Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sjukt störig disneyreklam som börjat komma överst på Sweclockers (iaf i mobilversionen).

Är så van att klicka mig in i trådar och trycka på knappen för Sista Lästa Inlägg men nu har jag räknat missclicka mig in i disneyreklamen säkert tio ggr bara idag.

Instämmer, fler som rapporterat detta:
#20331990

Permalänk
Medlem

Alla dj-vlar som inte kan bära reflexer. Mörkklädda är snudd på allihop med. Köra genom stan och sitta på helspänn för att någon mörkklädd spättar ut på övergångsställe tre meter framför en och man inte ser dem.

Ser inte en enda som har reflex i mörkret.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Alla dj-vlar som inte kan bära reflexer. Mörkklädda är snudd på allihop med. Köra genom stan och sitta på helspänn för att någon mörkklädd spättar ut på övergångsställe tre meter framför en och man inte ser dem.

Ser inte en enda som har reflex i mörkret.

Problemet är att kandidaterna för Darwin awards tror att de syns för att det finns belysning i stan.
De har helt klart aldrig framfört ett fordon i mörker tidigare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

"Besikta i januari för endast 409kr...

Vissa saker var bättre förr. Tycker även besiktningar man var med på som barn kändes betydligt mer seriöst.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

"Besikta i januari för endast 409kr...

Vissa saker var bättre förr. Tycker även besiktningar man var med på som barn kändes betydligt mer seriöst.

Besiktningen handlade förr bara om en sak – att hitta farliga säkerhetsbrister på bilen.
Dagens avreglerade ”marknadsbesiktningar” handlar dessutom om att påpeka andra brister och lite diskret (läs: öppet) hänvisa till en egen eller bonusanknuten verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Besiktningen handlade förr bara om en sak – att hitta farliga säkerhetsbrister på bilen.
Dagens avreglerade ”marknadsbesiktningar” handlar dessutom om att påpeka andra brister och lite diskret (läs: öppet) hänvisa till en egen eller bonusanknuten verkstad.

Besiktar våra två bilar på lite olika stationer. Visserligen få gånger med anmärkning men aldrig blivit tipsad om en verkstad. Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Något jag stör mig oerhört mycket på, såpass att jag inte ens hör vad de säger för jag blir så irriterad, är de som lägger till mängder av idiotiska utfyllnadsord. Man vill ju bara gå fram och dänga en ordbok i skallen på dom så hårt att sulorna lossnar från skorna de står i.

För den som inte förstår vad jag menar kommer här ett exempel:

""Alltså liksom något som jag liksom åmygåådd alltså liksom stör mig liksom sjuuuukt mycket på liksom är alltså liksom typ de där som liksom öööh typ vahetere liksom, ööh liksom alltså, typ liksom, ööh liksom, alltså lägger liksom typ till typ liksom typ sjuuukt mycket öööh vahetere liksom öööh alltså liksom onödiga alltså liksom öööh åmygåådd alltså liksom vahetere typ liksom åmygååådd liksom typ vahetere liksom utfyllnadsord liksom, helt sjuuuukt dårå typ, liksom, typ, sjuuukt.""

Vad är det för fel på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Något jag stör mig oerhört mycket på, såpass att jag inte ens hör vad de säger för jag blir så irriterad, är de som lägger till mängder av idiotiska utfyllnadsord. Man vill ju bara gå fram och dänga en ordbok i skallen på dom så hårt att sulorna lossnar från skorna de står i.

För den som inte förstår vad jag menar kommer här ett exempel:

""Alltså liksom något som jag liksom åmygåådd alltså liksom stör mig liksom sjuuuukt mycket på liksom är alltså liksom typ de där som liksom öööh typ vahetere liksom, ööh liksom alltså, typ liksom, ööh liksom, alltså lägger liksom typ till typ liksom typ sjuuukt mycket öööh vahetere liksom öööh alltså liksom onödiga alltså liksom öööh åmygåådd alltså liksom vahetere typ liksom åmygååådd liksom typ vahetere liksom utfyllnadsord liksom, helt sjuuuukt dårå typ, liksom, typ, sjuuukt.""

Vad är det för fel på dom?

Jag misstänker att det strider mot lagen att gubbgnälla enligt ovan och skriva "dom". Möjligen kan förbudet även tänkas omfatta, i vissa fall, att skriva "man" när det egentligen är "jag" som avses.

Permalänk
Medlem

Stör mig på alla yngre som skriver och säger utav.
Det uttrycket har väl inte använts sedan 1800-talet?
Men de tycker väl kanske att det låter lite finare än att bara säga av …

Språklig korrigering utav inlägget …
Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Något jag stör mig oerhört mycket på, såpass att jag inte ens hör vad de säger för jag blir så irriterad, är de som lägger till mängder av idiotiska utfyllnadsord. Man vill ju bara gå fram och dänga en ordbok i skallen på dom så hårt att sulorna lossnar från skorna de står i.

För den som inte förstår vad jag menar kommer här ett exempel:

""Alltså liksom något som jag liksom åmygåådd alltså liksom stör mig liksom sjuuuukt mycket på liksom är alltså liksom typ de där som liksom öööh typ vahetere liksom, ööh liksom alltså, typ liksom, ööh liksom, alltså lägger liksom typ till typ liksom typ sjuuukt mycket öööh vahetere liksom öööh alltså liksom onödiga alltså liksom öööh åmygåådd alltså liksom vahetere typ liksom åmygååådd liksom typ vahetere liksom utfyllnadsord liksom, helt sjuuuukt dårå typ, liksom, typ, sjuuukt.""

Vad är det för fel på dom?

Och dessutom börjar varje mening med "Ja men", "Jo men" eller "Nej men" och slänger in "ja men", "jo men" och "nej men" på godtyckliga ställen. Den hittills värsta jag hört är Helle Schunnesson (någon slags redaktör på tidningen Elle) som i ett kort inslag på TV4 skulle säga något om någon då aktuell modetrend och lyckades med att börja varje mening på just det sättet och dessutom fick hon rum med 29 "liksom" samt några "typ" och "alltså" och allt detta på mindre än tre minuter (och då fick reportern också säga en del under den tiden). Det blev inte mycket sagt om modetrenden men alla i TV-rutan verkade nöjda (och smittades av hennes sätt att prata).

En annan sak som jag stör mig på är när folk inte säger fullständiga meningar utan på något sätt avbryter sig själva och börjar på en ny mening om något helt annat. Är deras tankebanor lika virriga som deras prat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Alla dj-vlar som inte kan bära reflexer. Mörkklädda är snudd på allihop med. Köra genom stan och sitta på helspänn för att någon mörkklädd spättar ut på övergångsställe tre meter framför en och man inte ser dem.

Ser inte en enda som har reflex i mörkret.

Bästa är ju ändå hundägarna som inte har reflexväst på sig själva eller sina fyrbenta vänner. Svårt att se en svart hund med det mörker som lägger sig i det här landet under vintern och ännu värre är det på cykelbanorna. Man frågar sig om det verkligen var deras initiativ att skaffa vovve.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bytte ruta för typ 4v sedan, detta hände igår.......

Blir så trött...

Förarsida..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Bytte ruta för typ 4v sedan, detta hände igår.......

<Uppladdad bildlänk>

Blir så trött...

Förarsida..

Om det inte är stenskott eller annan tydlig åverkan skulle jag höra av mig. Det borde ju vara garanti kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Stör mig på alla yngre som skriver och säger utav.
Det uttrycket har väl inte använts sedan 1800-talet?
Men de tycker väl kanske att det låter lite finare än att bara säga av …

Dialektala skillnader.

Hade aldrig hört uttrycket "lägg utav!" (istället för "lägg av!") innan jag flyttade norr om ångermanälven, till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Dialektala skillnader.

Hade aldrig hört uttrycket "lägg utav!" (istället för "lägg av!") innan jag flyttade norr om ångermanälven, till exempel.

Så är det säkert i vissa delar av landet. Utav är dessutom korrekt enligt SAOL, men låter väldigt gammaldags i mina öron. Det har fått lite av fin-i-kanten-varning över sig här i söder.
Angående Lägg utav!: när jag var i Finland sade finlandssvenskarna Ids inte! Det lät verkligen gammaldags i mina öron. Men finlandssvenskan i sig låter som en ålderdomlig svensk dialekt. Läs lite finlandssvenska nyheter på webben eller se en film som är textad på finlandssvenska så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det inte är stenskott eller annan tydlig åverkan skulle jag höra av mig. Det borde ju vara garanti kvar

Syns på bilden att det är stenskott...

Försökte för länge sen få ny spräckt ruta på garanti, försäljaren letade en bra stund efter en lupp och då han inte hittade den sa han att han kanske ser stenskottet utan lupp.... och det gjorde han men stort var det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Så är det säkert i vissa delar av landet. Utav är dessutom korrekt enligt SAOL, men låter väldigt gammaldags i mina öron. Det har fått lite av fin-i-kanten-varning över sig här i söder.
Angående Lägg utav!: när jag var i Finland sade finlandssvenskarna Ids inte! Det lät verkligen gammaldags i mina öron. Men finlandssvenskan i sig låter som en ålderdomlig svensk dialekt. Läs lite finlandssvenska nyheter på webben eller se en film som är textad på finlandssvenska så förstår du vad jag menar.

"Jag ids inte" (ja' ids int') är ett uttryck jag använt mig av hela livet. Uppväxt i södra norrland.

Permalänk
Snusfri

Denna förbannade helvetes jävla kyla.
Och nu ska de komma ytterligare 25 meter snö och sedan bli -600c till helgen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Denna förbannade helvetes jävla kyla.
Och nu ska de komma ytterliga 25 meter snö och sedan bli -600c till helgen.

Bli? Var - 26 då jag anlände till jobbet för ett par timmar sen.

Permalänk
Medlem

Stör mig på alla j-vla bilistjä-lar som kör för fort i stan och tycker att alla ska rätta sig efter deras lagöverträdelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Stör mig på alla j-vla bilistjä-lar som kör 10-20 km för fort i stan och tycker att alla ska rätta sig efter deras lagöverträdelse!

Jag blir omkörd ofta, inne i stan. På landsväg kan jag förstå om någon bränner om på en 60 sträcka där jag ligger i 50, men när sträckan är mellan två rondeller och knappt 100m lång, kom igen du ligger ändå framför mig tills vi kommer ut på landsvägen...

Jag har fått ett fint litet hackmärke med rostton nu sen jag köpte bil i November.
Jag tror jag vet vem den skyldige är, någon hade strukit med fingrar i smutsen på lacken.
Jag har redan skaffat ett stift att bättra på det med, men att det har lite rostton är ändå oroande.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Irriterar mig på dessa bilister med en bajsnödig körstil som absolut alltid måste köra om.
Ligger extremt nära bakom en och är än mer närgångna vid omkörning för att sedan oftast svänga vid nästa korsning /av vid avfart.

Har dom börjat dela ut körkort i flingpaketen? För jag visste inte att det gick att ta körkort med minus i iq.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Spar på soppan

Skrivet av Vashy:

Irriterar mig på dessa bilister med en bajsnödig körstil som absolut alltid måste köra om.
Ligger extremt nära bakom en och är än mer närgångna vid omkörning för att sedan oftast svänga vid nästa korsning /av vid avfart.

Har dom börjat dela ut körkort i flingpaketen? För jag visste inte att det gick att ta körkort med minus i iq.

Håller med. Själv kör jag väldigt lugnt för att spara på bil och bränsle. Men då har man genast en massa irriterade bilister 2m bakom. Sedan klagas det på bränslepriset. Är man försiktig med gaspedalen kör man billigt. Jag hör också till dom där 95% som kör bättre än genomsnittet. Men det behöver man ju inte visa. Det har hänt att även jag kommit ifatt annan bil, men inte ofta. Sedan vill man ju inte släppa ut onödigt mycket koldioxid. Tråkigt att det inte görs mer för att minska på bränsleförbrukningen. Ända möjligheten är pris eller ransonering. Men så länge SD styr vart det motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Syns på bilden att det är stenskott...

Försökte för länge sen få ny spräckt ruta på garanti, försäljaren letade en bra stund efter en lupp och då han inte hittade den sa han att han kanske ser stenskottet utan lupp.... och det gjorde han men stort var det inte.

Jag är helt blind, ser det med nu…

Går att fylla med epoxy så det inte blir värre i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är helt blind, ser det med nu…

Går att fylla med epoxy så det inte blir värre i alla fall

Tveksamt med tanke på stenskottets placering och sprickans längd. Det brukar vara så att stenskottet inte får vara för nära rutans kant och inte vara för stort/ha bildat en för lång spricka, åtminstone om någon gör det professionellt. Just nära kanten spricker rutan lättare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Så är det säkert i vissa delar av landet. Utav är dessutom korrekt enligt SAOL, men låter väldigt gammaldags i mina öron. Det har fått lite av fin-i-kanten-varning över sig här i söder.
Angående Lägg utav!: när jag var i Finland sade finlandssvenskarna Ids inte! Det lät verkligen gammaldags i mina öron. Men finlandssvenskan i sig låter som en ålderdomlig svensk dialekt. Läs lite finlandssvenska nyheter på webben eller se en film som är textad på finlandssvenska så förstår du vad jag menar.

"Jag ids inte gå ut, det snöar utav bara helvete". 33 år gammal, uppvuxen på landsbygden i Hälsingland och kan mycket väl ha sagt den meningen i vinter

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Angående snökaoset så irriterar jag mig lite på laggers som ger sig ut i onödan och både gör trafikplatserna mer trafikerade och gör att man får trängas i väntrum på bussar och tåg som ej kommer. Där väldigt många i väntrummen är riktigt förkylda och hostar och snyter sig hela tiden, så om man vill undvika bli förkyld bör man stå utomhus och frysa samt få snö på sig.

Ja, det finns många bra orsaker till varför man måste åka ut för att göra något. Jag tror dock att de flesta skulle kunna ha gjort denna sak hemifrån, i alla fall när vi pratar om kontorsfolk. Bussarna som går till fabriker och liknande är det mer förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Bytte ruta för typ 4v sedan, detta hände igår.......

<Uppladdad bildlänk>

Blir så trött...

Förarsida..

Det där är tyvärr Murphys femtonde lag, "Om du byter vindruta så dröjer det inte länge förrän du får ett nytt stenskott / rutan spricker"

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

"Jag ids inte gå ut, det snöar utav bara helvete". 33 år gammal, uppvuxen på landsbygden i Hälsingland och kan mycket väl ha sagt den meningen i vinter

Ja, det är rent utav för jävligt att vissa ids klaga på normalt svenskt språkbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Så är det säkert i vissa delar av landet. Utav är dessutom korrekt enligt SAOL, men låter väldigt gammaldags i mina öron. Det har fått lite av fin-i-kanten-varning över sig här i söder.
Angående Lägg utav!: när jag var i Finland sade finlandssvenskarna Ids inte! Det lät verkligen gammaldags i mina öron. Men finlandssvenskan i sig låter som en ålderdomlig svensk dialekt. Läs lite finlandssvenska nyheter på webben eller se en film som är textad på finlandssvenska så förstår du vad jag menar.

Skrivet av Finkelzvin:

"Jag ids inte" (ja' ids int') är ett uttryck jag använt mig av hela livet. Uppväxt i södra norrland.

Skrivet av Pugilisten:

"Jag ids inte gå ut, det snöar utav bara helvete". 33 år gammal, uppvuxen på landsbygden i Hälsingland och kan mycket väl ha sagt den meningen i vinter

Skrivet av serafim:

Ja, det är rent utav för jävligt att vissa ids klaga på normalt svenskt språkbruk.

Lilian Ryd, en författare från Lappland, skrev en bok om kulturkrockarna när hon på 1970-talet flyttade från skogshuggarhemmet i Vuollerim till Uppsala för att studera. Hon förundrades bland annat över uttryck likt "Jag orkar inte gå och handla, det snöar för mycket".

Att "inte orka" något, det betydde för henne att man är fysiskt för svag för att göra en sak. Man är alltså inte kapabel ens om det gällde livet. Till slut insåg hon (fritt ur mitt minne, inte exakt citat): "Jaha, de menar att de inte ids. Det kunde de väl ha sagt."

Idag blir nog ingen förvånad om man använder "orka" på sättet jag ger exempel på, även i norra Sverige. Men ids är såklart mer träffsäkert.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX