Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

DVD är väl inte ens 720p dock? Du måste skämta med att du väljer DVD före 4K streaming?

Upplösning berättar hur många punkter det finns på en viss yta. Den säger inget om vad som finns på skärmen.

Denna diskussionen har hafts en miljard gånger. Föredrar gärna på film i 720p i full kvalité, på en bra bildskärm med bra ljud. Detta framför någon 4k stream som blöder pga. komprimering.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Upplösning berättar hur många punkter det finns på en viss yta. Den säger inget om vad som finns på skärmen.

Denna diskussionen har hafts en miljard gånger. Föredrar gärna på film i 720p i full kvalité, på en bra bildskärm med bra ljud. Detta framför någon 4k stream som blöder pga. komprimering.

I och för sig håller jag med om att hög upplösning och lågdataskräpkodning är ganska meningslöst, men man kan samtidigt inte bara titta på bithastigheten på DVD (främst vad gäller bilden) eftersom komprimeringstekniken är gammal och gör av med mer data för en viss kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Upplösning berättar hur många punkter det finns på en viss yta. Den säger inget om vad som finns på skärmen.

Denna diskussionen har hafts en miljard gånger. Föredrar gärna på film i 720p i full kvalité, på en bra bildskärm med bra ljud. Detta framför någon 4k stream som blöder pga. komprimering.

Jo jag håller med, upplösning säger inte allt. Däremot är DVD inte 720p, en bra bit under faktiskt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

DVD, what year is it? Men ja, all streaming lär vara bättre än DVD-utgåvorna i bildkvalitet.

Finns bara en utgåva to rule them all!
https://www.senses.se/wp-content/uploads/2020/12/sagan-om-ringen-box-uhd4k-recension-senses.jpg

Har också den utgåvan. Riktigt fin.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

var det någon som såg sista säsongen av game of thrones? det var sämre än vhs, streaming är ju väldigt varierande. disney+ tycker jag håller bra kvalité

Prime har usel kvalité. En av anledningarna jag sa upp den till slut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AkUs:

Upplösning berättar hur många punkter det finns på en viss yta. Den säger inget om vad som finns på skärmen.

Denna diskussionen har hafts en miljard gånger. Föredrar gärna på film i 720p i full kvalité, på en bra bildskärm med bra ljud. Detta framför någon 4k stream som blöder pga. komprimering.

Jag tror ingen i princip invänder mot vad du föredrar med kvalitet vs. kvantitet.

Det man invänder mot är att du påstår att det är 720p på DVD vilket är direkt felaktigt. Men visst, du kan ha råkat se siffran 720 på wikipedia och dragit snabba slutsatser. Händer även mig i andra sammanhang.

Det som gör just DVD inte följer den principen är att DVD i grunden saknar både kvalitet och kvantitet jämte moderna format. Så bara några axplock runt problemen med DVD:

480i eller 576i med fältbaserad lagring av progressiv bild. Det är än idag problem att få ut framför allt 576i->576p med 2:2-fält då många DVD-spelare helt enkelt inte gör rätt och man får olika former av interlace-problem. Hela 00-talet var en jakt på enheter som gjorde rätt med detta. Ironiskt nog hade amerikanska DVD-spelare med 3:2-fält och därmed judder en sämre situation från början. Vilket löstes till det bättre för dem där en bra spelare kunde återställa till originalets 24p.

MPEG2 som codec. Teknik från 90-talet som inte är effektiv med dagens mått och ger rätt så tydliga artefakter att TV-apparater specifikt har brusfilter som är anpassade för just dessa artefakter.

4% uppsnabbning för att gå från 24fps till 25fps/50Hz på PAL-utgåvan. Kortare speltid som gav oss tre problem. Dels att rörelser är märkbart uppsnabbade. Dels att ljudet behöver pitchkorrigeras vilket man inte alltid gjorde. Samt den där uppfattningen om att den europeiska utgåvan var censurerad eller nedklippt eftersom den hade flera minuter kortare speltid.

Färguppsamplingsproblemen som förvärrades av interlace-formaten. Likt den då beryktade CUE-buggen. Detta löstes ganska bra med tiden men var problematiskt på de tidigare generationerna DVD-spelare. Men det verkar ske något av en regression på detta område då särskilt PAL-DVD hamnar långt ned på tillverkarnas priolistor. Kräver därför fortfarande noga val av prylar.

