Begagnad arbetslaptop med företagslicens på W10

Permalänk
Medlem

Begagnad arbetslaptop med företagslicens på W10

Hej!

Jag har köpt en begagnad laptop med en redan fungerande licens för W10, men ibland när jag loggar in ber datorn mig att byta lösenord enligt företagspolicy, och när jag loggade in i teams ville den "registrera enheten" för företaget eller nåt.

Måste jag byta licensnyckel för att bli av med de här beteendena eller finns det något annat sätt?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Att du måste byta lösenord är antagligen en "group policy" och har inget med licensen att göra, dessutom verkar den fortfarande vara en del av en windowsdomän(?). Sjukt att de sålt en dator till dig utan att nollställa den...

Permalänk
Avstängd

gör en clean install med windows media creation tool,

Permalänk
Medlem

använder man kms/gvlk på ditt jobb så kommer licencen gå ut efter et tag samt vid reinstall.

låter som den er både intune enrollad samt domain ansluten, yaosa!

Permalänk
Medlem

Gör en clean install och är den inte för gammal så ligger det en Windows licens i UEFI som hittas vid installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Gör en clean install och är den inte för gammal så ligger det en Windows licens i UEFI som hittas vid installation.

not true om volume licencing används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

gör en clean install med windows media creation tool,

Jag gjorde en ny installation från en nedladdad ISO när datorn var ny, det gjorde ingen skillnad.

Datorn är köpt från Inrego och skulle ha en medföljande W10 installation med licens, dock verkar det ju vara en företagslicens som använts tidigare.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag gjorde en ny installation från en nedladdad ISO när datorn var ny, det gjorde ingen skillnad.

Datorn är köpt från Inrego och skulle ha en medföljande W10 installation med licens, dock verkar det ju vara en företagslicens som använts tidigare.

Då låter det som om det kan vara så att den är med i MS motsvarighet till Apples MDM och då kommer det inte heller lösa med en ominstallation. Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Jag gjorde en ny installation från en nedladdad ISO när datorn var ny, det gjorde ingen skillnad.

Datorn är köpt från Inrego och skulle ha en medföljande W10 installation med licens, dock verkar det ju vara en företagslicens som använts tidigare.

under installationsprocessen så måste du ta bort befintliga partitionerna helt. Flasha bios kan du oxå göra för att slippa massa strul

Permalänk
Medlem

Det läggs säkert in en massa gucka i UEFI-partitionen som speglar den gamla installationen och därför återvänder till den föregående setupen även vid ominstallation.

Därför måste partitionerna bort helt och helst göra 'zerofill' en bit in, ja kanske hela disken för att ta bort alla spår av gammal data som windows kan upptäcka igen och försöka återanvända igen under installationen. Det är en gammal regel ända sedan DOS-tiden när DOS och winistallationer inte fungerar som det skall trots flertal ominstallationsförsök och oftast så fungerar det efter att en zerofill gjorts i början av disken - orsak okänd varför...

En annan destruktiv kommando för att ta bort gammal oönskad data för just ssd/nvme är att köra 'blkdiscard' i linuxmiljö - då skickar det 'TRIM'/discard-kommando för lagringens hela LBA-adressområde och är så nära en secure erase man kan komma utan att just göra det.

Permalänk
Medlem

Eller så byter man bara disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då låter det som om det kan vara så att den är med i MS motsvarighet till Apples MDM och då kommer det inte heller lösa med en ominstallation. Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Det är lite svårt då den här prompten om lösenord kommer en gång i månaden kanske, och andra promptar kommer bara vid första inloggningen till vissa MS tjänster.

Skrivet av klockish:

under installationsprocessen så måste du ta bort befintliga partitionerna helt. Flasha bios kan du oxå göra för att slippa massa strul

Jag lovar att jag "wipat" hela disken innan jag installerade, inga av dem som var är kvar.
Jag är ganska övertygad om att det beror på den licens/nyckel som är associerad med datorn och som aktiverar automatiskt vid ominstallation.
Vad jag kan göra åt det vet jag inte.

Det är Windows 10 Pro, vilket jag inte har en egen licens för. Om jag matar in en licens jag har liggande blir det Windows 10 Home retail nyckel.

Skrivet av Lasse62:

Eller så byter man bara disken

Ja hehe skulle gärna göra det men någon har dragit skruvjäveln så hårt att huvudet gick sönder när jag skulle skruva loss.
Jag kanske hade fel bits med men det är så svårt när det är såna här småskruvar.
Vet inte om det är Philips eller Pozidriv.

Laptopen har dock vad som verkar vara 3 slots (M.2?) för SSDer och 4 RAM slots så har jag för lite av nåt är det inga problem.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself