Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av funky_monkey:

det kan finnas en lösning om du har ett nyare intel nätverkskort https://www.reddit.com/r/intel/comments/s1z38a/intel_aptx_cod...

"Tyvärr, drivrutinen du söker är inte längre tillgänglig. Om du vill visa alla tillgängliga drivrutiner går du till Drivrutiner och hämtningsbara filer."

Snopet.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med min JDS Labs The Element, är ett rent helvete att få den att visas i Windows, något med "last connected usb device was not recognized" typ 95% av gångerna den pluggas in. Gissar att det är något mellan nya moderkortet och The Element som inte lirar bra då jag inte hade dessa problem innan nya moderkortet. Hur som såg jag det som en ursäkt att skaffa Schiit Jotunheim med True Multibit dac. Än så länge nöjd, inte en enorm skillnad från The Element men skillnad nonetheless. Kör dock single-ended nu, väntar på xlr kabel.

Permalänk
Skrivet av KalleKlockare:

"Tyvärr, drivrutinen du söker är inte längre tillgänglig. Om du vill visa alla tillgängliga drivrutiner går du till Drivrutiner och hämtningsbara filer."

Snopet.

Verkar vara "inbyggt" i windows 10 och framåt om du har ett nyare NIC https://community.intel.com/t5/Intel-NUCs/Intel-7265-3165-726...

om jag förstod tråden så ska det stödjas i windows om dit NIC har funktionen. https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/com...
"Bluetooth audio enhancements (Wideband speech, aptX®) - High Definition sound while limiting Lip Sync and latency issues."

står att stödet ingår i win 10.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hej,

Mitt headset, Corsair gaming virtuoso, sjunger på sista versen och jag funderar på att doppa tårna i oceanen av riktiga hörlurar.

Användningsområdet är i princip enbart vid datorn, musik när jag jobbar och lite spelande då och då.

Sitter bredvid sambon i litet hemmakontor, så tänker att det behöver vara closed back.

Väldigt måttlig budget, säg upp till 2k, men gärna lägre.

Lutade åt Beyerdynamic DT 770 pro 80 ohm, men såg att Hifiman Sundara Closed Back gick för ca 150$ och då funderade jag på om de är mer värt att skaffa?

Öppen för alla förslag, speciellt om det finns några klipp nu såhär års .
Tänker att det ska komma till en amp/dac framöver, så tips på vettiga pairings vore inte fel.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsey:

Hej,

Mitt headset, Corsair gaming virtuoso, sjunger på sista versen och jag funderar på att doppa tårna i oceanen av riktiga hörlurar.

Användningsområdet är i princip enbart vid datorn, musik när jag jobbar och lite spelande då och då.

Sitter bredvid sambon i litet hemmakontor, så tänker att det behöver vara closed back.

Väldigt måttlig budget, säg upp till 2k, men gärna lägre.

Lutade åt Beyerdynamic DT 770 pro 80 ohm, men såg att Hifiman Sundara Closed Back gick för ca 150$ och då funderade jag på om de är mer värt att skaffa?

Öppen för alla förslag, speciellt om det finns några klipp nu såhär års .
Tänker att det ska komma till en amp/dac framöver, så tips på vettiga pairings vore inte fel.

Vanliga sundara är vad jag använder, och är sjukt nöjd med dem, kombinerat med en Zen Dac (älskar skjutsen från trubass på sundara)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsey:

Hej,

Mitt headset, Corsair gaming virtuoso, sjunger på sista versen och jag funderar på att doppa tårna i oceanen av riktiga hörlurar.

Användningsområdet är i princip enbart vid datorn, musik när jag jobbar och lite spelande då och då.

Sitter bredvid sambon i litet hemmakontor, så tänker att det behöver vara closed back.

Väldigt måttlig budget, säg upp till 2k, men gärna lägre.

Lutade åt Beyerdynamic DT 770 pro 80 ohm, men såg att Hifiman Sundara Closed Back gick för ca 150$ och då funderade jag på om de är mer värt att skaffa?

Öppen för alla förslag, speciellt om det finns några klipp nu såhär års .
Tänker att det ska komma till en amp/dac framöver, så tips på vettiga pairings vore inte fel.

Skrivet av sweisdapro:

Vanliga sundara är vad jag använder, och är sjukt nöjd med dem, kombinerat med en Zen Dac (älskar skjutsen från trubass på sundara)

Även jag har denna kombo med öppna sundara, rekommenderar starkt att även köra EQ på dem enligt guider på r/oratory1990, för att få dem mer neutrala i ton och lättare att lyssna på längre perioder.
Komforten är också viktig i detta sammanhang, så pröva gärna i butik om du kan. Kika annars på Philips X2 som brukar reas för 800, ett bra alternativ, går även att hitta mer prisvärda Dac/amp än Zen Dac.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Schiit har brown wednesday nu:

https://www.schiit.com/

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Kika annars på Philips X2 som brukar reas för 800, ett bra alternativ, går även att hitta mer prisvärda Dac/amp än Zen Dac.

Jag har ett par Fidelio X2HR, vilket också är mina första audiofilhörlurar. Någon rekommendation för EQ/DAC där eller är det bara att fortsätta köra som dom är?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har ett par Fidelio X2HR, vilket också är mina första audiofilhörlurar. Någon rekommendation för EQ/DAC där eller är det bara att fortsätta köra som dom är?

EQ för PC rekommenderar jag att gå in på reddit, r/oratory1990, och följa guiden där. Tar lite tid att förstå och navigera genom all information men ha tålamod.

DAC, har diskuterats en del redan men keep it simple är mitt råd, inte så bra ratio mellan ljudkvalitet och pris jämfört med att köpa dyrare hörlurar.
Chifi är mest prisvärt att köpa nytt, t.ex Topping DX3 Pro+ som är välrenommerad. Amazon.se.
Finns mycket billigt begagnat på t.ex hifitorget.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har ett par Fidelio X2HR, vilket också är mina första audiofilhörlurar. Någon rekommendation för EQ/DAC där eller är det bara att fortsätta köra som dom är?

Beror väl lite på också vad du har för ljudkort i datorn.
Jag köpte en topping dx3+ som jag sedan skickade tillbaka då jag och min vän inte kunde höra skillnader mot det jag hade på moderkortet (som var någon sabre ESS dac).

Nu har jag gjort mig av med den datorn så har bara något skräp realtek i laptopen så funderar på att köpa en dx3+ igen. Har också X2HR

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har ett par Fidelio X2HR, vilket också är mina första audiofilhörlurar. Någon rekommendation för EQ/DAC där eller är det bara att fortsätta köra som dom är?

Dom ser ut att vara lättdrivna lurar, så sålänge du känner du får ut den volym du vill ha (o egentligen gärna liite till, headroom är najs om du ska EQa) utan att du hör något brus eller tydliga artefakter ifrån datorn så är det bara köra på.
För EQ så är som Crentus skrivit så är det här en bra utgångspunkt, den kommer framför allt ge lite mer djupbas som kan göra att du får lite mer "tyngd" i det du lyssnar på. Sen kan du såklart ratta lite mer om du vill, många brukar uppskatta ännu lite mera bas för ännu mera tynd, o kanske mer diskant för att ge musiken mera "klarhet", "luft" o "upplösning".

Permalänk

Eftersom mina gamla trådlösa lurar tuppat av så tänkte jag kanske på att skaffa mig nya fast in ear. Frågan är dock med eller utan sladd. Ska man ha med sladd så bevhövs en till pryl men trådlösa så slipper man ladda de oftare. Har ni förslag om man vill ha lite mera "neutral ljud" eller har ni erfarenhet av säg Moondrop mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Har ni förslag om man vill ha lite mera "neutral ljud" eller har ni erfarenhet av säg Moondrop mm?

Kiwi Ears Cadenza. Kanske lite bass-bump, men mäter ganska nära Harman. Väl mottagen i recensioner och i jämförelser mot dyrare lurar.

Qudelix 5K är sedan en blåtandsdongel som du även kan EQa med, om du inte tycker att de är neutrala nog.

Priset på båda tillsammans blir under 2100 om du köper dem på svenska Amazon. Om du har utrymme att lägga ännu mer finns tex Kiwi Ears Orchestra Lite som även den blivit väl mottagen.

Edit: dubbelkollade innan jag postade, och Cadenza fanns tillgängliga (588 sek), men inte längre. Hepp.

Edit2: Billigare i Tyskland, så länge lagret räcker osv.

Permalänk

Tack ska du ha, Qudelix 5k är smidigt, visste inte ens om det.

Permalänk
Medlem

apropå iems jag ska inte äga dem jag tappar bort dem men finns det några andliga uppföljare till Yamaha EPH-100? Haft två men har absolut noll susning vart de tog vägen. Jag vill nog ha trådat då de ska användas för VR främst och kopplas in genom vanlig 3.5 mm kontakt. Vill inte ha bluetooth latencies förutom då de bluetooth headsets jag testat har låtit sämre. Nu inser jag väl att tekniken säkert gått framåt de sista åren. Antar det finns inga trådade iems med gps...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dom ser ut att vara lättdrivna lurar, så sålänge du känner du får ut den volym du vill ha (o egentligen gärna liite till, headroom är najs om du ska EQa) utan att du hör något brus eller tydliga artefakter ifrån datorn så är det bara köra på.

Volymmässigt så sänker jag windowsvolymen till drygt 30% för att det inte ska vara för högt när jag lyssnar på musik.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

apropå iems jag ska inte äga dem jag tappar bort dem men finns det några andliga uppföljare till Yamaha EPH-100? Haft två men har absolut noll susning vart de tog vägen. Jag vill nog ha trådat då de ska användas för VR främst och kopplas in genom vanlig 3.5 mm kontakt. Vill inte ha bluetooth latencies förutom då de bluetooth headsets jag testat har låtit sämre. Nu inser jag väl att tekniken säkert gått framåt de sista åren. Antar det finns inga trådade iems med gps...

Jag kör med dessa när jag använder trådade inears. Inte alls lika "tråkiga" som mina Shure 215, så hur lät Yamaha inearsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag kör med dessa när jag använder trådade inears. Inte alls lika "tråkiga" som mina Shure 215, så hur lät Yamaha inearsen?

Svårt beskriva var länge sen nu. Men fylligt utan att kännas bloated. Slutna lurar så avrullad diskant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Svårt beskriva var länge sen nu. Men fylligt utan att kännas bloated. Slutna lurar så avrullad diskant.

OK, de jag har är inte i XB serien, som tur är, tycker de spelar på bra med det mesta jag matar dem med. Kanske lite åt det mer basiga hållet, fast inte i överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

OK, de jag har är inte i XB serien, som tur är, tycker de spelar på bra med det mesta jag matar dem med. Kanske lite åt det mer basiga hållet, fast inte i överdrift.

https://www.whathifi.com/sony/mdr-ex650ap/review

Dessa hittar jag lokalt för 500:ing så känns som något det går spontanchansa på. Vad finns det för andra alternativ upp till 1500.

Jag blir galen på trixande att trä på hörlurar på varjon halodesign.

Wireless kanske nojar mig i onödan om latency men verkar bökigt med codecs och hitta rätt Bluetooth dongle och vill inte ha anc. Sen bygger de på priset i onödan är min misstanke. Jag behöver dock iems som inte läcker utåt för mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

https://www.whathifi.com/sony/mdr-ex650ap/review

Dessa hittar jag lokalt för 500:ing så känns som något det går spontanchansa på. Vad finns det för andra alternativ upp till 1500.

Jag blir galen på trixande att trä på hörlurar på varjon halodesign.

Wireless kanske nojar mig i onödan om latency men verkar bökigt med codecs och hitta rätt Bluetooth dongle och vill inte ha anc. Sen bygger de på priset i onödan är min misstanke. Jag behöver dock iems som inte läcker utåt för mycket.

Ja det är dem jag menar, de är en äldre modell så kommit ner från tusenlappen om jag inte minns fel. Köpte mina för 650kr när de var nedsatta för nått år sedan. Du får helt enkelt avgöra om det är värt 500kr att testa dem, eller leta fram något som passar och utan de runt kring örat eller så

BT lurarna jag använder är Jabra Elite 7 active, de spelar på bra. Låter större än de är, fixat frekvens testet i deras app och lagt på en liten bas höjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja det är dem jag menar, de är en äldre modell så kommit ner från tusenlappen om jag inte minns fel. Köpte mina för 650kr när de var nedsatta för nått år sedan. Du får helt enkelt avgöra om det är värt 500kr att testa dem, eller leta fram något som passar och utan de runt kring örat eller så

BT lurarna jag använder är Jabra Elite 7 active, de spelar på bra. Låter större än de är, fixat frekvens testet i deras app och lagt på en liten bas höjning.

Man ska tydligen ha köpt dem innan 2017 säger djungeltrummorna. De blev sämre efter det. Men det finns knappt nå alternativ längre för wired om man inte ska importera så testar nog ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hämtat hem dem nu. Fungerar bra hittar inte så mycket att störa mig på ljudmässigt. Hade väl gärna fått imponera men det viktigaste är ju den inte distraherar och jag har bara dyrare lurar jämföra med och främst då over ear inte iems. De flesta Sony lurar av senare slag jag testat brukar köra fet basmatta men det har inte dessa. Inte testat alla tips än jag kanske monterar dem fel

Inget hiss med quest 3. Får se varjon sen. Den och speldatorns fläktar blir bra test på isolationen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Hämtat hem dem nu. Fungerar bra hittar inte så mycket att störa mig på ljudmässigt. Hade väl gärna fått imponera men det viktigaste är ju den inte distraherar och jag har bara dyrare lurar jämföra med och främst då over ear inte iems. De flesta Sony lurar av senare slag jag testat brukar köra fet basmatta men det har inte dessa. Inte testat alla tips än jag kanske monterar dem fel

Inget hiss med quest 3. Får se varjon sen. Den och speldatorns fläktar blir bra test på isolationen.

Skönt det, störande ljud är ju något man inte vill ha. Samma här med hörlurar, har Shure SE215 också, fast stör mig på sladden där så pass att de ligger i en låda.

Permalänk
Medlem

Har funderingar kring att byta ut mina Sony MDR 1000X med deras senaste XM5(?). Har lagat mina MDR1000X med 3D printade plastdetaljer som känt knäcks & fick nyligen hem nya läderpads från Aliexpress. Batteritiden är också fortfarande klart godkänt.

Så egentligen är väl frågan om MDR 1000x > Sony WH-1000XM5 är värt eller att XM5 skulle vara såpass mycket bättre?

Edit:

Beställt Sennheiser BDT600 & ska ta hem Sennheiser Momentum 4. Sonys lurar har ju inte AptX.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Sonys lurar har ju inte AptX.

Nej, dom har LDAC som är tekniskt sett bättre än AptX ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, dom har LDAC som är tekniskt sett bättre än AptX ....

På PC i fråga är APTX-adaptive/HD/lowlatency som kommer köras med deras BT Dongle. Aptx ska tydligen ha överlägset lägst latency, i princip obemärkt, jämfört med LDAC & andra.

När jag kör lurarna på Telefonen så får det bli vad det blir. MDR1000x har ju LDAC, men frågan är just hur stor skillnad man hör mellan LDAC och vanlig APTX i momentum 4.

Spotify & Youtube stödjer ju bara upp till 320kbit oavsett.

Hur som helst vill jag bli trådfri vid datorn igen Har DT770 80ohm om det skulle vara något speciellt man ska lyssna på.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Hittade lite kul saker när vi rensade i en gammal lägenhet:

Inte riktigt samma kvalitet som Qobuz, men ändå roligt!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

*edit* Det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Skönt det, störande ljud är ju något man inte vill ha. Samma här med hörlurar, har Shure SE215 också, fast stör mig på sladden där så pass att de ligger i en låda.

Varjo hade tydligen egna iems. Men dessa är avsevärt bättre så var en god investering oavsett

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x