Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Angående rätt pronomen:
Jag skriver aldrig han/hon/hen i journalen. Mitt förslag är att inte ha värderingar i journaltexten och kalla patienten för patienten om man måste nämna denne (det måste man nästan aldrig då hela texten handlar om patienten, det är normalt sett relevant om man är fler personer i rummet och behöver klargöra vem som exempelvis säger vad, annars inte) då könstillhörighet i personens egna text normalt sett inte är relevant.
Journalen handlar om patienten, inte om mig eller mina värderingar/åsikter.

Det kan bli väldigt styltigt och konstigt att bara referera till patienten som patienten: "Patienten uppger att patienten har ont i höger lilltå".

Jag skriver då han eller hon i mina tjänsteanteckningar, blandat med relevant benämning för vem personen är. Det ligger ingen värdering i det utan handlar om att anteckna relevant information så enkelt och korrekt som möjligt.

"Sökande ringer och säger att svarande hotat honom med en träslev"

"Tredje man på besök i receptionen. Hon undrar vad vi gjort med hennes guldfisk"

Vill personen att jag använder något annat pronomen kan jag förstås göra det, men den frågan har aldrig aktualiserats. Vid tveksamheter utgår jag ifrån personnumret.

Permalänk
Medlem

Fick en julklapp av en på jobbet

15$ presentkort på amazon

Tack så mycket, aktiverar på mitt konto, kör på en gratismånad av prime… livet är bra för en stund!

Börjar leta efter något att köpa, ship to sweden, lite lego kan inte slå fel… gratis frakt med prime är väl en grej? Eller? Frakten är mer än presentkortet på allt jag kollar på?! Va?!

Jaha… jag är inne på Amazon.com, växlar över till Amazon.se, nu ser allt bättre ut. Till och med en rabatt-grej med 100kr om man köper för mer än 400kr! Lägger något i kassan, men inget presentkort visas…

Kollar kontots presentkortsaldo: 0kr

Hmm…

Kollar amazon.com igen, där finns det saldo:
13.30$

Va?!

Letar upp en lista med historik på presentkort, hittar:
Pending, 1.7$, amazon Prime activation
(Minns detta: *)

Så gratismånaden av Prime har reserverat ett belopp på mitt presentkort, ger mig inte gratis frakt, att avbryta gör ingen skillnad, …

Börjar gräva fram lite av det finstilta, tydligen är .com helt separat från ’rest-of-world’-amazon. Samma konto, men olika ekonomi. Presentkort på ena går inte alls att överföra eller betala med på en annan marknad

Jahapp… kontaktar chatten och försöker få hjälp. Efter en stund och någon eskalering så trillar svaret ner:
1. Kortet kan inte överföras
2. Kortet är redan använt (minns *) och kan därför inte återlösas
3. Pengarna för Prime ska återbetalas inom några dagar, så vänta lite så ska vi hjälpa dig då…

Med tanke på att detta är 19e december så blev det alltså ingen julklapp beställd, men så kan det gå…

Pratar med min kollega, hon köper ett nytt, 250kr på .se, julen är räddad, även om det finns lite ovisshet kvar…

Kollar regelbundet, någon gång per dag, fortfarande:
Balance: 13.30$

———

Tröttnar nu efter nyår, nu räcker det, kontaktar chatten igen, behöver ge all information från början igen, varje gång det eskaleras kommer någon ny. Får flera gånger samma förslag: kan du inte bara använda pengarna du har aktiverat?

Får ett sista svar: jag har förstått ditt problem, jag har skrivit ihop och eskalerar detta till presentkort-teamet, du får svar på mailen imorgon! Bra! Allt löst, eller?

Nej så fan heller! Får ett mail med ’detta var ett komplicerat problem, vi behöver mer information för att lösa det, när kan vi ringa och synka?’

