Ändra tillbaka till att använda integrerat GPU

Permalänk
Medlem

Ändra tillbaka till att använda integrerat GPU

Hej!

Jag försöker ändra tillbaka till datorns integrerade GPU på min Fujitsu Esprimo PH300 (Moderkort Fujitsu D2990, CPU Intel core i5 2400).

Jag uppgraderade datorn med ett grafikkort 2015 (EVGA GeForce GTX 750Ti FTW)

Jag har antingen ändrat i BIOS att datorn ska använda mitt EVGA GeForce GTX 750Ti, eller avinstallerat drivrutinen för Intel HD Graphics.

Vågar man gå direkt på att installera drivrutinen för Intel HD Graphics?, eller riskerar det att ersätta drivrutinen för mitt grafikkort? (EVGA GeForce GTX 750Ti)

eller är det bättre att i första hand leta upp GPU-inställningen i BIOS?

Någon som vet under vilken rubrik man brukar hitta inställningen för det i BIOS?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du stängt av i BIOS måste du hur som helst aktivera det först, annars är det inte säkert det går installera drivrutiner.

Installationen ska inte påverka drivrutiner för din dGPU om allt är som det ska.

Vilken version av Windows är installerad? Du kan annars gå in i Enhetshanteraren och se om den integrerade grafiken finns med där, om inte är den troligen avaktiverad.

Exakt var i BIOS det finns har jag ingen aning om då jag inte vet hur deras BIOS är upplagd. Du får helt enkelt leta runt lite.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, Alphahanne!

Ok, jag hittade inställningen ganska lätt. Listan på alternativ för GPU Adapters i BIOS ser ut som följer:
IGD
PCI/IGD
PCI/PEG
PEG/IGD (Det befintliga alternativet)
PEG/PCI

OS Windows 10 Home, endast EVGA GeForce GTX 750Ti syns i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Listan på adapters är alternativen för primary boot device.
Sedan ändrade jag IGD Multi-monitor till enabled från disabled.

Övriga inställningar heter:
IGD Memory (“Disable” vald)

Integrerade GPU dyker trots det inte upp i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Efter att ha startat datorn med konfigurationen PEG/IGD (Det befintliga alternativet) tillsammans med IGD Multi-monitor enabled och efter ett par minuters drällande på skrivbordet dök Intel HD Graphics upp i enhetshanteraren.

Tyvärr är problemet inte riktigt löst eftersom datorn fortfarande inte visar bild utan EVGA GeForce GTX 750Ti anslutet.

(Jag drog ur strömförsörjningen till mitt dGPU och startade datorn - fick ingen bild. Ej ännu testat att dessutom skruva loss och dra ut ur PCI-E-porten på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har du flyttat skärmkabeln till moderkortets uttag?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, men jag känner mig inte helt säker på att PEG/IGD är rätt Graphic Adapter. Ska prova att koppla ur mitt dGPU ur PCI-E x16-porten och starta datorn för att se vad som händer, med bildkabeln ansluten till utgången på moderkortet.

IGD (Integrated Graphics Device medan PEG står för PCI-E Graphics, men vad det är för skillnad på alternativen PCI och PEG har jag ingen aning om eftersom båda är PCI och datorn bara är utrustad med PCI-E-portar)
PCI/IGD
PCI/PEG
PEG/IGD (Det befintliga alternativet)
PEG/PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Listan på adapters är alternativen för primary boot device.
Sedan ändrade jag IGD Multi-monitor till enabled från disabled.

Övriga inställningar heter:
IGD Memory (“Disable” vald)

Integrerade GPU dyker trots det inte upp i enhetshanteraren.

IGD Memory vill du aktivera om du har tänkt köra på iGPU (så att den tilldelas mer RAM).

Skrivet av Otakingu:

Ja, men jag känner mig inte helt säker på att PEG/IGD är rätt Graphic Adapter. Ska prova att koppla ur mitt dGPU ur PCI-E x16-porten och starta datorn för att se vad som händer, med bildkabeln ansluten till utgången på moderkortet.

IGD (Integrated Graphics Device medan PEG står för PCI-E Graphics, men vad det är för skillnad på alternativen PCI och PEG har jag ingen aning om eftersom båda är PCI och datorn bara är utrustad med PCI-E-portar)
PCI/IGD
PCI/PEG
PEG/IGD (Det befintliga alternativet)
PEG/PCI

Så länge du har valt ett alternativ som innehåller IGD så ska iGPUn fungera. Jag väljer alltid PEG/IGD så att man inte behöver in och ändra i BIOS igen om man vill stoppa i ett PCI-E kort senare.

Sen förstår jag inte varför du skapar en ny tråd när du redan hade en påbörjad?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tack för svar, Shugge!
Ok, jag trodde att det bara var att ändra till enable men tydligen behöver jag välja ett värde på IGD memory size bland följande: 32M, 64M, 128M, 256M och 512M
Är det bara att ta det högsta eller behöver jag veta default-värdet?

Ok, fint tips! Problemet är att datorn inte startar utan mitt dGPU.
Provat nu med både PEG/IGD och IGD enbart inställt i BIOS och bildkabel ansluten till moderkortets utgång. Men det är rimligt som du säger att iGPU behöver minne för att fungera.

Jag fick bara ett svar på en halv vecka och kände att första delen av problemet var löst, och att nästa problem hade mer med grafik att göra så tänkte att det kunde vara bättre att få in det i en mer passande kategori.

Jag ska försöka vara mer tålmodig i fortsättningen och tänka på att hålla mig i samma tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Tack för svar, Shugge!
Ok, jag trodde att det bara var att ändra till enable men tydligen behöver jag välja ett värde på IGD memory size bland följande: 32M, 64M, 128M, 256M och 512M
Är det bara att ta det högsta eller behöver jag veta default-värdet?

Ok, fint tips! Problemet är att datorn inte startar utan mitt dGPU.
Provat nu med både PEG/IGD och IGD enbart inställt i BIOS och bildkabel ansluten till moderkortets utgång. Men det är rimligt som du säger att iGPU behöver minne för att fungera.

Jag fick bara ett svar på en halv vecka och kände att första delen av problemet var löst, och att nästa problem hade mer med grafik att göra så tänkte att det kunde vara bättre att få in det i en mer passande kategori.

Jag ska försöka vara mer tålmodig i fortsättningen och tänka på att hålla mig i samma tråd!

Välj att tilldela så mycket minne som möjligt (om du har tilltäckligt mer RAM att undvara).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade provat att demontera grafikkortet och sedan göra en cmosreset på moderkortet för det är extremt osannolikt att den integrerade grafiken är inaktiverad som förval.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

shugge: Jag hittade svaret på Intels hemsida "IGD Aperture Size (Default) = 256 MB (for 10th Generation Intel® processors and older)" och eftersom detta är av andra generationen så bekräftar det default värdet som 256 MB.
Köra andra generationen 2024 lol

mrqaffe: En vän hjälpte mig installera ett dGPU 2015, han skötte alla ändringar i BIOS, drivrutiner osv. så därför är det inte längre standard värdena som är de aktiva i BIOS.
cmosreset är genomfört utan någon skillnad på inställningarna i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

shugge: Jag hittade svaret på Intels hemsida "IGD Aperture Size (Default) = 256 MB (for 10th Generation Intel® processors and older)" och eftersom detta är av andra generationen så bekräftar det default värdet som 256 MB.
Köra andra generationen 2024 lol

mrqaffe: En vän hjälpte mig installera ett dGPU 2015, han skötte alla ändringar i BIOS, drivrutiner osv. så därför är det inte längre standard värdena som är de aktiva i BIOS.
cmosreset är genomfört utan någon skillnad på inställningarna i BIOS.

Som sagt så kan du välja mer om du inte är begränsad i mängden RAM. Har man t.ex. enbart 4GB RAM och tilldelar iGPU 512MB av dessa har man inte så mycket kvar till annat, men sitter du på 16GB eller mer så "har du råd" att reservera mer till iGPUn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tackar för hjälpen! Efter att ha tilldelat 256MB IGD memory size till iGPU kunde jag starta datorn utan dGPU ansluten.

Jag förstår konceptet men är inte tillräckligt insatt för att bedöma en rimlig avvägning, men jag uppskattar din tydliga förklaring!