Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hödde:

Jag är helt novis på det här med inställningar. Men hur gör man för att minska ljusstyrkan på undertexten på en C3? Blir väldigt ljust tycker.

Tycker också det blir för ljust med undertexterna då det visas HDR. Oftast stöter man väl på det i streamingtjänster. Jag har i alla fall ställt ner ljusstyrkan på själva undertextningen i Netflix och Prime och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Ja precis. Jag använder så många olika tjänster. Svtplay, netflix, tv4play, dvd/blueray. Vore toppen om man kunde ställa in direkt i TVn.

Permalänk
Medlem

Körde några timmar igår med TVn, inga som helst bildfel gällande banding eller annat utan bilden är klockren, nu fick man WoW-känslan som fattades på den förra. Men som sagt var det säkert bara ett måndagsex

Dock tycker jag motion funkade mycket bättre på G än C trots att jag körde samma inställningar .. filmmaker mode med Cinematic movement på. Märkte inte av någon orolig bild alls på G men på C märktes det ganska tyligt hackande speciellt konturerna runt objekt och männirskor vid panorering (vid uppspelning av 24hz-material) men uppfattar knappt inget alls på G .. jämför dock 77" mot 83" vet inte om det spelar in något eller ej.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon som vet ifall det är någon speciell skillnad mellan dessa LG-modeller?
OLED65C35LA
OLED65C34LA

När jag använder "jämför-funktionen" på LG's hemsida, får jag bara upp en rad där de skiljer sig åt:
Magic Remote med NFC vs Magic Remote

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Hej!

Är det någon som vet ifall det är någon speciell skillnad mellan dessa LG-modeller?
OLED65C35LA
OLED65C34LA

När jag använder "jämför-funktionen" på LG's hemsida, får jag bara upp en rad där de skiljer sig åt:
Magic Remote med NFC vs Magic Remote

Tack på förhand!

Hej,

Hade alla i tråden fått en liten slant varje gång denna fråga ställts så hade vi varit rika

Anyway, ska inte ranta men svaret hittar du i TV-guiden och under sektionen "OLED C3 – det enkla och trygga valet"
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

TL;DR: I praktiken väldigt få skillnader, iaf i Europa. Färg på baksidan kan skilja typ.

Som du är inne på så stödjer C35LA NFC-koppling. Från guiden:

NFC-koppling för mobiltelefon och kontroll via app. Listas av LG, men tas inte upp i detalj någonstans. Idén är att kunna gå fram till TV:n med mobilen och para ihop dem snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Hade alla i tråden fått en liten slant varje gång denna fråga ställts så hade vi varit rika

Anyway, ska inte ranta men svaret hittar du i TV-guiden och under sektionen "OLED C3 – det enkla och trygga valet"
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

TL;DR: I praktiken väldigt få skillnader, iaf i Europa. Färg på baksidan kan skilja typ.

Som du är inne på så stödjer C35LA NFC-koppling. Från guiden:

NFC-koppling för mobiltelefon och kontroll via app. Listas av LG, men tas inte upp i detalj någonstans. Idén är att kunna gå fram till TV:n med mobilen och para ihop dem snabbt och enkelt.

Tack så mycket!

Jag gjorde faktiskt en sökning på den sidan, men den informationen jag sökte låg ju lite "dold" under en klick-rubrik - så jag såg aldrig svaret på egen hand. Beklagar!

Känns inte direkt som en funktion jag kommer använda. Chromecast däremot vore väl inte fel, men LG's WebOS är ju också bra nuförtiden!

Tack igen.

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag fått min B3 från Lg.

Ursäkta om detta är lite offtopic men jag valde att betala med kort och jag gjorde det vid köptillfället men inga pengar har dragits och pengarna är inte reserverade. Nu har jag fått en "Faktura" på mailen. Står faktura, fakturadatum och pris men inget om när den ska betalas och hur.

Har ni andra som köpt från lg varit med om samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej nu har jag fått min B3 från Lg.

Ursäkta om detta är lite offtopic men jag valde att betala med kort och jag gjorde det vid köptillfället men inga pengar har dragits och pengarna är inte reserverade. Nu har jag fått en "Faktura" på mailen. Står faktura, fakturadatum och pris men inget om när den ska betalas och hur.

Har ni andra som köpt från lg varit med om samma?

För mig reserverade de pengarna direkt när jag beställde har jag för mig och sen har betalning gått igenom när jag fick tvn levererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej nu har jag fått min B3 från Lg.

Ursäkta om detta är lite offtopic men jag valde att betala med kort och jag gjorde det vid köptillfället men inga pengar har dragits och pengarna är inte reserverade. Nu har jag fått en "Faktura" på mailen. Står faktura, fakturadatum och pris men inget om när den ska betalas och hur.

Har ni andra som köpt från lg varit med om samma?

Borde gå att kontakta dem och be att betala med kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej nu har jag fått min B3 från Lg.

Ursäkta om detta är lite offtopic men jag valde att betala med kort och jag gjorde det vid köptillfället men inga pengar har dragits och pengarna är inte reserverade. Nu har jag fått en "Faktura" på mailen. Står faktura, fakturadatum och pris men inget om när den ska betalas och hur.

Har ni andra som köpt från lg varit med om samma?

Fakturan är ett köpebevis enligt LG själva.

Fick också den fast jag valt Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej nu har jag fått min B3 från Lg.

Ursäkta om detta är lite offtopic men jag valde att betala med kort och jag gjorde det vid köptillfället men inga pengar har dragits och pengarna är inte reserverade. Nu har jag fått en "Faktura" på mailen. Står faktura, fakturadatum och pris men inget om när den ska betalas och hur.

Har ni andra som köpt från lg varit med om samma?

Tack för svar.

Jag var i kontakt med LG och de sa att fakturan bara var ett kvitto. Ang. Pengarna så skulle de dras senare men om det inte gjordes så kunde jag höra av mig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Tack för svar.

Jag var i kontakt med LG och de sa att fakturan bara var ett kvitto. Ang. Pengarna så skulle de dras senare men om det inte gjordes så kunde jag höra av mig igen.

Hör inte av dig

Permalänk
Medlem

Hejsan alla. Jag har nyligen köpt en TV från LG och har haft stora problem med eArc. Har med TVn en Samsung Q995 soundbar som körs genom eArc. Problemet är att när jag streamar innehåll på WebOS i 4k byter ljudet ibland över till TV-högtalarna i någon sekund och sedan tillbaka till soundbaren. Detta händer som sagt typ bara när jag streamar i 4k, i 1080p händer det aldrig. Körde först HDMI sladden som kom med soundbaren men även testat med en Deltaco certifierad Ultra Speed HDMI men det hjälpte inte.

Detta händer inte i vanlig ARC, men vill ha eARC för 7.1 ljud på PS5an. Ska kontakta LG nästa vecka men tänkte kolla om någon har någon tanke. Eftersom det endast är i 4k känns det som att TVn har problem att streama innehållet och samtidigt skicka ljudet. Men eftersom den har en α7 Gen6 processor känns detta konstigt. Testat att resetta TVn också. Nedan är en video på vad som händer.

https://imgur.com/a/6izfflE

Hittat några på reddit som har samma problem, t.ex.: https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/13jyag4/lg_gx65_keep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hejsan alla. Jag har nyligen köpt en TV från LG och har haft stora problem med eArc. Har med TVn en Samsung Q995 soundbar som körs genom eArc. Problemet är att när jag streamar innehåll på WebOS i 4k byter ljudet ibland över till TV-högtalarna i någon sekund och sedan tillbaka till soundbaren. Detta händer som sagt typ bara när jag streamar i 4k, i 1080p händer det aldrig. Körde först HDMI sladden som kom med soundbaren men även testat med en Deltaco certifierad Ultra Speed HDMI men det hjälpte inte.

Detta händer inte i vanlig ARC, men vill ha eARC för 7.1 ljud på PS5an. Ska kontakta LG nästa vecka men tänkte kolla om någon har någon tanke. Eftersom det endast är i 4k känns det som att TVn har problem att streama innehållet och samtidigt skicka ljudet. Men eftersom den har en α7 Gen6 processor känns detta konstigt. Testat att resetta TVn också. Nedan är en video på vad som händer.

https://imgur.com/a/6izfflE

Hittat några på reddit som har samma problem, t.ex.: https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/13jyag4/lg_gx65_keep...

Känns som HDMI handshake? Ta ut HDMI kabeln och gör soundbaren strömlös i 10 min. Koppla sen in allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Känns som HDMI handshake? Ta ut HDMI kabeln och gör soundbaren strömlös i 10 min. Koppla sen in allt.

Hmm kanske, skadar inte att pröva iallafall. Testat att dra ut TVn 10 min men soundbar har jag inte testat. Märkte också att om jag stänger av eArc funkar allt perfekt men då får jag inte 7.1 ljud på PS5 tror jag.

Edit: Funkade ej tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hmm kanske, skadar inte att pröva iallafall. Testat att dra ut TVn 10 min men soundbar har jag inte testat. Märkte också att om jag stänger av eArc funkar allt perfekt men då får jag inte 7.1 ljud på PS5 tror jag.

En chansning från en som har Sony, där måste man gå in på inställningar i porten och aktivera full bandbredd för att få t.ex. Dolby Atmos. Det finns inte några sådana inställningar hos LG?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

En chansning från en som har Sony, där måste man gå in på inställningar i porten och aktivera full bandbredd för att få t.ex. Dolby Atmos. Det finns inte några sådana inställningar hos LG?

Hmm ja, finns en inställning som heter Deep Color som faktiskt var av på Soundbar HDMIn. Tror den stängdes av för att jag skulle få 5.1 ljud från Switch. Satte på den men det händer fortfarande. Tänkte köra en hard reboot av TVn nu så får vi se om det funkar.

Edit: tyvärr verkar inte detta funka heller. Få ta det med LG. Som tur är verkar det bara vara problem när streamat över webos. Kör Chromecast Ultra istället. . Men Dock dök det upp en gång efter några timmars spelande på PS5, vet inte om det var otur eller hörde ihop med detta.

Permalänk
Medlem

TV naggar om avtal för röststyrning efter uppdatering av firmware

Förra veckan så fick jag upp en dialog om att det fanns en uppdatering av mjukvaran till min LG evo C3 och jag lät den uppdatera. Den nya versionen är 03.30.60.

Efter uppdateringen så får jag då och då upp dialog där det om: "Godkänn villkor och regler för att använda funktionen röstigenkänning". Den dyker upp mitt när man sitter och tittar och det är sjukt irriterande.

Vad som är ännu mer irriterande är att det går inte att få bort den jävla dialogen med mindre än att man klickar på knappen som tar en till sidan där man ska godkänna det jävla avtalet och på den sidan så kräver TV:n både att man ska godkänna röstigenkänning och att man ska godkänna att LG får spionera på vad man gör. Valet man har där är att antingen godkänna nu, eller bli påmind om det senare. Man kan iofs klicka "tillbaka" på fjärren bort från sidan, men det verkar vara samma som att välja att bli påmind senare.

När man sen tryckt tillbaka så är givetvis det man kollade på avbrutet och man måste starta om och om man får upp det här mitt i nåt livesändning (t.ex. fotbollsmatch) så blir man ju helt jävla vansinnig för att man måste in och jävlas i menyer och missar en massa.

Jag har alla funktioner jag kan hitta om röststyrning avstängda och det är inte jag som kommer åt röststyrningsknappen på TV:n (fjärren har legat på soffbordet när detta händer). Jag vill verkligen inte ge LG tillstånd att spionera på mig och jag vill inte ha röststyrning.

Är det någon som råkat ut för detta? Och är det någon som vet hur fan man blir av med det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Förra veckan så fick jag upp en dialog om att det fanns en uppdatering av mjukvaran till min LG evo C3 och jag lät den uppdatera. Den nya versionen är 03.30.60.

Efter uppdateringen så får jag då och då upp dialog där det om: "Godkänn villkor och regler för att använda funktionen röstigenkänning". Den dyker upp mitt när man sitter och tittar och det är sjukt irriterande.

Vad som är ännu mer irriterande är att det går inte att få bort den jävla dialogen med mindre än att man klickar på knappen som tar en till sidan där man ska godkänna det jävla avtalet och på den sidan så kräver TV:n både att man ska godkänna röstigenkänning och att man ska godkänna att LG får spionera på vad man gör. Valet man har där är att antingen godkänna nu, eller bli påmind om det senare. Man kan iofs klicka "tillbaka" på fjärren bort från sidan, men det verkar vara samma som att välja att bli påmind senare.

När man sen tryckt tillbaka så är givetvis det man kollade på avbrutet och man måste starta om och om man får upp det här mitt i nåt livesändning (t.ex. fotbollsmatch) så blir man ju helt jävla vansinnig för att man måste in och jävlas i menyer och missar en massa.

Jag har alla funktioner jag kan hitta om röststyrning avstängda och det är inte jag som kommer åt röststyrningsknappen på TV:n (fjärren har legat på soffbordet när detta händer). Jag vill verkligen inte ge LG tillstånd att spionera på mig och jag vill inte ha röststyrning.

Är det någon som råkat ut för detta? Och är det någon som vet hur fan man blir av med det.

Jag har samma problem sjukt irriterande, inte hittat en lösning än…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Jag har samma problem sjukt irriterande, inte hittat en lösning än…

Ikväll har jag provat att först stänga av Wifi så att TV:n inte hade internet, sen godkände jag skiten, gick in och slog av röststyrningen (den var på när jag kom in i menyn, men jag vet inte om den slogs på pga att jag godkände avtalet eller om den slagits på av uppdateringen) och sen så gick jag in på avtalssidan och drog tillbaka mitt godkännande och då startade TV:n om. Sen slog jag på Wifi igen.

Får se om det gör nån skillnad. Jag vet inte hur ofta skiten kommer upp, det känns som att det ibland kommer mer än en gång per dag, men nu senast var det nog åtminstone 2 dagar i mellan. Jag återkommer med rapport om hur det gick.

Edit: För er som undrar; menyn där man kan stänga av röststyrning är inte tillgänglig (den är utgråad) innan man godkänner avtalet om "röst information", så mao måste man godkänna skiten för att kunna gå in och säkerställa att röststyrning är avstängt...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det gör man inte eftersom undertexter är i signalen och inbakade i bilden som TV:n sedan ska tolka. Om undertexten är grafiskt kodad som 100% vitt och du kör HDR är det samma som en instruktion att texten ska lysa i 10 000 nits, precis som ett lysrör. Nu når man inte dit med en OLED på långa vägar, men TV:n försöker ändå lysa så starkt det går.

Därför försöker man ändra på bildkällan, likt appen som textar, till en gråare nyans eller exempelvis gult.

Blir man överlag bländad av undertexterna är det dock ett tecken på att man generellt kör bilden för ljust för rummet. Är läge att se över inställningarna. Kör man något tokläge likt intensivt/vivid så försöker det läget göra alla ljusskillnader så starka som möjligt, vilket då också omfattar texten. För filmtittande bör man gå på filmmaker mode och anpassa reglagen högsta ljusstyrka och OLED-pixelljus till de nivåer som passar rummet.

Missade detta inlägg. Men jag har faktisk förhållandevis låg ljusstyrka. Och när jag testade att endast justera ljuset för att få texten att se bra ut så blir det otroligt mörkt bild. Så jag vill gärna få texten ljusare. Finns det appar för endast detta ändamål?

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Ikväll har jag provat att först stänga av Wifi så att TV:n inte hade internet, sen godkände jag skiten, gick in och slog av röststyrningen (den var på när jag kom in i menyn, men jag vet inte om den slogs på pga att jag godkände avtalet eller om den slagits på av uppdateringen) och sen så gick jag in på avtalssidan och drog tillbaka mitt godkännande och då startade TV:n om. Sen slog jag på Wifi igen.

Får se om det gör nån skillnad. Jag vet inte hur ofta skiten kommer upp, det känns som att det ibland kommer mer än en gång per dag, men nu senast var det nog åtminstone 2 dagar i mellan. Jag återkommer med rapport om hur det gick.

Edit: För er som undrar; menyn där man kan stänga av röststyrning är inte tillgänglig (den är utgråad) innan man godkänner avtalet om "röst information", så mao måste man godkänna skiten för att kunna gå in och säkerställa att röststyrning är avstängt...

Grymt tack! Säg till om din lösning fixar det.Men den kommer upp sjukt random, ibland har den kommit upp 2-3 ggr under 2 timmar. Sedan har det gått igång typ 1 gång på 8 timmar. Vet inte om det är något man gör för att trigga igång den…

Permalänk
Medlem
Skrivet av hödde:

Missade detta inlägg. Men jag har faktisk förhållandevis låg ljusstyrka. Och när jag testade att endast justera ljuset för att få texten att se bra ut så blir det otroligt mörkt bild. Så jag vill gärna få texten ljusare. Finns det appar för endast detta ändamål?

Du ändrar i signalkällan:
- din mediasticka/puck
- på datorn/mediaspelaren
- i appens inställningar (netflix etc)

Tvn i sig vet ju inte ens att undertexter visas

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta med att ändra ljusstyrkan på undertexter är för mig ett klockrent exempel på hur tillverkarna skulle kunna ta till AI för att faktiskt hjälpa till med upplevelsen. Det ligger i undertexters natur och dess tekniska implementation till att de riskerar upplevas för ljusstarka. Identifiera undertexter i bilddatan och låta användaren styra över den exakta nyansen.

Snarare än att använda AI för att hitta på och godtyckligt tweaka till saker som aldrig fanns i bilden till att börja med då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ikväll har jag provat att först stänga av Wifi så att TV:n inte hade internet, sen godkände jag skiten, gick in och slog av röststyrningen (den var på när jag kom in i menyn, men jag vet inte om den slogs på pga att jag godkände avtalet eller om den slagits på av uppdateringen) och sen så gick jag in på avtalssidan och drog tillbaka mitt godkännande och då startade TV:n om. Sen slog jag på Wifi igen.

Får se om det gör nån skillnad. Jag vet inte hur ofta skiten kommer upp, det känns som att det ibland kommer mer än en gång per dag, men nu senast var det nog åtminstone 2 dagar i mellan. Jag återkommer med rapport om hur det gick.

Edit: För er som undrar; menyn där man kan stänga av röststyrning är inte tillgänglig (den är utgråad) innan man godkänner avtalet om "röst information", så mao måste man godkänna skiten för att kunna gå in och säkerställa att röststyrning är avstängt...

långsökt kanske men har du testat en systemåterställning på TVn? ibland kan uppdateringar fucka upp med vissa inställningar .. var nog ett större problem förr men kan va värt att testa om det inte redan är gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Grymt tack! Säg till om din lösning fixar det.Men den kommer upp sjukt random, ibland har den kommit upp 2-3 ggr under 2 timmar. Sedan har det gått igång typ 1 gång på 8 timmar. Vet inte om det är något man gör för att trigga igång den…

Igen dialog har poppat upp under gårdagen och inte heller under kvällen, så det verkar lovande än så länge.

LG support föreslog att man skulle stänga av " Allmänt -> System -> Ytterligare inställningar -> Quick Start+" och sen stänga av och göra TV strömlös i 10-15 minuter innan man slår på TV:n igen.

Quick Start+ på var avslaget hos mig både före och efter uppdateringen, men TV:n betedde sig som om den var på efter uppdateringen, så den funktionen har jag slagit på och av innan jag upptäckte problemet med dialogen. Om jag haft TV strömlös efter det vet jag inte (jag har möjlighet att göra hela "mediasystemet" inklusive TV strömlöst mha fjärrkontroll, men jag gör det sällan).

Skrivet av chizzum:

långsökt kanske men har du testat en systemåterställning på TVn? ibland kan uppdateringar fucka upp med vissa inställningar .. var nog ett större problem förr men kan va värt att testa om det inte redan är gjort.

Jo jag har varit inne på att försöka med det och det är nog inte helt långsökt att det skulle kunna fixa problemet, men det tar emot att bli av med alla inställningar (TV & appar), så det får nog bli sista utvägen om allt annat fallerar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Nadzington Hur går det för dig? Har du provat än?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@Nadzington Hur går det för dig? Har du provat än?

Har inte ändrat någonting för det försvann i flera dagar men igår kväll så kom det fram från ingenstans. Irriterande…

Ser även att tvn fått en ny uppdatering idag, så ska starta om tvn och se om meddelandet försvinner nu med nya uppdateringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Har inte ändrat någonting för det försvann i flera dagar men igår kväll så kom det fram från ingenstans. Irriterande…

Ser även att tvn fått en ny uppdatering idag, så ska starta om tvn och se om meddelandet försvinner nu med nya uppdateringen

Jag fick också meddelande om nya uppdateringen, men jag tänker avvakta lite med den. Du får gärna återkomma med hur den verkar.

Jag har inte sett till problemet idag heller, så jag börjar tro att det är väck för mig

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Bugg eller? 77 B3. Händer heller inget om jag väljer yes.

Notera att jag har den senaste.