Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Dx9 ser ut att vara riktigt high end

Topping DX9?
Ja den ser helt klart cool ut och är säkert grym men 15K är en del
Man får suktar lite grann även om man inte kommer skaffa hehe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tJev:

Någon som känner till någon firma eller privatperson som tillverkar hörlurskablage på beställning? Har behov av balanserad kabel från 4 pin XLR till 3.5mm TRRS vilket verkar mer eller mindre omöjligt att hitta i Sverige. Hittar lite träffar på UK samt USA... Eller möjligen har tips om nån välsorterad butik som erbjuder en sådan kabel. Är till mina Hifiman Deva och HE-R9.

Jag köpte från Polen ett tag, Forza Audioworks eller så letar du på aliexpress.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har haft ett par Sundara i strax över två år nu, och ear padsen har börjat ge upp.. tydligen ett vanligt fenomen.

Så första frågan, kan det gå att reklamera för att limmet släpper så att "lädret" glider av och exponerar skummet i öronkudden?

Den andra är, har ni rekomendationer på vart man kan köpa bättre ear pads i sverige? (Bortsett från Amazon) har svårt att hitta något annat. Innom EU kan också vara ok. Har ni några rekomendationer på mer kvalitativa ear pads till Sundara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hej!

Jag har haft ett par Sundara i strax över två år nu, och ear padsen har börjat ge upp.. tydligen ett vanligt fenomen.

Så första frågan, kan det gå att reklamera för att limmet släpper så att "lädret" glider av och exponerar skummet i öronkudden?

Den andra är, har ni rekomendationer på vart man kan köpa bättre ear pads i sverige? (Bortsett från Amazon) har svårt att hitta något annat. Innom EU kan också vara ok. Har ni några rekomendationer på mer kvalitativa ear pads till Sundara?

Den typen av problem klassas (så gott som alltid) som slitage, dom ska hålla ett år men utanför det blir det nog svårt att reklamera. En hel del hörlurar (Senns 6-serie är praktexempel) bör man byta pads efter ett år till max två, beroende på hur mycket användning osv givetvis men...
Du hade lite otur med att limmet släppte såpass tidigt. Bekant har använt sina Sundara sedan tidigt 2021 med samma pads. Precis börjat visa tecken på slitage så han ska väl köpa nya relativt snart han med. Är lite lotteri med kvalité på pads tyvärr.
Finns på Hembiobutiken.
Dekoni finns och verkar ha bättre kvalité än HiFiMans men tror kostnaden blir rätt jämn över tid oavsett vilken pad du köper. Kan bli rätt dyrt med import etc.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Tycker väl de ska hålla i fem år iaf. Jag har aldrig behövt yta. Fast nu är det egentligen dags för mina da 1000. Men de har legat så solen kommer åt emellanåt och vart slö med bivaxet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Den typen av problem klassas (så gott som alltid) som slitage, dom ska hålla ett år men utanför det blir det nog svårt att reklamera. En hel del hörlurar (Senns 6-serie är praktexempel) bör man byta pads efter ett år till max två, beroende på hur mycket användning osv givetvis men...
Du hade lite otur med att limmet släppte såpass tidigt. Bekant har använt sina Sundara sedan tidigt 2021 med samma pads. Precis börjat visa tecken på slitage så han ska väl köpa nya relativt snart han med. Är lite lotteri med kvalité på pads tyvärr.
Finns på Hembiobutiken.
Dekoni finns och verkar ha bättre kvalité än HiFiMans men tror kostnaden blir rätt jämn över tid oavsett vilken pad du köper. Kan bli rätt dyrt med import etc.

Ja, jag var rädd för att det skulle räknas som slitage. Hembiobutiken (där jag köpt lurarna) har mest gett nonsenssvar än sålänge.
Jag såg dessa på Hembioburiken, men ska jag betala för nya vill jag ha något med bättre kvalite än hifimans egna...

Permalänk
Medlem

Hittade till slut en tysk butik som har en riktigt användarvänlig kabelkonfigurator. Tyvärr bara på tyska men bra priser och ok frakt.
https://audioverse.de/

Får se om jag lägger en beställning när lösen trillat in...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

För att (delvis) svara på min egen fråga så finns Dekonis ear pads att beställa från tyskland här:
https://shop.wodaudio.com/produkt/dekoni-ersatz-ohrpolster-hi...

Inte direkt billigt, men förmodligen värt ett par hundra mer än Hifimans egna.

Tar gärna emot mer input dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, jag var rädd för att det skulle räknas som slitage. Hembiobutiken (där jag köpt lurarna) har mest gett nonsenssvar än sålänge.
Jag såg dessa på Hembioburiken, men ska jag betala för nya vill jag ha något med bättre kvalite än hifimans egna...

Mjo, trist att pads inte "ska" hålla längre. Testat kontakta HiFiMans kundtjänst direkt? Kan vara värt ett försök.

Japp, Dekoni (svarar till din andra post också) överlag har bättre kvalité, suveränt att dom fanns i EU dessutom. Då blev dom genast mer relevanta.

Skrivet av tJev:

Hittade till slut en tysk butik som har en riktigt användarvänlig kabelkonfigurator. Tyvärr bara på tyska men bra priser och ok frakt.
https://audioverse.de/

Tack som f*n! Helt missat den där siten, har sökt efter bekvämare kablar som inte kostar tusenlappar rätt länge. Blir absolut att försöka knöka ihop en kabel där.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Hej!

Jag har haft ett par Sundara i strax över två år nu, och ear padsen har börjat ge upp.. tydligen ett vanligt fenomen.

Så första frågan, kan det gå att reklamera för att limmet släpper så att "lädret" glider av och exponerar skummet i öronkudden?

Den andra är, har ni rekomendationer på vart man kan köpa bättre ear pads i sverige? (Bortsett från Amazon) har svårt att hitta något annat. Innom EU kan också vara ok. Har ni några rekomendationer på mer kvalitativa ear pads till Sundara?

Finns denna tyska sida som har yaxi's variant till t.ex Sundara, då krävs det en adapter som ligger på typ 120kr som går att köpa hos dem med.

https://kopfhoererboutique.com/collections/accessoires/products/yaxi-comfort-th900-610-earpads?variant=40160723206339

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Finns denna tyska sida som har yaxi's variant till t.ex Sundara, då krävs det en adapter som ligger på typ 120kr som går att köpa hos dem med.

https://kopfhoererboutique.com/collections/accessoires/products/yaxi-comfort-th900-610-earpads?variant=40160723206339

Tack för svar! Vet du hur de jämför sig med stock oxh/eller dekonis motsvarighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Tack som f*n! Helt missat den där siten, har sökt efter bekvämare kablar som inte kostar tusenlappar rätt länge. Blir absolut att försöka knöka ihop en kabel där.

Varsågod Den var inte helt enkel att hitta.. Fanns i en 2-3år gammal forumtråd jag lurkade... Inte dykt upp på någon av mina sökningar. Rätt trevligt att de har utbud från 500kr och uppåt ifall man vill skämma bort sig något tillfälle.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tack för svar! Vet du hur de jämför sig med stock oxh/eller dekonis motsvarighet?

TH900 och Sundara läste jag en recension av, verkade inte vara någon höjdare på varken passform eller ljud men, om @Ramengaijin har testat själv så kanske han har en annan åsikt. (Försöker hitta recensionen igen. Var något år sedan.)

Skrivet av tJev:

Varsågod Den var inte helt enkel att hitta.. Fanns i en 2-3år gammal forumtråd jag lurkade... Inte dykt upp på någon av mina sökningar. Rätt trevligt att de har utbud från 500kr och uppåt ifall man vill skämma bort sig något tillfälle.

Nje man blir lite avundsjuk på hur det ser ut i Asien/NA. Funderar om marknaden verkligen är så förbaskat mycket mindre i EU eller om folk bara beställer Periapt/Hart och inte bryr sig om importkostnaden.
Uppskattas i alla fall, suveränt att kunna köpa relativt lokalt!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Tack för svar! Vet du hur de jämför sig med stock oxh/eller dekonis motsvarighet?

Nej tyvärr inte, har själv inga Sundara eller så.

Har varit nöjd med Yaxis pads till mina sennheiser och koss porta pro dock!

Permalänk
Medlem

Slog till på nya lurar idag på lunchen;

Haft ett par Hifiman HE-560 som jag varit nöjd med sett till det ljudmässiga. Byggmässigt dock... Plasten till infästning huvudbandet sprack. Limmade ihop med epoxy. Fått byta pads två gånger. Nu har kontakten i vänster lur börjat glappa markant så sladden åker ur.

Lyssnade på Audeze LCD-2, LCD-X, Focal Celestee och sen Hifiman Ananda Nano (trots att jag lackat ur på mina Hifiman och inte skulle ha några nya från märket).

Först LCD-2, riktigt trevliga. LCD-X bjöd på mer separation och detalj, därtill mer lättdrivna - insåg att jag nog skulle bli tvungen att punga ut nästan 6kkr mer för dessa ändå. Focal var inte alls min stil, ihåligt och allmänt icke-engagerande ljud.

När jag ändå satt där och lyssnade koppla jag in Ananda. Riktigt engagerande och dynamiskt ljud med en punchig midbas. Relativt slankt och luftigt ljud - kanske för slankt för vissa? Dom här hade ändå något riktigt spelglatt över sig... Växlade fram och tillbaks mellan Ananda o LCD-X, och visst är LCD-X mer korrekta, lite mer detalj och separation men inte lika trevlig bas, dessutom mörkare i sin signatur. Därtill verkar många tycka att dom nästan behöver EQ för att blomma ut.

Jag kunde inte försvara att lägga 6kkr extra för LCD-X (tveksam på om jag ens blivit så mkt nöjdare med dom förutom byggkvaliten) när Anandan var en sån rolig bekantskap och extremt prisvärda. Upplösning och dynamiken är fantastiskt engagerande. Byggkvaliten verkar även bättre än mina 560. Slog till och har nu suttit och diggat förnöjt sedan dess

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla trött på Sony och deras kvalitet. Idag gick mina in-ear sönder. Tidigare har jag fått reklamera mina wh-xm3or och fick wh-xm4 som ersättning.

Kollar på ett par nya over-ear och använda mina xm4or som ersättning för in-ear som pajade idag. Det är på jobbet dom används.

Då kommer behovet av ett par nya att ha hemma. Överallt i alla tester osv så är det dom nya wh-xm5 som vinner tester och lovordas.

Men jag är så osugen på Sony igen…

Finns det inget vettigt alternativ? I samma prisklass med blåtand (ej sladd), bra brusreducering men det viktigaste bra ljud.

Förstår att ni vill rekommendera lurar med sladd osv för få ett riktigt bra ljud, men det får tyvärr bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Någon som känner till någon firma eller privatperson som tillverkar hörlurskablage på beställning? Har behov av balanserad kabel från 4 pin XLR till 3.5mm TRRS vilket verkar mer eller mindre omöjligt att hitta i Sverige. Hittar lite träffar på UK samt USA... Eller möjligen har tips om nån välsorterad butik som erbjuder en sådan kabel. Är till mina Hifiman Deva och HE-R9.

Aliexpress är min go-to.
Är det adapter, eller kabel direkt till lurarna du letar efter?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har precis börjat doppa tårna i hörlursträsket och köpte att par hifiman sundara closed back, som jag spelat ihop med Schiit magni 3+ och en Denafrips dac.

Har köpt moddad dämpning för att få en rakare responskurva men skulle vilja byta till någon typ av klass A alternativt klass A/B då det gjorde väldigt stor skillnad i stereo anläggningen.

Är det någon som har något tips?

Mvh

Permalänk
Medlem

@eclipse Testa Sennheiser Momentum 4. Riktigt bra ljud för prisklassen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Aliexpress är min go-to.
Är det adapter, eller kabel direkt till lurarna du letar efter?

Kabel, kikat på aliexpress, verkar finnas en kabel att köpa där. Har du hittat någon säljare som tillverkar custom kablar där?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Har precis börjat doppa tårna i hörlursträsket och köpte att par hifiman sundara closed back, som jag spelat ihop med Schiit magni 3+ och en Denafrips dac.

Har köpt moddad dämpning för att få en rakare responskurva men skulle vilja byta till någon typ av klass A alternativt klass A/B då det gjorde väldigt stor skillnad i stereo anläggningen.

Är det någon som har något tips?

Mvh

Arcam rHead är ju trevlig och borde gå att hitta till ett väldigt bra pris då dom sänktes rejält innan dom slutades tillverkas. Klass A, analog volymkontroll och väldigt bra kanalmatchning.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

https://www.head-fi.org/threads/arcam-rhead-fully-class-a-ful...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Arcam rHead är ju trevlig och borde gå att hitta till ett väldigt bra pris då dom sänktes rejält innan dom slutades tillverkas. Klass A, analog volymkontroll och väldigt bra kanalmatchning.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

https://www.head-fi.org/threads/arcam-rhead-fully-class-a-ful...

Tack för tipset!
Får försöka jaga reda på en sån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larskrister:

Tack för tipset!
Får försöka jaga reda på en sån.

Du har PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Har precis börjat doppa tårna i hörlursträsket och köpte att par hifiman sundara closed back, som jag spelat ihop med Schiit magni 3+ och en Denafrips dac.

Har köpt moddad dämpning för att få en rakare responskurva men skulle vilja byta till någon typ av klass A alternativt klass A/B då det gjorde väldigt stor skillnad i stereo anläggningen.

Är det någon som har något tips?

Mvh

Magni är klass AB, så du får titta på något i klass A. Jag gillar Bursons förstärkare. HA160 alternativt Soloist borde du kunna hitta för typ 3k.

Permalänk
Medlem

Jag ägde tidigare ett par Shure SE535 som jag älskade. Efter diverse vändor med trådlösa hörlurar som inte var tillfredställande, och trådade hörlurar som gick sönder, så slutade det med att min (då) gravida sambo fick använda dem för att lyssna på pod med när hon skulle sova. Det gick sådär. De är slarvsylta och det är, så klart, till viss (eller stor) del mitt fel eftersom jag inte berättade att de kostade 3500kr när jag köpte dem. Som om det hade gjort nån skillnad. Men jaja.

Finns det nått för ungefär samma peng som är lika bra eller bättre nu? De får gärna vara in-ear eftersom jag känner att balansen mellan håll-käften-bas och minimalt ljudläckage är riktigt bra med in-ear. Men det gör ingenting om det är on-ear eller over-ear heller eftersom jag otroligt sällan åker buss nu för tiden, men jag är inte ute efter öppna lurar så att det hörs upp till övervåningen om man vill dra en bärs och en You Can Call Me Al sådär på kvällskvisten.

Noise cancelling, AI-funktioner eller smarta anslutningar är totalt ointressant. Jag lyssnar främst på datorn via gammal hederlig teleplugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag ägde tidigare ett par Shure SE535 som jag älskade. Efter diverse vändor med trådlösa hörlurar som inte var tillfredställande, och trådade hörlurar som gick sönder, så slutade det med att min (då) gravida sambo fick använda dem för att lyssna på pod med när hon skulle sova. Det gick sådär. De är slarvsylta och det är, så klart, till viss (eller stor) del mitt fel eftersom jag inte berättade att de kostade 3500kr när jag köpte dem. Som om det hade gjort nån skillnad. Men jaja.

Finns det nått för ungefär samma peng som är lika bra eller bättre nu? De får gärna vara in-ear eftersom jag känner att balansen mellan håll-käften-bas och minimalt ljudläckage är riktigt bra med in-ear. Men det gör ingenting om det är on-ear eller over-ear heller eftersom jag otroligt sällan åker buss nu för tiden, men jag är inte ute efter öppna lurar så att det hörs upp till övervåningen om man vill dra en bärs och en You Can Call Me Al sådär på kvällskvisten.

Noise cancelling, AI-funktioner eller smarta anslutningar är totalt ointressant. Jag lyssnar främst på datorn via gammal hederlig teleplugg.

Moondrop Starfield sägs vara riktigt bra för pengen

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Moondrop Starfield sägs vara riktigt bra för pengen

Tack för tips! Ska kika på lite recensioner, om de kan springa jämnt lopp med SE535 för halva pengen är ingen gladare än jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tack för tips! Ska kika på lite recensioner, om de kan springa jämnt lopp med SE535 för halva pengen är ingen gladare än jag

jag äger själv shure se 425 i min samling, och kan fullkomligt förstå shures ljudkaraktär. jag har varit nära på att själv köpa starfield, men efter att kolla på nozzeln så ser det ut som att den är betydligt större, och jag har rätt småa öronkanaler. shures nozzle passar mig perfekt

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

jag äger själv shure se 425 i min samling, och kan fullkomligt förstå shures ljudkaraktär. jag har varit nära på att själv köpa starfield, men efter att kolla på nozzeln så ser det ut som att den är betydligt större, och jag har rätt småa öronkanaler. shures nozzle passar mig perfekt

Ja alltså deras skumpluppar är riktigt trevliga. Men jag tror väl säkert att det är helt okej på andra med (Etymotics julgranar är ju annars lite av en favorit). Jag har rätt standardstorlek på mina öron så jag har aldrig upplevt att ett par hörlurar inte har passat eller varit obekväma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Har precis börjat doppa tårna i hörlursträsket och köpte att par hifiman sundara closed back, som jag spelat ihop med Schiit magni 3+ och en Denafrips dac.

Har köpt moddad dämpning för att få en rakare responskurva men skulle vilja byta till någon typ av klass A alternativt klass A/B då det gjorde väldigt stor skillnad i stereo anläggningen.

Är det någon som har något tips?

Mvh

Har du möjlighet att använda mjukvaru-equalizer i din kedja? Dvs, en dator tex. Om nej skulle jag rekommendera en Loki. Tror inte att du skulle få en transformativ upplevelse av en annan förstärkare.

Just hörlurarna du har, Sundara Closed back, har tyvärr inte så mycket gemensamt med Sundara (open back) som det skulle gå att önska när det kommer till neutral kurva. Om jag hade velat spendera pengar i din situation för att nå det resultatet, hade det varit där jag hade lagt mest.