YouTube blir långsammare med annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast du slipper inte sponsringarna?

Nej. Det gör man inte. Det är kreatörerna själva som stoppar in det, inte youtube.

De stör jag mig inte i närheten av lika mycket på. Det är långt ifrån alla kanaler jag kollar på som har sponstrade inlägg och det brukar vara rätt tydligt och enkelt att hoppa över dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Adblock är lagligt i EU (och sannolikt överallt?). Däremot finns möjligheten att adblock detection är olagligt, och de verkar vara i samtal med YouTube angående detta.

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/17rcwib/the_only_fo...

då blir ju kontentan att "reklamfinansierade tjänster" är olagliga (eftersom man inte får enforca det)/inte funkar och man får geoblocka EU eller så är det premium eller inget.

låter kasst imho.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Folk som betalar för YT premium för att slippa reklam och ändå får 1min sponsorsegment i videos - suckers

YT Premium + sponsorblock = perfekt.

Helt ärligt har jag absolut inget problem med att betala för youtube premium, det är den mediatjänst jag använder absolut mest av allt och jag tycker väldigt mycket om funktionerna det ger, också trevligt att de jag tittar på får en större andel av kakan från premium jämfört med reklamen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Jag kom på nu att det sega skrivandet i kommentarer på Youtube som jag nämnde i ett tidigare inlägg, också gäller Google Translate. Den sidan är helt makalöst seg sen ungefär lika länge, nån vecka. Varje tecken jag skriver tar en halv sekunder eller mer för att dyka upp på skärmen, och det kan sen ta 10-20 sekunder innan översättningen kommer fram. Innan var allt ögonblickligt, dvs översättningen kom och ändrades i realtid, utan märkbar fördröjning.

Så detta är nog mer allmänt för Google än just Youtube.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Riktigt fult detta, fått felsöka ganska mycket senaste två dagarna för att komma fram till vad som laggade sönder hela webbläsaren, hittade en tråd på Reddit om detta igår tillslut. Betalar för Premium.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det är slöare än femtioelva 30-sekunders annonser som i den oanvändbara mobilappen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tvivlar på att det är slöare än femtioelva 30-sekunders annonser som i den oanvändbara mobilappen.

Skaffa Newpipe, reklamfri

Permalänk
Medlem

Puckogoogle, utveckla produkten istället!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Prisa webbläsaren Brave med den inbyggda adblock som inte påverkas alls. Inte än så länge

Skrivet av MatteN:

Brave funkar utmärkt och har gjort så hela helgen.

Mitt tittande på Youtube med Brave var segt som tusan igår. Tog lång tid och växla till helskärm mm.

Permalänk
Medlem

Förklarar varför videos vart segare.

FULT GJORT YOUTUBE FY FY FY!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Betalde när Lite fanns, hade fortsatt betala om man inte tvingades till den dyrare premium varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

du menar att man är svikare om man börjar betala för tjänsten istället för att snylta den?

betalningen är ju att titta på reklamen, sk reklamfinansierad tjänst.
vägrar du kolla på reklamen och kringår det så ska du heller inte ta del av tjänsten, då du kostar dom pengar (bandwidth) utan att ge dom ersättningen för den.

på så vis "vinner" youtube på att du slutar åka snåltjuts på adblocker. de sparar bandwidthen du tar av dom som dom måste betala.

undrar också varför sweclockers tillåter diskussion om hur man kringår youtubes "anti adblock". tillåts diskussion om hur man kollar netflix gratis också?

vet inte vem man ska tagga för det men tycker detta hör till piratsnack som inte är tillåtet här på swec väl?

Piratkopiering är olagligt. Att kringgå reklam eller strunta i att titta på den är lagligt. Så det är en astronomisk skillnad där.

Det är enkel logik att man får diskutera det som är lagligt men att det är otillåtet att diskutera hur man går tillväga för att göra olagliga saker, som piratkopiering. Att du okritiskt svalt Youtubes narrativ är inget som bör påverka övriga medlemmars rätt att diskutera annonsblockering, vilket återigen, är fullt lagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket bra, hoppas det kommer mer sådant här för de som tror att de både äta upp kakan och ha den kvar.

Betala för att slippa reklam eller se på reklam och slippa betala, ni får välja.

Vilket brott gör vi oss skyldiga till om vi inte vill välja?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ad speedup är annars ett bra alternativ, annonserna försvinner under en sekund.

Permalänk
Medlem

Så jävla mycket ståhej.. Använd premium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Dålig stil att snuva kreatörer på pengar genom att blocka reklam på Youtube. Betala för Youtube premium om du vill slippa reklam

Mja, vissa av de jag följer säger att det lilla som YT betalar ut från reklamintäckter bara är en bråkdel av vad de tjänar från sina videor och att det aldrig gått utan sponsorerna som står för den övervägande majoriteten av intäckterna. För dem så gör det så lite skillnad att de knappt bryr sig om hur mycket de får från YT genom annonser.

Vissa kör ju också med Patreon, och jag har sett minst en kreatör som uttryckligen formulerat sig att så lite som 10 spänn i månaden redan är långt mer än vad de får från YT per person som kollar på en video, och att alla som stöttar dem på Patreon därför inte behöver känna några som helst skuldkänslor om de använder annonsblockerare, åtminstone för den personens videor.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man använda Piped och i stort inte bry sig om hur seg Youtubes sida är i sig, den är ju under all kritik när den funkar "som den ska" också. https://github.com/TeamPiped/Piped/wiki/Instances

Kombinera Piped med LibreTube så är man kittad.

Permalänk
Medlem

Youtube hos mig har varit sjuuuuukt segt senaste dagarna. Jag hade testat allt jag kunde komma på för att bli av med det. Vilket inte är så många olika saker förutom att rensa cookies och sånt. När inget verkade fungera testade jag bara på chans att pausa adblock. Jag har YT Premium så jag besväras egentligen inte av någon reklam, och hade väl ingen direkt orsak att tro att en pausning skulle hjälpa, men jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Att googla på problematiken gjorde ingen nytta då man inte fick några andra tips än att exempelvis rensa webhistorik osv. Men jäklar vad det hjälpte!
En kompis berättade här om dagen att hans Youtube också är segt som sirap, gissningsvis drabbades vi av samma sak typ samtidigt. Så denna vetskapen lär förhoppningsvis hjälpa honom med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Youtube hos mig har varit sjuuuuukt segt senaste dagarna. Jag hade testat allt jag kunde komma på för att bli av med det. Vilket inte är så många olika saker förutom att rensa cookies och sånt. När inget verkade fungera testade jag bara på chans att pausa adblock. Jag har YT Premium så jag besväras egentligen inte av någon reklam, och hade väl ingen direkt orsak att tro att en pausning skulle hjälpa, men jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Att googla på problematiken gjorde ingen nytta då man inte fick några andra tips än att exempelvis rensa webhistorik osv. Men jäklar vad det hjälpte!
En kompis berättade här om dagen att hans Youtube också är segt som sirap, gissningsvis drabbades vi av samma sak typ samtidigt. Så denna vetskapen lär förhoppningsvis hjälpa honom med!

Hade precis samma problem, jag betalar för YTP då jag använder det mycket för jobbet. Spelare började att lagga och fungera konstigt för ett par dagar sedan. Idag stängde jag av AdBlock helt och allt började flyta direkt.
Chrome började plötsligt använda min GPU up till 20% vilket är helt galet men ett 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Dålig stil att snuva kreatörer på pengar genom att blocka reklam på Youtube. Betala för Youtube premium om du vill slippa reklam

Jag gjorde det... tills google sade upp mitt abbonemang. Jag vägrar betala för google music pch massa annat trams jag inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Den egentliga frågan är ifall det kan bli långsammare än ifall man måste plåga sig igenom 35 reklamklipp med samma pissiga tablett mot förkylning för ett tiominutersklipp. Jag betvivlar det starkt.
För mig som inte tittar på YT så ofta känner lite att det kanske är lika bra att lägga ner det helt och hållet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

du menar att man är svikare om man börjar betala för tjänsten istället för att snylta den?

betalningen är ju att titta på reklamen, sk reklamfinansierad tjänst.
vägrar du kolla på reklamen och kringår det så ska du heller inte ta del av tjänsten, då du kostar dom pengar (bandwidth) utan att ge dom ersättningen för den.

på så vis "vinner" youtube på att du slutar åka snåltjuts på adblocker. de sparar bandwidthen du tar av dom som dom måste betala.

undrar också varför sweclockers tillåter diskussion om hur man kringår youtubes "anti adblock". tillåts diskussion om hur man kollar netflix gratis också?

vet inte vem man ska tagga för det men tycker detta hör till piratsnack som inte är tillåtet här på swec väl?

Skrivet av Thomas:

Adblock är lagligt i EU (och sannolikt överallt?). Däremot finns möjligheten att adblock detection är olagligt, och de verkar vara i samtal med YouTube angående detta.

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/17rcwib/the_only_fo...

Att diskutera hur man genomför olagligheter såsom piratverksamhet på sweclockers är vi nog alla ense om att inte göra då det enligt lag är förbjudet. Men att blocka reklam? Det är väl inte förbjudet och således helt ok att diskutera antar jag?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Oortcloud:

Mitt tittande på Youtube med Brave var segt som tusan igår. Tog lång tid och växla till helskärm mm.

Bara för att så testade jag i Brave idag igen och det nu var det inte segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Hade precis samma problem, jag betalar för YTP då jag använder det mycket för jobbet. Spelare började att lagga och fungera konstigt för ett par dagar sedan. Idag stängde jag av AdBlock helt och allt började flyta direkt.
Chrome började plötsligt använda min GPU up till 20% vilket är helt galet men ett 4090.

Jag såg också hög användning av mitt 7800XT, inga 20% men mer än vad jag tyckte borde vara nödvändigt för uppspelning av vanligt 1080 material. Skönt att det är löst nu i alla fall 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tur sånt här löser sig inom en timme. Internet går inte att använda utan uBlock. Inte mitt problem om youtubers får mindre pengar, de har tillräckligt redan.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Riktigt fult detta, fått felsöka ganska mycket senaste två dagarna för att komma fram till vad som laggade sönder hela webbläsaren, hittade en tråd på Reddit om detta igår tillslut. Betalar för Premium.

Samma här. Fattar inte varför de inte kollar om användaren är premium medlem först sen om de inte är det lägger de på sin sirap kod ovanpå istället för att göra det tvärtom...

Om jag blockerar reklam på någon annan sida ska väl youtube strunta i tycker man, men allt är väl Google ads nu för tiden så de motiverar det väl bäst dem vill.

Så fort jag stängde av adblocker på just youtube blev allt annat bra också. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte märkt av något, kör Firefox med ublock + sponsorblock.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skaffa Newpipe, reklamfri

Länka tack. Jag installerade en med det namnet, det första som hände var att det blev reklam för ett spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag upplever exakt samma seghet i Google Translate, tror jag inte detta är medvetet från Google, riktat mot användare på YT. Möjligen är det riktat mot användare av Googles tjänster generellt där reklamblockerare är aktiva, men jag tror ändå det är nåt fel, inte medvetet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör med VPN, betalar väl va 60:- för Premium Familj.
Hade tidigare Light, så tack you tube!

Fick det nu det billigare och tillgång till musik och så kan grabben se you tube kids utan reklam.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB