Nästan hälften av svenskarna är gamers

Permalänk
Melding Plague

Nästan hälften av svenskarna är gamers

En av tio spelar minst tio timmar per vecka. Det visar en ny rapport av Sifo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Faktiskt förvånad. Men på ett positivt sätt

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

De räknar säkert in mobil och konsolspelare.....
SweC.FlameShield.Active = True;

Skämt åsido.
Morsan spelar kortspel och annat på mobilen. Det finns mycket att roa sig med. Man måste in vara hardcore gamer för att vara gamer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag är mest förvånad att Samsung av alla företag beställde undersökningen. Men det handlar väl om mobilspel.

Där det är så att många lägger ner många timmar per dag att resa mellan olika ställen. Inte alltid är det bra mobilt bredband, det finns lite olika alternativ vad de kan hitta på med. Vissa väljer att spela. Slutsatsen man kan dra ifrån detta, nja..

Permalänk
Medlem

Läste först fel att hälften av alla gamers var svenska, det hade varit orimligt om något

Permalänk
Medlem

Lite synd att de inte listar vanligaste spelen, men kanske inte lika relevant för Samsung antar jag.

Tyckte denna flik var värd att kika lite på med:

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Casual-mobilspel är väl mest av modellen betala för att slippa vänta. Eller har jag missat något. Är det verkligen gaming? Känns som slot machines.

Spela Harpan i Windows 3.x, det gjorde min styvmor redan för nästan 30 år sedan. Räknar inte henne till någon form av gamer.

Näe, i mina ögon är en "äkta" gamer en person som äger konsoll och/eller PC och spenderar lite större summor per år på sitt nöje. Men jag är väl kanske en trångsynt gamer bara.

Permalänk
Medlem

Jävla nördar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Näe, i mina ögon är en "äkta" gamer en person som äger konsoll och/eller PC och spenderar lite större summor per år på sitt nöje. Men jag är väl kanske en trångsynt gamer bara.

Nej, tycker du har helt rätt. Gamer är en som har ett ganska stort intresse, inte bara vem som helst som spelar nått öht.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt när vi har vinter 8 månader per år och somrarna regnar bort...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Att ibland spela någon form av spel räknas väl kanske inte som att vara en gamer? Kanske lite luddig definition kring vad det anses vara, men tror inte att alla som ibland spelar sportspel på en konsol ser sig som en gamer, som exempel.

Likt det underd0g76 nämnde.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett klassificeras jag som hardcore gamer utan att spela mer än ett par timmar i månaden. Jag gör research på build, taktiker, och bryr mig om att spela mina karaktärer optimalt, baserat på deras förutsättningar. Theorycrafting och planering är 90-95% av min "gaming". Räknar man min research till spelande så blir det minst någon timme per dag. Livet tar för mycket plats och ork för att jag ska orka jobba vid datorn hela dagarna, och sedan sätta mig efter att ungarna somnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Casual-mobilspel är väl mest av modellen betala för att slippa vänta. Eller har jag missat något. Är det verkligen gaming? Känns som slot machines.

Spela Harpan i Windows 3.x, det gjorde min styvmor redan för nästan 30 år sedan. Räknar inte henne till någon form av gamer.

Näe, i mina ögon är en "äkta" gamer en person som äger konsoll och/eller PC och spenderar lite större summor per år på sitt nöje. Men jag är väl kanske en trångsynt gamer bara.

Spelar periodvis Microsoft Solitare Collection som finns både till PC och iallafall Android. Är just den där varianten med där man kan låsa upp reklamfritt mot kostnad eller om man har en Game Pass prenumeration. Skaplig överraskning för min del, så har blivit "ett par timmar både på mobil men framförallt surfplatta" och även om jag spelar mycket annat så känns det inte som gaming på samma vis när jag sitter med dessa. Fortfarande tidsfördriv förvisso. I övrigt är jag inte en mobilgamer och även detta grafiskt rätt simpla mördar batteritiden brutalt.

Lika lite räknar jag nog Candy Crush-spelare som gamers på samma vis, för ett par år sedan var det en rätt stor andel i befolkningen som typ dagligen spelade detta minns jag. Nu är jag överlag för att fler spel, kommer man över tröskeln så kanske man fortsätter med annat men just casual är nog en rätt bra beskrivning ändå för de som spelar för rent tidsfördriv.

Kortspelen i Windows har man ju saknat mycket. Haft en virtualiserad Windows 98 eller vad det var tills jag upptäckte det ovan med Game Pass. Kan rekommendera det rätt skarpt om någon saknar dessa spel och sitter på Game Pass. Sen har jag för mig ett års reklamfritt var rätt billigt med annars, men nu var det något år sedan jag senast kollade på vad det kostade förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Aa men 90% av dem kör Fifa eller CoD på konsol. Åtminstone de jag frågar i det vilda. IT arbetare räknas inte.

