Veckans fråga: Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Permalänk
Medlem

Köpte en PS2 för 22 år sedan, någon svensk i Thailand påstod att han kunde fixa billiga piratspel, skickade pengar till honom och fick aldrig några spel.

Omkring 10 år sedan så såg jag en riktigt snygg jacka på kickstarter, backade den och fick aldrig någon jacka. Dom hade ingen tanke på att tillverka jackan heller, blev tysta direkt efter kampanjen.

Köpte ett begagnat moderkort härifrån Sweclockers 2006 som visade sig vara instabilt som satan. Köper bara nya datorkomponenter sedan dess.

Permalänk
Medlem

aldrig blivit blåst på något av värde. blev lurad på ett vapen en gång i wow för hundra år sedan och så har man väl fått ett par mail om att nån nytt lösen på instagram osv. 2FA löser ju det mesta även om ett lösenord kommit på villovägar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Blev scamad här på en skärm

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Inte såvitt jag vet i alla fall. Personligen har jag inte blivit det, även om det gjorts försök. Någon försökte lura mig när jag sålde ett trumset på blocket för ca tio år sedan t.ex men jag anade oråd tämligen omgående. Om någon i min omgivning blivit det har jag dock ingen aning om. Mitt ex pappa råkade ut för "Hej pappa, här är mitt nya nummer" men det hann upptäckas innan det ledde till någon blåsning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag blev blåst på 1:a gen iphone på tradera= 3000kr. Betalade först, fick inget. Men fick personen dömd för bedrägeri 2008 efter mycket eget arbete. Så personen skulle betala ett skadestånd med ränta. Så snart 15 års ränta på något för 3000kr. Men det är pengar jag aldrig kommer få tillbaka. Men lyckades får en person dömd för bedrägeri, ser jag som en vinst redan där.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Blev scammad en gång, när jag köpte en produkt online och personen ifråga tydligen blev rånad på denna när han var på väg att skicka iväg den. Betalade tyvärr i förväg, och det kommer aldrig att ske igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Varje månad, när skatten dras.

Suck...att sånna här kommentarer fortfarande görs är bortom mitt förstånd. Kanske dags att flytta utomlands om du inte tycker att du får tillräckligt för dina skattepengar? Finns massor av länder som inte har lika hög skatt med sämre levnadsstandarder. Bara att välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Suck...att sånna här kommentarer fortfarande görs är bortom mitt förstånd. Kanske dags att flytta utomlands om du inte tycker att du får tillräckligt för dina skattepengar? Finns massor av länder som inte har lika hög skatt med sämre levnadsstandarder. Bara att välja?

Absolut att vi "får" mycket, men efter att behövt hjälpa en närstående att kriga mot kommun och social så har man en rätt bitter eftersmak...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Backat nån grej på kickstarter som aldrig blev av.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Om man använder sitt sunda förnuft så blir man aldrig bedragen.

Säg inte det, jag blev blåst på 2000 kronor när jag betalde för komponenter till golvvärmen som aldrig levererades. Vem fasen kommer ens på tanken att sätta ut en falsk annons på så nischade prylar och med ett pris som gjorde att det tog honom minst en vecka att hitta en köpare? Inte som att han annonserade ut senaste Iphone för halva priset.

Permalänk
Medlem

Fick veta av en med viss insikt att spam-mail är medvetet lite halvkassa för att sålla bort alla som skulle vara problematiska kunder, och för att få ut mer av de som nappar (för de är dåliga att se galenskaper och skydda sig själva)

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Det är 2024, folk kan bara prata svengelska

Jag lyssnar på en svensk spelpodd där jag kan tycka de använder onödigt mycket svengelska. Förstår att det inte är medvetet men det stör lyssningsupplevelsen ganska ofta när man måste stanna upp och fundera på vad de menade när det är ett ord som finns både på svenska och engelska men betyder olika.

Permalänk

Köper ibland avokados på ica, fast jag vet att det är 50/50 att skiten är för kass för att äta. Lurad av mig själv antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Aldrig" är väl att ta i... men det hjälper ju absolut med lite kritiskt tänkande.

Kan bara svara för mig själv.

Skrivet av hakro807:

Säg inte det, jag blev blåst på 2000 kronor när jag betalde för komponenter till golvvärmen som aldrig levererades. Vem fasen kommer ens på tanken att sätta ut en falsk annons på så nischade prylar och med ett pris som gjorde att det tog honom minst en vecka att hitta en köpare? Inte som att han annonserade ut senaste Iphone för halva priset.

Nu köper jag aldrig något begagnat, men om jag skulle göra det så skulle jag aldrig förskottsbetala, utan skulle träffa säljaren så jag innan köpet kan kontrollera både varan och kvittot.

Det gick det nog lite fort när du läste igenom artikeln, för du missade följande:

Skrivet av Sweclockers:

Skurkar som vill utnyttja hederliga medborgare finns det gott och det finns minst lika många sätt att lura dessa på. Ett populärt medel är att antingen försöka lura folk på kosing via lurendrejerisamtal eller via mail.

Veckans fråga är dedikerad till denna företeelse. Det vi undrar är om du, eller någon i din närhet, har blivit utsatt för denna form av bedrägeri. Eller har du lyckats hålla dig borta från buset? Välj det alternativ som passar bäst in nedan!

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Köper ibland avokados på ica, fast jag vet att det är 50/50 att skiten är för kass för att äta. Lurad av mig själv antar jag.

Ett enkelt knep för att avgöra mognadsgraden är att titta på grenfästet. Ta bort den lilla "ploppen" som sitter där avokadon har suttit fast på grenen. Om det är grönt under ploppen är avokadon mogen. Om ploppen sitter fast hårt och det är grönt under är den omogen och om ploppen lossnar lätt och det är brunt under är den övermogen.

Permalänk
Medlem

Jag och även halvbrorsan har blivit uppringda av "Microsofts support".
Har fått SMS om paket att hämta.
Någon ville köpa min köksmaskin som jag hade ute till försäljning för ett litet tag sedan. Var beredd på att det skulle vara bedrägeri. Kort efter att ha gett personen mitt mobilnummer så kom ett SMS med en konstig länk för att verifiera att personen hade bettalat för maskinen. När detta SMS kom så anmälda jag kontot direkt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Svarade att jag aldrig blivit scammad men efter att lästa lite inlägg här så kom jag på att jag nog blivit det en gång i slutet på 90talet . Jag köpte ett begagnat Voodoo2 som inte va stabilt och efter närmare inspektion såg jag att några ytmonterade kondensatorer råkat slitas bort troligen av förra ägaren.
Annars är det bara en gång jag nästan blivit blåst för 18år sen när jag betalade 850:- i förskott för en beg Logitech Momo racing wheel. Säljaren kom först med massa ursäkter om varför han inte skickat den och slutade svara i telefon till sist. Lyckades mha av hans email spåra upp hans riktiga namn, adress osv men det brydde han sig inte om eftersom han bodde så långt ifrån mig. Däremot när jag informerade snällt i ett mail om att jag skulle berätta vilket svin han va för alla som satt i styrelsen för idrottsföreningen (hade deras namn och tele) han va aktiv i så hade jag ratten efter några dagar .

Efter detta så ska det väldigt mycket till för att jag betalar i förskott och jag köper beg.

Permalänk
Medlem

Nej men jag har blivit scannad.
...jaha, lurad?

Räknas det om man blivit lurad på guld i WoW?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Min mor. Tyvärr. Hon är 80+ och snäll och go och tror på det bästa hos folk. Så när någon pratar snällt med henne har hon svårt att säga nej. Jag har försökt lära henne till min bästa förmåga att vara mer försiktig och inte tro blint på folk men det har hänt ändå.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Absolut att vi "får" mycket, men efter att behövt hjälpa en närstående att kriga mot kommun och social så har man en rätt bitter eftersmak...

Mm förstår, har själv erfarenhet av att handskas med kommunen. De är inte alltid så hjälpsamma eller villiga att förstå problemet utan följer oftast slaviskt läroboken. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Om man använder sitt sunda förnuft så blir man aldrig bedragen.

Var inte så säker på det.

Nu var det ca 10 år sedan. Men någon hade kommit över alla mina personuppgifter och sedan gjort egna ID kort som hen sedan använde för att plocka ut beställningar på diverse mobiltelefoner för x antal hundratusen.

