Om du ska köra "virtualisering" och bara behöver använda maskinen någon timme per dag, skulle jag fundera på om molnservrar skulle kunna vara ett alternativ. Fördelen är att du bara betalar för själva servern medan servern är igång. (Däremot behöver du betala för lagringen även när den är avstängd, så klart, och även om för andra resurser som t.ex. om du vill ha en IP-adress som är konstant allokerad och annat liknande.)
Jag gjorde ett snabt överslag med Amazons kostnadskalkylator:
https://calculator.aws/#/estimate?id=f2b6ce6d78ba4decc0d96b8d...
Det här var en t3.xlarge (4 CPU, 16 GB RAM) AWS server med 100 GB RAM som är igång en timme per dag. Jag har valt Windows som OS eftersom du skriver att du "klickar runt", vilket jag tolkar som Windows. Valde "Stockholm" som region för att minimera latensen. Jag har säkert glömt lägga in några tjänster men det slutade på 67,20 USD på ett år. Lägger man på 25% moms och konverterar till SEK så blir det 861 kronor. Det är betydligt lägre än din budget även om man slår ut det på 5 år, men det blir så klart betydligt dyrare om du använder maskinen mer än en timme per dag eller glömmer stänga av den eller liknande, så det är nog smart att sätta upp någonting som automatiskt stänger av servern efter en viss tid eller om den inte används plus även konfigurera kostnadstak i AWS för att undvika jobbiga överraskningar.
Det är kanske inte lämpligt med en server i molnet beroende på exakt vad du gör med servern, så det är svårt att bedöma utifrån vad du skrivit om lösningen ens är lämplig, men jag tänker att jag tar upp den på din radar.
EDIT: Jag ser nu att jag råkat välja endast vardagar i min uträkning, så det blir 1 timme/dag måndag-fredag. Men oavsett bör du göra din egen uträkning utifrån dina egna förutsättningar, jag har bara dragit till med ett väldigt generellt exempel.