Vad ska jag köpa för att tappa vatten från rören?

Permalänk

Vad ska jag köpa för att tappa vatten från rören?

Så jag har köpt ett bevattningssystem och det stod att 3/8" var EU standard. Men Rören tycks vara 1/2", så är EU standard 3/8" ?

Men jag fick en T-koppling som jag kan fästa en slang till, gjorde lite mätningar och sökningar och fick,

G10, ~16mm Inv.
G15, ~22mm Inv.
G8, ~13mm Utv.

Så T-kopplingen jag fick borde vara,

G10 Hane
G8 Hane, med en slang anslutning till "TPU Hose 5mmID8mmOD"
G10 Hona

G8 porten har en slang anslutning typ > och en ring med vingar som som man trär över slangen och skruvar fast.

Så jag skulle ha en,

G15 Hona
G8 Hane, TPU Hose 5mmID8mmOD
G15 Hane

Eller det bästa vore nu en

G15 Hona
G10 Hane + G10 Stop Hane/Hona
G15 Hane

Då jag redan har fäst slangen och den sitter fast. Eller om jag köper två adaptrar,

G15 Hona
G10 Hane

G10 Hona
G15 Hane

Kopplingen kommer antingen vara till vattenkranen eller toaletten, tror att jag kommer att koppla toaletten då den vägen ser bäst ut. Så någon som tror att köpa en G15 till G10 t-koppling och ett G10 stop är bästa vägen? Och vart kan jag köpa en sådan? Hittade ingen sådan koppling i butikerna när jag sökte.

Permalänk
Medlem

Jag inser att du har hela sammanhanget klart för dig och har letat efter en massa info, men som ditt inlägg är formulerat nu så är det svårt att ge bra hjälp.

För mig som inte är hemma på bevattningssystem så skulle det bli lättare att förstå behovet om du kunde:
1. Bifoga en länk till vad du har köpt.
2. Beskriva eller bifoga en bild på vart detta ska kopplas in någonstans.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt vill du koppla på ett bevattningsystem på kopparrören som går till t.ex toan?

Det skulle underlätta med lite enklare förklaring och bilder och kanske en enkel ritning.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Så jag fick denna, vilken stod att det skulle vara eu standard.

Men den passade inte, så det bästa vore att köpa en sådan,

Och fästa den på bild 1 och sätta ett G10 stopp. Då vatten rören verkar vara G15 och inte G10.

Den ska kopplas på toa eller handfatet, men toan blir nog bäst.

Permalänk
Medlem

Jag tror du tänker helt fel. Bevattning använder man på en vanlig kran och inte direkt på rör eller där det finns högt tryck.

Tycker att du ska rådfråga med en VVS-montör för tror du kommer att orsaka vattenskada och till följd att inte försäkringen täcker det alls. Ser ju inga bilder eller vad det är du har men vad ritningen visar så är det en koppling man verkligen inte ska koppla direkt på rören.

EU-standard vet jag inte vad det kommer ifrån, säljknep kanske? Bilder kanske på vad du har, blir lättare då att konstatera vad du har och att du inte ska göra det själv.

Jag är inte utbildad VVS-montör men har arbetat på en VVS-grossist och även i VVS-butik, så varningsklockorna är nog rätt när jag känner att du inte ska fortsätta med att fixa detta själv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Den ska vara inkopplad till vattenledningen, och ända problemet är att jag fick en G10 koppling när jag skulle ha en G15. Så det ska inte vara några problem.

Det kommer ta en vecka innan jag kan åka till affären för att se om de säljer adapter, så tänkte att det skulle vara snabbare att köpa på en annan affär eller online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Den ska vara inkopplad till vattenledningen, och ända problemet är att jag fick en G10 koppling när jag skulle ha en G15. Så det ska inte vara några problem.

Det kommer ta en vecka innan jag kan åka till affären för att se om de säljer adapter, så tänkte att det skulle vara snabbare att köpa på en annan affär eller online.

Om du är säker så ska jag inte säga emot. Jag vet inte exakt vad du köpt. Det finns säkert en t-koppling som är G15-G10-G15 i något byggvaruhus. Ett tips kan jag ge dig, sätt dit en ballofix så du kan stänga av fort om du behöver.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kan du inte istället lägga upp en bild på röret där du vill ha det inkopplat?
Gissar att det är en fördelare du söker, men en bild på hur dina kopplingar i badrummet ser ut skulle underlätta om du vill ha tips på faktiskt produkt.

Men utan att ha sett något så skulle du komma undan med:
* T-rör G15 (invändig gänga)
* Sexkantsnippel G15
* Sexkantsnippel med förminskning G15-G8

Permalänk

Detta är kopplingen,

Och tänkte koppla in den här

Kopplingen är G10, och anslutningen där jag tänkte koppla in den är G15.