Jag anmälde händelsen då jag inte köpt några telefoner och allt flöt på hur bra som helst och allt löste sig som tur var då övervakningskamerorna på olika postombud utspridda över landet filmat samma snubbe plocka ut x antal telefoner med x antal olika ID.

Det tog ca 3 år innan polisen haffade skurken i fråga, dom ringde upp och berätta att dom hade gjort husrannsakan hos någon för ett helt annat brott och av ren slump hittat en kartong med hundratals fejkade ID-kort och ett av dom var mitt.

Det var 10 år sen, dom är så mycket smartare idag och polisen jobbar inte särskilt aktivt på att lösa denna typ av brott.

Permalänk
Medlem

Blev bedragen av biluthyrningsföretaget Hertz i USA, av deras underavdelning Thrifty.

Lämnade tillbaka bilen och nycklarna på flygplatsen. Vi gick inte genom den tillsammans. När jag var på andra sidan pölen drog de 10.000kr extra med påhittade orsaker. Att skriva till dom hjälpte inte.

Detta är alltså ett företag som har en omsättning på nästan 10 miljarder dollar, och bedriver systematisk små-bedrägerier, av klass man hade kunnat tänka sig en egenägd biluthyrningsfirma i Albanien ägnar sig åt.
Eftersom det var ett stort amerikanskt företag så vägrade även Bank Norwegians reseförsäkring mot bedrägerier ersätta det.

Aldrig hyrt av Hertz efter det, och kommer aldrig att göra. Även ett generellt hat mot amerikanare över lag, eller i alla fall att göra affärer med dom, så ska jag först vara riktigt desperat. Känns som 50% av deras ekonomi är byggd på bedrägeri, vad du än köper där får du räkna med dubbla summan i ful-avgifter, och till skillnad från övriga världen där stora företag oftast är mer att lita på än små, så är det i USA ännu större risk när man har å göra med de stora företagen. Där bedrägeri är en del av affärsmodellen och vinstkalkylen, med arméer av advokater som utgiftspost för den delen.

Smilande övertrevlig jävla fitta i kassan hos biluthyrningsfirman.

Typ 10 år sedan och fortfarande sur märker jag, och hatar fortfarande Hertz, och litar fortfarande inte på amerikaner.

Permalänk
Medlem

När det gäller teknik har jag blivit scammad i Kina (vilken överraskning!) på USB-minnen. De höll i 1 månad. Sedan var den resans fotografier borta för alltid.

Supercharmig 2-faced engelsktalande kinesiska i butiken.

Där får jag väl skylla mig själv, med tanke på var jag var.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden blev jag bedragen på en Rune Saradomin Platebody i Runescape genom ett "trade-bedrägeri". Jag hade sparat guld i flera veckor för att ha råd med det nämnda föremålet. Runescape upplyste mig om många viktiga lärdomar om livet som barn.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Ja, jag har blivit telefonbedragen och har beskrivit det i ett tidigare inlägg som fått mig sluta känna mig överlägsen och peka finger åt "dumskallar"

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

En gång på SweC marknad innan Bank ID osv krävdes. Tror dock inte det skulle hjälpt i det fallet.

Fick tillbaka typ 80% av pengarna till slut men blivit mer försiktig här. Vart mer godtrogen mot just denna marknaden innan men ser det mer som resten av beg handel nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en Xbox360 mot förskott på blocket en gång när jag var ung tonåring. Det gick som man kan tänka sig. Men lärde mig av läxan och inte blivit scammad sen dess.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Blev bedragen av biluthyrningsföretaget Hertz i USA, av deras underavdelning Thrifty.

Lämnade tillbaka bilen och nycklarna på flygplatsen. Vi gick inte genom den tillsammans. När jag var på andra sidan pölen drog de 10.000kr extra med påhittade orsaker. Att skriva till dom hjälpte inte.

Detta är alltså ett företag som har en omsättning på nästan 10 miljarder dollar, och bedriver systematisk små-bedrägerier, av klass man hade kunnat tänka sig en egenägd biluthyrningsfirma i Albanien ägnar sig åt.
Eftersom det var ett stort amerikanskt företag så vägrade även Bank Norwegians reseförsäkring mot bedrägerier ersätta det.

Aldrig hyrt av Hertz efter det, och kommer aldrig att göra. Även ett generellt hat mot amerikanare över lag, eller i alla fall att göra affärer med dom, så ska jag först vara riktigt desperat. Känns som 50% av deras ekonomi är byggd på bedrägeri, vad du än köper där får du räkna med dubbla summan i ful-avgifter, och till skillnad från övriga världen där stora företag oftast är mer att lita på än små, så är det i USA ännu större risk när man har å göra med de stora företagen. Där bedrägeri är en del av affärsmodellen och vinstkalkylen, med arméer av advokater som utgiftspost för den delen.

Smilande övertrevlig jävla fitta i kassan hos biluthyrningsfirman.

Typ 10 år sedan och fortfarande sur märker jag, och hatar fortfarande Hertz, och litar fortfarande inte på amerikaner.

Vad är dessa "påhittade orsaker" som kostade dig 10,000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Vad är dessa "påhittade orsaker" som kostade dig 10,000 kr?

Skulle gissa på repor och smuts och annat som antagligen var där långt innan de ens landat på andra sidan atlanten. Väldigt lätt att fiffla med sånt och svårt att försvara sig

Permalänk
Medlem

Har hänt både i Sverige och utomlands att hyrbilsföretag säger att bilen är utan anmärkning men det stämmer sällan. Sen när man påtalar "Oj, vad bra att du upptäckte". Kan lova att de redan har fått betalt av den tidigare kunden för skadan.

Man måste alltså syna bilen med lupp innan man plockar ut den och sen fota i alla möjliga vinklar och ställen när man lämnar tillbaka just för att inte bli blåst.

Blev blåst av KVD bilauktioner när jag dumt nog fick för mig att sälja via dem. Fick ett prel. försäljningspris av säljare på 65.000 kr. Vi skrev under och när den sedan kom till besiktning, blev den värderad till 45.000 kr för ett påstått fel på kamkedjan. Tog den till en bilfirma som "spände" kamkedjan för 2000 kr. Tillbaka till KVD som la ut den till försäljning med anmärkning utan mitt tillstånd att det är fel på kamkedjan. Bilen köptes av en bilhandlare för 43.000. En vecka sedan låg den ute för 78.000 kr hos bilhandlaren.

Hyrbilsföretag/bilsäljare/bilverkstäder överlag har jag otroligt dåliga erfarenheter av för att jag på alltid något sätt känner mig blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle gissa på repor och smuts och annat som antagligen var där långt innan de ens landat på andra sidan atlanten. Väldigt lätt att fiffla med sånt och svårt att försvara sig.

Jo, jag antog detta men vill bara vara säker.

Jag har besökt ett 30-tal länder och hyrt bil i samtliga. Hyr alltid från det billigaste alternativet och bryr mig inte om vad eventuella recensioner och omdömen på nätet hävdar. Har hyrt av Hertz, Sixt, Alamo, Enterprise, Europcar, Ace, Thrifty, Cicar, Autoreisen, OK, Budget, Dollar, Goldcar, Drive, Bargain Nippon Rent A Car, med flera, och det har aldrig varit några problem. Men så använder jag mitt sunda förnuft också.

Jag läser igenom avtalsvillkoren innan jag accepterar dessa, jag väljer också försäkringar och tillägg som behövs för att täcka allt som kan hända med bilen under uthyrningsperioden, jag går alltid igenom bilens skick med uthyraren, tar foton och filmer på allt, speciellt repor, bucklor etc och att dessa syns klart och tydligt på fotona/filmerna, ser också till så att uthyraren tar med allt detta i besiktningsformuläret som jag sedan får en kopia på. Först då skriver jag under och tar emot bilen. Gör samma sak när jag lämnar tillbaka den.

Eftersom allt finns svart på vitt i besiktningsformulären, samt foto - och bildbevis, så finns det egentligen bara en handfull saker som kan kosta något i efterhand och det är administrativa avgifter för obetalda väg- och tullavgifter, böter, parkeringsavgifter samt dolda fel. Det sistnämnda kan kosta en hel del då mekaniska skador ligger under dolda fel, men det är därför man köper till rätt försäkring. Då blir det bara en självrisk att bekosta.

Vi har bara hans sida av historien, och som vi alla vet (hoppas jag), har ett mynt två sidor.