Permalänk
Medlem

Säker Sökning

Hej,

Har ett problem med min lenovo dator som av någon anledning alltid byter min sökmotor. Den går from Google till nån skit som heter "Säker Sökning" som är nån form av Yahoo sökmotor. Jag byter tillbaka ofta men efter någon vecka så byts den tillbaka. Har gjort virus- check genom Windows Defender som inte gav något.

Gjorde även en scan med Malwarebytes: Som hittade denna:RiskWare.SystemRequirementsLab.

Är detta ett virus eller vad kan det vara? Känns otroligt osäkert att det ändras till någon bullshit som heter "Säker Sökning" som är skriven med otroligt ovan textstil.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare? Inte så att du råkat få in något plugin som ändrar sökmotor?

Permalänk

Kan ju även vara någon lenovo mjukvara som byter den.

Testa att slänga risk filen i karrantän sålänge rätt säker på att den iaf inte är en windowskomponent troligen snarare från någon lenovo mjukvara som vill skicka info om systemet hem till lenovo.

Det brukar följa med en och annan mjukvara som gärna vill ringa hem och skvallra från oem tillverkare och lenovo är inget undantag.

Fick du ett filnamn på där den hittades?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vilken webbläsare? Inte så att du råkat få in något plugin som ändrar sökmotor?

Använder endast popup blocker samt adblocker som jag använt på många andra datorer innan. Väldigt udda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Använder endast popup blocker samt adblocker som jag använt på många andra datorer innan. Väldigt udda.

Använder Google Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan ju även vara någon lenovo mjukvara som byter den.

Testa att slänga risk filen i karrantän sålänge rätt säker på att den iaf inte är en windowskomponent troligen snarare från någon lenovo mjukvara som vill skicka info om systemet hem till lenovo.

Det brukar följa med en och annan mjukvara som gärna vill ringa hem och skvallra från oem tillverkare och lenovo är inget undantag.

Fick du ett filnamn på där den hittades?

Har slängt filerna i karantän utan framsteg. De enda mjukvaran från lenovo jga har hittar är Lenovo Hotkeys(genväg för tangenterna) samt lenovo vantage där man kan uppdatera och hålla koll på datorns batteri,försäkring etc. Tror ej dem programmen är anledningen till felet.

Kan det ha att göra med cookies eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Kan det ha att göra med cookies

Nej.

Har du skräp på datorn är det egentligen ominstallation av operativsystemet som gäller, men den lata lösningen är att bara avinstallera webbläsaren och installera den igen (eller hellre en annan).

Lenovo har en historik av att installera idiotiska bundlade grejer på konsumentdatorer. Se Superfish.

Permalänk
Medlem

Kolla ditt antivirusprogram om det är den som lägger in sökmotorern. https://www.mcafee.com/support/?locale=sv-SE&articleId=TS1027...

Permalänk

sökte lite och hittade följande https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/cant-re...

känns det bekant?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla ditt antivirusprogram om det är den som lägger in sökmotorern. https://www.mcafee.com/support/?locale=sv-SE&articleId=TS1027...

Yes,

Tror det är det jag måste gjort. Har ej mcafee men låter som exakt det problemet jag har. Verkar inte vara virus iaf.

Permalänk
Medlem

Starta upp datorn och nu har den åter igen byt sökmotor till Söker sökning. Måste kanske återställa hela skiten.

Permalänk
Medlem

Är klart malware enligt lite googling.
Har du rensat cachen till webbläsaren?
Ibland får man in något skit där som kan få liknande result. Ligger i filerna under appdata sist jag kollade, kanske kan göras i webbläsaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Hej,

Har ett problem med min lenovo dator som av någon anledning alltid byter min sökmotor. Den går from Google till nån skit som heter "Säker Sökning" som är nån form av Yahoo sökmotor. Jag byter tillbaka ofta men efter någon vecka så byts den tillbaka. Har gjort virus- check genom Windows Defender som inte gav något.

Gjorde även en scan med Malwarebytes: Som hittade denna:RiskWare.SystemRequirementsLab.

Är detta ett virus eller vad kan det vara? Känns otroligt osäkert att det ändras till någon bullshit som heter "Säker Sökning" som är skriven med otroligt ovan textstil.

Vad kan jag göra?

Prova AdwCleaner. Har hjälpt mig några gånger när jag fått konstigheter i webbläsare. adwcleaner_download

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.