Avsaknad av enhetliga standarder/policys för färgkodning. Lite överkurs men DVD hör till SD-domänen (rec.601) som har andra matriser för färgerna än HD (rec.709). Kortfattat får man ofta fel färger på en DVD till en modern TV och det kräver att man har en bra spelare som kan identifiera att det är en DVD och sedan skicka ut exempelvis en uppskalad och de-interlacad bild i 1080p med rätt färger. Vilket kompliceras av att DVD:er kunde mastras till olika färgstandarder. Kort förklaring är att det krävs väldigt mycket kunskap och rätt val av utrustning för att få ut konsekventa färger från DVD.

Ljudet på DVD är defacto 2-kanals PCM eller DD5.1 på 448kbit. Som allra mest DTS med 768 kbit eller rentav 1,5 mbit, därav den stora jakten på DTS-utgåvor. Själva specen (och uppgifterna på wikipedia) kanske säger 6+ mbit men det existerar inte i praktiken annat än utgåvor likt DVD-Audio. Detta är den allmänna fällan med Wikipedia: uppgifterna där tar sällan hänsyn till det praktiska.

I korthet: en bra DVD-utgåva kan överträffa dålig streaming. Naturligtvis. Men det kräver att DVD-utgåvan man vill se håller hög kvalitet från början, att man har bra utrustning för detta och koll på hur den ska konfigureras för att nå optimal kvalitet.

Permalänk
Bildexpert

Utöver allt som @Laxpudding räddar upp så finns det ytterligare två faktorer som är avgörande när man kikar på det hela lite mer detaljerat.

DVD video använder inte kvadratiska pixlar utan rektangulära. Dess exakta form baseras på dels den vertikala upplösningen och även huruvida videoinnehållet är anamorfiskt eller inte. På en CRT fungerar det förstås som det ska då bilden helt enkelt dras ut utan direkta artefakter, men på en modern bildvisare är begränsningen ofta tydlig och inte minst om man kikar på hur macroblockingen ser ut.

Dessutom så är upplösningen i sig inte alls så standardiserad som man skulle kunna önska. På pappret så har DVD en horisontell upplösning på 720 kolumner, men endast 704 av dessa är aktiva och kan användas för bildinformation. Väldigt många spelare har historiskt sett misstolkat upplösningen och utgått ifrån att alla 720 kolumner är aktiva vilket skapar skalningsfel.

Detta kanske låter som en petitess men med tanke på hur pass låg upplösning som standardupplöst video har i jämförelse mot moderna alternativ så blir varje pixel värdefull och behöver hanteras varsamt för att undvika felen i så hög utsträckning som möjligt.

Ska man vara lite ärlig så fanns det faktiskt några, väldigt få DVD-utgåvor som innehöll (för tiden) mer högupplösta versioner. I USA släpptes en s.k. Extreme DVD av Terminator 2 där ena skivan innehöll filmen i 1080i, på en DVD med dubbla lagren. Dock gick den endast att spela upp i Windows Media Player 9 och var väldigt resurskrävande, så knappast någon typisk DVD-film och naturligtvis kunde man inte dra nytta av det på en vanlig DVD-spelare. Men visst gjordes det några ambitiösa försök att nyttja mediets potential och det är värt cred kan jag känna.

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju detta med uppskalning, jag har en gammal Pioneer BDP-320 bluray spelare kopplad till en integra 50.4 som jag spelar upp mina dvd filmer med.
Det blir ju aldrig bluray kvalitet men känns som att filmerna har lite bättre kvalitet nu än när jag kollade på dessa genom min ännu äldre dvd spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror ingen i princip invänder mot vad du föredrar med kvalitet vs. kvantitet.

Det man invänder mot är att du påstår att det är 720p på DVD vilket är direkt felaktigt. Men visst, du kan ha råkar se siffran 720 på wikipedia och dragit snabba slutsatser, händer även mig i andra sammanhang.

Det som gör just DVD inte följer principen är att DVD i grund saknar både kvalitet och kvantitet jämte moderna format. Så bara några axplocken runt problemen med DVD:

480i eller 576i med fältbaserad lagring av progressiv bild. Det är än idag problem att få ut framför allt 576i->576p med 2:2-fält då många DVD-spelare helt enkelt inte gör rätt och man får olika former av interlace-problem. Hela 00-talet var en jakt på enheter som gjorde rätt med detta. Ironiskt nog hade amerikanska med 3:2 och judder en sämre situation från början som dock löstes till det bättre för dem där en bra spelare kunde återställa till originalets 24p.

MPEG2 som codec. Teknik från 90-talet som inte är effektiv med dagens mått och ger så tydliga artefakter att TV-apparater specifikt har brusfilter som är anpassade för just dessa artefakter.

4% uppsnabbning för att gå från 24fps till 25fps/50Hz på PAL-utgåvan. Kortare speltid som gav oss tre problem. Dels att rörelser är märkbart uppsnabbade. Dels att ljudet behöver pitchkorrigeras vilket man inte alltid gjorde. Samt den där uppfattningen om att den europeiska utgåvan var censurerad eller nedklippt eftersom den hade flera minuter kortare speltid.

Färguppsamplingsproblemen som förvärrades av interlace-formaten. Likt den då beryktade CUE-buggen. Detta löstes ganska bra med tiden men var problematiskt på de tidigare generationerna DVD-spelare. Men det verkar ske något av en regression på detta område då särskilt PAL-DVD hamnar långt ned på tillverkarnas priolistor. Kräver därför fortfarande noga val av prylar.

Avsaknad av enhetliga standarder/policys för färgkodning. Lite överkurs men en DVD hör till SD-domänen (rec.601) som har andra matriser för färgerna än HD (rec.709). Kortfattat får man ofta fel färger på en DVD till en modern TV och det kräver att man har en bra spelare som kan identifiera att det är en DVD och sedan skicka ut exempelvis en uppskalad och de-interlacad bild i 1080p med rätt färger. Vilket kompliceras av att DVD:er kunde mastras till olika färgstandarder. Kort förklaring är att det krävs väldigt mycket kunskap och rätt val av utrustning för att få ut konsekventa färger från DVD.

Ljudet på DVD är defacto 2-kanals PCM eller DD5.1 på 448kbit. Som allra mest DTS med 768 kbit eller rentav 1,5 mbit, därav den stora jakten på DTS-utgåvor. Själva specen (och uppgifterna på wikipedia) kanske säger 6+ mbit men det existerar inte i praktiken annat än utgåvor likt DVD-Audio. Detta är den allmänna fällan med Wikipedia: upgifterna där tar sällan hänsyn till det praktiska.

I korthet: en bra DVD-utgåva kan överträffa dålig streaming. Naturligtvis. Men det kräver att DVD-utgåvan man vill se håller hög kvalitet från början, att man har bra utrustningen för detta och koll på hur den ska konfigureras för att nå optimal kvalitet.

Förlåt. Jag sa 720p för någon annan skrev det. Har inte kollat upp detta exact.

Oavsett. Om jag kollar på en 15 år gammal plasma med DVD film så anser mina ögon det är behagligare än 4K komprimerat med en backbleed LCD som gör det hela värre. Om jag ser Brad Pitts näshår eller inte avgör inte. Om däremot svarta partier går i gröntonad kantiga moln, så förstör det de hela.

För 20 år sedan gjorde man reklamskyltar på 15x5 meter på varuhus fasader och detta med en 3 megapixel kamera....

Pixlar och skärpa är en fråga om avstånd. Nyanser av färg och skuggar är inte det.
Stor del av behovet av mera pixlar är för att folk har andra TV vanor än innan. Innan var en 32" Sony glas-TV "kungen" i ett vardagsrum där man satt 4 meter ifrån. Idag ska en sådan situation vara 85" enligt mäta-könsorgans-klubben.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Förlåt. Jag sa 720p för någon annan skrev det.

Ingen annan har påstått att DVD är 720p.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av AkUs:

Om däremot svarta partier går i gröntonad kantiga moln, så förstör det de hela.

Detta är något som går att se på DVD i väldigt hög utsträckning, inte minst när det mycket rörelser. En film som Hajen gör inte bra ifrån sig på DVD alls på grund av all macroblocking, vilket förstärks ytterligare av upplösningen.

Naturligtvis får du komprimeringsartefakter på streaming, liksom på Blu-Ray och även UHD-BD, men normalt sett inte alls lika mycket och aggressivt som på DVD. För cirka tio år sedan hade jag absolut förstått ditt resonemang, men idag är scenariot ofta helt annorlunda än det du beskriver.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det bara kortversionerna på HBO av LOTR så har inte ens testat att titta på dessa..
Men annars DVD undviker jag, alldeles för lågupplöst, gjorde mig av med samtliga sådana för 10 år sen eller så, minst 1080p är ett krav idag, undantag kan vara nån gammal TV serie som inte finns i bra upplösning...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xc:

Sen har vi ju detta med uppskalning, jag har en gammal Pioneer BDP-320 bluray spelare kopplad till en integra 50.4 som jag spelar upp mina dvd filmer med.
Det blir ju aldrig bluray kvalitet men känns som att filmerna har lite bättre kvalitet nu än när jag kollade på dessa genom min ännu äldre dvd spelare.

Jag har också en BDP-320, står dock och samlar damm, och när jag testade den för länge sedan gjorde den jobbet med DVD:er på rätt sätt, inklusive att att mata ut rätt färger vid uppskalning – förutsatt att man matar ut RGB-signal då YCbCr-signal innebär att TV:n i sin tur tolkar färgerna som HD och inte SD.

Jämfört med en random DVD-spelare, det måste ha sålts tusentals olika modeller, lär det vara bättre ja. Pioneer kunde sin sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag vet så är det bara kortversionerna på HBO av LOTR så har inte ens testat att titta på dessa..
Men annars DVD undviker jag, alldeles för lågupplöst, gjorde mig av med samtliga sådana för 10 år sen eller så, minst 1080p är ett krav idag, undantag kan vara nån gammal TV serie som inte finns i bra upplösning...

Det är ju en stor del av äldre tv-serier som har låg upplösning, ganska ofta inte ens PAL-standard i och med mycket är från USA. Är de gjorda med tv-kameror så är det ganska kört. Bara de som är gjorda med film går att skanna om etc, ifall materialet finns kvar i vettigt skick och det är något där någon tycker att det är värt kostnaden. Sedan är ju en del gjort på 16 mm och då får man ju inte alls ut samma resultat som från 35 mm heller...

Tillägg: Sedan kan man förstås, modell Youtube, runda uschligt låg bithastighet med högre upplösning på själva bildströmmen...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AkUs:

Oavsett. Om jag kollar på en 15 år gammal plasma med DVD film så anser mina ögon det är behagligare än 4K komprimerat med en backbleed LCD som gör det hela värre. Om jag ser Brad Pitts näshår eller inte avgör inte. Om däremot svarta partier går i gröntonad kantiga moln, så förstör det de hela.

Det där är argument för något som inte har med DVD vs. Streaming att göra. Dålig kvalitet är dålig kvalitet oavsett förpackning. Knappast så att streaming i sig självt skapar grönkantade moln. Men visst, prövade du (dålig) streaming i början på 10-talet är det enkelt och bekvämt för hjärnan att hålla fast detta som den enda sanningen om streaming.

Så testa modern kvalitetsstreaming – eller BD – till din 15 år gamla plasma. Den ska fortfarande kunna visa kvalitetsfördelar över DVD-källan, särskilt om du sitter på sista generationerna Pioneer eller Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

15 år gamla plasma. Den ska fortfarande kunna visa kvalitetsfördelar över DVD-källan, särskilt om du sitter på sista generationerna Pioneer eller Panasonic.

På tal om gamla plasma så använder jag en Panasonic Viera TX-P50VT20EA, helt ok tv för 1080p visning fortfarande

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xc:

På tal om gamla plasma så använder jag en Panasonic Viera TX-P50VT20EA, helt ok tv för 1080p visning fortfarande

Kalibrerat ett gäng VT och ST-modeller, så ja, de håller verkligen måttet för 1080p och SD.

Permalänk
Medlem

En sak är säker iaf, vill man ha schysst kvalité så är det bara att bojkotta streaming...
Har slutat streama film, det är alldeles för dåligt ljud och usel bildkvalité.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

En DVD-utgåva av god kvalité blir i min erfarenhet inte kass när det skalas upp, men det kan som bekant vara en väldig skillnad på 1:1 digitaliserade DVD5 och DVD9; förmodligen inte helt olikt hur BD25 och BD50 kommer stå sig framgent när upplösningen åter fyrdubblats på panelen. Den som lever får se.

Bör dock nämnas att det finns anledning till varför man byter ut favoriter till modernare format om så är möjligt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera LOTR och Hobbit på Prime. Riktigt bra kvalitet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Kan rekommendera LOTR och Hobbit på Prime. Riktigt bra kvalitet.

Hur tittar du på Prime då? Hur jag än gjorde så fick jag bara superkass kvalité. Med lite tur kunde jag få 1080p någon enda gång men då bara med stereo-ljud. 4k såg jag aldrig röken av, varken genom datorn eller appen i tvn.

Sagt upp skiten nu så har det blivit bättre så är det för sent. Fanns inget på prime jag ville titta på ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur tittar du på Prime då? Hur jag än gjorde så fick jag bara superkass kvalité. Med lite tur kunde jag få 1080p någon enda gång men då bara med stereo-ljud. 4k såg jag aldrig röken av, varken genom datorn eller appen i tvn.

Sagt upp skiten nu så har det blivit bättre så är det för sent. Fanns inget på prime jag ville titta på ändå.

Testade på Lord of the rings och den är märkt UHD, men jag får 1080p i Firefox. Säkert det vanliga att man måste ha rätt prylar som upphovsrättsgudarna anser är acceptabla... Vad Amazon ens har för ljudstöd har jag inte kollat och i skrivande stund sitter jag med bärbar dator med inbyggd burktelefon, så jag tror inte att det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur tittar du på Prime då? Hur jag än gjorde så fick jag bara superkass kvalité. Med lite tur kunde jag få 1080p någon enda gång men då bara med stereo-ljud. 4k såg jag aldrig röken av, varken genom datorn eller appen i tvn.

Sagt upp skiten nu så har det blivit bättre så är det för sent. Fanns inget på prime jag ville titta på ändå.

Jag streamar genom en Apple TV 4K with Ethernet upp till min Samsung 75”. Kör även kabel hela vägen med 500 Mbit. Inget jätteavancerat recept

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu är streaming på Windows via browsers inte jättebra, även med bra datorer och grafikkort.

Jag har en del DVDer (också blu-ray, och även UHD-blu ray spelare), men jag tycker uppskalningen av DVD'er är mycket bra här hemma, såpas bra att på 3 meters avstånd i soffan med min 75" skärm så ser jag inte jättemycket skillnad på bra DVD'er och t.ex. Disney+ filmar, Netflix etc.

Det är ganska enkelt bra nog.

Men dom få gångar jag har testat med browsers, filmar med lägre upplösning, så ser jag "fyrkanter" direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag streamar genom en Apple TV 4K with Ethernet upp till min Samsung 75”. Kör även kabel hela vägen med 500 Mbit. Inget jätteavancerat recept

Det fanns tydligen en app för windows också tidigare men inte längre. Provade installera den bakvägen s.a.s. men det blev lika dåligt i den som i webbläsaren. Knepigt detta då andra, som Netflix t.ex, kan leverera 4k och 5.1 genom webbläsare. Tycker inte jag ska behöva köpa till en extra dongle bara för att kunna få bästa kvalitén.

Men som sagt, Prime har ändå inget jag vill titta på så ser inte poängen betala för det. Handlar kanske en gång per år från amazon så den fria frakten kostar mig då ca 700 kronor, vilket är avsevärt mer än frakten skulle kostat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alphahanne:

Hur tittar du på Prime då? Hur jag än gjorde så fick jag bara superkass kvalité. Med lite tur kunde jag få 1080p någon enda gång men då bara med stereo-ljud. 4k såg jag aldrig röken av, varken genom datorn eller appen i tvn.

Sagt upp skiten nu så har det blivit bättre så är det för sent. Fanns inget på prime jag ville titta på ändå.

"varken genom datorn eller appen i tvn. " <- Där har du dina två problem. Detta snarare än att Prime som tjänst skulle vara problemet du upplevde.

Ibland önskade jag att tjänsteleverantörerna hade direkta, men helst passiva varningar, för de gånger man inte får den väntade, högsta möjliga kvaliteten. Att man får i klartext en liten infoknapp som beskriver vad som inte fungerar på just den plattform man kör. DRM-skydd som låser ut 4K, avsaknad av HDR, instabil förbindelse, TV:ns mediahårdvara som inte orkar med, begränsningar i webbläsare/OS och så vidare.

Skulle minska den här typen av upplevelser där man testar något som borde vara toppnotch men som ändå blir dåligt. Så drar man slutsatsen att den är streamingtjänsten, eller hela konceptet med streaming som är dåligt. När man i själva verket försökte äta oxfilén på en papptallrik bakom en bensinmack.

Nu kan jag inte prime, men för Netflix är det rätt stor skillnad mellan vanliga HD-begränsade instegstjänsten och Premium med 4K etc. Så även det påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu kan jag inte prime, men för Netflix är det rätt stor skillnad mellan vanliga HD-begränsade instegstjänsten och Premium med 4K etc. Så även det påverkar.

Mig veterligen finns det bara en tjänst åtminstone i Sverige. Klickar jag på "More purchase options" så är det samma pris för alla upplösningar för att hyra (30 dagar) eller köpa (Lord of the rings "1"). Lite lustigt att hyra visas, men det kanske är så numera att det går att hyra utan att ha den löpande tjänsten. Hur det ser ut om man inte har det vet jag alltså inte.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så är Prime väldigt förmånligt för min del då jag betalar 59kr i månaden och får då gratis leverans via Prime som jag handlar på varje månad. Så streamingen är mer eller mindre gratis. Helt ok utbud också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"varken genom datorn eller appen i tvn. " <- Där har du dina två problem. Detta snarare än att Prime som tjänst skulle vara problemet du upplevde.

Ibland önskade jag att tjänsteleverantörerna hade direkta, men helst passiva varningar, för de gånger man inte får den väntade, högsta möjliga kvaliteten. Att man får i klartext en liten infoknapp som beskriver vad som inte fungerar på just den plattform man kör. DRM-skydd som låser ut 4K, avsaknad av HDR, instabil förbindelse, TV:ns mediahårdvara som inte orkar med, begränsningar i webbläsare/OS och så vidare.

Skulle minska den här typen av upplevelser där man testar något som borde vara toppnotch men som ändå blir dåligt. Så drar man slutsatsen att den är streamingtjänsten, eller hela konceptet med streaming som är dåligt. När man i själva verket försökte äta oxfilén på en papptallrik bakom en bensinmack.

Nu kan jag inte prime, men för Netflix är det rätt stor skillnad mellan vanliga HD-begränsade instegstjänsten och Premium med 4K etc. Så även det påverkar.

Var är problemet då? Provade med FF och Chrome samt att jag hackade in den där nedlagda Prime-appen i windows. Fick som sagt ingen bättre kvalité i Prime-appen i TVn. Jag får 4k utan problem med Netflix. Nu är det rätt egalt egentligen då utbudet på Prime är ointressant men jag vill gärna veta vad jag gör fel, om du menar att gjort fel?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alphahanne:

Var är problemet då? Provade med FF och Chrome samt att jag hackade in den där nedlagda Prime-appen i windows. Fick som sagt ingen bättre kvalité i Prime-appen i TVn. Jag får 4k utan problem med Netflix. Nu är det rätt egalt egentligen då utbudet på Prime är ointressant men jag vill gärna veta vad jag gör fel, om du menar att gjort fel?

Där hade den där icke-existerande men högst önskvärda funktionen om vad som är tekniskt begränsat på den aktuella klienten varit behjälpligt. Finns så klart också andra förklaringar som urvalet på det material man bedömde men också sådant som bildinställningar.

Överlag när det är icke-specificerat missnöje med streaming, utan mer uppfattningen ”...det blir dåligt...” är att det just försöks med diverse webbläsare eller hackade appar på en dator med okända egenskaper i övrigt.

Det omvända, när någon pekar ut hur väl streaming fungerar och hur bra bild kvaliteten som uppnås, då sitter personen typiskt med en erkänd klienthårdvara likt AppleTV eller Nvidia Shield men också den inbyggda klienten i en modern TV.