Jag biter ihop, orkar inte, tar det imorgon (läs igår tekniskt sett)

Klickar på länken i mailet, kommer till vanliga kundserviceportalen, öppnar då en chatt med någon helt ny, kan inte se gamla loggar trots att jag bara har ett specifikt problem… jaha… näven i fickan sliter av sin egen hud, men jag finner kraft att härda ut

Ger all information igen, vad jag vill ha gjort… eskaleras, berättar igen, eskaleras, … , nej jag har ingen knapp för ’unredeem’ måste prata med en annan avdelning…

Eskaleras en sista gång i chatten, en ny person på tråden, ’ska bara läsa vad som sagts’, tar 5 minuter, verkar veta ungefär vart vi är i processen… är du nöjd om du får pengarna på ditt amazon.com-konto? Knyter näven ännu hårdare…

I denna sista eskalering frågas massa frågor, numret på presentkortet, länken som jag fick det med har slutat fungera(?!), numret blir blankt, jag ska rabbla adress och grejer om vem som köpt det, inte mina uppgifter utan hennes… vad är det som pågår?

Jag får ett meddelande, jag eskalerar detta med presentkortsteamet så får du ett mail imorgon… Nej! Inte en gång till! Jag säger att jag just kom från exakt ett sådant mail, detta är tredje gången genom denna chat-hierarki, det räcker! Hur många timmar är det värt för ett 15$ presentkort, som inte ens är mina pengar. Jag försöker bara vara sjysst mot en kollega som försökte vara snäll mot mig… lägg av?!

Nästa meddelande: vad är ditt telefonnummer?

Inom 10 sekunder ringer ett nummer från USA(?), jaja, jag svarar väl. Telefonkö i bara några sekunder, någon svarar ’hej hur kan jag hjälpa dig?’

Jag är förvånad att inte telefonen kröktes som i ett test av JerryRigEverything. Bet mig i tungan, och fick förklara allt igen, från början, men detta var nog rätt människa, eller?

’Jag har inte rätt befogenheter för att hjälpa dig, jag kopplar sig, går det bra?’

Tålamod… tålamod… Ja, det går bra

Telefonkö, någon minut, ’Hej jag ser att du har problem med ett presentkort, jag ska se vad jag kan göra, kan jag sätta dig i kö en stund?’… jaha, vad har jag för val? Går och börjar diska med högtalartelefon, bäbisen skriker fullt i samma rum, batteriet är på 1% så får jaga en laddare, …

’Jag tror inte jag kan hjälpa dig, kortet är ju redan använt’
Ja det är använt, av amazon, för att aktivera gratis prime…
’Jag måste tyvärr avsluta ditt Prime för att kunna återföra presentkortet’
Ja, gärna, kör på, jag vill inte ha amerikansk Prime, …
’Det kan ta några dagar att processera, kontakta oss igen när du ser att ditt saldo är återställt till 15$ så kan du få en ny kod’

Vafan!? Nej! Inget mer nu, inga fler gånger i denna soppa, ge tillbaka pengarna till hon som köpte det, hon ligger ju redan ute med mer pengar för att täcka för den här skiten, vad håller ni på med? Hur många timmar ska jag lägga på att fixa 15$ felköp?

’Hon har pengarna på sitt konto inom 24 timmar, din prime och presentkotet kommer försvinna inom samma tidsrymd. Något mer jag kan hjälpa dig med?’

Så här sitter jag, helt tom på energi, och allt är löst, på 10 sekunder, vad var det som hände? Varför skulle detta vara så svårt? Tog han dom pengarna ur egen ficka till slut eller något annat galet? Antar att de har någon ’nu-räcker-det-budget’?

Det är ju inte ens mina pengar, men ändå så sjukt jobbigt… nu är jag (förhoppningsvis) på andra sidan, nu ska jag bara dubbelkolla om hon får tillbaka sina pengar också, men det vet vi nog först på måndag…

Sagan om ett presentkort!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Fick en julklapp av en på jobbet

15$ presentkort på amazon

Tack så mycket, aktiverar på mitt konto, kör på en gratismånad av prime… livet är bra för en stund!

Börjar leta efter något att köpa, ship to sweden, lite lego kan inte slå fel… gratis frakt med prime är väl en grej? Eller? Frakten är mer än presentkortet på allt jag kollar på?! Va?!

Jaha… jag är inne på Amazon.com, växlar över till Amazon.se, nu ser allt bättre ut. Till och med en rabatt-grej med 100kr om man köper för mer än 400kr! Lägger något i kassan, men inget presentkort visas…

Kollar kontots presentkortsaldo: 0kr

Hmm…

Kollar amazon.com igen, där finns det saldo:
13.30$

Va?!

Letar upp en lista med historik på presentkort, hittar:
Pending, 1.7$, amazon Prime activation
(Minns detta: *)

Så gratismånaden av Prime har reserverat ett belopp på mitt presentkort, ger mig inte gratis frakt, att avbryta gör ingen skillnad, …

Börjar gräva fram lite av det finstilta, tydligen är .com helt separat från ’rest-of-world’-amazon. Samma konto, men olika ekonomi. Presentkort på ena går inte alls att överföra eller betala med på en annan marknad

Jahapp… kontaktar chatten och försöker få hjälp. Efter en stund och någon eskalering så trillar svaret ner:
1. Kortet kan inte överföras
2. Kortet är redan använt (minns *) och kan därför inte återlösas
3. Pengarna för Prime ska återbetalas inom några dagar, så vänta lite så ska vi hjälpa dig då…

Med tanke på att detta är 19e december så blev det alltså ingen julklapp beställd, men så kan det gå…

Pratar med min kollega, hon köper ett nytt, 250kr på .se, julen är räddad, även om det finns lite ovisshet kvar…

Kollar regelbundet, någon gång per dag, fortfarande:
Balance: 13.30$

———

Tröttnar nu efter nyår, nu räcker det, kontaktar chatten igen, behöver ge all information från början igen, varje gång det eskaleras kommer någon ny. Får flera gånger samma förslag: kan du inte bara använda pengarna du har aktiverat?

Får ett sista svar: jag har förstått ditt problem, jag har skrivit ihop och eskalerar detta till presentkort-teamet, du får svar på mailen imorgon! Bra! Allt löst, eller?

Nej så fan heller! Får ett mail med ’detta var ett komplicerat problem, vi behöver mer information för att lösa det, när kan vi ringa och synka?’

Jag biter ihop, orkar inte, tar det imorgon (läs igår tekniskt sett)

Klickar på länken i mailet, kommer till vanliga kundserviceportalen, öppnar då en chatt med någon helt ny, kan inte se gamla loggar trots att jag bara har ett specifikt problem… jaha… näven i fickan sliter av sin egen hud, men jag finner kraft att härda ut

Ger all information igen, vad jag vill ha gjort… eskaleras, berättar igen, eskaleras, … , nej jag har ingen knapp för ’unredeem’ måste prata med en annan avdelning…

Eskaleras en sista gång i chatten, en ny person på tråden, ’ska bara läsa vad som sagts’, tar 5 minuter, verkar veta ungefär vart vi är i processen… är du nöjd om du får pengarna på ditt amazon.com-konto? Knyter näven ännu hårdare…

I denna sista eskalering frågas massa frågor, numret på presentkortet, länken som jag fick det med har slutat fungera(?!), numret blir blankt, jag ska rabbla adress och grejer om vem som köpt det, inte mina uppgifter utan hennes… vad är det som pågår?

Jag får ett meddelande, jag eskalerar detta med presentkortsteamet så får du ett mail imorgon… Nej! Inte en gång till! Jag säger att jag just kom från exakt ett sådant mail, detta är tredje gången genom denna chat-hierarki, det räcker! Hur många timmar är det värt för ett 15$ presentkort, som inte ens är mina pengar. Jag försöker bara vara sjysst mot en kollega som försökte vara snäll mot mig… lägg av?!