Permalänk
Medlem

Skulle nog klassa mig själv som hardcore, läser spelmedier, lyssnar på spelpoddar, har SD och speldator. Men inte hinner jag snitta 10h i veckan. Får vara glad om jag får in 2h i veckan.

Permalänk
Medlem

Själv spelar jag 25-30h per vecka, beroende på hur mycket tid jag har över och säsong.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ser inte att jag någonsin kommer lägga min seriösa speltid på annat än PC. Ser fram emot LAN-partyn på ålderdomshemmet och technofester i dess källare med rullatorn 😆

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om det inte sagts tidigare, så visade en undersökning att medelåldern på tillfrågade var, lite överraskande, vid tillfället, 27 år !! ... och ökande !?
(En kommande poll, på det kanske.)

Ingen anledning att skämmas, mina vänner..
De fantastiska leksaker, vi har idag i dyrköpta gaming-burkar, fanns inte när jag var liten grabb.

En God Gaming Jul tillönskas Er alla härmed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Om det inte sagts tidigare, så visade en undersökning att medelåldern på tillfrågade var, lite överraskande, vid tillfället, 27 år !! ... och ökande !?
(En kommande poll, på det kanske.)

Ingen anledning att skämmas, mina vänner..
De fantastiska leksaker, vi har idag i dyrköpta gaming-burkar, fanns inte när jag var liten grabb.

En God Gaming Jul tillönskas Er alla härmed.

Har för mig medelåldern var runt 30 för 20 år sedan också.

Förvånar mig lite ändå. När man bildar familj, barn hus och jobb har man ju som minst tid att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De räknar säkert in mobil och konsolspelare.....
SweC.FlameShield.Active = True;

Skämt åsido.
Morsan spelar kortspel och annat på mobilen. Det finns mycket att roa sig med. Man måste in vara hardcore gamer för att vara gamer.

Sen är det ju skillnad på folk same game(ar) och folk som är gamers. finns många som säger att dem är gamers men bara blandat ihop det med att dem lirar nått spel nångpng för att fördriva tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ser inte att jag någonsin kommer lägga min seriösa speltid på annat än PC. Ser fram emot LAN-partyn på ålderdomshemmet och technofester i dess källare med rullatorn 😆

Det är lite så jag också tänkt på åldrandet, mer tidigare än just nu dock. Om man ser till tidigare generationer som hamnat på hemmet, och nu ska ju också sägas att min kunskap förstås är extremt begränsad, men att intressen och sådant ändå verkar stanna med det man växte upp med. Jag gillar tanken på att en själv, om man har turen att nå den åldern och förhoppningsvis dels klara sig till pensionen (69? 79? vid det laget... 89?) men fortfarande vara så klar att man även på hemmet hinner med ett par bra år, kanske beta av det sista i backloggen.

Bästa kanske är om man dessutom sparat någon retrodator, kanske ens första man hade som barn/tonåring/ung vuxen och kan sitta där på ålderns höst och spela och LANa.

Sen ska man inte skjuta på saker för mycket. Kanske min största lärdom från i år. Men också svårt att kunna prioritera.

Hade min "vita val" i form av Planescape: Torment jag förvisso köpte 1-2 år efter lanseringen (1999?) men tog till en lång påskhelg typ 2010/2011 innan jag faktiskt spelade igenom spelet. Intensiva dagar, sjukt skönt och för att inte tala om vilket kanonspel det är. Och att jag lyckades undvika spoilers för spelet under alla dessa år. Bara nu i år har det kommit massor av nya (och ofta lite för långa) spel att relativt enkelt hinna igenom. Baldurs Gate 3 har blivit min nya vita val bara för i år, underbart spel, lade nog ner närmare tio timmar (så akt 1) innan jag fick avbryta. Men bara jag känner att jag får möjlighet kommer det spelas igenom.

Evigt tacksam att jag föddes och fått växa upp när jag gjorde (mitten på 80-talet) även om något år tidigare hade ökat chanserna för att få uppleva främst Amiga innan den var obsolet för de flesta. Men fick växa upp vid övergången från NES till SNES, lanseringen av alla tidiga 3D-konsoller, uppleva PCs väg till att bli en på många, men inte alla vis, dominerande plattform för spel, Internet och datorn i varje hem närmare slutet av 90-talet, datorpriserna sjunka och bli mer åtkomligt och hur spelande verkligen har exploderat från att varit något i det närmaste extremt nördigt och töntigt till något de flesta kan säga utan att skämmas.

Så spännande att se vad vi har framför oss också. Undrens tid är inte förbi, även om mycket går långsammare idag, på gott och ont.

Skrivet av Baxtex:

Har för mig medelåldern var runt 30 för 20 år sedan också.

