450W vs 750W spar man på elen?!

Permalänk

450W vs 750W spar man på elen?!

Nedgraderade från 4070ti till 4060 och sitter med en 750W psu. Skulle ju klara mig på ett 450W i dagsläget, men vad jag förstått så spar man enbart en ytterst marginell summa på elen av att byta psu (så länge båda har samma 80+ gradering).

Eller har jag fel? Finns det vettiga undersökningar på saken?

Permalänk
Medlem

Ja, det är högst marginellt.
Nätaggregatet levererar bara det som resten av datorn kräver för stunden. Siffran visar bara vad det kan leverera som mest.

Sedan är det ju svårt att jämföra nätaggregat på det sättet mellan så stor skillnad i maxeffekt. 80+ standarden är ju baserad på procentuell belastning av max. Vilket gör det svårt att jämföra rakt av.
Enda exemplet jag kommer på är om man jämför ett 400W och ett 800W nätaggregat som båda är 80+Titanium klassade och ligger precis på gränsen,
Belastar man dem med 80W (20% av 400W och 10% av 800W, eftersom de är två angivna nivåer av 80+) så skulle 400W dra 85,1W från väggen (94% effektivitet krav) och 800W dra 88,9W från väggen (90% effektivitet krav). Skillnaden är alltså 3,8W vid detta exempel.
Problemet är dock att så fort man kommer över 10-20% belastning så kommer denna skillnad att minska rätt så mycket, då effektivitets kurvan är brant i början men sedan planar ut efter 20%.

Använde 80+ Titanium för att den specificerar vid 10% också, medans de under inte gör det, vilket gör att de kan skilja något mer på dem.

Det enda jag har att säga är att står datorn mycket på låg effekt så är det bättre att vara snålare med max effekten, då man vill komma upp till över 10-20% belastning så fort som möjligt. Använder man datorn mycket att man kommer över 20% belastning av nätaggregatet som normalt, spelar det mindre roll vad nätaggregatet har för maxeffekt.

Oavsett har man ett effektivt nätaggregat så är det ingen ide att köpa ett nytt, då det kommer att ta lång tid innan man tjänat in utgiften.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns mer ingående tester på hur effektiva nätagg är vid olika laster osv. Ofta är de effektiva redan vid låga laster och som allra bäst från ungefär 40-50% och en bit över. Men det är något du måste kolla om det finns för ditt specifika nätagg och sätta mot din totala systemförbrukning.

Om du inte hittar något väldigt bra agg med pengar emellan från någon som har omvända behovet - inte värt att lägga tid/pengar på. Skillnaden är oftast försumbar.

Ett exempel här från Swec, BeQuiet Pure Power 11 750W.

https://www.sweclockers.com/test/32657-be-quiet-pure-power-11...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
99:e percentilen

Enda anledningen till att du skulle kunna spara ström genom en sådan uppgradering/nedgradering är att nätdelars verkningsgrad typiskt är som lägst vid låg procentuell belastning.

Som räkneexempel, anta att din dator drar 75 W när den står igång utan att du spelar. Då belastas en 750 W-nätdel till 10 % och en 450 W-dito till ~17 %. Anta för enkelhetens skull (och för maximal relevans till trådens frågeställning) att båda nätdelarna har 85 % verkningsgrad vid 10 % belastning och 90 % vid 17 % belastning.

Då drar 750 W-nätdelen 75 W × 100 % / 85 % ≈ 88 W och 450-wattaren 75 W × 100 % / 90 % ≈ 83 W.

De 5 W som skiljer mellan nätdelarna kan även uttryckas som 5 W × 24 h/dag × 30 dagar/mån = 3 600 Wh/mån = 3,6 kWh/månom du har igång datorn dygnet runt.

Det vill säga: det är knappt märkbart ens under "optimala" förutsättningar.

I praktiken finns det naturligtvis en mängd andra parametrar som spelar in; ovanstående är en grov förenkling. Men det är i vilket fall som helst inte en investering du kommer räkna hem inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Klippte, klistrade och skalade ett par grafer som visar skillnaden i effektivitet mellan ett 650W och ett 1000W nätaggregat där båda är 80+Guld av samma sort, hittade tyvärr inget bättre test med exemplar som passade effekterna som efterfrågades i tråden.

Är bara där det röda strecket är ovanför det blåa där 650W nätaggregatet är effektivare än 1000W dito, och går man över runt 330W så är det ju tvärt om. Så mycket handlar om hur man belastar sin dator.
Tänk även på att y-axeln är komprimerad och avklippt så det egentligen är någon procent skillnad i effektivitet.

Bilder från:
https://www.techpowerup.com/review/be-quiet-pure-power-11-fm-...
https://www.techpowerup.com/review/be-quiet-pure-power-11-fm-...

Vill man spara ström så är ju dock enklast att stänga av den när man inte använder den, sparar garanterat mer än att spara någon ynka watt på effektivare nätaggregat, kostar heller inget.

Permalänk
Medlem

Sen en sak som inte tas upp här är att fläkten kommer jobba på ett 400w aggs medan en 750w så kanske den är tyst pga semipassiv. Det ger också en extra effekt som förmodligen gör dem likvärdiga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nej, du spar ingen el (pengar) på att byta nätaggregat, skillnaden är minimal.

Permalänk
Medlem

Du lär tjäna på att använda tiden att panta burkar istället. Där år det åtminstone kronor inte ören det handlar om. Finns ingen anledning att byta. Det kan till och med dra mer då fläkten drar några watt och på större aggregat lär inte fläkten behöva dra igång under låg belastning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Sötast

Komponenterna drar den ström de drar. Betydligt bättre med marginal än inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Nedgraderade från 4070ti till 4060 och sitter med en 750W psu. Skulle ju klara mig på ett 450W i dagsläget, men vad jag förstått så spar man enbart en ytterst marginell summa på elen av att byta psu (så länge båda har samma 80+ gradering).

Eller har jag fel? Finns det vettiga undersökningar på saken?

Som flera nämner så är skillnaden i kostnad med nätagg mer eller mindre obefintlig, men min första tanke är snarare hur mycket du spelar för att ens försöka få ner kostnaden för datorn? För skillnaden mellan 4070 ti och ett 4060 är runt 100kr i månaden om du spelar 8 timmar om dagen varje dag och betalar 3kr per kw (denna månads räkning för mig i område tre snittar runt 1,3kr om jag mins rätt) så även besparingen där är inte direkt märkbar ekonomiskt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att det inte lönar sig att köpa ett agg som bara är 450w. Det blir lite som att köpa en mekanisk hårddisk som är på 500Gb jämfört med en som t.ex. är 2000Gb. Även om du inte behöver använda det extra utrymmet så är priset billigare per gigabyte på den större hårddisken.

Det är lite samma sak med nätagg, de flesta köper 750,800 eller 850w effekt. Då klarar man sig bra och de flesta har inte behov av mer effekt. Tittar man på priset så drar det iväg en hel del om vill ha 1000w eller mer. Det skiljer också lite på vilket märke man köper.

Permalänk
Medlem

Tänk på att även bytet kostar pengar i värdeminskning. Särskilt om det längre fram blir så att du måste gå upp i effekt igen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av norrby89:

betalar 3kr per kw

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Enheten du söker är kilowattimme (kWh), som är en enhet för energi. (Notera hur kWh = kW × h; gångertecknet är bara inte utskrivet.)

Elpris kan anges i kronor per kilowattimme, inte i kronor per kilowatt. (Kronor per kilowatt är däremot en meningsfull enhet för så kallad effekttariff.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skillnaden blir till värme som spar på uppvärmingen i huset.
Dock annan budget i vissa fall.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Enheten du söker är kilowattimme (kWh), som är en enhet för energi. (Notera hur kWh = kW × h; gångertecknet är bara inte utskrivet.)

Elpris kan anges i kronor per kilowattimme, inte i kronor per kilowatt. (Kronor per kilowatt är däremot en meningsfull enhet för så kallad effekttariff.)

Självklart, något som nog exakt ALLA här förstår även fast jag missade en bokstav

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

750w t.ex är vad agget klarar av om jag inte fattat fel. Om datorn bara drar säg 400 så är det det du betalar för. De ligger inte och matar på 750w konstant. Ett agg på 450w blir samma sak. Datorn drar fortfarande 400. Då utan mariginal för spikes.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Då utan mariginal för spikes.

Spikarna är rätt så irrelevanta sett till förbrukningen, då det sitter några rejäla kondensatorer som jämnar ut dem.
Är ju det som är anledningen att det är så farligt att pilla i nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Spikarna är rätt så irrelevanta sett till förbrukningen, då det sitter några rejäla kondensatorer som jämnar ut dem.
Är ju det som är anledningen att det är så farligt att pilla i nätaggregat.

Då kondensatorerna är i % så klarar 450W avsevärt mindre överström än 750W i ren effekt.

Och 3000 serien slog ju ut 750W psuer, nu är 4000 serien avsevärt bättre på den sidan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av norrby89:

Självklart, något som nog exakt ALLA här förstår även fast jag missade en bokstav

Där är jag helt övertygad om att du har fel. Förvirring kring de enheterna är snarare regel än undantag, i min erfarenhet. Jag tror att grundläggande ellära bara kommer bli viktigare i takt med att elektrifieringen fortskrider, och jag tror att det hjälper gemene man som inte har järnkoll om vi ser till att använda rätt enheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Där är jag helt övertygad om att du har fel. Förvirring kring de enheterna är snarare regel än undantag, i min erfarenhet. Jag tror att grundläggande ellära bara kommer bli viktigare i takt med att elektrifieringen fortskrider, och jag tror att det hjälper gemene man som inte har järnkoll om vi ser till att använda rätt enheter.

Well man betalar per kilowattimme, om folk benämner det fel som kilowatt gör absolut noll skillnad.

Sen elektrifieringen kommer medföra större problem för samhället långt innan det spelar någon roll vad för enhet gemene man använder sig av även om man använder fel enhet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av norrby89:

Well man betalar per kilowattimme, om folk benämner det fel som kilowatt gör absolut noll skillnad.

För mig gjorde det gigantisk skillnad när jag förstod hur enheter fungerar och att man kan räkna med dem istället för att bara räkna med dimensionslösa mätetal och hoppas att uträkningen blir korrekt.

Tror även att praktiska frågor som "Hur lång tid tar det att ladda bilen vid den här laddpunkten?" eller "Hur mycket sparar jag på att stänga av handdukstorken när den inte används?" blir mycket enklare om man har "förstått enheter". Och det kan man, menar jag, inte göra så länge man tror att watt och wattimme är samma sak eller liknande.

Men jag förstår det som att du har bestämt dig för att det inte har någon betydelse, så vi får väl vara överens om att inte vara överens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sen en sak som inte tas upp här är att fläkten kommer jobba på ett 400w aggs medan en 750w så kanske den är tyst pga semipassiv. Det ger också en extra effekt som förmodligen gör dem likvärdiga

Eftersom effektivitet bara är effekt_ut/effekt_in borde det vara inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För mig gjorde det gigantisk skillnad när jag förstod hur enheter fungerar och att man kan räkna med dem istället för att bara räkna med dimensionslösa mätetal och hoppas att uträkningen blir korrekt.

Tror även att praktiska frågor som "Hur lång tid tar det att ladda bilen vid den här laddpunkten?" eller "Hur mycket sparar jag på att stänga av handdukstorken när den inte används?" blir mycket enklare om man har "förstått enheter". Och det kan man, menar jag, inte göra så länge man tror att watt och wattimme är samma sak eller liknande.

Men jag förstår det som att du har bestämt dig för att det inte har någon betydelse, så vi får väl vara överens om att inte vara överens.

Tror dock många tänker rätt (de tänker kwh) men säger kw.
Men då skadar det ju inte att lära sig rätt term så när man pratar med någon så blir ingen förvirrad

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Eftersom effektivitet bara är effekt_ut/effekt_in borde det vara inräknat.

Nej? Det det väl inte? Psuns verkningsgrad kan beräknas utan att ha en fläkt

Den syns enbart vid uttaget och inte via datorn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej? Det det väl inte? Psuns verkningsgrad kan beräknas utan att ha en fläkt

Den syns enbart vid uttaget och inte via datorn

Varför skulle det inte synas, det drar ström och utgör en del av ineffekten. Det låter konstigt att tillverkaren skulle dra bort det när de tar fram verkningsgradskurvan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Enheten du söker är kilowattimme (kWh), som är en enhet för energi. (Notera hur kWh = kW × h; gångertecknet är bara inte utskrivet.)

Elpris kan anges i kronor per kilowattimme, inte i kronor per kilowatt. (Kronor per kilowatt är däremot en meningsfull enhet för så kallad effekttariff.)

Ibland blir det inte helt självklart bara för att man får till enheter rätt...

För överförd elenergi betalar man per kWh (både för elen och leverans + "slitage" av elledningar, nätavgift).
För inkopplad kapacitet betalar man för kW, storleken på huvudsäkring.

Effekttariffen är lurigare, där betalar man ett ett pris per kWh/h, även om enheten i sig blir rätt om man "förkortar bort" timmarna beskriver det inte alls vad man betalar för.

Man betalar för genomsnittlig effekt över en timme, vilket också kan beskriva som ackumulerad energi (kWh) över en timme (/h) vilket är hur elbolaget beräknar avgiften (finns lite varianter, men är typ så).

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej? Det det väl inte? Psuns verkningsgrad kan beräknas utan att ha en fläkt

Den syns enbart vid uttaget och inte via datorn

Så är det kanske, men verkar som 120/140mm fläktar drar 1-2 W vid 1 000 RPM och 4-6 W vid 2 000 RPM. D.v.s. i sammanhanget i stort sett ett avrundningsfel.

För det fall TS beskriver känns det som det kvittar om PSU är 450 W eller 750 W. Däremot är dagens gaming-PC inte nödvändigtvis en försumbar del av hushållselen. Haft elmätare på grabbens speldator sedan januari förra året, hans gaming-setup står för 1/4:e(!!!) av vår elförbrukning. Men då är förbrukningen rätt låg, värmer t.ex. inte med el.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför skulle det inte synas, det drar ström och utgör en del av ineffekten. Det låter konstigt att tillverkaren skulle dra bort det när de tar fram verkningsgradskurvan.

För att fläkten inte är en del i verkningsgraden.
Men precis som Yoshman säger är det obetydlig i effekt men motsvarar någonstans det som skiljer i effekt förlust mellan 450 och 700 OM den är igång

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Enda anledningen till att du skulle kunna spara ström genom en sådan uppgradering/nedgradering är att nätdelars verkningsgrad typiskt är som lägst vid låg procentuell belastning.

Som räkneexempel, anta att din dator drar 75 W när den står igång utan att du spelar. Då belastas en 750 W-nätdel till 10 % och en 450 W-dito till ~17 %. Anta för enkelhetens skull (och för maximal relevans till trådens frågeställning) att båda nätdelarna har 85 % verkningsgrad vid 10 % belastning och 90 % vid 17 % belastning.

Då drar 750 W-nätdelen 75 W × 100 % / 85 % ≈ 88 W och 450-wattaren 75 W × 100 % / 90 % ≈ 83 W.

De 5 W som skiljer mellan nätdelarna kan även uttryckas som 5 W × 24 h/dag × 30 dagar/mån = 3 600 Wh/mån = 3,6 kWh/månom du har igång datorn dygnet runt.

Det vill säga: det är knappt märkbart ens under "optimala" förutsättningar.

I praktiken finns det naturligtvis en mängd andra parametrar som spelar in; ovanstående är en grov förenkling. Men det är i vilket fall som helst inte en investering du kommer räkna hem inom överskådlig framtid.

En annan sak om allt annat lika, om man faktiskt nyttjar lite mer effekt, säg 200-300W en större del av tiden så kommer 750W nätdelen att hålla längre än 450W nätdelen då det är lägre belastning på komponenterna. Kanske inget man märker i praktiken då en kvalitetsagg vid 50% last bör hålla nånstans 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att fläkten inte är en del i verkningsgraden.
Men precis som Yoshman säger är det obetydlig i effekt men motsvarar någonstans det som skiljer i effekt förlust mellan 450 och 700 OM den är igång

Säger du ja... Du menar alltså att de mäter effekten efter att det har kommit ut ur PSUn eller att de räknar ut fläktens hastighet och drar av förbrukningen?

Det är inte försumbart här, eftersom det skulle ändra fläktkurvan rätt mycket med 1-2% hit eller dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Säger du ja... Du menar alltså att de mäter effekten efter att det har kommit ut ur PSUn eller att de räknar ut fläktens hastighet och drar av förbrukningen?

Det är inte försumbart här, eftersom det skulle ändra fläktkurvan rätt mycket med 1-2% hit eller dit.

Man mäter väl rakt över coilsen för exakta värden och då är fläkten borta...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25