Snabbkoll: Köper du hårdvara online eller i fysisk butik?

Permalänk
Medlem

Hade det funnits någon fysisk butik med ett ok sortiment inom kanske 15-20 mil så hade jag helst handlat där, men jag har väl en sisådär 70 mil till närmsta, så det är ju inte mycket annat att välja på.
Det finns en netonnet 1.5 timme bort, men det är ju samma som att handla online då det är en lagerbutik, allt ligger i lådor och man kan inte se på grejorna förrän efter köp, så det blir inte mycket handlat där.

Permalänk
Medlem

Gillar att köpa i butik om det är saker man vill kunna klämma på.

Så typ tangentbord, headset osv.

Cpu/ram/ssd osv gärna online.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av GreyWilk:

@Enviro
Det blir lätt förvirrande om vad frågan är om det faktiskt står två väldigt olika saker i rubriken vs faktiska poll:en.
Rubrik: "Köper du hårdvara online eller i fysisk butik?"
Poll: "Handlar du hårdvara helst i butik eller på nätet?"

Rubriken syftar på hurvida ditt beteende är att handla i butik eller online mendans poll:en syftar på hur du helst utför ditt köp.

Jag handlar helst i en butik. Sedan är det svårt för mig att alltid ta mig till en bra butik för att göra mitt köp.

Ah, det var mer för att undvika upprepning. Tänkte att frågeställningen belyses i rubrik, ingress och svarsalternativ. Men kan ändra frågeställningen en aning för att göra det tydligt.

Permalänk
Medlem

Förr fanns det betydligt fler mindre "datahörn" med bara ett par anställda, tycker det är tråkigt att allt sånt är borta, enda som kvarstår är dom större butikerna som webhallen, inet,ect. Om någon mot all förmodan kommer ihåg butiken Enter i katrineholm som låg mitt på centrum där jag inhandlade min första dator. Med ett fläskigt GTX 260 med camouflage och en kvinna med pilbåge på om jag minns rätt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

När det kommer till stora köp så brukar jag beställa på inet och sen åka dit och hämta upp, mest för att det är lite speciellt!!

Permalänk

Jag har ingen möjlighet att ge mig ut och köpa något i affärer så det har alltid blivit online för min del, men har aldrig haft några problem genom åren.

Permalänk
Medlem

Eftersom man bor på Hisingen i Götlaborg brukar det bli att hämta i butik i Sisjön.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tredje alternativ: En kombination av båda

När det är något speciellt som jag vill köpa så föredrar jag att leta upp och jämföra varorna på nätet. Jag använder Prisjakt och läser också flera efter proffs-recensioner. Sen kollar jag lagerstatus i fysiska butiker, beställer och kanske t.om. betalar. Sen går jag och hämtar varorna i en fysisk butik samma dag.
Det är den absolut bästa kombinationen av både fysisk butik och nätbutik. Samma dag slår snabb frakt.

Sen gillar jag att besöka fysiska datorbutiker och kolla in utbudet och känna på saker som jag kanske inte hade tänt köpa (än).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Helst fysiskt, men oftast online, och inte bara datorprylar.
Tyvärr blir det färre och färre affärer som har ett bra fysiskt utbud

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Saknar 3e alternativet med både och.

Permalänk
Medlem

Online då min stad inte har någon butik, så då får dra över till grannkommunen och känna och klämma lite och menar jag inte bara hårdvara. 😉

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Köper helst online men hämtar helst upp i butik. Nojjig över elektronik i posten kanske. (har aldrig haft problem med paket i posten)

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen online. OC.nu är den enda butiken som finns i närområdet.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Klickade i att jag hellre handlar hårdvara i fysisk butik.

Men verkligheten är att jag nästan alltid handlar Online för jag inte har nån fysisk butik att gå till med bra pris o lagerstatus. Så då blir det att handla från typ inet online.

Ta ett moderkort från hyllan från NoN är nåt jag inte skulle göra. Så mycket folk som pillar på kartongerna där. O saker blir snodda o man vet inte vad dom gjort.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

50-50 skulle jag säga. Fördelat mellan Netonnet och Inet.

Permalänk
Medlem

Mest online, men kan bli enstaka gånger i fysisk butik
Tex möss och tangentbord kan vara trevligt att känna på innan köp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Klickade i att jag hellre handlar hårdvara i fysisk butik.

Men verkligheten är att jag nästan alltid handlar Online för jag inte har nån fysisk butik att gå till med bra pris o lagerstatus. Så då blir det att handla från typ inet online.

Ta ett moderkort från hyllan från NoN är nåt jag inte skulle göra. Så mycket folk som pillar på kartongerna där. O saker blir snodda o man vet inte vad dom gjort.

Nu var det några år sedan jag köpte moderkort senast men visst är det så illa att de aldrig är slutna? Vet att jag ibland undrat om det är en begagnad vara man fått skickad. Och då har man ju även LGA-problemet där butik och tillverkare vägrar ansvara för att sockeln är hel. Hur ska man som kund kunna lita på ÅF/tillverkare när de själva inte ens ser till att kartongen är sluten för att man som konsument ska veta att ingen varit inne och fipplat på innehållet?

En liten "fördel" med AM4 att det var PGA då den är mindre känslig och CPU-lådan är sluten men nu i och med AM5 så har man samma problem även med AMD.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Från att ha köpt det mesta i butik så är det online
som gäller nu.
Skönt att kunna hämta ut det på lokala utlämningsstället
betalt och klart.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

En liten "fördel" med AM4 att det var PGA då den är mindre känslig och CPU-lådan är sluten men nu i och med AM5 så har man samma problem även med AMD.

Fast processorn är normalt dyrare än moderkortet, och det är oerhört mycket lättare att råka böja pinnar på en lös, fritt hanterad processor. LGA är så sjukt överlägset PGA att det är obegripligt att PGA ens finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Blir nästan alltid och köpa hårdvara online, men kan vara kul och gå runt i butiker och titta ibland.

Permalänk
Medlem

Som Umebo finns det inte mycket till val förutom online, iaf enligt mig när det gäller komponenter.

Permalänk
Medlem

Avstod röst, sist köpte jag moderkort fysiskt i affär, innan det beställde jag det till butik (avhämtning, köpt online). Men endast eftersom det passade mig att hämta bättre (och snabbare) än frakt till ombud.

Rent generellt är förstavalet online och hemleverans. Med gratis frakt är det en no-brainer ifall butik inte ligger närmre/lämpligare och man inte har bråttom.

Hos vissa butiker kan det fortfarande hända att frakt kostar för produkter under 200-500, men väldigt sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu var det några år sedan jag köpte moderkort senast men visst är det så illa att de aldrig är slutna? Vet att jag ibland undrat om det är en begagnad vara man fått skickad. Och då har man ju även LGA-problemet där butik och tillverkare vägrar ansvara för att sockeln är hel. Hur ska man som kund kunna lita på ÅF/tillverkare när de själva inte ens ser till att kartongen är sluten för att man som konsument ska veta att ingen varit inne och fipplat på innehållet?

En liten "fördel" med AM4 att det var PGA då den är mindre känslig och CPU-lådan är sluten men nu i och med AM5 så har man samma problem även med AMD.

Ja dom står där bara. Ingen sån där larmgrej runt heller. Så frittfram o pilla upp den där lilla tejpen o göra va man vill. Samma med annat. Grafikkort osv.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Föredrar nog rent "emotionellt" att kliva in en bra butik och klämma på grejer och köpa på plats...
Men rent praktiskt är det ju en bit att åka, och finns ganska få butiker där man kan kolla på grejerna.

Dessutom så är ju distansköplagen rätt så trygg när det gäller returer, så man inte behöver gräva för mycket i vad affären har för returpolicies.
Så i verkligheten skulle jag nog säga att det man oftast gör är att köpa något online, men gärna av ett företag som har en fysisk butik så man kan åka dit och bråka om något strular (speciellt för hårdvara med större risk för strul, som tex bildskärmar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast processorn är normalt dyrare än moderkortet, och det är oerhört mycket lättare att råka böja pinnar på en lös, fritt hanterad processor. LGA är så sjukt överlägset PGA att det är obegripligt att PGA ens finns.

Det var i avseende försegling på CPU och avsaknad av försegling på moderkort i handeln alltså.

Eftersom försegling ofta verkar saknas på moderkort från tillverkaren så vet du inte om någon varit inne och i detta exempel förstört pinnarna på moderkortets sockel eller om moderkortet är helt intakt från tillverkaren. På CPU'er så förpackningen sluten/förseglad och där syns det rätt väl om någon varit in i kartongen.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja dom står där bara. Ingen sån där larmgrej runt heller. Så frittfram o pilla upp den där lilla tejpen o göra va man vill. Samma med annat. Grafikkort osv.

Segt! Lite osäker på hur det var med mitt KFA2 och senaste MSI-moderkort. Men Gainward hade förseglade grafikkortskartongen iallafall. Men det var på Pascal-tiden (1080Ti respektive 1070).

Känns som man som kund förväntas ta en onödig risk, speciellt på moderkort och hur ÅF/tillverkare ser på LGA-pinnarna.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Med tanke på hur Postmord behandlar paket och att jag har fått trasig hårdvara genom det så föredrar jag fysisk butik för att slippa all huvudvärk.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att ha båda tillgängliga. Det beror så enormt mycket på vad jag köper.

Om något oförutsätt lägger av så är det otroligt skönt stt kunna lägga en kvart att åka förbi en butik på vägen hem från jobbet. Tex när jag blev av med mina hörlurar senast.

Ska jag bygga en helt ny dator, eller uppgradera den så beställer jag gärna hem. Men som någon nämnde tidigare är det skönt att kunna hantera RMA i en fysisk butik, så även om jag köper online är det ett stort pluss med en fysisk butik i närheten.

Permalänk
Medlem

Det är nog runt 20 år sen det fanns butiker inom rimligt avstånd som hade något sånär intressant utbud. när datorbutiken.se/com?
började sälja hårdvara med priser ut mot kund som var lägre än lokala butikernas inköpspriser så tog det inte lång tid innan dom slog igen. Men så blir det tyvärr med alla butiker när folk väljer handla på nätet. snart kommer det bara finnas matbutiker, pizzerior och frisörer här.

Permalänk
Medlem

Det varierar. Har jag vägarna förbi stan så blir det hämtning, annars är det skönast att få varan hemlevererad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Det känns onekligen tryggare att köpa i en fysisk butik, alt köpa online från någon med en fysisk butik i närheten. Det är dock långt ifrån alltid det är praktiskt, och i slutändan "price is king" större urval.