Nästa meddelande: vad är ditt telefonnummer?

Inom 10 sekunder ringer ett nummer från USA(?), jaja, jag svarar väl. Telefonkö i bara några sekunder, någon svarar ’hej hur kan jag hjälpa dig?’

Jag är förvånad att inte telefonen kröktes som i ett test av JerryRigEverything. Bet mig i tungan, och fick förklara allt igen, från början, men detta var nog rätt människa, eller?

’Jag har inte rätt befogenheter för att hjälpa dig, jag kopplar sig, går det bra?’

Tålamod… tålamod… Ja, det går bra

Telefonkö, någon minut, ’Hej jag ser att du har problem med ett presentkort, jag ska se vad jag kan göra, kan jag sätta dig i kö en stund?’… jaha, vad har jag för val? Går och börjar diska med högtalartelefon, bäbisen skriker fullt i samma rum, batteriet är på 1% så får jaga en laddare, …

’Jag tror inte jag kan hjälpa dig, kortet är ju redan använt’
Ja det är använt, av amazon, för att aktivera gratis prime…
’Jag måste tyvärr avsluta ditt Prime för att kunna återföra presentkortet’
Ja, gärna, kör på, jag vill inte ha amerikansk Prime, …
’Det kan ta några dagar att processera, kontakta oss igen när du ser att ditt saldo är återställt till 15$ så kan du få en ny kod’

Vafan!? Nej! Inget mer nu, inga fler gånger i denna soppa, ge tillbaka pengarna till hon som köpte det, hon ligger ju redan ute med mer pengar för att täcka för den här skiten, vad håller ni på med? Hur många timmar ska jag lägga på att fixa 15$ felköp?

’Hon har pengarna på sitt konto inom 24 timmar, din prime och presentkotet kommer försvinna inom samma tidsrymd. Något mer jag kan hjälpa dig med?’

Så här sitter jag, helt tom på energi, och allt är löst, på 10 sekunder, vad var det som hände? Varför skulle detta vara så svårt? Tog han dom pengarna ur egen ficka till slut eller något annat galet? Antar att de har någon ’nu-räcker-det-budget’?

Det är ju inte ens mina pengar, men ändå så sjukt jobbigt… nu är jag (förhoppningsvis) på andra sidan, nu ska jag bara dubbelkolla om hon får tillbaka sina pengar också, men det vet vi nog först på måndag…

Sagan om ett presentkort!

Om jag får gissa så är det ett fåtal personer som har de mandat och behörigheter som krävs för att göra återbetalningar, de du fick prata med på vägen är glada kundtjänstmedarbetare som lägger ärenden till dessa och ställer frågor enligt en mall.

Vill du ha en annan lösning än den som står i mallen så ska det i en perfekt värld meddelas uppåt i kedjan på ett tydligt sätt utan missförstånd, men i praktiken brukar man behöva kringgå filtret av normalbegåvning och förklara för den som ska utföra ändringen, vad man verkligen vill ha gjort och varför.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Angående Busstrafik.
En präst var på väg till himlen. Men det strulade vid Pärleporten och drog ut på tiden. Då kom en man och passerade utan strul. Prästen vart irriterad och undrade hur det kunde komma sig. Han var i alla fall präst och den mannen hade bara kört buss. Då förklarade De som skötte pärleporten att när Du predikade i kyrkan satt bara folk och somnade. Men när han körde bussen bad folk till Gud hela tiden. Så när det går undan med bussen kan det finnas en högre tanke bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om jag får gissa så är det ett fåtal personer som har de mandat och behörigheter som krävs för att göra återbetalningar, de du fick prata med på vägen är glada kundtjänstmedarbetare som lägger ärenden till dessa och ställer frågor enligt en mall.

Vill du ha en annan lösning än den som står i mallen så ska det i en perfekt värld meddelas uppåt i kedjan på ett tydligt sätt utan missförstånd, men i praktiken brukar man behöva kringgå filtret av normalbegåvning och förklara för den som ska utföra ändringen, vad man verkligen vill ha gjort och varför.

Japp, det märktes verkligen att jag hamnade utanför manus

Tror det främsta var att jag inte hade betalmetod på amazon.com som ställde till det

Står fortfarande 13.30$ i saldo, så lite orolig att det inte är löst ändå…

Hade jag bara fått svaret att det inte går hade det varit mer okej än detta. Orka bråka om 150kr, det hade varit okej om det var så. Men alla sa ju att det inte skulle vara några problem…

Permalänk

Jag vandrade runt i ett köpcenter idag, gick från butik till butik. Och jag hittade ta mig fan inget som jag ens är sugen på att köpa. Nej jag äger inte allt jag vill ha, hus, bil, båt, flygplan etc vill jag ha bättre än vad jag har idag.
Men när det kommer till "billiga saker" sånt som man impulsköper och bär med sig hem, så finns tusan inget kvar som jag kan komma på jag vill köpa.

Det är väl en nackdel med att bli äldre, de sakerna man vill ha är svindyra. De billiga sakerna har man ofta redan införskaffat sig med åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag byter alltid olja själv, men något man märkt när man är i USA är den enorma prisskillnaden mellan Sverige och USA när det kommer till sånt.

I USA kan du hitta ställen som gör det för ca 50-70 USD. Det finns till och med ställen som gör det för 35.

I Sverige snackar vi minst 1500-1800 för 90% av ställena.

Hur fasen kan ett så simpelt ingrepp kräva så mycket pengar.

Håller med. Helt obegripligt. Jag skulle slänga på några däck på fälg, det kan jag inte göra själv, åkte till kombinerad bilverkstad/däckfirma och frågade då om de kunde byta olja och filter på min gamla Volvo samtidigt. (Pris för olja kanske max 400-500, filter nån hundring + arbete). Men de skulle ha typ 2500 för att byta olja, som om de hällde i olja med guld eller något. Blev inget oljebyte där, och inte något däckskifte heller. Jag förstår att de måste ta betalt för arbetet, men bortåt 2000kr bara för arbetet att byta olja tolkar jag bara som att de antingen tror att jag ser ut som en galning, eller att de inte ville ha mig som kund - det är också möjligt såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller med. Helt obegripligt. Jag skulle slänga på några däck på fälg, det kan jag inte göra själv, åkte till kombinerad bilverkstad/däckfirma och frågade då om de kunde byta olja och filter på min gamla Volvo samtidigt. (Pris för olja kanske max 400-500, filter nån hundring + arbete). Men de skulle ha typ 2500 för att byta olja, som om de hällde i olja med guld eller något. Blev inget oljebyte där, och inte något däckskifte heller. Jag förstår att de måste ta betalt för arbetet, men bortåt 2000kr bara för arbetet att byta olja tolkar jag bara som att de antingen tror att jag ser ut som en galning, eller att de inte ville ha mig som kund - det är också möjligt såklart.

Nu vill jag inte försvara på något sätt men har en bekant som har mindre fristående verkstad, han säger att just olja/annan kem köper han in rättså dyrare på företag än som privatperson med miljöavgifter/annat trams. Dock så är 2k rättså saftigt ja.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Nu vill jag inte försvara på något sätt men har en bekant som har mindre fristående verkstad, han säger att just olja/annan kem köper han in rättså dyrare på företag än som privatperson med miljöavgifter/annat trams. Dock så är 2k rättså saftigt ja.

Generellt sett brukar man väl ta med sig egen olja för att se till så att dom inte häller någon billig sörja i och sedan tar extrem-pris för den... Jag kör fullsyntet på min älskade Corolla och skulle inte vilja riskera att få i nått kasst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Generellt sett brukar man väl ta med sig egen olja för att se till så att dom inte häller någon billig sörja i och sedan tar extrem-pris för den... Jag kör fullsyntet på min älskade Corolla och skulle inte vilja riskera att få i nått kasst!

Haha tanken har inte ens slagit mig att göra hoppas bara att de tidigare man vart hos haft castrol syntet som tunnorna visat.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Generellt sett brukar man väl ta med sig egen olja för att se till så att dom inte häller någon billig sörja i och sedan tar extrem-pris för den... Jag kör fullsyntet på min älskade Corolla och skulle inte vilja riskera att få i nått kasst!

Märkesverkstäder är tvugna att använda olja som tillverkaren godkänt. däremot t.ex Speedy eller Mekonomen lär ju inte bry sig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Enligt tidigare erfarenheter så är dom absolut värdelösa, men just nu är dom iaf bättre än dom dyra märkes-torkarna som kostade 600 kr...

Du kanske fick gamla intorkade torkarblad - gummi är färskvara. Med gammalt gummi så kan oönskade saker hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller med. Helt obegripligt. Jag skulle slänga på några däck på fälg, det kan jag inte göra själv, åkte till kombinerad bilverkstad/däckfirma och frågade då om de kunde byta olja och filter på min gamla Volvo samtidigt. (Pris för olja kanske max 400-500, filter nån hundring + arbete). Men de skulle ha typ 2500 för att byta olja, som om de hällde i olja med guld eller något. Blev inget oljebyte där, och inte något däckskifte heller. Jag förstår att de måste ta betalt för arbetet, men bortåt 2000kr bara för arbetet att byta olja tolkar jag bara som att de antingen tror att jag ser ut som en galning, eller att de inte ville ha mig som kund - det är också möjligt såklart.

Idag tjänas det inga pengar på att sälja bilar, det är eftermarknaden som ger pengar.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Du kanske fick gamla intorkade torkarblad - gummi är färskvara. Med gammalt gummi så kan oönskade saker hända.

Vafan, står det datum på dom tro? I så fall blir det att kolla nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vafan, står det datum på dom tro? I så fall blir det att kolla nästa gång.

Tyvärr inte, det är bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Papperskassar… Vad fanken har hänt?
Senaste åren har dem bara blivit sämre och sämre!
Innan kunde man lätt fylla en kass upp till bredden oavsett vikt, nu ryker handtagen med 3pkt mjölk och en paket pasta.. så jädre trött på trasiga kassar och varje gång förbannar jag mig själv för att jag inte tat med en flergångskass från Ikea när jag skall handla.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Tyvärr inte, det är bara att gilla läget.

Fan också! xD

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Papperskassar… Vad fanken har hänt?
Senaste åren har dem bara blivit sämre och sämre!
Innan kunde man lätt fylla en kass upp till bredden oavsett vikt, nu ryker handtagen med 3pkt mjölk och en paket pasta.. så jädre trött på trasiga kassar och varje gång förbannar jag mig själv för att jag inte tat med en flergångskass från Ikea när jag skall handla.

Jag tycker det är värre att papperspåsen känns robust i butiken men sedan går sönder på hemvägen.

Jag har 2st konspirationer som kan förklara detta:

Hypotes 1: Matbutikerna har gått ihop med Blofeld James Bond filmen Diamonds Are Forever. Så när man går från matbutiken så följer matbutiken efter en med deras satellit. Ett par hundra meter innan man är hemma skjuter de laserstrålen från satelliten som får ens papperspåse att gå sönder. Och man får gå tillbaka och handla det som gick sönder.

Hypotes 2: Kostnadsbesparingar i tillverkningen har skett och påsarna har blivit sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är värre att papperspåsen känns robust i butiken men sedan går sönder på hemvägen.

Jag har 2st kompissituationer som kan förklara detta:

Hypotes 1: Matbutikerna har gått ihop med Blofeld James Bond filmen Diamonds Are Forever. Så när man går från matbutiken så följer matbutiken en med en satellit. Ett par hundra meter innan man är hemma skjuter de laserstrålen från satelliten som får ens papperspåse att gå sönder. Och man får gå tillbaka och handla det som gick sönder.

Hypotes 2: Kostnadsbesparingar i tillverkningen har skett och påsarna har blivit sämre.

Ibland är det dåliga serier e dyl. En butik hade under flera månader helt katastrofala kassar där handtagen vikts hårt och därför gick de av i vecken väldigt lätt, särskilt och man inte manuellt slätade ut dem. Själva handtaget gick alltså av, inte att det lossnade vid limningen mot kassen. Något det ju kan göra om man fyller den tungt, och dessutom högt upp, så att det drar inåt istället för någorlunda rakt upp där det är fastlimmat.

Permalänk
Medlem

Alla dessa skräptrådar i diverse forum!
I bästa fall har trådstartaren en krystad frågeställning men oftast bara en länk till tex en artikel. Det handlar inte sällan om helt orelevanta ämnen, tex en länk till en artikel i DN om nån som torrkokt sin pasta så den nästan började brinna och så en undran från TS om hen kokar sin pasta på rätt sätt. I ett ekonomiforum...

Antingen är dom nyare generationerna komplett ängsliga, inkompetenta och höga på bekräftelse eller så håller vi på att invaderas av ett nytt marknadsföringstrix som går ut på att droppa länkar till höger o vänster och maskera dom som seriösa inlägg. Jobbet contentcreator har fått ett syskon; linkcreator.
Antagligen för att öka inlänkning o pageranking "organiskt"

Sjukt störig oavsett

Typeo
Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Alla dessa skräptrådar i diverse forum!
I bästa fall har trådstartaren en krystad frågeställning men oftast bara en länk till tex en artikel. Det handlar inte sällan om helt orelevanta ämnen, tex en länk till en artikel i DN om nån som torrkokt sin pasta så den nästan började brinna och så en undran från TS om hen kokar sin pasta på rätt sätt. I ett ekonomiforum...

Antingen är dom nyare generationerna komplett ängsliga, inkompetenta och höga på bekräftelse eller så håller vi på att invaderas av ett nytt marknadsföringstrix som går ut på att droppa länkar till höger o vänster och maskera dom som seriösa inlägg. Jobbet contentcreator har fått ett syskon; linkcreator.
Antagligen för att öka inlänkning o pageranking "organiskt"

Sjukt störig oavsett

Trodde först du gnällde på den här trådens existens, det hade varit toppen av sweclockers forum tror jag

Anledningen att man länkar en artikel och startar en tråd är för att artikeln själv oftast inte har ett kommentarsfält och man kanske vill diskutera något som fanns där i, eller diskutera det med likasinnade som datorentusiaster ifall det hamnar här

Sen finns det såklart många sådana trådar som både spårar ur och är meningslösa, men så är det med mycket överallt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kundun:

Alla dessa skräptrådar i diverse forum!
I bästa fall har trådstartaren en krystad frågeställning men oftast bara en länk till tex en artikel. Det handlar inte sällan om helt orelevanta ämnen, tex en länk till en artikel i DN om nån som torrkokt sin pasta så den nästan började brinna och så en undran från TS om hen kokar sin pasta på rätt sätt. I ett ekonomiforum...

Antingen är dom nyare generationerna komplett ängsliga, inkompetenta och höga på bekräftelse eller så håller vi på att invaderas av ett nytt marknadsföringstrix som går ut på att droppa länkar till höger o vänster och maskera dom som seriösa inlägg. Jobbet contentcreator har fått ett syskon; linkcreator.
Antagligen för att öka inlänkning o pageranking "organiskt"

Sjukt störig oavsett

Hörrö förra gången vi hade ett ÖÄ på sweclockers var det total kaos, folk satte hattar på katter och allt möjligt. Forumet av idag är rena filatelin i jämförelse.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Alla dessa skräptrådar i diverse forum!
I bästa fall har trådstartaren en krystad frågeställning men oftast bara en länk till tex en artikel. Det handlar inte sällan om helt orelevanta ämnen, tex en länk till en artikel i DN om nån som torrkokt sin pasta så den nästan började brinna och så en undran från TS om hen kokar sin pasta på rätt sätt. I ett ekonomiforum...

Antingen är dom nyare generationerna komplett ängsliga, inkompetenta och höga på bekräftelse eller så håller vi på att invaderas av ett nytt marknadsföringstrix som går ut på att droppa länkar till höger o vänster och maskera dom som seriösa inlägg. Jobbet contentcreator har fått ett syskon; linkcreator.
Antagligen för att öka inlänkning o pageranking "organiskt"

Sjukt störig oavsett

Crapcreator …?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde först du gnällde på den här trådens existens, det hade varit toppen av sweclockers forum tror jag

Anledningen att man länkar en artikel och startar en tråd är för att artikeln själv oftast inte har ett kommentarsfält och man kanske vill diskutera något som fanns där i, eller diskutera det med likasinnade som datorentusiaster ifall det hamnar här

Sen finns det såklart många sådana trådar som både spårar ur och är meningslösa, men så är det med mycket överallt

Hahaha 😄 näe gubbgnälltråden är ju guld!
Och det är väl fine med datorrelaterade trådar i ett datorrelaterat forum, jag menar när folk startar trådar om hur man skriver testamente i ett forum för fågelskådning tex
Och finns det ett AÖ/misc del i ett forum för sånt är det väl ok

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Har klagats på det innan, men är värt att klaga på det igen

Förbaskade chattbottar. Varför kan man inte bara få skicka ett mejl rakt upp och ned istället för att bara få detta jävla svar.

Finns säkert något sätt att skriva mejl, men det är nog väl gömt just för att man ska ge upp och skita i supporten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har en högtalare (jbl) inkopplad till datorn via Blåtand, lyssnar på Spotify. Varje gång jag ändrar volymer så kommer ett stort PLING. Obegripligt varför, jag vet redan att jag ändrar volymen, behöver inget stort pling. Hatar alla onödiga systemljud.

Permalänk
Medlem

En inte allt för ovanlig syn. Så dumt att dessa får köra utan bakre regskylt, i bästa fall har de skylt framtill men för att läsa av den måste man köra om och försöka titta i backspegeln. Dessutom har de bara skrapat fram LGF-triangeln men struntat i själva bakrutan..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

En inte allt för ovanlig syn. Så dumt att dessa får köra utan bakre regskylt, i bästa fall har de skylt framtill men för att läsa av den måste man köra om och försöka titta i backspegeln. Dessutom har de bara skrapat fram LGF-triangeln men struntat i själva bakrutan..

Det beror på att det är en "traktor" och sådana har ingen skylt bak heller. Ingen skillnad på det där och att köra skåpbil eller ha lastat en kombi upp till taket... Det är värre med alla stolpskott som kör runt med ett halv isberg på taket, och i värsta fall någon mindre skottglugg i framrutan för att de inte orkar ta bort alls snö (och is som bildas i längden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

En inte allt för ovanlig syn. Så dumt att dessa får köra utan bakre regskylt, i bästa fall har de skylt framtill men för att läsa av den måste man köra om och försöka titta i backspegeln. Dessutom har de bara skrapat fram LGF-triangeln men struntat i själva bakrutan..

Text onödig, bilden räcker MER än väl som godkänt gubbgnäll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Sjukt störig disneyreklam som börjat komma överst på Sweclockers (iaf i mobilversionen).

Är så van att klicka mig in i trådar och trycka på knappen för Sista Lästa Inlägg men nu har jag räknat missclicka mig in i disneyreklamen säkert tio ggr bara idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2