att om man ska hålla på med sånt ska vänta sig att driva det mer som en hobby där man inte förväntar sig massa vinst (alltså inget fel att ta ut vinst på sina försäljningar, menar att det blir svårt att tjäna några större mängder pengar).

Permalänk
Medlem

Tror marknaden är för liten för ännu en ÅF. Marknaden för nordic ISO är minimal också.
Själv kör jag ANSI US. Mycket mer naturligt för exempelvis programmering.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska fundera på att ha EU som marknad snarare än bara Sverige, just för att marknaden är för liten.

Det jag saknar är att det är svårt att hitta andra profiler än typ MX o.s.v. Jag fick leta en stund efter caps som var utan text, PBT-plast och med DSA-profil. Hittade i UK till slut dock, men med det kom ju extra moms och tullavgift.

Permalänk

Tack för input! Ja jag tror inte att jag kommer att kunna livnära mig på detta. Jag ser det mer som en hobby som kanske ändå inbringar lite extra i kassan om jag har tur Men ja, kanske är en ide att sikta på EU och inte bara Sverige.

Permalänk
Skrivet av mrmattsson:

Tack för input! Ja jag tror inte att jag kommer att kunna livnära mig på detta. Jag ser det mer som en hobby som kanske ändå inbringar lite extra i kassan om jag har tur Men ja, kanske är en ide att sikta på EU och inte bara Sverige.

Skulle säga att du är försent ute =/

Men visst, vill du ha det som hobby och känner dig manad att erbjuda vad
maxgaming.se
kbnordic.se
Smord.store

Oblotzky.industries
Keygem.store
Candykeys.com
Mykeyboard.eu
Splitkb.com
Eloquentclicks.com

Med flera inte erbjuder så kör på.

Bara du inte gör som
https://keybirb.com/products/wob-abs-double-shot-sa-profile-k...
Gjort, det är på gränsen till scam att ta så mycket för en kinesisk clonkopia.

Permalänk
Medlem

Finns inte redan keycaps via svenska Maxgaming? Har för mig att jag köpte mina gröna keycaps till mitt Corsair Vengeance K95 där. Var väl typ 200kr + lite frakt på det för nordisk layout. Känns inte som om det är någonting man gör storkovan på om man säger så.

Jag tror inte många gamers bryr sig alltför mycket om hur tangentbordet ser ut när man bara sitter och kollar på skärmen in-game. Känns allmänt som en väldigt liten marknad även om du skulle inrikta dig på övriga EU eller Norden också.. Sen kanske det finns marknad för nån specifik typ av keycap men det är nog inte många som köper det heller.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Tjena

Själv tycker jag att det är svårt att få tag i bra grejer i Sverige. Jag upplever t.ex. att många keycaps och tangentbord av bättre kvalitet endast kommer i ANSI-layout, och hittar man väl något intressant så är det ofta dyr frakt, långa leveranstider och tull på köpet. Blir man inte nöjd kan man ju glömma att lämna tillbaka varan.

Jag tycker helt enkelt att det saknas en bra svensk webbutik och funderar på att själv göra något åt saken.

Hade ni uppskattat en sådan butik? Vad hade ni velat att det fanns där? Vad upplever ni jobbigt att få tag på (t.ex. varumärken eller typer av prylar)?

Hade ni varit intresserade av Group buys för tangentbord/keycaps? (t.ex. om man kan få 100st att köpa en vara så görs en beställning efter det)

Jag skapar också en omröstning för att se hur många av er som har ANSI vs ISO-layout på era tangentbord. Har ni en fet L-formad ENTER-knapp så har ni ISO. Jag vill veta om det ens finns en marknad för ANSI-caps i Sverige (det finns betydligt fler leverantörer för det så det hade ju varit enklare).

Jag skulle vara intresserad! Är visserligen ny på det här med mekaniska tangentbord, så kanske inte har hittat till de bra sidorna ännu.. men tycker det verkar helt omöjligt att hitta vad jag letar efter inom EU's gränser.. Har hittat vissa sidor, men deras sortering och filtrering är helt värdelös - så förutsatt att du kan få till bra filtrering i shoppen skulle iallafall jag vara väldigt intresserad!

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Skrivet av Wilsi:

Jag skulle vara intresserad! Är visserligen ny på det här med mekaniska tangentbord, så kanske inte har hittat till de bra sidorna ännu.. men tycker det verkar helt omöjligt att hitta vad jag letar efter inom EU's gränser.. Har hittat vissa sidor, men deras sortering och filtrering är helt värdelös - så förutsatt att du kan få till bra filtrering i shoppen skulle iallafall jag vara väldigt intresserad!

Kul att höra!

Jag står faktiskt i startgroparna nu, hemsidan är https://keycaps.se! Har kämpat för att hinna innan jul, men DHL drog ut på tiden tyvärr så jag hann inte. Men om två dagar kommer i alla fall första leveransen 🥳

Om du hittar något du vill ha så kan jag fixa en bra deal! Skicka ett PM i så fall.

Om du inte hittar något du vill ha så vill jag jättegärna höra vad det var du var ute efter. Inte omöjligt att jag kan fixa det på sikt 😊