Förvånar mig lite ändå. När man bildar familj, barn hus och jobb har man ju som minst tid att spela.

Iallafall datorer var ju rätt dyrt då med även om priserna var på gång neråt. Var väl mer 90-talet som var dyrt, speciellt processorer om jag nu inte minns helt fel. Kanske fanns en målgrupp där som dels enklare hade råd och intresset från ungdomen men kanske inte kommit fram dit i livet där speltiden som du skriver egentligen riskerar att försvinna helt.

Mest lösa tankar som far runt i huvudet bör väl tilläggas.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vi lever längre, vilket innebär att genomsnittsåmdern ökar. Så....när ni blir pensionister, vad tror ni själva att ni kommer göra:
1. Någon form av passiv underhållning?
2. Någon form av aktiv underhållning?

Svaret på denna frågan är värt miljarder.

Exempel på 1. är TV och streamingtjänster
Exempel på 2. är spel, tex i mobil, surfplatta, spelkonsol eller dator.

Permalänk
Medlem

En studie på 1000 tillfrågade ger knappast ett tillförlitligt resultat tycker jag när befolkningen är över 10milj även om man får räkna bort en 2-3milj under 18år.. Som när SVT frågar 500 pers vad dom tycker om den gröna omställningen men glömmer nämna att alla bor på Södermalm.. det blir inte helt rätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

En studie på 1000 tillfrågade ger knappast ett tillförlitligt resultat tycker jag när befolkningen är över 10milj även om man får räkna bort en 2-3milj under 18år.. Som när SVT frågar 500 pers vad dom tycker om den gröna omställningen men glömmer nämna att alla bor på Södermalm.. det blir inte helt rätt..

1000 personer är ett bra underlag, men det bygger på att man väljer dem slumpmässigt. Väljer man inte slumpmässigt riskerar man att få ett icke representativt resultat även om man så skulle fråga en miljon invånare. Tyvärr är det också både svårt och dyrt att välja slumpmässigt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har för mig medelåldern var runt 30 för 20 år sedan också.

Förvånar mig lite ändå. När man bildar familj, barn hus och jobb har man ju som minst tid att spela.

Många som inte vill bilda familj nu för tiden, inklusive jag själv och jag är 34 år gammal. Otryggheten har ökat för mycket och kommer förmodligen inte bli bättre under min livstid. Ekonomin kommer inte bli bättre heller så hus kan man ju glömma. Husdjur är den nya familjen. Undersökningen visade också att många spelar för att komma undan verkligheten snarare än för underhållning, man kan ju fråga sig varför det är så.

Permalänk
Medlem

Även när man har blivit 50+ så spelar man spel idag. Men så började man redan när datorerna hette ZX81 , ZX Spectrum och C64.. Redan som 11-12 åring så var spel en stor del av ens liv. Kom ihåg hur kreativ man vad vid den ålderm man gick till stora OBS varushuset, köpte ett spel. Gick hem till polaren , kopiereade spelet på hans dubbelkasset bandspelare och sedan gick man tillbaka, svamlade lite för kärringen i kundtjänst och så fick man presentkort att köpa nytt spel.

Permalänk
Avstängd

Bingolotto är också en typ av spel, gg no re.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Om det inte sagts tidigare, så visade en undersökning att medelåldern på tillfrågade var, lite överraskande, vid tillfället, 27 år !! ... och ökande !?
(En kommande poll, på det kanske.)

Ingen anledning att skämmas, mina vänner..
De fantastiska leksaker, vi har idag i dyrköpta gaming-burkar, fanns inte när jag var liten grabb.

En God Gaming Jul tillönskas Er alla härmed.

27 år är nog lite lågt.
Har sett andra undersökningar/statistik i relativ närtid där genomsnittsåldern var 30-31 år world wide.
Har för mig en av dom var från Nintendo.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har för mig medelåldern var runt 30 för 20 år sedan också.

Förvånar mig lite ändå. När man bildar familj, barn hus och jobb har man ju som minst tid att spela.

Jag har två barn, hus och jobbar heltid. Finns inte mycket tid över till tidskrävande fritidsaktiviteter utanför hemmet, så det är perfekt att slå sig ner vid datorn ett par timmar på kvällen när ungarna kommit i säng. Tycker jag iallafall 😁

Permalänk
Medlem

Om man läser "artikeln" och "källan" så misstänker jag att de inte korrigerat för att det är en onlineundersökning de ber deltagarna fylla i.

*Foliehatt på*
Samsung har medvetet inte korrigerat för de vill blåsa upp siffrorna och därmed normalisera skärmtid. Vinningen skulle vara att mer skärmtid, mer vinst för Samsung.
*Foliehatt av*

Mest troligt gjorde dom sitt bästa och misslyckades.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631