Väggmontera hylla i betong för stationär

Permalänk
Medlem

Väggmontera hylla i betong för stationär

Hej på er

Hittade bara en gammal tråd från det här, men då gällde det en gipsvägg..

Skulle verkligen behöva tips och råd (hjälp!) gällande att sätta upp en hylla som skulle klara en stationär PC utan att man behöver oroa sig, då jag är trött på att cable managea höj och sänkbart skrivbord tillsammans med att det tar upp sån plats på skrivbordet. Med hund som fäller utav attan och cable manage skäl är golvet också uteslutet tyvärr.

Ikeas hyllplan säger att de klarar 10kg? Medans när jag gick till Ikea idag så sa arbetaren på avdelningen att med två eller helst tre konsoler skulle det inte vara några problem alls, speciellt med betong som jag har. Lägenheten är byggd 2013 och är knappast tegel, så har kommit fram till att ytterväggen är i betong. Polaren tar med en slagborr / borrhammare från jobbet, men jag skulle behöva era råd med följande :

Vart får jag tag i bäst kvalité material på ett hyllplan för detta ändamål? Vågar jag ta ett Ikea bergshult? https://www.ikea.com/se/sv/p/bergshult-hyllplan-vit-30421235/

Håller typ 3st träkonsoler från Ikea?
https://www.ikea.com/se/sv/p/ramshult-konsol-vit-80399897/

Vad ska jag använda mig utav för skruv / plugg och vart vänder jag mig för det? Har Hornbach, Jula, Biltema, Swedol osv nära

Är oändligt tacksam för alla tips och råd man kan få här!! Ingen bjässe jag ska sätta upp men väger väl 15-20kg och har mått på 21x43cm!

Såhär ser det ut nu efter att jag fick snedryck och tog bort tornet och gjorde en rensning av kablarna. Tanken är att jag ska fortsätta använda vänster skärmen till arbete under dagarna och kunna svänga över den till min sim racing rigg när jag väl har tid att spela.. Tänkte att höjden på datorn ska väl vara att när skärmarna är i höjd för när bordet är i stillasittande position så ska hyllan med datorn vara något över det.

formulering
Permalänk
Medlem

Kablar blir väl ett problem även om du sätter datorn på en hylla.

Du har inte funderat på att hänga datorn under skrivbordet istället?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kablar blir väl ett problem även om du sätter datorn på en hylla.

Du har inte funderat på att hänga datorn under skrivbordet istället?

Kablarna kommer alltid vara kabeldragna till bakom skärmen så de kommer ju inte synas, alternativt gå i skena, så det kommer inte synas

Tyvärr kommer inte Ikeas skrivbordsskiva på knappt 1.5cm att palla med den extra tyngden.. Motorn kämpar dessutom som det är nu med de extra skärmarna, stativen osv...

Permalänk
Medlem

Det är inga som helst problem att hänga upp tunga saker i betong! Se bara till att använda rätt plugg för hålet och skruven du tänker använda. Ex så kan det står hå här på plugglådan:

Borrhål: 8mm
Skruv 6mm - 80kg
Skruv 5.5mm 70kg

Var noga med det.

Sen behöver du skaffa längre konsoler. Det är större risk att konsollen eller skruvarna i skivan eller skivan i sig går av om du har för små konsoller. Köp ett par ordentliga i metall med diagonalt stag.

Permalänk
Medlem

Jag valde att sätta 4 st. Elfa väggskena på betongvägg, samt 270 mm konsoler för 2 st. hyllplan 300x2400 mm limfog ek (lackade).
Essve universalplugg 8*50 mm, skruv 6*90 mm (för varje hål i väggskenorna). Fördel med väggskenor är att hyllorna kan justeras efter hand, kan även komplettera med ytterligare ett hyllplan i mitt val.

Håller ett par stationära och lite annat på första hyllan och ger extra förvaring på den övre hyllan.

https://elfa.com/sv-se/sortiment/product/wallband-400510

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är inga som helst problem att hänga upp tunga saker i betong! Se bara till att använda rätt plugg för hålet och skruven du tänker använda. Ex så kan det står hå här på plugglådan:

Borrhål: 8mm
Skruv 6mm - 80kg
Skruv 5.5mm 70kg

Var noga med det.

Sen behöver du skaffa längre konsoler. Det är större risk att konsollen eller skruvarna i skivan eller skivan i sig går av om du har för små konsoller. Köp ett par ordentliga i metall med diagonalt stag.

Tack så mycket för att du besvarade frågeställningen jag hade

Ja jag tänkte inte snåla på varken skivan eller konsollerna och helst ta en extra konsol!

Skrivet av lAvliden:

Jag valde att sätta 4 st. Elfa väggskena på betongvägg, samt 270 mm konsoler för 2 st. hyllplan 300x2400 mm limfog ek (lackade).
Essve universalplugg 8*50 mm, skruv 6*90 mm (för varje hål i väggskenorna). Fördel med väggskenor är att hyllorna kan justeras efter hand, kan även komplettera med ytterligare ett hyllplan i mitt val.

Håller ett par stationära och lite annat på första hyllan och ger extra förvaring på den övre hyllan.

https://elfa.com/sv-se/sortiment/product/wallband-400510

Wow, vilket grymt utvecklat svar, tack! Supersnällt att du även skrev vilka plugg och skruv jag behöver införskaffa!!

Har du satt alltså två hyllplan bredvid varandra, eller på olika höjd?

Jag har just velat undvika väggskenorna faktiskt för tycker det ser förjävligt ut och tycker det ser för industri / 3PL-igt ut..

Men har du möjligtvis en bild på det här så man kanske kan ändra uppfattning om det?

Känns iallafall lugnande att du kör med den här metoden med ett par stationära datorer och det håller! Trodde faktiskt elfa väggskenor och konsoler inte skulle kunna hålla så pass mycket tyngd!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tack så mycket för att du besvarade frågeställningen jag hade

Ja jag tänkte inte snåla på varken skivan eller konsollerna och helst ta en extra konsol!

Wow, vilket grymt utvecklat svar, tack! Supersnällt att du även skrev vilka plugg och skruv jag behöver införskaffa!!

Har du satt alltså två hyllplan bredvid varandra, eller på olika höjd?

Jag har just velat undvika väggskenorna faktiskt för tycker det ser förjävligt ut och tycker det ser för industri / 3PL-igt ut..

Men har du möjligtvis en bild på det här så man kanske kan ändra uppfattning om det?

Känns iallafall lugnande att du kör med den här metoden med ett par stationära datorer och det håller! Trodde faktiskt elfa väggskenor och konsoler inte skulle kunna hålla så pass mycket tyngd!!

På 2400 mm längd så har jag satt 4 konsoler vardera och lika många skenor. Ca 550 mm mellan varje hyllplan. Så de sitter rakt över varandra. Har bara lackat ovansidan och långsidan framtill, det blev golvlack för det var vad jag hade hemma. Annars går det med träolja också. Glöm inte att slipa lätt med fint papper efter första och andra lagret.

Nu har vi ljusa tapeter så de vita skenorna försvinner i det stora hela. Främst för det står chassin framför två av dem. Men annars kan man lackera dem i passande färg så det matchar väggen - eller tvärtom så de framhävs med någon skarp färg.