Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

KODI och DV på C3?

Ser att KODI finns som WebOS-app. Vad jag har förstått så måste hårdvaran ha DV-licens för att kunna spotta ut DV-video.

  1. Klarar WebOS-KODI att avkoda och visa DV-material?

  2. Klarar min nya ASUS Zenbook Pro (som på enheten har Dolby Vision/Atmos) att via HDMI-out med KODI visa DV?

  3. Är det tyvärr så att endast nVidia Shield fixar jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Ser att KODI finns som WebOS-app. Vad jag har förstått så måste hårdvaran ha DV-licens för att kunna spotta ut DV-video.

  1. Klarar WebOS-KODI att avkoda och visa DV-material?

  2. Klarar min nya ASUS Zenbook Pro (som på enheten har Dolby Vision/Atmos) att via HDMI-out med KODI visa DV?

  3. Är det tyvärr så att endast nVidia Shield fixar jobbet?

Va finns kodi i WebOS ? jag sökte på den på skoj med nya c3an utan att se den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Va finns kodi i WebOS ? jag sökte på den på skoj med nya c3an utan att se den

Vet ej då jag inte lyckats packa upp min 83"-C3:a ännu, men ser klart och tydligt på bilden @Öltorp postade att KODI finns. Jag kan även skönja VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Vet ej då jag inte lyckats packa upp min 83"-C3:a ännu, men ser klart och tydligt på bilden @Öltorp postade att KODI finns. Jag kan även skönja VLC.

VLC finns inte heller, kollade just, googlade lite på kodi o verkar som man måste sideloada då https://kodi.wiki/view/HOW-TO:Install_Kodi_for_webOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Vet ej då jag inte lyckats packa upp min 83"-C3:a ännu, men ser klart och tydligt på bilden @Öltorp postade att KODI finns. Jag kan även skönja VLC.

Det är från min Shield.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. detta med Kodi osv. Jag har aldrig kört Kodi, men Plex kan åtminstone spela upp DV i webOS. Dock åtminstone på C1 enbart ur .mp4 av någon anledning, så har man .mkv får man remuxa dem (vilket inte kostar något i kvalitet). Vet inte om nyare modeller klarar .mkv också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ang. detta med Kodi osv. Jag har aldrig kört Kodi, men Plex kan åtminstone spela upp DV i webOS. Dock åtminstone på C1 enbart ur .mp4 av någon anledning, så har man .mkv får man remuxa dem (vilket inte kostar något i kvalitet). Vet inte om nyare modeller klarar .mkv också.

Kan Plex verkligen spela upp DV eller blir det konverterat till HDR10?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Kan Plex verkligen spela upp DV eller blir det konverterat till HDR10?

Jag har (vad jag vet) inte möjlighet att testa, men det jag vet är att TVn inte visar HDR-logon utan Dolby Vision-logon när man spelar från .mp4. Från .mkv blir det vanliga HDR-logon däremot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

3.30.70 finns ute, verkar vara många som är missnöjda med hur ABL blivit ännu mer aggressiv, så jag avvaktar.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Ser att KODI finns som WebOS-app. Vad jag har förstått så måste hårdvaran ha DV-licens för att kunna spotta ut DV-video.

  1. Klarar WebOS-KODI att avkoda och visa DV-material?

  2. Klarar min nya ASUS Zenbook Pro (som på enheten har Dolby Vision/Atmos) att via HDMI-out med KODI visa DV?

  3. Är det tyvärr så att endast nVidia Shield fixar jobbet?

Infuse fixar det mesta och spelar upp DV perfekt. Behövs inget annat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Infuse fixar det mesta och spelar upp DV perfekt. Behövs inget annat program.

Nu gällde det i och för sig WebOS och inte Apple TV, samt att Infuse inte alls spelar upp DV "perfekt" utan är begränsad till profil 5 och 8.

Remuxar har normalt sett profil 7, vilket är den profil som är på bluray, och det finns inget stöd för profil 7 med Infuse.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

3.30.70 finns ute, verkar vara många som är missnöjda med hur ABL blivit ännu mer aggressiv, så jag avvaktar.

Någon som har gjort mätningar på detta?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hej,
Har precis köpt en 42 C3 och har stött på ett litet störande problem.
Jag har en äldre LG OLED 65 tum (kommer inte ihåg modellen, men den är 5 år gammal).
När jag startar min gamla tv, startar även den nya 42:an, trots att fjärren inte är parkopplad.
Även den gamla tv:n startar av den nya kontrollen, men det är ett mindre problem, då jag måste rikta fjärren mot tv:n för att starta. Den nya 42:an startar fast man står 5-10 meter bort och riktar fjärrkontrollen "från" tv:n.

42:an vill/kan inte parkoppla den gamla fjärren, men trots detta fungerar dom flesta knapparna, förutom scroll-hjulet.
Har någon annan stött på detta och hur löser man problemet?

Mvh

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Hej,
Har precis köpt en 42 C3 och har stött på ett litet störande problem.
Jag har en äldre LG OLED 65 tum (kommer inte ihåg modellen, men den är 5 år gammal).
När jag startar min gamla tv, startar även den nya 42:an, trots att fjärren inte är parkopplad.
Även den gamla tv:n startar av den nya kontrollen, men det är ett mindre problem, då jag måste rikta fjärren mot tv:n för att starta. Den nya 42:an startar fast man står 5-10 meter bort och riktar fjärrkontrollen "från" tv:n.

42:an vill/kan inte parkoppla den gamla fjärren, men trots detta fungerar dom flesta knapparna, förutom scroll-hjulet.
Har någon annan stött på detta och hur löser man problemet?

Mvh

Inget om parkoppling alls

LG OLED startas via IR, så om fjärren ser båda apparaternas mottagare så startar båda

Vissa sätter 4 lager eltejp på sensorn, andra är noga med att sikta nära ena i taget, andra skjöldar helt med något i vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inget om parkoppling alls

LG OLED startas via IR, så om fjärren ser båda apparaternas mottagare så startar båda

Vissa sätter 4 lager eltejp på sensorn, andra är noga med att sikta nära ena i taget, andra skjöldar helt med något i vägen

Är detta ett vanligt problem på andra märken? Kan man inte stänga IR-sensorn på tv?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Är detta ett vanligt problem på andra märken? Kan man inte stänga IR-sensorn på tv?

Nej, IR behövs för att kunna styra TVn i dom fall där CEC bråkar eller vid eventuell uppdatering av mjukvara, eller helt andra orsaker.

Du kan alltid skaffa en Nvidia Shield eller Apple TV och endast använda deras fjärrkontroller och få bättre upplevelse jämfört med om du använder TVns inbyggda system. 🤷

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Är detta ett vanligt problem på andra märken? Kan man inte stänga IR-sensorn på tv?

Inga smarta system är igång alls, bara en enkel krets som startar tvn med en ir-diod

Stänger du av den behöver du gå fram till TVn varje gång

Finns säkert andra fabrikat som har igång större och smartare system och beter sig på andra sätt

Jag skulle bara lägga något framför mottagaren och testa mig fram. Måste du ha två olika tv framför varandra som ska styras separat?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips för att få bort damm från panelen? Använder mig av mikrofiberduk men upplever att dammet inte lossnar och glider omkring hela panelen istället.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Ang. detta med Kodi osv. Jag har aldrig kört Kodi, men Plex kan åtminstone spela upp DV i webOS. Dock åtminstone på C1 enbart ur .mp4 av någon anledning, så har man .mkv får man remuxa dem (vilket inte kostar något i kvalitet). Vet inte om nyare modeller klarar .mkv också.

@Thomas: hur går man enklast tillväga för att remuxa till MP4 från MKV? har provat lite varianter som finns beskrivna på nätet men den MP4 fil som skapas uppfattar TVn som en vanlig HDR10 trots att alla beskrivningar av filen i MKV format säger att den är Dolby Vision (vilket jag dock inte kan kolla då jag inte har någon enhet som stödjer uppspelning av DV från MKV).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bacardi_avt:

@Thomas: hur går man enklast tillväga för att remuxa till MP4 från MKV? har provat lite varianter som finns beskrivna på nätet men den MP4 fil som skapas uppfattar TVn som en vanlig HDR10 trots att alla beskrivningar av filen i MKV format säger att den är Dolby Vision (vilket jag dock inte kan kolla då jag inte har någon enhet som stödjer uppspelning av DV från MKV).

Jag kör med ffmpeg direkt, men om du inte är bekväm med det så lär det finnas något som klarar det med grafiskt interface också.
Det viktiga är att ha med -strict unofficial i kommandoraden; utan den kastar den bort all DV-metadata.

T ex:

ffmpeg -i fil-in.mkv -map 0 -c:v copy -c:a copy -c:s copy -strict unofficial fil-ut.mp4

... tror jag bör fungera. -map för att ta med alla strömmar (ljud/video/text), -c: säger vilket codec den ska använda för video (v), ljud (a) och subtitles (s); copy kopierar förstås, utan att koda om något.

Jag brukar köra en väldigt lik variant som tar bort subtitles ur filen utifall att det finns, då jag föredrar externa SRT (för att jag vill kunna ändra färg på dem).

ffmpeg -i fil-in.mkv -map 0 -map -0:s -c:v copy -c:a copy -strict unofficial fil-ut.mp4

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

03.40.77 ny FW för B3

Permalänk
Medlem

Jobbigt läge när man köpt en 65" och 2 månader senare börjar tycka att den är för liten. Vad tror ni man får för en 65" G3 begagnad?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jobbigt läge när man köpt en 65" och 2 månader senare börjar tycka att den är för liten. Vad tror ni man får för en 65" G3 begagnad?

Halva priset skulle jag kunna tänka mig att betala om jag var i behov.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Halva priset skulle jag kunna tänka mig att betala om jag var i behov.

Seriöst? 24k på blackfriday. Helt orimligt att släppa den för 12k i min mening.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Seriöst? 24k på blackfriday. Helt orimligt att släppa den för 12k i min mening.

Tror ändå 16-18k är rimligt att begära.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tror ändå 16-18k är rimligt att begära.

16-18k för en nästan ny TV som inte har någon garanti eller reklamationsrätt? Nja. Men jorå, det går nog att sälja den för det priset. Allt handlar ju om att hitta rätt köpare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

16-18k för en nästan ny TV som inte har någon garanti eller reklamationsrätt? Nja. Men jorå, det går nog att sälja den för det priset. Allt handlar ju om att hitta rätt köpare.

5 års garanti på G3 modellen.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

16-18k för en nästan ny TV som inte har någon garanti eller reklamationsrätt? Nja. Men jorå, det går nog att sälja den för det priset. Allt handlar ju om att hitta rätt köpare.

Beror väl på vart den är köpt men får du kvittot brukar det gå att lösa ändå med garanti. 12k för en två månader gammal G3 är ju för lågt pris i mina ögon iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa: I teorin kan jag tycka att 75-80% av nypris är fullt rimligt för en 65" G3 som är så pass ny.
Om du sedan utgår från vad du betalade eller vad som står på Prisjakt i dag är såklart upp till dig.

I praktiken har du några andra faktorer att ta hänsyn till:

- Går det att hitta en lokal köpare där fysisk överlämning kan ske? En 65" TV är knappast värd att skicka med frakt som säkerligen blir halvdyr samt risken för ev. transportskada

- Om du bor där du bor enligt din platsbeskrivning så är det inget gigantiskt upptagningsområde men allt beror på hur långt du eller köpare är beredda att åka för affär

- Allt handlar till syvende och sist om hur mycket tid och "krångel" du är beredd att lägga ner för att hitta en köpare till ett pris som du kan acceptera

Lycka till!

Permalänk

Hade betalat halva priset vad du hade betalt, Max. Allt över det så är man ju blåst om man köper. Värdeminskning på TV är ju brutal.