Permalänk
Medlem

Skärm får inte 240hz

Hejsan

Har köpt en Samsung Odyssey G93SC skärm. Ett problem jag har med denna skärm är att ibland när jag startar datorn så är skärmen i 60hz utan möjlighet att ställa om till 240 (eller 120). Stänger jag av skärmen och startar den igen så får jag ut 240hz och 10bit bit-depth.

Grafikkortet är ett 6950xt.
Jag har kopplat ihop skärm och grafikkort med HDMI 2.1.
Jag har senaste AMD grafikkorts versionen.
Windows 11

Några ideer?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den skärmen inte ska ha 240hz support med HDMI är det ju rätt bra då.
Koppla med DP som har support för 240hz istället..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med tanke på att den skärmen inte ska ha 240hz support med HDMI är det ju rätt bra då.
Koppla med DP som har support för 240hz istället..

Med DP fick jag bara 120hz :/

den ska ha 240hz enligt hemsidan
https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-oled-g9-g9...

Permalänk
Medlem

Läs sida 24-25 i user manualen på samsungs hemsida. Det är en inställning i skärmens interface du behöver fixa. Sitter på telefon så blir bökigt aty copy pastea

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-oled-g9-g9...

Permalänk
Medlem

Tog en titt i manualen och det är en hel del villkor och rätt inställningar för att få 240hz
Tex 240hz inte möjlig om HDMI port 1 användes, man kanske behöver skapa unik upplösning /hz via drivrutinen m.m.
Läs manualen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Som sagt displayport och kabel som minst klarar bandbredden.

Inte alltid den man får med pallar det.

Gissar på 1440p 240hz? 10bit dvs runt 40gb/s bandbredd.

Kolla om gå ner till 8bit hjälper isf är nog ev dp kabeln för dålig. 8bit är väl nånstans runt 30gb/s. Troligen är kabeln väldigt gränsfall att klara länka 40gb/s

Denna verkar ju va vesa certad för 40gb/s
https://noerdic.se/collections/displayport/products/nordic-dp...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på din skärm, men på min måste VRR/Gsync/Freesync slås på i meny i display för att 240hz skall bli en möjlighet. Nu har jag en Neo 8, som är 4K i 240hz 10bit som fungerar utmärkt med 240hz med HDMI. HDMI 2.1 har ju mer bandbredd än DP.

Jag använder 4K kabeln från Biltema. Kanonkvalitet på den.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Vet inte hur det är på din skärm, men på min måste VRR/Gsync/Freesync slås på i meny i display för att 240hz skall bli en möjlighet. Nu har jag en Neo 8, som är 4K i 240hz 10bit som fungerar utmärkt med 240hz med HDMI. HDMI 2.1 har ju mer bandbredd än DP.

Jag använder 4K kabeln från Biltema. Kanonkvalitet på den.

Hänger troligen mer på att hdmi porten på skärmen inte är 2.1 troligen.

Det hade den visst. Men troligen är det någon begränsning även på 2.1 för såg nu när jag faktiskt googlade på den att t. Om är en 1440p ultra wide så är nog t. Om över 40gb/s som behövs med 10bit.

Troligen närmre bandbredden för typ 2st vanliga 16:9 1440p skärmar behöver samanlagt.

Så typ en 80gb/s troligen eller strax under kravet för 8k 240hz vet inte om den bandbredden är tillgänglig på äns hdmi 2.1?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

DSC används för de här bandbredderna som 2x1440p och 4K kräver i 240 Hz så det blir runt 80 Gbps okomprimerat som krävs. Men det finns ännu inget som kör den nivån i båda ändarna, utan allt går via DSC, alltså Display Stream Compression.

Enkelt förklarat är DSC en fix nivå av komprimering till ungefär 1/4-del av den okomprimerade bandbredd signaltimingen kräver. Eller om man vänder på det: tack vare DSC kan man köra 4 ggr så hög frekvens.

Detta gör att med DSC kommer kravet på bandbredd ned till runt 20 Gbps för att driva skärmen i 240 Hz, vilket faller under 24 Gbps FRL-gränsen för HDMI, den nivå som ofta är de facto standard som högsta HDMI-bandbredd på många datorskärmar. Det behövs ju inte mer pga av DSC och kretsar som ger 48 Gbps HDMI/FRL ger ingen fördel eftersom DSC är på en fix nivå. Samma med Displayport där det med DSC hamnar på HBR2-nivå.

Därför krävs heller inga särskilda kablar. Räcker med att kablarna orkar leva efter tio år gamla specar och idag fungerar nästan vad som helst för detta. Kabeln som orkar 4K/60 orkar också 4K/240 eftersom DSC ger samma nivåer på bandbredden. Kretsuppsättningarna i skärmarna kan i sin tur mata toppfart trots att de endast alstrar bandbredderna från mitten av 10-talet. DSC är två flugor i en smäll.

Ifall HDMI/FRL och/eller DSC inte kan aktiveras av någon anledning faller det tillbaka till okomprimerade nivåer och då blir 60 Hz närmast möjliga nivå för att passera under 18 Gbps med HDMI/TMDS, 24 Gbps med HDMI/FRL och 21 Gbps/HBR2 för Displayport. Ja, det finns ju utrymme för mer med en custom timing, 2x1440p i åtminstone 72 Hz borde vara möjligt med bandbredden. Men de timings som är EDID:ade som metadata i skärmarna brukar standardisera på vanliga nivåer som just 60 Hz.

Så TL;DR: min förklaring och gissning till att det i ena stunden fungerar att köra 240 Hz på TS skärm och i nästan stannar på 60 Hz för att en omstart kunna köra 240 Hz igen är troligtvis för att DSC och eller FRL först inte aktiveras och GPU tolkar det som att max 18 eller 24 Gbps utan komprimeringen är möjligt, alltså max 60 Hz som mest enligt EDID. Efter omstart aktiveras FRL+DSC och man kan köra 240 Hz.

Med andra ord är problemet eller felet relaterat till hur hårdvaran kommunicerar med varandra. Det finns förmodligen ingen "fix" annat än att hoppas på uppdateringar från tillverkarna.

Fast det kan också vara en link training som sker där hårdvaran först anser att det inte går att köra FRL. Utan FRL blir det heller ingen DSC, eftersom DSC förutsätter FRL. GPU kör då gamla 18 Gbps/TMDS och max 60 Hz. AMD:s drivrutiner brukar kunna visa aktuell bandbredd/länkhastighet på anslutningen så det kan vara en viktig ledtråd vad som händer när endast 60 Hz respektive 240 Hz fungerar.

Där skulle en Ultra High Speed-certifierad-kabel kanske kunna lösa detta om problemet nu är TS HDMI-kabel. Om inte annat är fördelen med UHS-kablarna att man utesluter kabeln som felorsak. Fortsätter problemet är det kretsarna i GPU och skärm som inte kan komma överens alla gånger och sådana fel har alltså sällan inga andra fixar annat än uppdateringar från någondera eller båda tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz