Plex på väg lansera butik för film och tv-serier

Permalänk
Melding Plague

Plex på väg lansera butik för film och tv-serier

Hemmabioservern Plex har vuxit till att även innehålla reklamfinansierat innehåll, och snart kommer möjligheten att köpa filmer och serier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar plex när Plex var Plexl

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Saknar plex när Plex var Plexl

När var Plex Plexl?

Om man genom att köpa film kunde ladda ner den till sin plex-server skulle det kanske vara intressant, men tvivlar på att så är fallet. Köpta strömningsrättigheter gäller väl bara så länge leverantören existerar. Hur länge det blir är högst oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Saknar plex när Plex var Plexl

Jo, den här utvecklingen har varit på g ett tag. Jag har sedan länge gått över till Jellyfin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Jo, den här utvecklingen har varit på g ett tag. Jag har sedan länge gått över till Jellyfin.

Funkar även jellyfin från remote? Alltså om någon kompis vill se på något från sig, kan man bjuda in dom osv eller är det bara lokalt?

Permalänk

Har testat ett par andra varianter än Plex men alltid hittat showstoppers. Är det Jellyfin som inte kan direktstreama (d.v.s utan transkodning) filmer med bitmappade(pgs/vobsub) undertexter (som Plex klarar). Tror inte heller Jellyfin klarar att titta på film i "portrait-mode". Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Funkar även jellyfin från remote? Alltså om någon kompis vill se på något från sig, kan man bjuda in dom osv eller är det bara lokalt?

Jellyfin fungerar utanför ditt eget LAN. Men om du menar lika enkelt som Plex så är svaret nej.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Aha, börjar bli dags att titta på att gå över till jellyfin.

Permalänk
Medlem

Alltid hört mycket snack om Plex, men har själv aldrig haft anledning att överge XBMC/Kodi.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

När var Plex Plexl?

Det är komplext...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Saknar plex när Plex var Plexl

Strax efter att de forkat från Kodi?

Låter som att någon borde skriva en sweclockers-artikel om de olika mediaspelare som finns. Jag känner att jag har låg koll på området så skulle läsa med intresse.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Saknar plex när Plex var Plexl

Du är väl inte tvungen att köpa nåt?

Har testat jellyfin men hade alla möjliga problem så orkade inte fortsätta med det.

Emby var heller inte bra. Kodi lite för krångligt så jag gav upp.

Detta var några år sedan jag testade, kanske det blivit bättre. Men jag orkar inte byta från Plex så länge det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jellyfin fungerar utanför ditt eget LAN. Men om du menar lika enkelt som Plex så är svaret nej.

Man kan inte ansluta med användarnamn utan måste koppla upp sig direkt mot serven med ip/tailscale eller vad?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Pirum:

Strax efter att de forkat från Kodi?

Låter som att någon borde skriva en sweclockers-artikel om de olika mediaspelare som finns. Jag känner att jag har låg koll på området så skulle läsa med intresse.

Det hade varit kul.

Det finns en jämförelse på Github: Compare Media Servers.
Den är dock senast uppdaterad i November 2022 så det har förmodligen hänt en del. Men man får ett hyfsat hum på det kanske.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Man kan inte ansluta med användarnamn utan måste koppla upp sig direkt mot serven med ip/tailscale eller vad?

Det stämmer.

Mer finns att läsa på https://jellyfin.org/docs/general/networking/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Musikälskare

Hmm man kanske borde gå över till Jellyfin, lite skrämmande utveckling

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta med Plex/Kodi iaf, finns ingen anledning att byta än, allt annat som Plex har lagt till är det ju bara att stänga av i kontoinställningarna. Plex fungerar bra med PGS subs och får direct play på allt, använder Kodi för fulla BluRay/DVD .iso filmer som Plex inte stödjer.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk klagar på "utvecklingen", inte som man ser något av detta när man går in på plex ändå.
Man ser sina egna saker, inte som det andra påtvingar en något.

Har plex för spela upp saker ifrån datorn på tvn typ bara personligen, ser ingen anledning att köra något annat då plex fungerar felfritt i alla läge med det jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du är väl inte tvungen att köpa nåt?

Har testat jellyfin men hade alla möjliga problem så orkade inte fortsätta med det.

Suck.

"SJ lägger ner samtliga tåglinjer"
Folk - "Ämen vafan..."
Baxtex "Vadå, ni måste ju inte åka tåg"

Det enda utesluter inte det andra - Plex har morfats från något väldigt bra till något väldigt bra fast med en helt annan inriktning (pengar)

Jag tror jag talar för många när jag säger att det var bättre innan men på grund av att man lämnat "de som bara vill kunna strömma video från en enhet till en annan så enkelt som möjligt" så har det gjort att uppstickare som Jellyfin blivit mycket bättre för det ändamålet

Edit*

Det är lite som när ens favorit punk-band börjar lära sig faktiskt spela musik. Man kommer få många nya fans men samtidigt tappa de som varit med och stöttat från början för man blir ett annat band allteftersom utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte fler som kör Emby? Bytte till det från Plex för några årsedan och tycker det funkar utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bytte från Kodi till Plex, innan dess var det forken innan det blev Kodi. Innan det var det XP Media Center Edition.

Supernöjd.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni vet att ni kan stänga av en hel del och i princip bara se erat eget? Sen är det väl bra om Plex erbjuder mer funktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ni vet att ni kan stänga av en hel del och i princip bara se erat eget? Sen är det väl bra om Plex erbjuder mer funktioner?

Exempelvis telemetri och centraliserat konto har inte varit en del av Plex hela tiden, men många användare har hoppat vidare ju mera sådant det har blivit under 16 år (?) av utveckling. Det blir såklart en avvägning även denna gång när "funktioner" utökas beroende på hur det görs.

I sak blir det intressant hur diskussionerna blir gällande det finstilta i Plex variant av "köpt"- och hyrt material.

Den som lever får se.

(Kör personligen Jellyfin som fortfarande är öppen källkod efter 6 år av utveckling).

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Plex var ett verktyg för pirater att organisera sin media.
Nu tror dom seriöst att samma användare ska börja betala och ha centraliserade konto, tveksamt tror jag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Suck.

"SJ lägger ner samtliga tåglinjer"
Folk - "Ämen vafan..."
Baxtex "Vadå, ni måste ju inte åka tåg"

Det enda utesluter inte det andra - Plex har morfats från något väldigt bra till något väldigt bra fast med en helt annan inriktning (pengar)

Jag tror jag talar för många när jag säger att det var bättre innan men på grund av att man lämnat "de som bara vill kunna strömma video från en enhet till en annan så enkelt som möjligt" så har det gjort att uppstickare som Jellyfin blivit mycket bättre för det ändamålet

Edit*

Det är lite som när ens favorit punk-band börjar lära sig faktiskt spela musik. Man kommer få många nya fans men samtidigt tappa de som varit med och stöttat från början för man blir ett annat band allteftersom utvecklingen går framåt.

Driva utvecklingen av Plex är nog inte helt gratis. Vill de dra in pengar så är det fine by me så länge inte jag behöver betala. Men börjar de ta betalt för nuvarande gratis funktionalitet så kommer jag byta, använder det för lite för att det ska vara värt det för mig.

Permalänk
Medlem

Kan nog tycka att det är en bra satsning av Plex och i linje med vad de sysslat med senaste åren. Som flera nämnt går det fortfarande att inaktivera de delar man inte vill se eller använda.

Bytte själv till Jellyfin för ett tag sedan, Plex är bättre på en del saker förutsatt att man har en betallicens men för det mesta tycker jag bättre om Jellyfin som dessutom kan köras helt lokalt. Min gamla 6700K är lite för trött för transcoding dock, direkt play fungerar bra men inte perfekt med Android/min surfplatta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Plexamp är anledningen till jag inte kan byta i nuläget. Så länge ersättare inte finns så blir jag kvar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Älskar plex! Va kul för dom.

Permalänk
Medlem

Schysst timing, bytte till Emby för ett par veckor sen. Enligt min upplevelse är det i princip 1:1 mot Plex i funktion och användarupplevelse! Provade även jellyfin men där fick jag desto mer problem.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har testat ett par andra varianter än Plex men alltid hittat showstoppers. Är det Jellyfin som inte kan direktstreama (d.v.s utan transkodning) filmer med bitmappade(pgs/vobsub) undertexter (som Plex klarar). Tror inte heller Jellyfin klarar att titta på film i "portrait-mode". Rätta mig gärna om jag har fel.

Testade precis med pgs och vobsub. Var inga problem utan transcoding. Beror nog på vilken enhet och klient du använder för att spela upp med.
(Appletv + infuse)